annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 106 af 117 < 1 2 ... 104 105 106 107 108 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29938 - 08/05/2020 23:37 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Til Hanskrist:
Nå da - Jan mente, du havde svaret, så jeg så lige efter en ekstra gang, og sandelig, du har svaret.
Det havde jeg ikke set - beklager.

Dit svar er et Ja til, at du kommunikerer med din Gud i din spirituelle religiøsitet.

Så er det lettere at forstå, at du kan undvære dogmer og tillige Bibelen, for så støtter du dig selvfølgelig til, hvad din Gud siger til dig.

Så er det vel heller ikke Bibelens Paulus eller alle de andre, du nævner, vi skal høre om, men hvad din Gud siger til dig.

Det vil jeg lytte opmærksomt til - i håb om at det er klar tale.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til alt værende heart
Top Svar Citer
#29939 - 09/05/2020 10:34 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5367
Sted: Vanløse
Hej Arne

Jeg tror bare det var det du skrev...

Citat:
Jeg ser det mere sådan, at vi menneskers forstand på verdens væren nok nogenlunde er, som myrens forstand er på en computer blinker

Hvad mener du så om verden? Det er lidt svært at tyde ler

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#29941 - 09/05/2020 12:04 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Jan.
Jeg kan fornemme, at det påvirker dig - idéen om, at vi menneskers forstand på verdens væren nok ikke er meget bedre end en myres forstand på en computer.
Det er nu ikke nogen ny idé. Buddhisterne siger jo, at den verden, vi oplever er en illusion, og jeg mener at have forstået, at de mener, det er selvet i os, der skævvrider.
Og f.eks. Peter Lund Madsen siger:
Citat:
Alting er en illusion. Hvor ofte hører vi ikke disse ord. Og så er de oven i købet sande. Vores virkelighed ER en illusion. Intet andet. Intet levende væsen vil nogensinde komme til at kende sandheden om virkeligheden. Det eneste, vi kender til virkeligheden, er, hvad hjernen fortæller os. Hvad hjernen finder på. Og hjernen ved kun, hvad den får at vide fra de sanser, der betjener den.
Med de begrænsninger er der jo store dele af sandheden, der er "lukket land" for os.
Om så mystikere kan overvinde begrænsningerne, skal jeg ikke gøre mig klog på, men i hvert fald er de nok ikke alle lige pålidelige blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til alt værende heart
Top Svar Citer
#29942 - 09/05/2020 12:21 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Alting er en illusion. Hvor ofte hører vi ikke disse ord. Og så er de oven i købet sande. Vores virkelighed ER en illusion. Intet andet. Intet levende væsen vil nogensinde komme til at kende sandheden om virkeligheden. Det eneste, vi kender til virkeligheden, er, hvad hjernen fortæller os. Hvad hjernen finder på. Og hjernen ved kun, hvad den får at vide fra de sanser, der betjener den. Peter Lund Madsen (1)*.


Mageløs til vrøvl,,,, især når der står alting først

Selvfølgelig er alting ikke en illusion,,, og mennesker der er dybt psykotiske kan ikke begå sig, og hvorfor? Selvfølgelig fordi alting ikke er en illusion, for var det det, ville dybt psykotiske klare sig mindst lige så godt som os andre, og det gør de ikke.

Selvfølgelig er det ikke en illusion at jeg er sulten og tørstig og trænger til at komme på toilettet. De der tror det er en illusion kan jo bare bilde sig selv det ind og deres liv ender galt på nogle få dage,,,,

Er en hugorm en illusion? Ja siger Peter Lund Madsen. Okay Peter Lund Madsen, er hugormen også en illusion når den har bidt dig og din hund? Ja siger Peter Lund Madsen med sin afdøde hund på grund af hugorme bid.

Nej lad os dog for helvede stoppe vores evindelige FORVRØVLEDE SNAK.

Jeg kan blive så TOSSET i hovedet af at høre på jeres evindelige vrøvl, og manglende filosofiske tænkning over tingene.

Nej vores virkelighed er netop ikke en illusion. Og jo før vi finder ud af det, jo bedre vil det gå os, måske vil vi kunne redde kloden fra miljøødelæggelserne. Men sålænge ideer om at alting er en illusion vil vi ingen fremskridt kunne gøre. Videnskab bygger netop på at alting ikke er en illusion. Hvis alting var en illusion ville videnskab ikke være muligt og vi mennesker ville ikke kunne benytte os af vores viden og erfaring, men det kan vi netop og det gør vi hele tiden fra vi står op til vi går i seng.

Manden Keld siger til sin kone efter 50 års ægteskab, du er en illusion Hilda. Mener du det Keld? Ja Hilda. Jamen Keld mener du også vores kærlighedsliv og vores tre børn og sommerhuset i Nordsjælland der trænger til at blive malet er en illusion? Og vores børnebørn er en illusion?

