annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 98 af 117 < 1 2 ... 96 97 98 99 100 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29871 - 06/05/2020 13:25 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
Djævelens advokat er jo et almindeligt udtryk om ”Satans sagfører”, der har en hel del at drille bl.a. de kristent troende med:
Hvis Gud er almægtig, god og kærlig samt skaberen af al, hvordan kan det så gå til, at Satan eksisterer – allerede i Paradisets Have?
Hvis Gud har skabt Satan, ”den faldne engel”, ”den onde”, ”det onde”, hvordan kan den almægtige Gud så være god og kærlig – eller er Satan Guds fejltagelse?
Og hvis Gud ikke har skabt Satan, hvor kommer Satan så fra? Så er Gud jo ikke almægtig.
Det er da ikke en almægtig, god og kærlig Gud. der lader Satan bringe os mennesker i fare og lidelse.
Jeg har aldrig set noget – for mig – troværdigt svar på dette problem Som teologerne kalder Teodicé-problemet:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-tillader-gud-ondskab-og-ulykker.

Set med mine øjne har vi dels givet, hvad vi kalder Gud, nogle egenskaber, som vi ikke har belæg for at påstå, og som ligner en trøstende og betryggende ønskedrøm for os mennesker, og dels har vi opfattelser af det gode og det onde, som pga. vores jeg-bevidsthed er snæversynet egoistisk.

Buddhisterne siger, så vidt jeg ved:
Der er lidelse,
Lidelsen har en årsag,
Der er en vej ud af lidelsen: Slip selvet!

Hvis dét er sandt, så fordamper jo lige pludselig både Satan, det onde og ondskab.
Men hvordan slipper man selvet? Det er vistnok en meget lang og slidsom vej at gå – at blive ét med universet – i stedet for altid at medtænke sit ”selv”.

At verden ER, det er jo dagligdag, men ikke en selvfølge – tværtimod – det er uforklarligt – fantastisk – et ufatteligt mirakel – og vi mennesker er en lillebitte del af dette mirakel – boende på en næsten forsvindende lille del af dette univers: denne klode – det hele skabt – eller evigt (hvad vi menneskers naturvidenskab jo ikke kan finde ud af).

Det får mig til – andægtigt og ydmygt, men også taknemmeligt - at frydes over, at jeg eksisterer – indtil jeg dør.
En fryd, der føder kærlighed til alt værende.

Men jeg kan ikke undgå at tænke på mig ”selv” – min angst for døden – og min tristhed over min alderdom. Jeg kan ikke slippe mit ”mig” – og glide ind i altet.

Nogle meget kristne – også andre – mener at have forbindelse til noget guddommeligt – og mulighed for evigt liv.
”Satans sagfører” hvisker mig i øret, at det er en ønskedrøm.
Men eksisterer Satan? Det tvivler jeg på.
Og eksisterer kristendommens Gud. Det tvivler jeg også på.

Alligevel er det svært at tro, at miraklet – Verdens Væren – er en tilfældighed.
Og når jeg piller alle længsler og håb væk, kan jeg ikke komme udenom en vag fornemmelse af noget ufatteligt stort i alt værende – også selvom jeg er klar over, at jeg kun kan se det værende med menneskeøjne, der fordrejes af det egoistiske ”selvet”.

Men hvorfor skulle vi, der kalder os mennesker, også kunne fatte Verdens Væren – er det ikke en overmodig og egoistisk urimelighed at forvente? Jo, det tror jeg – i hvert fald så længe vi holder fast i ”selvet”.

At så nogle har store åndelige oplevelser, som motiverer dem på forskellig vis, det er jo deres særlige situation – som kan gøre godt, men som desværre ofte er blevet misbrugt.

