| 
| 
	
 
| 0 
registrerede 
468 
gæster og
223 
søgemaskiner online. |  
| 
	Key:
	Admin,
	Global Mod,
	Mod
 | 
 |    | 
| 
| 
| #27124 - 29/03/2019 01:12  Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie] |  
| 
|   veteran
 | Registeret:  04/04/2008 Indlæg: 3512
 |  |  
| 
Hej i natten, fru nisserinde..
 Ecce puer
 
 Af tidens mørke
 et barn er født.
 Af sorg og glæde
 har hjertet blødt.
 
 I ro i vuggen
 og svøbt i liv.
 Oh, kærlighed
 ham nåde giv.
 
 Det ny livs ånde,
 skæbnens spil.
 En ufødt verden
 bliver til.
 
 Et barn der sover,
 en død i løn.
 Forladte fader,
 forlad din søn.
 
 - Joyce.
 
 Digtet har sine rødder i Joyce’ sorg over datteren Lucias sindsuligevægt, samt fødslen af barnebarnet Stephen, der i 1932 oplevedes som lidt solskin på farens grav.
 
 And then we are married,
 O, how happy we’ll be
 For I love sweet Rosie O’Grady
 And Rosie O’Grady loves me.
 
 - Joyce, A portrait of the artist as a young man, Penguin Books 1960.
 
 *
 
 Nu vi er der, hvorfor så ikke lidt fra ham der fandme var til, og som så udmærket lod sig begribe i og med sproget, der i høj grad bærer udvist kærlighed frem for sig – som modstykke kærligheden der snakkes ud af livet. Tværtimod, er det jo let at forstå venner der savner Jac, når livet og kærligheden popper op i øjnene fra hans digte:
 
 
 Vi står her oprejst i seksualitet
 
 
 jeg vil ikke sige noget
 eller jeg har aldrig set det
 i en dybde formfuld nok,
 
 og det er jo kun et hus
 som vi bor fælles i,
 
 og dér denne grænse af vor virkelighed
 som ikke bør optegnes,
 
 og så den silkesilhuet
 du altid bærer for at tydeliggøre os,
 
 du står strengt
 og hårdt udtrykkende bag et træ,
 
 og du peger ned mod en plet af jord
 med et let skrig efter fælleshed,
 
 får det talende løst op
 at vi har fået denne jord
 for at forherlige os i al dens mudder,
 
 og din mund er fuld af kærtegn
 som står højt op i luften,
 
 hvis det da ikke er verden
 som du er rettet vredt imod,
 
 
 hvad er begrundelse andet end ustandseligt
 at blive grebet af sveden og kroppen,
 
 at se sig selv som noget hele tiden
 og formulere sig i svedfremstød der nært og tæt
 dækker endnu en tid for en krop,
 
 og jeg vil altid kunne mærke
 din skrøbelighed
 under centimeter af varm sødende sved,
 
 du har ingen mulighed for at undgå dig selv
 bare på grund af en svedtærskel,
 
 for vi vil være sammen
 som to glidende formaliteter,
 
 og vi vil møde verden som hårdhændet
 følsomhed under spejle af opblødt fysik,
 
 
 vi taler langsomt og knyttet om
 konkylierne for at se vor opstandelse
 af virkeligheden,
 
 forstærker os med de smuldrende år
 der stadig synes at ville anskueliggøre,
 
 og kraftigt syngende lægger jeg
 min blødende masse af oprørt testikel
 tæt ind til dine hofter,
 
 og du i en sidste nedtrapning
 inden du langsomt begynder at fornemme
 at vi endnu engang
 har været sammen om et tidsrum,
 
 og fra vinduet rotationen i stenene
 der aldrig løsriver sig fra hinanden,
 
 
 jeg har vasket min mund ren
 og glemt alt i en sidste let vrede,
 
 kun din grænse ser jeg hele tiden efter
 oppe i vinduet,
 
 vi kender jo ikke hinanden
 ser bare altid dybt mod vinduerne
 for at formidle genert lys og sort skræmthed
 dybt ind i hinanden,
 