Selvfølgelig er alting ikke en illusion. Vi havner i VRØVL og VRØVL og ja evindelig meningsløs Vrøvlesnak når vi ikke formår at tænke kritisk og analytisk om tingene. Ikke engang vores ego-self axe struktur er en illusion, det er grundlæggelsen af denne der gør at forblive åndsfriske og duelige højt oppe i årene og blandt andet er med til at de ikke kommer fra kommunen og tørrer vores røv.

"Det eneste, vi kender til virkeligheden, er, hvad hjernen fortæller os. Hvad hjernen finder på. Og hjernen ved kun, hvad den får at vide fra de sanser, der betjener den."

Vrøvl og atter vrøvl, vi kender virkeligheden gennem forsøg og eksperimenter, gennem praktisk omgang med virkeligheden. Og vi kan blive ret fortrolige med store dele af virkeligheden gennem praktisk omgang med den del af virkeligheden der kommer i berøring ned vores liv og livsudfoldelse, arbejde især og bosted og levested, hvor vi får vores fødevarerproduktion fra, og hvordan vi har bolig og huse, der gir os ly for sol og blæst og kulde og regn.

"sandheden om virkeligheden" ha ha LOL - griiiiner - det er begrebet "sandheden om virkeligheden" der er uoverskuelig og ender i illusioner og tågesnak. Men stop dog disse tåbelige ideer om ligefrem "sandheden om virkeligheden" - som om den del af virkeligheden tilhørende vores eksistens ikke var rigeligt for os at mestre og forstå.

At vågne op fra tågesnak og skøre mærkelige ideer, er første trin på vejen henimod solid virkeligheds forankring. Spild af tid at tænke buddhistiske langhårede tanker om virkeligheden. Umiddelbart tror folk at hvis de mister deres ego forstandighed gennem stoffer og meditation at de så kommer tættere på virkeligheden, men dette, netop dette, er en illusion, som vores fantasier om "sandheden om virkeligheden" altid vil være i sig selv en illusion, være en dødfødt ide og illusion.
Virkeligheden har nok i sig selv, og kan vi ikke undertrykke med sandheden om den, det gir ikke go mening. Ihvertfald er virkeligheden skide ligeglad med vores tanke om sandheden om den. Vi kan ikke på den måde komme virkeligheden nærmere, men afslører blot at det er vores "sandheden om" virkeligheden, der er skør.

Vi skal ikke sige "sandheden om virkeligheden". Virkeligheden er i sig selv ganske suverænt uimodståelig og vidunderlig. Vi mennesker kan gennem praktisk omgang med vore omgivelser blive fortrolig med store dele af virkeligheden, af hvad der virker og ikke virker.


(1)*:

Hørte HJERNEKASSEN i radion ved Peter Lund Madsen om Buddhismen i denne uge, og har aldrig i mit liv hørt så meget vrøvl og misforståelse af neurovidenskab som de i udsendelsen påstod videnskabeligt bakker op om at egoet/jeget/selvet er en illusion. Dette er faktuelt forkert, eller også beror det på at de ikke forstår en meter af begrebet egoet/jeget/selvet, ihvertfald jubler neuropsykoanalytikerne dagligt i øjeblikket over at neurovidenskabelig forskning dagligt i øjeblikket bekræfter psykoanalysens teori om den nødvendige ego/jeg/selv dannelse, begyndende med ego-Self-axe dannelsen mellem moderen og barnet.

Ego-consciousness has it origin in the "Eros of relationship" (starting with the child-mother bond), which creates the Ego-Self axis. Stevens. Disse forhold beviser neurovidenskab dagligt, så Peter Lund Madsen og de tre eksperter vrøvlede gudsjammerligt da de sagde at neurovidenskab underbyggede at egoet/selvet som en illusion. Demens, alzheimer demens og psykoser viser at vi har brug for en solid ego-self axe konsolidering udviklet gennem vores libidiøse eros relationer livet igennem.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29946 - 09/05/2020 14:42 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Når du skriver:
Citat:
Men stop dog disse tåbelige ideer om ligefrem "sandheden om virkeligheden" - som om den del af virkeligheden tilhørende vores eksistens ikke var rigeligt for os at mestre og forstå.
og
Citat:
Virkeligheden er i sig selv ganske suverænt uimodståelig og vidunderlig. Vi mennesker kan gennem praktisk omgang med vore omgivelser blive fortrolig med store dele af virkeligheden, af hvad der virker og ikke virker.
så er det jo faktisk lige netop dér, jeg står - dog uden at slippe idéen: Sandheden om virkeligheden.
Ja, jeg kan jo bl.a. end ikke sanse, hvor meget af mig selv, der er mørkt stof.

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til alt værende heart
Top Svar Citer
annonce
Side 106 af 117 < 1 2 ... 104 105 106 107 108 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 09:51
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nok ansøgere til at oprette forsvarslin..
28/03/2024 09:21
Nyheder fra Religion.dk