At deltage i etablerede religioners ritualer gør jeg gerne – hvis jeg kan få lov – for dér fornemmer jeg længslen bag de faste ritualer og dogmer – længslen efter det sande guddommelige.
Det er så som jeg lever nu - og jeg har ikke missionske hensigter blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til alt værende heart
Top Svar Citer
#29872 - 06/05/2020 14:15 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Citat:
Djævelens advokat er jo et almindeligt udtryk om ”Satans sagfører”, der har en hel del at drille bl.a. de kristent troende med:
Hvis Gud er almægtig, god og kærlig samt skaberen af al, hvordan kan det så gå til, at Satan eksisterer – allerede i Paradisets Have?
Hvis Gud har skabt Satan, ”den faldne engel”, ”den onde”, ”det onde”, hvordan kan den almægtige Gud så være god og kærlig – eller er Satan Guds fejltagelse?
Og hvis Gud ikke har skabt Satan, hvor kommer Satan så fra?

Er mennesket en fejltagelse?

Du snakker, om den gud bibelen forkynder – den eneste sande. Abrahams, Isaks og Jakobs gud.

Satan er ikke skabt som modstander af gud, men denne åndeskabning blev skabt med en fri vilje, som menneskene … menneskene som blev skabt efter „himmelens hær.

Nogle engle og menneskene kan endnu selv bestemme, om de vil underlægge sig skaberen.

Endnu ... fordi Jesus lærte jo sine disciple at bede Komme dit rige ... riget som han forkyndte og døde for.


***



Redigeret af Tikka (06/05/2020 14:26)
Årsag til redigering: lille ændring
Top Svar Citer
#29874 - 06/05/2020 15:08 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Forstår jeg dig ret, mener du, at Satan er skabt af Gud - og hvis mennesker - ligesom Satan - misbruger deres gudgivne frie vilje, da er de fortabt.
Dette gælder dog ikke Satan.
Har jeg forstået dig ret?

Er dét en almægtig, god og kærlig Gud?

Du stiller selv spørgsmålet:
Citat:
Er mennesket en fejltagelse?
Mit svar:
Hvad mener du selv? Og er Satan en fejltagelse?
Jeg tror snarere, at det er hele Guds-billedet, der er en fejltagelse.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til alt værende heart
Top Svar Citer
#29875 - 06/05/2020 15:47 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Du snakker, om den gud bibelen forkynder – den eneste sande. Abrahams, Isaks og Jakobs gud.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Indsendt af: Arne Thomsen
Forstår jeg dig ret, mener du, at Satan er skabt af Gud

Nej.
Satan gjorde sigselv til guds modstander, men er skabt af gud som et åndevæsen med en fri vilje til at tjene ham lige som menneskene.

Engle er guds sendebud.

Citat:
- og hvis mennesker - ligesom Satan - misbruger deres gudgivne frie vilje, da er de fortabt.

Ja på et tidspunkt. Ellers kan der jo ikke kommet et gudsrige på jord, hvor retfærdighed skal bo.

Citat:
Dette gælder dog ikke Satan.

Jo. læs ovenstående.

Citat:
Du stiller selv spørgsmålet:
Citat:
Er mennesket en fejltagelse?
Mit svar:
Hvad mener du selv? Og er Satan en fejltagelse?
Jeg tror snarere, at det er hele Guds-billedet, der er en fejltagelse.

Jeg syntes, det er fint med en fri vilje.
Tænk hvis ikke vi havde den, hvordan tror du så, mennesket var?

***
Top Svar Citer
#29878 - 06/05/2020 16:58 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka:
Du skriver:
Citat:
Jeg syntes, det er fint med en fri vilje.
Tænk hvis ikke vi havde den, hvordan tror du så, mennesket var?
Mit svar: Guddommeligt.
Og jeg tvivler jo på vores fri vilje, hvor meget der er plads til den - efter at først arv og derpå miljø har gjort sig gældende.
Man har vi en fri vilje, har Gud jo dermed skabt vejen til ondskab, som ellers ikke ville have eksisteret.

Iøvrigt: Er en tsunami - med dræberflodbølger - ond - Satans værk? - Guds værk?

Jeg kan stadig - som mange andre, der er opmærksomme på teodicé-problemet - ikke få kristendommens dogmer om Gud til at hænge sammen med tilværelsen.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til alt værende heart
Top Svar Citer
annonce
Side 98 af 117 < 1 2 ... 96 97 98 99 100 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
FN's Sikkerhedsråd frygter snarligt ang..
27/04/2024 21:10
Nyheder fra Religion.dk