annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4118866
Et andet syn 1156585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 912365
Jesu ord 807954
Spirituel omsorg 766433
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
2 registrerede Gerth ,(1 usynlig), 7 gæster og 117 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 82 af 95 < 1 2 ... 80 81 82 83 84 ... 94 95 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28157 - 21/09/2019 13:06 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Skrev den logik-religiøse Simon - der åbenbart mener, at arten homo sapiens er begavet med ubegrænsede evner til fornuft og indsigt.
Arne blinker
Top Svar Citer
#28159 - 21/09/2019 20:37 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Hr. lægprædikant..

Igen, som et ekko af dig selv, disse floskler gentaget om livet, mennesker og naturen i os, der velsagtens var ment at beskytte forestillingen om dig selv som et ”åndsmenneske” der har set livet som noget i sig selv meningsfyldt, men desværre ikke evner at præsentere nogen for denne registration, med mindre altså, de stikker tuden i biwel og ikke livet, for dér at genkende litterære scener der er den virkelige genstand for al din betagelse af livet følt.
Noget nyt deri finder ingen. Det er samme ekko spejlet i samme dunkle mystik, leveret i litteratur fra samme troende gennem århundreder, der sikkert fik nogen i en yderkreds til at føle sig lidt særlig.

Hvis du vil føle dig særlig, måske ligefrem udvalgt, anbefaler jeg dog en gensidig forelskelse og et forløsende knald. Det er der såmænd også mere natur end mystik i, hvormed du får en pause fra ekkoet. Ta gerne ”Gerth” i hånden og kald jer for ”Instituttet for særlige nykristne”, hvis dét gir en særlig fornemmelse. Sammen ku’ i måske stemme dørklokker for både kristus og en tyver til Café din sjæls frelse – hvor du selvfølgelig ska’ stå i baren og modtage en tyver for én kop kaffe; ja-ja, overskuddet går naturligvis til kristus, det klart…;)

mvh
Simon - der såmænd gerne kaster lidt opmærksomhed på dit 'ingenting sagt', kald det gerne næstekærlighed..;)

Redigeret af Simon (21/09/2019 21:04)
Top Svar Citer
#28161 - 21/09/2019 21:18 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Om min ikke-væren - væren-oplevelse, der gjorde mig glad, og som var ny for mig, skriver "logik-præsten" og "hadprædikanten" Simon:
Citat:
Noget nyt deri finder ingen.
Imponerende at "logik-præsten" så hurtigt kunne nå at spørge alle! - men når man er "logik-præst" behøver man måske ikke sådan "logik" blinker
Nu var det jo så en stor og dejlig oplevelse for mig - og hvordan det er for andre er jo helt deres egen sag - hvis de i det hele taget kunne finde på at prøve at se verden på den måde: ikke-væren - væren blinker
Arne smiler
Top Svar Citer
#28185 - 25/09/2019 14:06 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Hr. lægprædikant..

"Nu var det jo så en stor og dejlig oplevelse for mig - og hvordan det er for andre er jo helt deres egen sag - hvis de i det hele taget kunne finde på at prøve at se verden på den måde: ikke-væren - væren."

- Jamen du søde kristusbasse, hvordan ka' du dog tro du er ene om at føøøle denne Kristus blomstre op som pludselig existens, ved bare at stikke hovedet i biwlen din? ;)
Men pointen er jo stadigvæk, at den litterære bibelske verden du holder så meget af, slet ingen referencer har til en ofte barsk og smuk men virkelig verden omkring dig - og at alle selvfølgelig også på KD's jesusdebat gennemskuede, hvad det var for en "væren" (Kristus) du fablede om at ha' oplevet. Det næsten ubeskriveligt morsomme var derimod, hvorfor en kristen gut som du tror en sådan oplevelse er så enestående blandt trosfæller, at han i årevis må sidde og mystificere sin oplevelse, netop som et lille ekko af sig selv...;)

mvh
Simon
P.s.: Den grundlæggende pointe var dog som ofte sagt, at det da er fuldstændigt tømt for mening at troende sidder og bygger mure hinanden imellem med disse "følsomme iagttagelser" over samme fortælling. Havde det nu været en fodboldkamp, hvad det jo godt kunne ligne, ville ingen tilskuere jo tro at i var på samme hold. Netop dette viser blot hvor mange guder i kristne efterhånden har spundet jer ind i, men ingen verdens ting om livet mennesker trods alt må forholde sig til, og som trods alt var dit postulat som oplevelse betragtet!
M.a.o. findes der også sammenhold blandt kristne troende, der næppe bygger på mystik som skiller de troende fra hinanden. Måske du alligevel sku' ta' "Gerth" i hånden og få en tår kirkekaffe; jaja, det var bare et venligt forslag..;)

