annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 3910657
Et andet syn 1152525
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 905984
Jesu ord 804501
Spirituel omsorg 763758
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 3 gæster og 106 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 77 af 79 < 1 2 ... 75 76 77 78 79 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28019 - 29/08/2019 15:41 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Igen, det var ikke det indlæg jeg svarede dig på. Du kan selv se hvilket indlæg jeg svarer dig på, hvis du trykker på det indlæg jeg svarer på (iøvrigt kan vi altid se hvilket indlæg der bliver svaret på (hvilket selv sagt ikke behøver være seneste indlæg).

Og jo Arne du har kaldt mig alt muligt og sammenlignet mig med inkvisitionen utallige gange og dette er fuldstændig ude i hampen mand, da jeg altid har stillet mig på Albert Schweitzer, Nicolai Berdyaev og Paul Tillich's side og deres forståelse Paulus. Og igen, en mand du siger du ikke overhovedet forstår ham skulle du måske ikke have så travlt med at anmelde og det samme gælder Gerth (der groft fejlciterer mig og stopper med at citere der hvor mine pointer kommer).

Gerth der er kravlet op i sin HELLIGÅNDS SOLIPCISME NARCISSISME PIEDESTAL og nøjagtig som jmp/Michael i sin tid nægter enhver dialog med hvad de faglige videnskaber siger om det han prædiker, udtaler sig om. Nu siger jeg det igen til Gerth, du er færdig før du får begyndt, du skal for at overleve have en fagvidenskabelig kritisk dialog med ind over hvad du konstant skråsikkert prædiker

Gad du Gerth undersøge hvad fx ateisterne skrev om Paulus, der adskiller sig fra hvad du konstant hævder. Næh så hellere forsætte fordumsfyldt fordomsfyldt bevidstløs at prædike dine uvidenskabelige lægmands betragtninger over Paulus (iøvrigt gjorde jmp/michael nøjagtig det samme år efter år)

Mine tanker, vores tanker, jeres tanker, er kun interessante hvis de er i samtale med moderne videnskabelig tænkning og det er der desværre ikke spor af hos dig Gerth. .

Det vi skriver skal jo give mening for vi de moderne videnskabelige dannede og skolede personer. Vi skal jo ikke digte konstant en ny vores egen historie af tingene der overhovedet ikke har været i sparring med de fagvidenskabelige discipliner.

Det vi skriver skal jo vække den ædruelige videnskabelige tænkende menneskes interesse.

Tro og viden nærmer sig faktisk hinanden idag. Så vi er ikke på herrens mark som vi ej heller behøver at sovse alting ind i religiøs overtroiskhed som om tro bare er at tro fx hvad der står i Bibelen, eller hvad en sekterisk kirkeretning er nået frem til, og aldrig kan tåle en videnskabelig kritisk undersøgelse. Tro, eller troslivet, fx den kristne spiritualitet har en menneskelig biologisk (og ja kulturel og sociologisk) oprindelse, det er ikke et produkt eller epifænomen til hjernens evner for fri fantasi eller dette at tro noget usandsynligt, men uden hjernen kunne vi ikke tale om og/eller forstå den, opleve og erfare den spirituelle religiøse biologiske dimension ved vores eksistens.
#28020 - 29/08/2019 16:04 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Gerth]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.

Det var nu ikke "en ny frelser", jeg tænkte på, men blot "opdaterede leveregler", der bl.a. understøtter den enkeltes trosfrihed, hindrer krige og bevarer kloden.

I stedet for kritisk at bruge udtrykket: storhedsvanvid (som du jo har ret i egentlig er en psykiatrisk diagnose) kan du da have ret i, at det var bedre at udtrykke, hvad - for mig - er den rette holdning: ydmyghed.

Der har i tidens løb været mange, der har haft oplevelser, der får dem til at mene, at de kender Gud - og som har haft travlt med at overtale andre til at tro på dette kendskab.

Min overbevisning er, at hvad vi med det menneskelige ord kalder Gud, det er så uendeligt meget større end, hvad vi mennesker kan rumme.
Det er jo derfor, jeg nøjes med det nok lidt kluntede: Hvad der er bag - og i - verdens væren.

Og når du skriver:
Citat:
Jeg håber på, at jeg kan bruge Helligånden som en guddommelig gave med et lys for også flere andre borgere i samfundet end bare mig.
så er det mit håb, at du evner at bruge denne gave med - hvad der set med mine øjne er det rette - ydmyghed.

Den måde, du her formulerer dig, tyder da også, at du netop har den holdning smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#28021 - 29/08/2019 16:26 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
bor her
Citat:
Min overbevisning er, at hvad vi med det menneskelige ord kalder Gud, det er så uendeligt meget større end, hvad vi mennesker kan rumme.
Det er jo derfor, jeg nøjes med det nok lidt kluntede: Hvad der er bag - og i - verdens væren.
citat Arne

Også derfor du ikke har sagt noget af betydning i alle de år du har været her Arne. Dette er synd når vi nu ved hvordan tro og viden, eller den religiøse spirituelle biologiske dybdedimension og moderne videnskab, især neurovidenskab, nærmer sig hinanden i en gensidig forståelse.

