annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 30 af 117 < 1 2 ... 28 29 30 31 32 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27533 - 15/06/2019 21:32 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du underbygger din pessimisme med diverse påstande om, at vi ikke gør det helt rigtige.
Det kan du da have ret i, men jeg mener stadig, du maler situationen mere sort, end den er.
Vi har lige haft et folketingsvalg, hvor klima - for første gang - var højt på dagsordenen, og hvor det nu ventes udmøntet i konkret handling.

Din holdning minder mig lidt om barnet der stolt kom hjem og fortalte forældrene, at det havde fået ug minus i karakter, hvorpå barnet fik spørgsmålet: Hvorfor minus? blinker

Hvis jeg regner rigtigt er køns-skævheden i Kina på ca. 4%. Det er jo 4% for meget, men dog heller ikke mere end dét - i en patriarkalsk verden, som dog er på vej mod kønslig ligestilling.

Jeg orker ikke at gå det hele igennem, som du skriver, men hæfter mig ved, at du ikke vil tage stilling til, hvor mange mennesker vi bør være, samt ved at du opfatter os mennesker som "skadedyr".

Og hvad Bibelen angår, så taler 1. Mosebog (er det vist) om, at Abrahams slægt iflg. Gud skal blive "talrig som stjernerne på himlen og sandet på stranden" - sandelig en økologisk Gud - eller rettere: dette kan da ikke være guddommeligt trist

Min holdning er, at vi i stedet for i afmagt at opfatte os selv som "skadedyr" hellere burde begejstre de gode egenskaber, vi også har i os, såsom evnen til helt ren, dyb og fri kærlighed til kloden, til alt levende, til vore medmennesker - og til os selv - en begejstring, der kan sætte egenskaber som begær og grådighed i skyggen tommelop

M.v.h. Arne smiler
P.S.: Jeg fornemmer, at jeg næsten er ved at få lyst til at blive "lægprædikant" blinker
Top Svar Citer
#27534 - 15/06/2019 23:25 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Hvis jeg regner rigtigt er køns-skævheden i Kina på ca. 4%. Det er jo 4% for meget, men dog heller ikke mere end dét - i en patriarkalsk verden, som dog er på vej mod kønslig ligestilling
Jamen du glade kineser stortchock det handler jo også om manglende arbejdskraft, de gamle og alle de uhyrligheder der sker/er sket grundet manglende balance.

Arne:
Citat:
Jeg orker ikke at gå det hele igennem, som du skriver, men hæfter mig ved, at du ikke vil tage stilling til, hvor mange mennesker vi bør være, samt ved at du opfatter os mennesker som "skadedyr".

I forhold til skadedyr mener jeg det - i den forståelse, at det jo er mennesket der er skadevolderen, men bruger normalt ikke den formulering, men det pisser mig af, du kalder os dyr for at provokere. Derfor skadedyr.

Arne:
Citat:
Og hvad Bibelen angår, så taler 1. Mosebog (er det vist) om, at Abrahams slægt iflg. Gud skal blive "talrig som stjernerne på himlen og sandet på stranden" - sandelig en økologisk Gud - eller rettere: dette kan da ikke være guddommeligttrist

Lidt sjovt smiler du hiver et skriftsted frem som argumentation mod, at bibelen taler for kærlighed.
Hæ hæ her vil jeg jo mene, sandet og stjernerne skal forstås symbolsk som mange.

Arne:
Citat:
Min holdning er, at vi i stedet for i afmagt at opfatte os selv som "skadedyr" hellere burde begejstre de gode egenskaber, vi også har i os, såsom evnen til helt ren, dyb og fri kærlighed til kloden, til alt levende, til vore medmennesker - og til os selv - en begejstring, der kan sætte egenskaber som begær og grådighed i skyggen tommelop

Jamen er jo hvad bibelen siger, at vi skal kaste vores bekymring på gud, når vi selv har gjort hvad vi kunne og problemet ikke løses, for fokus skal jo netop altid være på det at elske gud og næsten, og det forsvinder ved bekymring ...


Arne:
Citat:
P.S.: Jeg fornemmer, at jeg næsten er ved at få lyst til at blive "lægprædikant" blinker

Tænkte nok det kunne tænde dig, men havde regnet med et demokratikursus smiler

Jeg er egenligt ikke interesseret i politik og følger kun overfladisk med, men dette område berører mig virkeligt, og jeg føler mig magtesløs, og gik her nærmest lammet over alt det plastik jeg har i mit hjem og bruger ...

... og at dyrene har plastik i deres maver smerter mig.

Jo også kreperligt, at man er nød til mange ting som man er imod og ikke kan gøre noget - og derved bliver medskyldig ...

… men har du noget, du mener, du kan lære mig – hvad jeg ikke er i tvivl om - er jeg lutter øre, hvis blot jeg kan slippe for dit ikonsnak engel

Sov godt smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27538 - 16/06/2019 11:36 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg skrev:
Citat:
Min holdning er, at vi i stedet for i afmagt at opfatte os selv som "skadedyr" hellere burde begejstre de gode egenskaber, vi også har i os, såsom evnen til helt ren, dyb og fri kærlighed til kloden, til alt levende, til vore medmennesker - og til os selv - en begejstring, der kan sætte egenskaber som begær og grådighed i skyggen tommelop
Og du svarede:
Citat:
Jamen er jo hvad bibelen siger, at vi skal kaste vores bekymring på gud, når vi selv har gjort hvad vi kunne og problemet ikke løses, for fokus skal jo netop altid være på det at elske gud og næsten, og det forsvinder ved bekymring ...
Min kommentar:
Jeg respekterer naturligvis din bibeltro - har selv respekt for Bibelen, men finder den ikke fuldkommen, og når du mener, at "vi skal kaste vores bekymring på Gud", så er jeg ikke i stand til at følge dig, for vi har jo netop ikke gjort, hvad vi kunne! Vi har jo ikke aktiveret vore evner til den helt rene kærlighed til verden.

