annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4368704
Et andet syn 1166109
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 923211
Jesu ord 812479
Spirituel omsorg 770355
Galleri
Hvem gemmer sig bag HansKrist
Hvem er online?
3 registrerede Simon, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 9 gæster og 107 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 32 af 112 < 1 2 ... 30 31 32 33 34 ... 111 112 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27515 - 13/06/2019 11:57 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Der er nok at gå i gang med, men jeg opfatter det som håbløst.
Mit svar:
Der er noget nær uendelige mængder af grøn energi til rådighed - i hvert fald mere end vi mennesker nogensinde kan få brug for, problemet er blot at få udviklet og iværksat teknologien hurtigt nok.
Derfor: Investér tilstrækkeligt!

Befolkningseksplosionen foregår især i de fattige lande, der jo ikke forurener så meget. Mit gæt er, at organiseret alderdomsforsørgelse ville mindske behovet for mindst to sønner - så der i hvert fald er én til at tage sig af de gamle.
Og nogen må jo vide mere sikkert, hvorfor vi i de rige lande ikke øger vores antal - en viden som kunne udnyttes!

Jeg mener, at den største hindring lige nu er manglende planlægning samt attraktive alternativer til den herskende snævre materialisme.
Det er her, jeg mener, at de etablerede og stivnede religioner svigter - derved at de nærmest alene kræver underkastelse, men ikke inspirerer nok til et mere indholdsrigt liv.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27520 - 14/06/2019 02:10 Re: VÆREN - IKKE-REN [Re: Tikka]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Tikka: " Jeg tror ikke på, at menneskene kan skabe et global fredsrige hvor alt er i harmoni. Mennesket er sin egen værste fjende. Bibelen har jo netop fortællinger om dette, at selv om mennesket levede i paradis, var de ikke tilfredse – eller de lod sig friste af noget som ikke var godt/nødvendigt. Så er der fortællingen om syndfloden. Der blev advaret i mange år, og fortalt hvad der kunne frelse dem, men nej - først da det var for sent vågnede de til druknedøden."

Hej Tikka
Jeg vil ikke svinge med for mange citater fra Bibelen, fordi jeg snakkede engang nogle gange med en Jehovas vidner, som ikke talte med Helligånden i ham selv og istedet bare viste mange eksempler fra dens hellige skrifter.

Mange af Biblens helte og profeter i det gamle testamente samt profeten Jesus i det nye, de alle udrettede noget storslået godt, fordi de som særligt udvalgte var meget stærkere i troen end alle andre omkring dem selv. De var endda heller ikke det onde vanvid og derfor ikke ligesom religiøse ekstremister, som misbruger det hellige egoistisk med magt. De troede på en skæbnebestemt plan, der senere gjorde en større god forskel for mange andre folk i deres samtid. Som den slags åndelige ledere fra det guddommelige troede de meget mere på deres personlige kalds indhold som en mission eller livsopgave end folket. De opgav ikke ved deres svære prøvelser, hårde modgang og tilsyneladende næsten umulige udfordringer. På den måde beviste de deres tro på en guddommelig vilje som med romantisk kærlighed lige til enden på deres liv. Jeg er en af de, som tror mere på, at der er håb for menneskeheden hos verdens skæbne end muligvis flertallet idag og dette siger jeg som et lys i den.

Jeg prædikede idag til en mand med en ligesom mange andre noget forvirret tro på egen egoisme som en påmindelse til ham om muligheden for uselvisk kærlighed. Han omtalte mig og nogle andre personer som nogen, der vil tilfredsstille andre og her er der ikke tale om sex, haha. Han spurgte derefter om, jeg kendte til det i Bibelen om Agape. Nu undersøger jeg hvad, det handler om: Ordet Agape er det oldgræske substantiv for guddommelig kærlighed og for kærlighed til medmennesket. Desuden betyder det som udsagnsord også ´elske´. For eksempel i ordene fra Jesus om at elske sin næste som sig selv. Agape bruges også i det Nye Testamente om at elske sin fjende. Den er det ´kristne´ kærlighedsbegreb. Ifølge NT er det en ofrende, selvhengivende kærlighed, der ikke søger sit eget. Agape er upersonligt om alle mennesker tilmed synderen og ´fjenden´. Ifølge kristen tro er agape Guds frelsende kærlighed til mennesket; agape mellem mennesker (næstekærlighed ) stræber efter at være som Guds kærlighed til mennesket. Symbolsk er agape et kærlighedsmåltid, der i oldkirken blev spist i forbindelse med nadveren, der lyder ligesom Jesus sidste nadver med hans disciple. Han sagde derefter til mig: " Jeg vil fyldes af Gud." Jeg kommenterede: " Ligesom med Helligånden." Det er faktisk et sjovt sammentræf, fordi jeg som en fornyende pagt netop lige har oplevet et budskab om det. Det lyder ligesom med Tikka´s ord fra Biblen om at tjene enten Gud eller mammon som noget andet.