Og ydmyghed fra din side Arne og fra Gerth's side var om I begyndte at snakke forstandigt og videnskabeligt klogt om de her forhold. Vores forstand skal jo være involveret.

Lad os nu forestille os at du havde været en skarp kniv i skuffen, så ville du hurtigt opdage at den religiøse spirituelle dimension ikke har at gøre med "verdens væren", men med "menneskets i verden væren" (hvilket fremgår af Bibelen såvel som Heideggers forfatterskab). Havde du straks forstået dette havde du undgået alle dine tåbelige egoløse eller åndløse astrofysiske betragtninger. Og at være egoløs eller åndløs er jo selvsagt også at være Gudløs.

For mig virker du nøjagtig lige så blank som Sam Harris. Også derfor jeg spurgte om stoffer var relateret til din opfattelse af det religiøse? Nemlig har jeg bemærket at de mennesker der kæder deres "stofrelaterede" oplevelse sammen med den religiøse spirituelle dimension at disse mennesker vrøvler og rent faktisk intet formår at sige som de roder rundt i astrofysiske betragtninger.

Fx Paulus og kristendommen er fuldstændig ædruelig og stoffri. Og det siger sig selv at om man kæder sine stofrelaterede oplevelser sammen med den religiøse spirituelle dimension så vil man aldrig kunne udtale sig om den kristne karismatiske spiritualitet, der er båret af en hvidglødende entusiastisk ekstatisk, men absolut ædruelig, kreativitet ind i verden. Hvorfor man, dersom man idiotisk sætter lighedstegn mellem stofrelaterede rusoplevelser og den religiøse spirituelle dimension, bliver trukket i en buddhistisk retning eller man opgiver disse spørgsmål og ender op i resignation og pessimisme, som en ateist der står af overfor det altsammen eller i bedste fald noget meningsløs agnostcisme.
#28024 - 29/08/2019 18:43 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.

Dit indlæg her fortjener - ifølge min vurdering - ikke et svar.

Det kunne desuden se ud som om du påstår, at jeg er "på stoffer" ("Den der først blev fisen var, han er også fisens far" griner) - og du har da ret i, at jeg har røget hash smiler
Dog skal det tilføjes, at det er mere end 50 år siden blinker

Hav det godt - med din - måske knap så ydmyge - "kristne karismatiske spiritualitet, der er båret af en hvidglødende entusiastisk ekstatisk, men absolut ædruelig, kreativitet ind i verden" og din "I Kristus væren".

Arne smiler
Top Svar Citer
#28025 - 29/08/2019 19:26 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
bor her
jeg skrev da ikke at du var på stoffer Arne

Jeg skrev:

Også derfor jeg spurgte om stoffer var relateret til din opfattelse af det religiøse? Citat slut

For nemlig ligner dine betragtninger som din evindelige trang til at tale om verdens væren og ikke menneskets i verdens væren, såvel som dine utallige latterliggørelse mennesket som din søgen imod at blive egoløs, nøjagtig 70 -er flippernes religiøsitet som var stofrelateret.

Heroverfor er kristendommen fuldstændig ædruelig og vi skal kendes på vores frugter, at vi bær frugt, lykkes med vore foretagender, og det kræver altså ædruelighed og soberhed, i såvel tænkning som handling.

Jeg tror du er meget inspireret af information avis læsning som denne var for år tilbage og dens mærkværdige ideer om hvad det religiøse spirituelle dækker over. Er du ikke et barn af den tid hvor det religiøse straks blev fedtet ind i astrofysiske betragtninger? Hvor enhver forstandighed og ædruelighed blot stod os i vejen.

Ihvertfald har jeg aldrig forstået din evindelige snak om verdens væren. Verdens væren er vel ikke religiøs? Det er vel mennesket der er religiøse og har en vital spiritualitet, ikke?
Side 77 af 79 < 1 2 ... 75 76 77 78 79 >

Seneste indlæg
OPLYSTHED
af Gerth
16/09/2019 00:33
Mellemrummet
af RoseMarie
15/09/2019 13:08
Samtaler omkring bålet...
af ABC
14/09/2019 23:15
Gerth Drost
af ABC
11/09/2019 23:06
Hvad HansKrist dog skriver
af ABC
11/09/2019 20:20
Nyheder fra DR
Skatteminister: Bankerne har et ansvar f..
15/09/2019 22:30
Stor asteroide susede ”tæt” forbi J..
15/09/2019 22:20
Flere ramt af skud i Ishøj - en person ..
15/09/2019 21:59
'Ej, fedt! Det er sgu da den': Fund af m..
15/09/2019 21:30
Marcels pensionskasse har krævet udbytt..
15/09/2019 21:20
Nyheder fra Religion.dk
Høsten markeres med drager og månekage..
13/09/2019 11:23
Hvorfor har 45 trossamfund ikke registre..
11/09/2019 09:00
Unge sikhere: Turbandagen skal skabe dia..
11/09/2019 08:55
Muslim: Vi kan lære af imam Husseins d..
10/09/2019 07:58
Asatroende: Man må gerne kalde mig en s..
10/09/2019 07:30