annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 28 af 117 < 1 2 ... 26 27 28 29 30 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27508 - 10/06/2019 13:29 Re: VÆREN - IKKE-REN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne smiler dette har optaget mennesket i flere år, og selv om tidens ungdom nu ser ud til at presse politikerne tror jeg, der virkeligt skal ske noget mega mega drastisk for at ryste menneskeheden så de, der vil være tilbage, vil ændre adfærd ...

... men - det er jo med rystelser, at de lægger sig og ryger ud lidt i glemslen, og så "kører det bare derudaf igen" - men lad os håbe de unge som voksne vil leve efter deres nuværende ideer - og håbe der ikke også er en slange i paradiset.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27509 - 10/06/2019 16:39 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Til Anonym, der skriver:
Citat:
— Og du kan stadig ikke forstå, hvordan du har gjort dig fortjent til titlen lægprædikant ...
Mit svar:
Ifølge Den Danske Ordbog søger en prædikant at skaffe sig tilhængere.

Men det er ikke mit formål med at skrive her på Trosfrihed.dk.
Mit formål er at udvikle mit eget syn på tingene, og her har jeg opdaget, at det at formulere sig skriftligt her, det hjælper gevaldigt.
Jeg har i nogen tid puslet med emnet: Homo sapiens her på kloden, men straks når jeg begynder at formulere mig, dukker der en masse nye synsvinkler og perspektiver op, som jeg ikke tidligere har været opmærksom på.
Det oplever jeg som berigende og udviklende - og det interesserer mig selvfølgelig tillige, hvad andre mener om samme emne.

Her bidrager du desværre ikke. Du nøjes med at prædike, at jeg er en lægprædikant blinker

Men du giver mig måske alligevel en idé: At beskrive nærmere en ny tids Homo sapiens - et menneske, der ikke blot er tænkende, men tillige udvikler større indsigt - og sans for livskvalitet tommelop

Om jeg magter dét, ved jeg ikke - eller rettere: det magter jeg nok ikke - men jeg tror, der er et behov her - og hvis jeg magtede det, ville jeg nok prædike om det blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27510 - 10/06/2019 17:37 Re: VÆREN - IKKE-REN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jo, jeg er enig med dig i, at dét, der skal til, nok vil forekomme at være, som du skriver: "mega mega drastisk".

Men hvad nu, hvis vi begyndte at udtænke en bedre tilværelse for det enkelte menneske, såsom:
Hvad vil vi bruge vores tid til?
Hvor stort er egentlig vores materielle behov?
Hvor meget behøver vi at arbejde for at opnå det?
Hvad er livskvalitet - og hvad er ikke?
Hvad er den bedste balance mellem fællesskab og det at være i godt selskab med sig selv?

Robotterne vil vel kunne klare en stor del af vort nuværende arbejde.
Internettet vil vel mindske behovet for at klumpe sammen i byer.

Kan vi finde glæde, inspiration og kvalitet på de ikke-materielle områder af tilværelsen.

Kan vi blive bedre til at pleje sindet?

Er det ikke den slags spørgsmål, vi skal begynde at stille os selv?
Samtidig med - naturligvis - at vi tilstrækkelig hurtigt udvikler vore teknologiske evner i klimavenlig og økologisk balanceret retning?

En gammel græker lærte mig engang tre ord, der hører sammen, og som på dansk er:
Stilhed - Harmoni - Lykke engel

Kan vi finde en bedre tilværelse end den nuværende udpræget materialistiske og åndsfattige.

Er det mon vore gamle stivnede religioner, der ikke kan håndtere nutidens materialisme og teknologi?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27511 - 10/06/2019 22:01 Re: VÆREN - IKKE-REN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Jeg er lidt træt, så det bliver kun til dette.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Arne:
Citat:
Er det mon vore gamle stivnede religioner, der ikke kan håndtere nutidens materialisme og teknologi?

Bibelen siger meget klart: Ingen kan tjene to herrer. Han vil enten hade den ene og elske den anden eller holde sig til den ene og ringeagte den anden. I kan ikke tjene både Gud og mammon. Mathæus 6:24
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/6

***

Jeg tror ikke på, at menneskene kan skabe et global fredsrige hvor alt er i harmoni.

Mennesket er sin egen værste fjende.

Bibelen har jo netop fortællinger om dette, at selv om mennesket levede i paradis, var de ikke tilfredse – eller de lod sig friste af noget som ikke var godt/nødvendigt.

Så er der fortællingen om syndfloden.

Der blev advaret i mange år, og fortalt hvad der kunne frelse dem, men nej - først da det var for sent vågnede de til druknedøden.

Bibelen har mange kloge tanker som er gode at kende og huske så man ikke lader sig rive med af denne verdens ånd, hvor vi konstant bliver bombarderet med fristelser – køb og smid væk – kiv og kævl - og moralen er heller ikke hvad den har været.

*

"Vi" har så rigeligt, modsat andre i verden som går sultne i seng og lever kummerligt.

*

Arne:
Citat:
Men hvad nu, hvis vi begyndte at udtænke en bedre tilværelse for det enkelte menneske,

Jeg ved ikke, hvad der skal til – andet end at jeg så vidt det er muligt er bevidst om mine valg …
… men jeg træffe også valg jeg ikke billiger fordi der ikke er andet valg, eller fordi jeg fristes.

Noget helt andet er, at ikke alle mener det er så slemt, - andre at der ikke er noget problem trods det at plastik eksempelvis flyder alle vegne.


Jeg så den anden dag, at brugsen nu har indkøbsposer af ”plastik” der er lavet af sukkerrør. Jo smart nok da de kan gå ind i kredsløbet, når de kasseres, men hvad med den jord der bruges til denne produktion og hvor ligger den. Sikkert i et land hvor de er fattige.

Der er jo også fortællingen om soja ...

Citat:
Sojamarker rydder ældgammel regnskov og tvinger indfødte folk til at flytte fra deres hjem.
https://www.wwf.dk/wwfs_arbejde/skov/soja/sojabonner_rydder_oprindelig_skov.cfm

Der er nok at gå i gang med, men jeg opfatter det som håbløst.
Det der gøres er en dråbe i havet, men den enkelte må stadig træffe gode valg i den udstrækning det er muligt, selv om andre fortsætter med følge deres lyst fordi de har råd til det.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#27515 - 13/06/2019 11:57 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Der er nok at gå i gang med, men jeg opfatter det som håbløst.
Mit svar:
Der er noget nær uendelige mængder af grøn energi til rådighed - i hvert fald mere end vi mennesker nogensinde kan få brug for, problemet er blot at få udviklet og iværksat teknologien hurtigt nok.
Derfor: Investér tilstrækkeligt!

Befolkningseksplosionen foregår især i de fattige lande, der jo ikke forurener så meget. Mit gæt er, at organiseret alderdomsforsørgelse ville mindske behovet for mindst to sønner - så der i hvert fald er én til at tage sig af de gamle.
Og nogen må jo vide mere sikkert, hvorfor vi i de rige lande ikke øger vores antal - en viden som kunne udnyttes!

Jeg mener, at den største hindring lige nu er manglende planlægning samt attraktive alternativer til den herskende snævre materialisme.
Det er her, jeg mener, at de etablerede og stivnede religioner svigter - derved at de nærmest alene kræver underkastelse, men ikke inspirerer nok til et mere indholdsrigt liv.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 28 af 117 < 1 2 ... 26 27 28 29 30 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 17:32
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk