annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 117 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27184 - 08/04/2019 06:48 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
P.s.:

"Jeg kan bare ikke se at mit barn har ansvaret for sin eksistens?"

- Børn har forældre et ansvar for at lære, at de selv må ansvare for deres handlinger og tanker om livet.
At ingen beder om at blive født, fritager os skam ikke for ansvarsbevidst at forholde os til vores liv, og dermed til os selv som levende mennesker, blandt andre mennesker.

"Du vil give dem en sprøjte, og det har jeg forståelse for"

- Det var vist ikke pointen..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#27186 - 08/04/2019 13:29 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Simon]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej Simon

Du store videnskabsmand og fortæller tommelop

Måske du lige kunne forklare pointen med sprøjten? Vil du ikke give dem en sprøjte? Selvfølgelig ikke uopfordret eller uden en god begrundelse.

Du forholder dig ikke til om det er i orden at nogle lider?

Jeg kom med en virkelig hændelse, hvor en lejemorder havde slæbt sit offer ind i en grotte og overladt vedkommende til en grum skæbne (at blive spist af rotter).

Sådan noget kunne vi også forhindre...

Mht. reinkarnation, så har vi en interessant sag her:

https://psi-encyclopedia.spr.ac.uk/articles/james-leininger

Hvordan forholder andre sig til reinkarnation:

https://debatingchristianity.com/forum/viewtopic.php?p=959827#959827

Hertil svarede jeg dette:

https://debatingchristianity.com/forum/viewtopic.php?p=959887#959887

Måske tænker han over det, for han har ikke fulgt op på det...

Det var der dog en anden som gjorde:

https://debatingchristianity.com/forum/viewtopic.php?p=960693#960693

Hvad skal der til før du acceptere reinkarnation?

Også en god dag til dig.

Kærlig hilsen

ABC


Redigeret af ABC (08/04/2019 13:34)
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#27187 - 08/04/2019 15:30 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej i solen, ABC..

For det første handlede i al fald min indgang til debatten om døden, om en værdig død, eller rettere, om tankehvælvet af overvejelser vi kan gøre os for at skabe de bedste politiske (etisk/moralske) forudsætninger og vilkår for udvikling af et samfundsværktøj der ikke reducerer menneskelivet til et produktionsværktøj – at det går an at anse sin død som en naturlig afslutning på livet, hvad der på ingen måde forklejner livet eller indbyrdes kærlighed til hinanden i livet, men bare er en respekt for de af os, der har brugt vores levetid med fokus på samvær (og sikkert en pose selvmedlidenhed) og pers. udvikling i et fællesskab.
Man ku’ måske tilføje, ud fra ønsket om ikke at dramatisere døden ydermere, som fx religionerne gennem tiden har gjort, idet dramatikken jo alligevel kommer helt af sig selv, når dem vi elsker dør for os, i værste fald vore børn før os, og vi derfra skal til at indrette os.

Der findes mennesker der er livstrætte af enten sygdom, levetid eller bare har fået nok, og som ikke interesserer sig det mindste for at slå mure ned i mødet med selvgode troende, der bare vil alle det så godt fordi de har mødt Jesus, osv. Når det kommer til stykket, er det jo deres fravalg og ikke retten til at snakke, det handler om:

http://www.etiskraad.dk/~/media/Etisk-Raad/Etiske-Temaer/Aktiv-doedshjaelp/Publikationer/Eutanasi-drab-paa-begaering.pdf

"Du forholder dig ikke til om det er i orden at nogle lider?"

- Det gjorde jeg faktisk, lige akkurat!
Der vil være lidelse forbundet med at leve, som en konsekvens af livet, nøjagtig som der opstår lykkelige stunder i livet. Og jeg tænker ikke her på tilfælde med fx manden der opdages at have fire lig i fryseren og i øvrigt har spist andre femten, osv. For det er jo ikke dén slags vi må lave leveregler for at ruste os imod. Vi har allerede velfungerende etik og moral på området, og der vil altid være "afstikkere" til, der dog aldrig angiver normen!

Pointen er m.a.o. selve indstillingen til det at leve og det at dø, der forøvrigt kan være afgørende for måden man indretter sig i livet på, ja måske ligefrem bygger samfund på. Det drejer sig om en opmærksomhed på tilfredsheden, ikke om evig jagt på lykken, en harmonisk indstilling til de valg man træffer, i en afslappet accept af alt det som måske ikke lykkedes, enten for sig selv eller i samvær med hinanden. Du forstår da udmærket hvor jeg vil hen, ikke sandt?
Vi ka' ikke leve andres liv, eller påtage os at dø for andre, men vi kan påtage os et ansvar for vort eget liv, og i bedste fald udtrykke det i vores måde at udleve vores liv på - selvfølgelig med lidt eftertænksomhed i ærmet, ikke mindst humor..;)

mvh
Simon
P.s.: jeg er ikke forsker i naturvidenskab, ikke videnskabsmand! Det er jo bare en debat, det her, ikke en skolestue hvor vi skal undervises; det er bare holdninger jeg udtrykker, nøjagtig som du...;)


Redigeret af Simon (08/04/2019 15:52)
Top Svar Citer
#27189 - 08/04/2019 18:10 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
04/04/2019 16:54 skrev jeg til dig:
Citat:
Det er uklart for mig, hvad du mener. Skal mennesker, der ikke kan udholde at fortsætte tilværelsen, have lov at stoppe den - begå selvmord - eller synes du de ikke må?
Skal andre - herunder læger - have lov at assistere dem, så det kan foregå så sikkert og så humant som muligt - eller må de ikke?
Der er netop nu en læge, der kommer for dansk højesteret i en sådan sag (I flere andre vesteuropæiske lande ville han ikke blive dømt).
Skal han straffes for at være "en modsat barmhjertig samaritaner"? - eller skal han ikke?

At assistere et selvmord - med fare for at blive straffet - er jo næppe en "lukrativ forretning", og i så fald må det da formodes at være motiveret af medfølelse - som vel ikke ligger langt fra uselvisk næstekærlighed.

Jeg formoder, du her vil udtale dig på baggrund af dine åbenbaringer.
Hvad når du frem til?
Du har ikke svaret. Siger dine åbenbaringer dig ikke noget hér?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27190 - 08/04/2019 18:57 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Simon]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Hej i aftenskyen Simon smiler

Du tillægger mig nok mere end godt er - hvor vil du hen? Som jeg sidder her og drikker er det hele lidt uklart (er ikke Christopher Hitchens) - du er meget mere bevidst om det der foregår end mig - hvor vil jeg hen?
Jeg er meget glad for at du gider samtalen yeah

For mig er du lidt af en videnskabsmand og fortælle kan du meget bedre end mig - okay - jeg kan da godt finde ud af at sætte nogle ord sammen og udtrykke noget, men fortæller bliver jeg nok ikke i dette liv blinker

Har evnerne til meget, men jeg er ikke her for at fortælle historier. Vil hellere drikke lidt og suse rundt på bølgerne. Er meget glad for udsendelsen - mod fjerne kyster. Godt at der findes sådanne mennesker. Der er noget at leve op til. Noget godt at se i øjnene. Lære af.

Tænkte efterfølgende om jeg skulle have sat et spørgsmålstegn her "Du forholder dig ikke til (?)....

Du henviste jo til Dawkins.

Nu må jeg hellere læse din respons et par gange mere...

Forholder du dig til mit eksempel?

Hvordan vil du hjælpe vedkommende i grotten som er ved at blive spist af rotter?

Er det bare uheldigt?

Som altid må du have en god aften Simon.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 117 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Nyheder fra Religion.dk