annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4893186
Et andet syn 1213479
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 989786
Jesu ord 843727
Spirituel omsorg 792267
Galleri
Et kig ud af vinduet i Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Gerth 21 gæster og 120 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 21 af 25 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 24 25 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#30281 - 29/06/2020 16:43 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Jeg skal have lidt mere tid til bogen om Rumi fra forlaget VANDKUNSTEN - er foreløbig kun godt halvvejs gennem de godt 600 sider.
Dit link til "sistersufi" ser spændende ud! smiler
Mit foreløbige indtryk er, at denne persisk prægede religion er af høj kvalitet og tillige "antikrigerisk" overfor andre livsindstillinger.

Der, hvor jeg lige nu befinder mig, er en fornemmelse af, at det måske er forkert at være nysgerrig i forhold til det guddommelige, og at det måske var rigtigere ydmygt at være glad for den gave, det er, på ufattelig vis selv at eksistere i en eksisterende verden - og dermed at lade sig inspirere til at leve bedst muligt - den tid, man får blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed heart
Top Svar Citer
#30282 - 29/06/2020 20:27 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Arne

Citat:
Jeg skal have lidt mere tid til bogen om Rumi fra forlaget VANDKUNSTEN - er foreløbig kun godt halvvejs gennem de godt 600 sider.

Ja, den er på 611 sider, så der er lidt at gå igang med ler Har du allerede fået læst halvdelen eller bladre du lidt i den?

Citat:
Dit link til "sistersufi" ser spændende ud! smiler

Det som jeg har læst derinde har været interessant:

http://www.sistersufi.com/sister-sufi-philosophy/

Kan se at hun også har skrevet noget om ateisme - det vil jeg sætte mig til at læse om lidt smiler

Hun har desuden lidt af et CV...

Citat:
Mit foreløbige indtryk er, at denne persisk prægede religion er af høj kvalitet og tillige "antikrigerisk" overfor andre livsindstillinger.

Enig.

Der er iøvrigt nogle sufister som tror på reinkarnation:

https://www.quora.com/Do-Sufis-believe-in-Karma-or-Reincarnation

Citat:
Der, hvor jeg lige nu befinder mig, er en fornemmelse af, at det måske er forkert at være nysgerrig i forhold til det guddommelige, og at det måske var rigtigere ydmygt at være glad for den gave, det er, på ufattelig vis selv at eksistere i en eksisterende verden - og dermed at lade sig inspirere til at leve bedst muligt - den tid, man får blinker

Jeg finder det svært ikke at beskæftige sig med tingene blinker Skal vi sætte børn i verden? Det kommer vel an på så meget?

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#30283 - 30/06/2020 13:15 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Hej Jan.
Du skriver:
Citat:
Jeg finder det svært ikke at beskæftige sig med tingene blinker Skal vi sætte børn i verden? Det kommer vel an på så meget?
Min replik:
Jo, men hvad er det, vi skal beskæftige os med? Er det livets årsag? Eller er det livet selv?
Behøver vi mere mening med livet end, at vi har fået det - at det er en gave?
Og vi har begrænset tid, så lad os ikke spilde tiden, tænker jeg.
Hvis det lykkes at opfatte livet som en gave, så fører det vel til følelsen af kærlighed - at elske: verden, medmennesker, sig selv - mens man endnu kan - aktivt - med indsigt og omsorg - så godt man nu kan.

Behøver vi religiøse dogmer at klynge os til?
Behøver vi at vide, om det er absolut slut, når vi dør?
Kan ikke se noget galt i at sætte et begrænset antal børn i verden - og at elske dem som en god far eller mor.

Ang. Rumi: Ja jeg skimmer den for at se, om der er noget, der er interessant for mig.

Top Svar Citer
#30284 - 30/06/2020 15:33 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Arne

Hvad beskæftiger andre mennesker sig med?

Jeg er gået igang med at læse alt det som "sistersufi" har skrevet:

http://www.sistersufi.com/thomas-nagel-atheist-criticizes-evolution/

Tager tingene nedefra og op...meget interessant læsning...hun favner virkelig bredt og taler et sprog som er let forståeligt.

For mig handler det bare om at blive klogere på det hele...

Hvad laver vi i denne verden? Osv...

Jeg har ikke noget fast holdepunkt længere, men fornemmer som du - og andre - at der er mere til livet end bare materie.

Mit spørgsmål...skal vi sætte børn i verden? Synes jeg er et godt spørgsmål. De fleste mennesker - det er mit indtryk - tænker ikke videre over dette. For mig følges spørgsmålet så op med...det kommer vel an på så meget? Det næste spørgsmål kunne så være...hvorfor skulle vi sætter børn i verden som måske ender i helvede?

Magter vi ansvaret at sætte børn i verden? Er vi ansvarlige mennesker? Hvordan kan vi være ansvarlige mennesker, hvis vi ikke blivet stillet til regnskab for vores liv?

Jeg giver - som du - ikke meget for religiøse dogmer ler

Citat:
Ang. Rumi: Ja jeg skimmer den for at se, om der er noget, der er interessant for mig.

Ok smiler

Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#30288 - 01/07/2020 13:27 Re: Samtaler omkring bålet... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Hej Jan.
Jeg er blevet færdig med at skimme bogen om Rumi. Havde håbet at finde lidt om hans oplevelse af det guddommelige, men nej, det fandt jeg ikke.
Det er imidlertid en udmærket bog, synes jeg, der sobert og grundigt gennemgår så godt som alt tilgængeligt om Jalal al Din-Rumi.

På et tidspunk herefter - halvsovende/halvvågen - mærkede jeg noget værende, som var andet end den værende verden ("Sandhedens mirakel", som Rumi kalder verden).
Hvad det var, jeg mærkede, kan jeg ikke sige, for det oplevede jeg ikke, men det var tydeligt værende.
En god oplevelse, som jeg ved, jeg ikke skal snage i.

Du kredser om, hvad man skal og ikke skal som menneske her i dette "sandhedens mirakel", som vi jo er en del af.
For mig er svaret: Søg indre harmoni, elsk verden, ydmygt og bedst muligt - uden at spilde tiden smiler

Top Svar Citer
annonce
Side 21 af 25 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 24 25 >

Seneste indlæg
Samtaler omkring bålet...
af Arne Thomsen
09/07/2020 21:37
Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta
af somo
09/07/2020 08:56
Vi læser det Nye Testamente
af ABC
01/07/2020 22:40
Lyser på vej
af somo
01/07/2020 22:29
Mellemrummet
af RoseMarie
30/06/2020 22:28
Nyheder fra DR
Belgisk vaccine beskytter hamstere mod c..
09/07/2020 22:53
Efter stigende smittetal: Regeringen luk..
09/07/2020 22:32
Aller-sælger solgte demente Inger tre a..
09/07/2020 21:16
Dyster FN-prognose: Vi risikerer at over..
09/07/2020 21:00
Det her show gør tykt grin med dit mani..
09/07/2020 19:58
Nyheder fra Religion.dk
Eddike, kamelspyt og rodudtræk: Jødedo..
09/07/2020 06:17
Sex, skyld og skam i kristendom: ”Når..
08/07/2020 06:08
Religion i kufferten: Det betyder dine s..
06/07/2020 06:15
3 film: Sådan skildres Himmeriget
02/07/2020 05:50
Satanismens indtog i Danmark
30/06/2020 06:00