Redigeret af Simon (25/09/2019 14:29)
Top Svar Citer
#28188 - 25/09/2019 17:39 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Simon ønsker åbenbart at gøre mig til en Kristus-troende - for derved at kunne håne mig - som den logik-præst og hadprædikant, han tydeligvis er.
Sandheden er imidlertid, at han her (bevidst?) tager fejl: Jeg er ikke religiøst troende på nogen religion.

Det betyder dog ikke, at jeg ønsker at håne religioner som kristendom, islam eller buddhisme m.fl. - for jeg finder meget smukt og godt i dem, såsom kristendommens kærlighed, islams ydmyghed og buddhismens søgen indad i sindet.
At religioner også ofte har forfærdelige og afskyelige sider - vel stort set altid forbundet med dogmatisk magtudøvelse over mennesker - det giver mig et indtryk af, at religioner er tilbøjelige til at rådne op indefra, når først de er etablerede.

Mit forhold til tilværelsen er meget mere enkelt - baseret, som det er, på væren i modsætning til det svimlende alternativ: ikke-væren, der - for mig - gør væren til et mirakel - et mirakel, der i mig føder kærlighed til alt værende - mig selv medregnet blinker

Nu er det jo ikke alt værende, der umiddelbart er lige elskeligt - ting, man selv har gjort, har nok ikke altid har været gode og rigtige, men i eftertankens lys finder man måske en forklaring og en bedre vej fremover - og en massemorder er jo umiddelbart afskyelig - især hvis man ikke søger indsigt i, hvad der egentlig foregår i dette menneskes psyke.

Og når man generelt søger efter, hvad der egentlig styrer os mennesker: arv, miljø, underbevidsthedens fortrængte traumer - forekommer det mig indlysende, hvor let vi alle kan komme galt afsted.

Ægte kærlighed til medmennesker bliver naturlig, synes jeg, når man søger - og opnår indsigt i - medmenneskenes psyke - og opnår man den ikke, at man da er klar over, at man selv har svigtet - og derfor er ude af stand til medmenneskelig hjælp og omsorg, hvor den er mulig.

Ægte kærlighed til kloden - og alt hvad der er på den udover os selv - den begynder vel så småt at dæmre - jo mere vi erkender, at vi mishandler den - og nok også overbefolker den - kloden.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 82 af 95 < 1 2 ... 80 81 82 83 84 ... 94 95 >

Seneste indlæg
Lyser på vej
af somo
14/10/2019 08:14
VÆREN - IKKE-VÆREN
af Gerth
14/10/2019 07:34
Mellemrummet
af Simon
13/10/2019 17:52
Gerth Drost
af Gerth
12/10/2019 03:05
Så er der linet op...
af ABC
10/10/2019 21:10
Nyheder fra DR
VIDEO 130.000 drevet på flugt i Syrien ..
14/10/2019 10:10
Tidligere catalansk vicepræsident idøm..
14/10/2019 09:59
Flertal vil forbyde eksport af våben ti..
14/10/2019 09:38
Dansk kor vinder stor konkurrence i udla..
14/10/2019 09:10
Kom med på sæljagt: Forskere skal unde..
14/10/2019 08:57
Nyheder fra Religion.dk
Udviklingshæmmede får muligvis officie..
11/10/2019 22:00
Professor: Det er vanskeligt at forsone ..
10/10/2019 06:50
Den jødiske forsoningsdag: Et stille d..
10/10/2019 06:28
SKAM gav plads til mere mangfoldighed
10/10/2019 05:00
På forsoningsdagen er jøderne særligt..
09/10/2019 16:54