annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 35 af 117 < 1 2 ... 33 34 35 36 37 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27660 - 09/07/2019 12:12 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Hvis jeg forstår dig ret, så mener du at det ifølge Bibelen er for sent, at vi mennesker forsøger at bruge vore evner til omsorg for kloden - her kort før dommedag, hvor det alene er kærlighed til Gud og gudsfrygt, det handler om.

Er det rigtigt forstået?

Nej - til første spørgsmål.
Ja - til dit andet spørgsmål

Hvad tror du: ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ betyder?
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/22

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27661 - 09/07/2019 16:13 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Når jeg skriver:
Citat:
Hvis jeg forstår dig ret, så mener du at det ifølge Bibelen er for sent, at vi mennesker forsøger at bruge vore evner til omsorg for kloden - her kort før dommedag, hvor det alene er kærlighed til Gud og gudsfrygt, det handler om.
Så svarer du: Nej.

Men når jeg spørger, om det, jeg lige har skrevet, er rigtigt forstået, så svarer du: Ja.

Det er for mig en selvmodsigende "slørdans".

Det må være noget andet, du mener blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27664 - 09/07/2019 23:36 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Som tidligere skrevet: #27657 - 08/07/2019 12:54

Citat:
I følge bibelen vil jordens fremtid ikke blive afgjort af menneskene.

Bibelsk lever mennesket i de sidste dage, og denne verdens ånd ”synger på sidste vers”

Gud vil, som i Noahs dage udslette de som ødelægger jorden.
Hvornår og hvordan dette vil ske ved kun gud, men når guds rige på jord derefter er blevet en realitet, vil der kun leve gudfrygtige menneskene under guds retfærdige herredømme, og derved vil balancen igen være genoprettet, og derfor er de to største bud som leveregler tidssvarende til en hver tid.

»Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.« Mathæus 22:36-40
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/22


Det enkelte menneske der har valg gud som sin herre kan ikke leve sit liv i ”overhalingsbanen” - trælle for synden - for så kommer det jo selv i den gruppe der ødelægger jorden - og det er ej heller i harmoni med det største bud – og er tilmed slet ikke tegn på at guds ånd bor i mennesket.

Selv om det måske ikke batter i det store regnskab hvad den enkelte gør, så må gud jo kunne se, hvem der ødelægger jorden for at kunne udslette de onde … der står han kan læse hjerter ...

Det er verdenslederne som har ansvaret for at finde en fælles global ”køreplan” - og det kan de ikke.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27665 - 10/07/2019 06:21 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Du taler om Gud som om Gud kan handle uafhængig af mennesker, dette er gammeldags overtro, som man hvis man læser bibelen som et barn, bogstaveligt, godt, især i Gamle Testamente, kan få opfattelsen at Gud er sådan en naturkraft og militær overnaturlig himmelsk power der når som helst kan angribe og gribe ind udenom menneskers sjælsliv og åndelige liv. Men læser man bibelen som den skal læses (fx ifølge Paulus) som en spirituel åndelig bog, ja læser man bibelen på metaplan (hæver vi os op over at læse linje efter linje bogstaveligt) så går igen hele vejen i Bibelen den tanke at Gud og mennesket er uadskillelige (det er den mest gennemgående tanke, det er essensen) og at tale om en Gud der er selvstændig eller menneskeløs viser at man er endt i overtro og har misforstået essensen af budskabet.

Gud kan kun handle gennem og med mennesker

Only through living being and in there existence

Citat:
What is of God in life is revealed in creative acts, in the creative life of the spirit, which penetrates even the life of nature. Spirit can upset and change the 'natural' order.


There is nothing of God in the dull and prosaic normality of the objective world order. It is only in a disruptive act which breaks through that commonplace normality that he is to be found.


Og nu kommer det allervigtigste nok, igen fra Berdyaev:


God's world only breaks through into this world, the light of it shines through only in that which really exists, in living beings and in their existence.


Jeg tør slet ikke sige hvor store hemmeligheder, eller dyb åndelig forståelse, der er gemt i disse Berdyaev citater overfor, blot vil jeg nævne at de på et øjeblik kan oplyse et menneske om hvad det hele dog drejer sig om i den bog Bibelen og pludselig er den ikke så svært at forstå.

Hvis hvad Paulus har sagt (Paulus var blevet studeret) og hvad Berdyaev her ovenfor siger bliver tilegnet, ville al, AL, ja fandeme al forvirring omkring bibelen forsvinde, såvel som den pest, efter reformations pest, bogstavelig bibellæsning er ind i verden ville høre op. Ja det er en pest og den værste fjende af kristendommen nogensinde set (det har i moderne tid drænet kristendommen for spirituel power og HEALING så færre mennesker nu bliver frelst = helbredt). Tåbelig og infantil og ødelæggende mere end noget andet for kristendommen og det er utilgiveligt at forstandige mennesker går på kompromis med deres forstand og foretager et kors eller spring for forstanden og kalder bogstavelige bibel læsninger for tro. Jamen vor herre til hest, hvorfor ofre mennesker deres intellektuelle integritet? Det burde ikke kunne ske i det 21 århundrede, dertil er vi alt alt for oplyste og uddannede og dannede skulle man synes.

Tro er ikke mentalitet, mentale forestillinger, mentale trosforestillinger, som Luther så smukt har beskrevet det:

Citat:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)


I forstår ingenting I lidet troende der konstant år efter år ævle og bævle kilometer vis af spalteplads om kristendommen og det religiøse som om det er om noget, i samme forstand som naturvidenskab er om noget. Men nej I misser pointen, for nemlig:

Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting


En dimension man aldrig skimter i det i skriver, ja det er fuldstændig væk, fordi I snakker om tro som om det er om noget ikke spirituelt. Tro er ikke et jeg-det fænomen, som var det naturvidenskab, nej tro er et jeg-du fænomen, som vi kender det fra Nye Testamente, Jesu "fader søn" dialog kommunikation og kommunion lignelser og eksempler.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#27666 - 10/07/2019 12:15 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.
Lige et "indspark fra sidelinjen" til dialogen mellem Tikka og dig om, hvad der er den rette kristendom:
Ingen af jer synes at bekymre jer om klodens tilstand. Det synes stort set for jer alene at være jeres Gud og os mennesker, det handler om.
At vi mennesker handler ondt mod kloden både ved vores for store antal og ved vores plyndring af naturen, det synes ikke at bekymre jer - heller ikke, nu hvor det er åbenlyst, at vi har evnerne til at handle bedre - men ikke bruger dem.
Og hvad vi gør af ondt mod kloden er vel så - ganske bekvemt - gjort til Satans ansvar (?).

Jeg kender ikke kristendommens Gud, men jeg opfatter verdens væren som et ufatteligt mirakel, og det føder i mig kærlighed til det værende, her også kærlighed til kloden: Aktiv omsorg.
Er det virkelig så fremmed for en kristen livsopfattelse?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 35 af 117 < 1 2 ... 33 34 35 36 37 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk