annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 46 af 117 < 1 2 ... 44 45 46 47 48 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27742 - 15/07/2019 17:24 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Apiqoros
Uregistreret


Jeg går ud fra at det første du skriver, er en respons til et indlæg af HansKrist; dette forholder jeg mig på ingen måde til. Det er mange år siden, jeg holdt op med at læse noget af denne wannabe intellektuel.

Jeg beskæftiger mig her kun af dit brug af Wikipedia (den danske).

Den danske Wikipedia er blevet meget bedre (den er dog stadig ikke på højde med den engelske). Den bliver stadig bedre grundet et stort frivilligt arbejde af dedikerede mennesker, der mener at viden skal være gratis tilgængelig for alle.

Du Gerth, som så mange andre, laver et jask af et indlæg og her mener jeg hele indlægget; det kan du gøre som det passer dig, jeg tvivler dog på at der er mange, der orker at læse denne mur af tekst.

Med hensyn til Wikipedia bliver det direkte fordrejende, da du dels udelader hele sætninger dels hele afsnit. Du kunne, medmindre du har en bestemt hensigt med dine udeladelser, nøjes med at give et link til den artikel du bruger og give en kort beskrivelse af det du ønsker, der skal lægges mærke til.

Jeg så at du havde anført 'Ifølge Wikipedie' hvorfor så ikke lægge et link ind?

Det er god debatskik at give link til, hvor man henter sine oplysninger fra, når det ikke er egne tanker og meninger man fremlægger.

Det som folk kunne få klarhed på ved at klikke på linket:

https://da.wikipedia.org/wiki/Spiritualitet

- er at de utrættelige medarbejdere har et par bemærkninger til omtalte artikel.

Øverst er der denne information:

Denne artikel bør gennemlæses af en person med fagkendskab for at sikre den faglige korrekthed.

Nederst er der en supplerende oplysning:

Stub
Denne artikel om pseudovidenskab er kun påbegyndt. Hvis du ved mere om emnet, kan du hjælpe Wikipedia ved at udvide den.


Disse meddelelser er vigtige at få med. Alle kan skrive en artikel i Wikipedia og alle kan redigere den, derfor er der mange som anser Wikipedia som overflødig eller underlødig men bruger man den rigtig er der mange gode artikler at lære noget af.

Det vigtigste ved en Wikipedia artikel er:

https://da.wikipedia.org/wiki/Spiritualitet#Referencer

Referencer

Ønsker man at vide mere om emnet, er dette afsnit nyttigt:

https://da.wikipedia.org/wiki/Spiritualitet#Litteratur

Litteratur

En Wikipedia artikel har altid en Indholdsfortegnelse med særskilte link til de forskellige afsnit; det burde derfor ikke være særligt svært at komme med ordentlig information om hvad man bruger fra artiklerne.

Det er i alles interesse at behandle Wikipedia materialet ordentlig, det skulle gerne blive den store gratis encyklopædi alle frit kan bruge.

Apiqoros
Top Svar Citer
#27784 - 24/07/2019 17:14 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej alle.

Efter mere end 10 års deltagelse her på Trosfrihed.dk føler jeg stor taknemmelighed for alt, hvad dét har givet mig.

Dét, jeg især er taknemmelig for, er den afklaring, jeg lidt efter lidt har opnået - dels ved at erfare andres tanker og idéer, men især ved at formulere egne tanker og idéer, hvilket førte/fører til stadig nye perspektiver, og som - i hvert fald foreløbig - er endt med en dyb, dyb respekt for det totalt ufattelige: VÆREN - en respekt, der egentlig ligeså ufatteligt føder en altomfattende kærlighed - og en længsel efter, at denne kærlighed skal være helt ren.

At jeg ikke har nået dette mål er tydeligt - især når jeg tænker på min egen død - dels angsten for en kommende dødskamp - og dels at skulle acceptere egen ikke-væren - ikke længere at eksistere.
Til gengæld er netop dét - for mig - en kilde til glæde over livet her og nu yeah
Men sådan er det jo, vi har alle hver vores måde at opleve tilværelsen på blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27785 - 25/07/2019 00:32 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Det går - omsider - op for mig, at jeg alt for meget har ignoreret buddhismens idé om Jeget's illusion - en idé som jo ikke just er "barnemad", men som meget muligt netop er, hvad jeg mangler at tage til mig blinker
Citat:
Indenfor buddhismen råder man over analytiske og meditative metoder, der sætter en i stand til at erkende, at subjekt og objekt er to sider af en underliggende enhedstilstand.
Buddhismens og hinduismens idé om genfødsler er jeg imidlertid ikke overbevist om.
Den spirituelle undertrykkelse af de indiske kasteløse forekommer mig at være både brutal og skræmmende.


M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27790 - 26/07/2019 13:13 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Det går - omsider - op for mig, at jeg alt for meget har ignoreret buddhismens idé om Jeget's illusion - en idé som jo ikke just er "barnemad", men som meget muligt netop er, hvad jeg mangler at tage til mig

" ...hvad jeg mangler at tage til mig"

Jeget kan ikke tage noget til sig, hvis det opfattes som en illusion … i så fald vil det som man tager til sig, også være en illusion.

Derfor er din snak om længslen efter den helt rene altomfattende kærlighed ikke kun en illusion men også begær.

Citat:
VÆREN - en respekt, der egentlig ligeså ufatteligt føder en altomfattende kærlighed - og en længsel efter, at denne kærlighed skal være helt ren. #27784 - 24/07/2019 17:14


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27791 - 26/07/2019 16:10 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jo, efter typisk vestlig tankegang har du sikkert ret i dine påstande, men du synes ikke at tage idéen om en kunstig adskillelse af subjekt fra objekt - som åbenbart kan overvindes - alvorligt.

Dét er der - hvis jeg har forstået det ret - mere end en milliard mennesker, buddhisterne, der gør.
Tager de allesammen fejl?
Det ved jeg ikke... foreløbig forsøger jeg blot at nærme mig denne idé.

Efter min opfattelse er dét at yde helt ren og altomfattende kærlighed fuldstændig fri af begær.
Er der begær, er det ikke ren kærlighed blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 46 af 117 < 1 2 ... 44 45 46 47 48 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Nyheder fra Religion.dk