Om vi så er tilhængere af den ene eller den anden religion, eller vi er agnostikere eller ateister, så har vi jo de evner!

Det er her, jeg mener, vi mangler inspirationen til - i kærlighed - at gøre det nødvendige, og som vi jo kan!

Hvem kan "tænde gnisten", så vi får det gjort? - gnisten, som jeg fornemmer, at alle venter på.
Jeg ved det ikke.
Hvis jeg kunne, ville jeg blive "lægprædikant" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27541 - 16/06/2019 14:45 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Jeg skrev:
Citat:
Min holdning er, at vi i stedet for i afmagt at opfatte os selv som "skadedyr" hellere burde begejstre de gode egenskaber, vi også har i os, såsom evnen til helt ren, dyb og fri kærlighed til kloden, til alt levende, til vore medmennesker - og til os selv - en begejstring, der kan sætte egenskaber som begær og grådighed i skyggen tommelop
Og du svarede:
Citat:
Jamen er jo hvad bibelen siger, at vi skal kaste vores bekymring på gud, når vi selv har gjort hvad vi kunne og problemet ikke løses, for fokus skal jo netop altid være på det at elske gud og næsten, og det forsvinder ved bekymring ...
Min kommentar:
Jeg respekterer naturligvis din bibeltro - har selv respekt for Bibelen, men finder den ikke fuldkommen, og når du mener, at "vi skal kaste vores bekymring på Gud", så er jeg ikke i stand til at følge dig, for vi har jo netop ikke gjort, hvad vi kunne! Vi har jo ikke aktiveret vore evner til den helt rene kærlighed til verden.

Ang. "vi"
Afmagten/bekymringen der her er tale om, opleves hos de, som ikke føler de kan løse problemet – dig(?) og mig.

Når (vi) – jeg har indset dette og ellers gør hvad jeg kan for ikke at leve som hykler, er det, bibelen siger man skal kaste sin bekymring på gud – altså egen bekymring - derved kan man fokusere på, at elske gud og næsten …

Når man bekymre sig om ting man ikke kan gøre noget ved, tager det ens fokus og energi.


Arne:
Citat:
Om vi så er tilhængere af den ene eller den anden religion, eller vi er agnostikere eller ateister, så har vi jo de evner!

Evner er jo ikke nok – ændre ingenting til det bedre hvis ikke de bruges.

Arne:
Citat:
Det er her, jeg mener, vi mangler inspirationen til - i kærlighed - at gøre det nødvendige, og som vi jo kan!

Du kan jo bare gå i gang på hjemmefronten, i den udstrækning det er muligt smiler

Arne:
Citat:
Hvem kan "tænde gnisten", så vi får det gjort? - gnisten, som jeg fornemmer, at alle venter på.
Jeg ved det ikke.
Hvis jeg kunne, ville jeg blive "lægprædikant" blinker

Lægprædikanter og ildsjæle findes der mange af, og de er, og har jo været tilstede i mange mange år og forsøgt at råbe op, men - det rækker ikke selv om det flytter lidt …

… og selv om mennesket har evnen til at ændre forskelligt, når vi taler klimapolitik og plastikforurening, er der jo behov for et fælles værdigrundlag og samarbejde her og nu …

… men - da verdens ledere ikke kan blive enige om en plan som skal efterleves, rækker det ikke de tiltag den enkelte gør.

Det med plastikforureningen kan godt ændres, men skaden er sket.
Der er mikroplast i fødekæden.

Derfor hjælper den enkeltes kærlighed ikke i dette regnskab …

… og når du savner, gode ord fra bibelen, så er dette jo også en god rettesnor:

Enten I altså spiser eller drikker, eller hvad I end gør, skal I gøre alt til Guds ære. 1. Korinther 10:31
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/10

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27542 - 16/06/2019 15:02 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Gerth:
Citat:
Tikka: " ved Jesu andet komme, når de udvalgte bliver hentet til himmelen. Derfor tror jeg heller ikke på, at menneskene kan skabe et globalt fredsrige, hvor alt er i harmoni, når det bygger på vækst, eller så længe der er trusler."

Hej Tikka
Er du en af dem, som bogstaveligt talt tror på nogle religiøse trosretningers beskrivelse vedrørende ´bortrykkelsen´, der dog ikke beskrives om i Biblen som dette ord ? Fortolker du den som enten noget metaforisk eller usand ? Jeg er heller ikke en tilhænger af vækst, hvad angår en stigning af produktion og endnu mere øget forbrug i et samfund men, det er istedet godt, hvis folk kan få guddommelig kærlighed fra helligånden til at vokse i verden med dens befolkning. Sådan påstår jeg, at man vil kunne enes sammen om at stoppe mennesket som en trussel mod sig selv, hinanden og naturens miljø med dyrene.

Kan ikke se hvorfra du har min tekst og det du kommentere på.
Dit indlæg hægter du på Arnes indlæg #27538 - 16/06/2019 11:36

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 30 af 117 < 1 2 ... 28 29 30 31 32 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk