annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15685097
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382002
Et andet syn 1991611
Åndelig Føde 1524567
Jesu ord 1523363
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
0 registrerede 427 gæster og 139 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 49 af 117 < 1 2 ... 47 48 49 50 51 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27819 - 29/07/2019 17:18 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.

Det må vist være denne: #27813 - 29/07/2019 15:20
du skriver om - og som jeg ikke har problemer med at finde.

Jeg vil læse den - og vender måske derefter tilbage.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27822 - 29/07/2019 18:13 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg har nu læst det indlæg, du fortæller om, men jeg finder ikke dér noget svar på mit spørgsmål:
Citat:
Det er jo "sød musik" i mine øren, men hvordan kan jeg vide, at det er "den ægte vare", du kommer med - og ikke blot "en åndelig sutteklud"?
Jeg tvivler jo ikke på, at du er ærlig og oprigtig her på Trosfrihed.dk - det mener jeg også, at jeg selv er blinker - men din påstand:
Citat:
Der er ingen grund til at forberede sig til døden, fordi den er en illusion og derfor kan jeg ikke forsvinde. Jeg lover istedet evigt åndeligt ´liv´.
står stadig "frit svævende i luften"!

Hvordan kan jeg vide, at du er troværdig?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27824 - 30/07/2019 11:42 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Arne: Jeg tror, verden er mere virkelig end mine forestillinger om den.

- Hvorfor tror du det?

Hvilke forestillinger er der tale om? - og siger du dermed, at ”din” ikonoplevelse ikke var virkelig?

Hvis ”din” ikonoplevelse ikke var virkelig/sand, så kan man jo spørge hvorfor ”du” fastholder oplevelsen som sand og givende og som betyder du fravælger dogmer.

Betyder jo du lever på en løgn – det må du da ændre!


¨¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27826 - 30/07/2019 16:00 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Ja, din logik fejler jo ingenting - måske lige bortset fra at den vist ikke har ret meget med sandhed at gøre blinker

Vi højtudviklede levende væsener på denne klode har jo store evner til at opfatte, men vi er jo uhjælpeligt begrænset af vore sanser og vores fornuft samt af en masse andet, der foregår i vores sind.
Så at bilde os ind, at vi skulle kunne opfatte virkeligheden, det er efter min mening det rene storhedsvanvid.

Min ikon-oplevelse ændrede efter min mening ikke virkeligheden, men den ændrede mig og mit forhold til virkeligheden. Det kan ikke gøres ikke-sket!

Dette er muligvis "volapyk" for dig(?), siden du ovenfor #27805 - 29/07/2019 00:27 kunne skrive:
Citat:
- Hvorfor tror du, verden forvrænges stortchock Den er vel, hvad du gør den til.
Nej - jeg tror ikke, verden er, hvad man gør den til.
Jeg tror mere, at verden er, hvad sufien Rumi kaldte: Sandhedens mirakel - her og nu blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27827 - 30/07/2019 23:59 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

- Om virkeligheden har jeg lært hjemmefra - samt i mødet med andre menneskers virkelighed gennem tiden.

Virkeligheden er et produkt af hjernen, og hvis ikke vi havde vores bevidsthed, ville vi ikke opfatte livet som en virkelighed.

Man kan sige det sådan, vi fødes ind i en virkelighed, hvor vi fra barns ben lærer at begå os i denne, og som man må acceptere i en vis grad, da den bygger på andres antagelser og erfaringer.

Vores egen bevidsthed kan tilmed ha´sin egen virkelighed – religiøst eksempelvis - og som jo ikke accepteres som en virkelighed af eksempelvis ateister.

Når jeg siger, verden er hvad man gør den til gælder det både den ydre og indre verden – og disse 2 verdener skulle gerne smelte sammen, på samme måde, som når troen ses i gerninger.

Denne virkelighed er ens egen selv om man tror man ser/tror det samme som andre, så er oplevelsen ikke kollektiv.
Jeg plejer at sige: Vi kan blive enige om at farven er grøn – endda mørkegrøn men vi har hver især vores egen oplevelse af farven.

