1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#18792 - 06/11/2014 21:11
Re: Mellemrummet
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Ja, Simon ... her i mellemrummet folder vi drømmenes faner ud, og måske endda vingernes svingfjer, når poesien når højderne, fordi den mærker (os) og kan mærkes på både krop og sjæl. Tak, fordi du folder Strunges drømmefaner ud i hans poetiske ordunivers ... og nu lander vi her på marken i den bløde jord, kun som et afsæt til luftens fortsatte svæveflyvning ... Kalvehave mark
Jeg går på en jord blød af levende minder, af visne blade og nedfalden frugt Årtusinders somre og græsplæners dufte, af flokke af ulve og hjortenes flugt
Jeg går på en jord våd af smeltevandsfloder, af snedronningers riger i grus Af viften med haler og skørternes susen, af mammutters musth og mændenes rus
Jeg går på en jord sort af jægernes ildsteder, af buer og pile og vikingers skål Af rustne geværer og hekse på bålet, af aske og orm og elektriske ål
Her er den jord, du går på Her er de ord, du står på Af jord er du kommet, til jord skal du blive Ind i mellem glemmer du hvad du sku' sige og går og bliver lidt taknemmelig
Jeg går på en jord hård af pilgrimmes fodspor, af tørrede tårer fra kærester forladt Af størknede drømme og digternes klatter, af soldaternes blod fra en nederlagsnat
Jeg går på en jord tung af forfædres knogler, af gift og sved og modstandskamp Af solvogne, guldhorn og røde fluesvampe af tømmermænd, pigtråd og hippiers hamp
Her er den jord ...
Jeg går på en jord let af børnenes sange, af sommerfuglevingers magi Af Grovbraldremænd og af Egtvedpiger, af støv fra pick up'er og sex i det fri
Jeg går på en jord, som jeg selv finder ord for: En klode af storskrald, en have af guld Så rammer en spørgende skygge min skulder: Hvor længe endnu før du selv er muld?
Her er den jord ...
Michael Falch (fra "Falder du nu" 2006)
... og en anden sang af samme, som jeg også holder meget af https://www.youtube.com/watch?v=OCfk_NoLMaANovemberlette hilsner fra RoseMarie
|
|
Svar
|
|
|
#18793 - 07/11/2014 07:53
[Re: RoseMarie]
|
bor her
|
|
|
Hej Simon og go'morgen
Borum til morgenkaffen ... her kommer lidt fast føde fra hans hånd ;))
"Et digt står alene. Det er samme grundlæggende, elementære, egentlige ensomhed som det enkelte menneskes. Det der sker ved læsningen - når det sker - er et møde mellem eet digt og eet menneske, en oplevelse af en kunstnerisk nødvendighed (en indholdsform). Imod det er alt andet ligegyldigt."
Poul Borum (fra "Kritisk alfabet" 2000)
*
Alle mine dage
her jeg sidder her en tilfældig bænk jeg sidder her
hænderne presset så årerne er presset frem hænderne presset ned i bænken
og at lade strømme fra kroppen ud i træet ned i jorden fra jorden op i træet ud i kroppen at lade strømme
end ikke i drømme varer evigheden længere end et sekund
men her svarer solens cirkel øjet det ufravendte
jeg sidder her længe med kroppen ind til mig
jordens godhed op igennem mig lyttende
alle mine dage kommer forbi mig som svimle skygger levede og endnu ikke levede imellem hinanden
jeg presser træet så hårdt at årerne træder frem
goddag mine dage kom og sæt jer luften er kold og varm solen cirkler min hånd lugter af træ
Poul Borum (fra "Sang til dagens glæde" 1974)
*
POETIK
På min sommerære: her skal blomster stå. Fordi jord er til. Om ikke andet.
Her skal det blå, det grønne, det uudsigelige dufte. Og elskes, ja og elskes, kan jo ikke andet.
At så leveløg, uforfærdet, stor i munden, sommerstor.
Ja, ved alle novemberstorme: her skal stås og faldes.
Poul Borum (fra "Lyssyn" 1985)
*
EN BLANK SKE
Et hus i en have i en skov i et bakkelandskab i et helt stivnet, skyfrit lysfald
Lyset rammer huset rammer vinduet rammer køkkenbordet rammer en blank ske i et barns hånd
Et barn ler Solen begynder at bevæge sig igen
Poul Borum (fra "Fuglen der lander" 2008)
Morgenhilsner fra RoseMarie
|
|
Svar
|
|
|
#18800 - 08/11/2014 08:12
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
|
|
Hej Arne og go'morgen Tak for Rumi's poetiske ord, og også tak fordi du besøger mellemrummet Jeg havde næsten helt glemt Rumi, men for nogle år siden dykkede jeg meget ned i digtene, hvor mange af dem handler om kærlighed og tro. Men på en sådan måde, at ordene rummer troen meget bredt og langt fra dogmatisk. I dag ligesom hvilken som helst anden dag vågner vi op tomme og skræmte. Lad være med at åbne døren til studerekammeret og begynde at læse. Tag i stedet et musikinstrument frem. Lad den skønhed, vi elsker, være det, vi gør. Der er 100 måder at knæle og kysse jorden på.
... og endnu et Der er forår overalt. Men i os er der en anden helhed. Bag hvert øje er der en brændende sjæl. Hver gren i skoven bevæger sig forskelligt i vinden, men mens de svajer, forbinder de sig med rødderne.
Gode morgenhilsner fra RoseMarie
Redigeret af RoseMarie (08/11/2014 08:23)
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|