 ustandseligt rører jeg døren
 for at lægge vægt i kampen mod støvet,
 
 usigeligt slår jeg knytnæver
 ind i dørene,
 
 for at isolere min sky sarte kærlighed
 til alle de fremmede,
 
 
 jeg tror kun vi venter på døden
 før vi slår os dybt forankret sammen,
 
 
 der får ingen ende
 det får ingen ende,
 
 og vi står her stædigt i vores fordybelse
 til kærligheden kunsten nuet og kønnet,
 
 skriger håbløst beriget
 om at alle verdener vil følge trop
 og bare beherske deres kærlighed til os
 menneskekønnet,
 
 og når vi nu ikke magter
 at løsrive os fra jorden
 så må vi give os tid til at forstærke os
 nu med jordiske intervaller,
 
 og lade tiden fortone sig i os
 til en stor almægtig kønskrop,
 
 og så indtage vores plads i billederne
 ligesom fuglene
 
 - Jac.
 
 *
 
 Apropos kærligheden, og døden – nylig vakt til live i endnu en kinesisk tråd – fandtes mellem Karin Boyes efterladte papirer en samling digte som Hjalmar Gullberg skrev forordet til, i hvilket han forklarer ganske mange interessante forhold, bl.a. med referencer til Fröding, Pär Lagerkvist og velnok Karin Boyes yndlingsdigter, Rainar Maria Rilke, hvis Duino Elegier sandsynligvis havde deres faste plads på hendes natbord. De Sju Dödasynderna och andra efterlämnade dikter hedder samlingen, der også kan betragtes som en kantate, med døden der kalder som en ven og Karin Boye, der i sindsro ber døden følge sig. Uanset formsnak er digtene forunderligt virksomme – uden mystikeres dommedagsluner – og ville sikkert ta’ sig fint ud på natbordet dit, som venskabelig hilsen fra en brillant forfatterinde. I et af de sidste digte finder man disse fine betragtninger:
 
 De Lugna Stegen Bakom
 
 Lyssnar jag, hör jag livet fly
 ständigt snabbare nu.
 De lugna stegen bakom –
 död, det är du.
 
 Förr var du långt borta –
 jag höll dig alltför kär.
 Nu, när jag inte längtar längre,
 nu är du där.
 
 Käre död, där finns i ditt väsen
 något som tröstar milt:
 vad frågar du efter om man vuxit stor
 eller hela livet spillt!
 
 Käre död, där finns i ditt väsen
 något som renar klart:
 det som är lika hos onda och goda
 lägger du blott och bart.
 
 Följ mig och låt mig hålla din hand,
 det lugnar djupt och gott.
 Det vackra gör du bärande stort,
 det fula gör du smått.
 
 Det är som du ville mig något.
 En gåva vill du visst ha:
 en underlig liten nyckel –
 det lille ordet ja.
 
 Ja, ja, jag ville!
 Ja, ja, jag vill!
 Min fromhet lägger jag ner för din fot –
 så växer livet till.
 
 - Karin Boye.
 
 mvh & go' weekend i forårssolen ;)
 Simon
 
 Redigeret af Simon (29/03/2019 01:15)
 |  
| Top |  Svar  Citer |  |  |  
| 
| 
| #27130 - 30/03/2019 21:33  Re: Mellemrummet
[Re: Simon] |  
| 
|   bor her
 | Registeret:  02/05/2009 Indlæg: 1016
 |  |  
| 
Halløjsa her i aftningen
 Forårssolen har taget fat i både kinder, der blusser og knopper, der hurtigt grønnes for at springe ud i det lysegrønne skær. Der er tidligt gang i klipningen på trods af udsigten til nattefrost og en morgen med rimgræs. Poesien fortsættes her i den nordiske forårssol for have og hjerte ...
 
 
 Kom deg ut døra, beinfly
 til stasjonen, kast fra deg
 bagasjen, hopp på toget
 i fart! Finn
 
 kupéen din. Spør hun
 som sitter der, med øyne
 som lyser slik furutrær
 dufter om våren: -Hvor
 
 går dette toget, egentlig?
 