*

Arne: Ja, din logik fejler jo ingenting - måske lige bortset fra at den vist ikke har ret meget med sandhed at gøre blinker

- Hvad er sandhed?

Det minder mig om dialogen mellem Jesus og Pilatus.

Johannes 18:33-38 -
Pilatus gik ind i borgen igen; han kaldte Jesus for sig og sagde til ham: »Er du jødernes konge?« Jesus svarede: »Siger du det af dig selv, eller er det noget, andre har sagt dig om mig?« Pilatus svarede: »Er jeg måske jøde? Det er dit eget folk og ypperstepræsterne, som har udleveret dig til mig. Hvad har du gjort?« Jesus svarede: »Mit rige er ikke af denne verden. Var mit rige af denne verden, havde mine tjenere kæmpet for, at jeg ikke skulle udleveres til jøderne; men nu er mit rige ikke af denne verden.« Pilatus sagde til ham: »Så er du altså konge?« Jesus svarede: »Du siger, jeg er konge. Derfor er jeg født, og derfor er jeg kommet til verden, for at jeg skal vidne om sandheden. Enhver, som er af sandheden, hører min røst.« Pilatus sagde til ham: »Hvad er sandhed?«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/18

- Hvad er sandhed? – for Jesus var det, han var født til konge –

Lukas 1:33 - han skal være konge over Jakobs hus til evig tid, og der skal ikke være ende på hans rige.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Luk/1

- Denne tro og virkelighed gik han i døden for, ifølge skrifterne for din og min skyld, så du kan føle dig elsket og få håbet om en bedre fremtid. En stærk tro - en virkelighed - og en stor kærlighed til gud – hans far - og menneskene må man sige.

Fortællingen om en anden virkelighed i guds rige - fortæller ikke denne verden er uvirkelig, men at de ikke troende er forblændet.

2. Korinther 4:3-4 - Og er vort evangelium tilhyllet, er det kun tilhyllet for dem, der fortabes, for dem, der ikke tror; deres tanker har denne verdens gud blindet, så de ikke ser lyset, der stråler fra evangeliet om Kristi herlighed, Kristus, som er Guds billede.https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/2_Kor/4

… og det lugter lidt af buddhismen i den forståelse, at det kun er de oplyste, der kan se lyset.

*

Arne: Vi højtudviklede levende væsener på denne klode har jo store evner til at opfatte, men vi er jo uhjælpeligt begrænset af vore sanser og vores fornuft samt af en masse andet, der foregår i vores sind.
Så at bilde os ind, at vi skulle kunne opfatte virkeligheden, det er efter min mening det rene storhedsvanvid.


- Hvis man udsætes for en begivenhed – ”din” ikon oplevelse eksempelvis - er dette en virkelighed – Hvis denne begivenhed ændre ens livssyn, er dette også en virkelighed. De er begge lige virkelige og sande for den som oplever det, men - ”din” oplevelse ville en anden aldrig få – derfor mener jeg verden er hvad man gør den til … det er jo også et valg at godtage ”meddelelsen” om at dogmer er yt, som jeg forstår, er blevet din sandhed/virkelighed ...

… men det er klart, mennesket bevidsthed er farvet af den tid de lever i, men hvad hver enkelt opfatter som virkelighed er virkelighed.

*

Citat:
- Hvorfor tror du, verden forvrænges stortchock Den er vel, hvad du gør den til.
Arne: Nej - jeg tror ikke, verden er, hvad man gør den til.
Jeg tror mere, at verden er, hvad sufien Rumi kaldte: Sandhedens mirakel - her og nu blinker


- At livet opleves som en virkelighed og et mirakel, er jo bevidstheden der beslutter det.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 49 af 117 < 1 2 ... 47 48 49 50 51 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 00:40
Kom op på bjerget...
af ABC
24/04/2024 23:29
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Retssag: Er det en menneskeret at kunne ..
25/04/2024 09:17
30 millioner kroner på vej til havneudv..
25/04/2024 09:06
Efter kampvalg hos Socialdemokraterne: B..
25/04/2024 09:02
EU sender penge til fyrede slagterimedar..
25/04/2024 08:48
Ekspert vurderer: Prisen for regeringens..
25/04/2024 08:42
Nyheder fra Religion.dk