Du skriver her om syndefaldet men, så er der historien om Jesus tilgivelse af dette med syndernes forladelse og Helligåndens frelsende virke som et guddommeligt håb.

Husk igen de ord i Biblen, hvilket ikke er ment som en frygtelig trussel og istedet min opfordring til jeres håb i verden. Det minder om myterne Atlantis og i det gamle testamente Babelstårnet men, ifølge fortællingen om Noahs pagt med en gud, blev der lovet højhelligt, at Jorden bliver ikke som en straf ligesådan ødelagt igen og har dermed ikke en undergang på den såkaldte metaforisk formuleret - yderste dag. Naturvidenskabens tænkning kan udfordre spirituelt troende idag med fysiske forklaringer, teknologiske ting og mere andet.

Biblen: " Og som det var i Noas dage, skal det også være i Menneskesønnens dage: De spiste og drak, giftede sig og blev bortgiftet lige til den dag, da Noa gik ind i arken, og syndfloden kom og udslettede dem alle. Eller som i Lots dage: De spiste og drak, købte og solgte, plantede og byggede; men den dag, da Lot forlod Sodoma, regnede ild og svovl ned fra himlen og udslettede dem alle. På samme måde skal det være den dag, da menneskesønnen åbenbares."
#27521 - 14/06/2019 15:06 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Arne:
Citat:
Jeg mener, at den største hindring lige nu er manglende planlægning

*

Der er noget nær uendelige mængder af grøn energi til rådighed

Man kan ikke planlægge hvis verdens ledere ikke er enige, eller landets love ikke tillader en omlægning eller gør den for dyr.

Grøn energi er en god ide men redder ikke verden … og selv om ubegrænset grøn energi kan dække menneskets forbrug og overforbrug, vil det ikke skaffe jord til de afgrøder den industrialiserede verden behøver til eksempelvis soja.

Det er mennesket, der skal ændre sig så man behandler jorden, medmennesket og dyrene ordenligt,

I forhold til plastik handler det jo også om, at floder somme steder bruges til losseplads fordi der ikke forefindes anden mulighed for bortskaffelse af dette.
http://nyheder.tv2.dk/udland/2019-04-14-floderne-f...aerste-synderne

*

Arne:
Citat:
Mit gæt er, at organiseret alderdomsforsørgelse ville mindske behovet for mindst to sønner - så der i hvert fald er én til at tage sig af de gamle.

2 sønner? … Den tanke fastholder kvinden som mindreværdig, og balancen mellem kønnene kan nemt tilde med den tankegang, men ja hvem skal passe de gamle som har behov, og hvor mange børn skal man sætte i verden.
Jeg mener faktisk, der er mad nok til alle, hvis viljen er til stede, men så længe produktionsomkostningerne skal være så lave som muligt og profitten så stor som mulig, vil det i sagens natur betyde, nogle/noget skal betale prisen for dette.

Ang. børnefødsler så nedsættes de naturligt, når kvinden arbejder uden for hjemmet …

… modsat Kina der lovgav om antallet af børnefødsler i en familie, som har skabt stor ubalance mellem kønnene.

Citat:
den hidtidige politik har ført til, at der er 33,6 millioner flere mænd end kvinder i Kina.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/kineserne-faar-flere-boern-efter-etbarnspolitikkens-ophoer

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27523 - 14/06/2019 16:33 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Gerth]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Gerth:
Citat:
Jeg vil ikke svinge med for mange citater fra Bibelen, fordi jeg snakkede engang nogle gange med en Jehovas vidner, som ikke talte med Helligånden i ham selv og istedet bare viste mange eksempler fra dens hellige skrifter.

Selvindsigt kan være godt, men Ånden er i ordet – derfor siges det også at være guds ord, og som skrevet står:
"hvor to eller tre er forsamlet i mit navn, dér er jeg midt iblandt dem." - Jesus er som Ordet guds talsmand.

*

Gerth:
Citat:
Husk igen de ord i Biblen, hvilket ikke er ment som en frygtelig trussel og istedet min opfordring til jeres håb i verden. Det minder om myterne Atlantis og i det gamle testamente Babelstårnet men, ifølge fortællingen om Noahs pagt med en gud, blev der lovet højhelligt, at Jorden bliver ikke som en straf ligesådan ødelagt igen og har dermed ikke en undergang på den såkaldte metaforisk formuleret - yderste dag.

Regnbuen er tegnet på guds pagt med alt levende og betyder, at de onde – de som ikke vandre med gud som Noa - ikke igen vil blive tilintetgjort i en vandflod, men - det betyder jo ikke, de onde ikke vil blive udslettet ved Jesu andet komme, når de udvalgte bliver hentet til himmelen.

Som jeg forstår bibelen, vil der dog stadig efter Jesu andet komme - når menneskesønnen åbenbares - stadig være mennesker på jorden, efter han har hentet de udvalgte, hvad der jo nødvendigvis må være, hvis guds rige også skal være på jord.

yderste dag.
Den yderste dag taler mig bekendt ikke om undergang, men om opstandelse – de der sover i jorden skal opstå til et jordisk liv.

Jesus sagde til hende: »Din bror skal opstå.« Martha sagde til ham: »Ja, jeg ved, at han skal opstå ved opstandelsen på den yderste dag.« Johannes 11:23-24

Johannes 11:24 har eksempelvis krydshenvisning til Daniel kapitel 12:2
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Dan/12

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27524 - 14/06/2019 18:25 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

På mig virker du ret pessimistisk - og det efter et netop overstået folketingsvalg, hvor klimaet for første gang var meget højt på dagsordenen.
I demokratiske lande følger politikerne i ret høj grad folkets vilje.
Det så vi jo bl.a. da vi i sin tid havde folkebevægelsen mod atomkraft, så mon ikke det også vil ske her:
1. Afklaring.
2. Planlægning
3. Vedtagelse og gennemførelse.

Hvad plastikforureningen angår, tror jeg, det vil gå ligeså.

Hvad befolkningstilvæksten angår, er det jo tydeligvis de fattige landes landområder, det især handler om.
Her er Kina jo faktisk lykkedes hvad antal angår, og overvægten af mænd på godt 33 millioner lyder af meget, men det skal jo ses i forhold til at samlet befolkningstal på knap 1,4 milliarder.

Så vi mennesker kan jo godt, hvis vi eller kan få taget os sammen til at beslutte os tommelop

Om vi også kan nå frem til at fastslå det optimale antal mennesker her på kloden - og efterfølgende opnå det - det ligger jo nok noget længere ude i fremtiden blinker

Men vi er den dyreart på kloden med de mest magtfulde evner og tillige med indsigt i, hvad der er god økologisk balance.

Ærgerligt at ingen af religions-stifterne har haft øje for denne balance trist

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 32 af 112 < 1 2 ... 30 31 32 33 34 ... 111 112 >

Seneste indlæg
Mellemrummet
af Simon
12/12/2019 22:17
OPLYSTHED
af Hanskrist
12/12/2019 22:11
Lyser på vej
af Simon
12/12/2019 21:32
Gerth Drost
af Arne Thomsen
12/12/2019 17:20
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
08/12/2019 11:53
Nyheder fra DR
LIVE Følg valgresultatet i Storbritanni..
12/12/2019 21:48
Fogh forsvarer Mette Frederiksen: 'Kriti..
12/12/2019 21:36
Tre personer fængslet for at forberede ..
12/12/2019 21:15
'Det nytter ikke noget, at den danske re..
12/12/2019 21:05
Detektor: Afrikas største vandfald er i..
12/12/2019 20:55
Nyheder fra Religion.dk
I Danmark lever antisemitismen i bedste ..
12/12/2019 07:12
Forsker undersøger muslimske kvinders e..
09/12/2019 06:11
Asatroende tænder lys som nedtælling t..
05/12/2019 13:48
Hvem vil ikke have jøder som naboer?
05/12/2019 06:27
Holger Bech Nielsens ”teori om alt” ..
03/12/2019 06:21