 – Det er det ingen som vet.
 – Er det vakkert der?
 – Det kommer an på.
 – An på hva da?
 Oss.
 
 Joakim Kjørsvik
 
 ***
 
 Der ute sopar dei gatene for støv til våren.
 
 Dei tek minna med seg
 når dei dreg vidare for å klargjere andre gater,
 
 andre somrar.
 
 Kanskje er du der
 
 Oddbjørn Birkeland
 
 ***
 
 Byrje på ny
 
 av og til får eg
 lyst til å vere
 ny i verda
 
 ikkje sakne, sørgje
 eller skamme seg
 
 men vere som våren
 
 vere ei lita spire
 som ligg nede i jorda
 strekkjer seg oppover
 
 gjennom mørke molda
 
 ei lita spire som bryt
 skorpa og kikar opp
 
 faldar seg ut og
 seier hei, verda
 
 her er eg
 
 Ruth Lillegraven
 
 ***
 
 Morgen
 
 Det er morgen igjen, vesle håp
 og verden frotterer seg med nyvasket solskinn.
 Livets ansikt er aldri det samme
 selv om vi ser på det i all evighet.
 
 Kolbein Falkeid
 
 ***
 
 På jorden et sted
 
 Tro ikke frosten som senker en fred
 av sne i ditt hår.
 Alltid er det på jorden et sted
 tidlig vår.
 
 Tro ikke mørket når lyset går ned
 i skumringens fang.
 Alltid er det på jorden et sted
 soloppgang.
 
 André Bjerke
 
 ***
 
 Lauvet
 
 Under lauvet som stilt fall ned
 bad eit hjarte om dødens fred.
 Ville aldri sjå sola snu.
 Aldri elske meir. Aldri tru.
 
 Våren kom til den nakne skog.
 Hjartet inn i si natt seg drog.
 Fjorårs lauvham låg kald og død,
 kvilte tungt over kim og frø.
 
 Aldri stansar ein vår for godt.
 Gjennom lauvlaget tært og grått
 friske spirer bryt fram og gror.
 Hjartet finn att si grøne jord.
 
 Får sin sommar. – Men når det ser
 bleike fjorlauv som enno tér
 skuggelett over frodig grunn
 gløymer hjartet den lyse lund.
 
 Halldis Moren Vesaas
 
 Også go' weekend og forårssol til dig
 RoseMarie
 
 Redigeret af RoseMarie (30/03/2019 21:36)
 |  
| Top |  Svar  Citer |  |  |  
| 
| 
| #27135 - 01/04/2019 08:23  Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie] |  
| 
|   veteran
 | Registeret:  04/04/2008 Indlæg: 3512
 |  |  
| 
Morn' RM..
 Ja, sølvskæret den tidlige morgenstund her, ligger også og venter på solen. Foråret sprudler af liv, her har vi små sangere der pikker på ruderne som spætter i fortællerglæde.
 
 Godt billede: nyvasket solskin. Herlige digte!
 
 Her lidt af en anden slags:
 
 Udvalgte Digte ved Thorkild Bjørnvig.
 
 (Sonetterne til Orfeus…)
 
 
 FORAARET ER HER IGEN
 
 Foraaret er her igen, Vor Jord
 er som et Barn, der kan Digte, o, mange …
 Nu faar den rigelig Løn for den lange
 tunge Læretid, som den erfoer.
 
 Streng var dens Lærer. Vi kunne dog lide
 det hvide Skæg hos den gamle Mand.
 Nu, om det Grønne, det Blaa vil vi vide
 hvad de betyder: den kan det, den kan!
 
 Jord, som har fri, vær nu med til en Vaarleg,
 leg nu med Børnene. Dig vil vi fange,
 jublende Jord. Den Gladeste faar dig.
 
 Alt det, som Læreren lærte, som tynger,
 hvad der staar trykt dybt i Rødder og lange
 knudrede Stammer: den synger det, synger!
 
 
 (Nye Digte…)
 
 
 SENHØST I VENEDIG
 
 Nu ligner Staden ikke Agnen længer,
 som fanger alle vaagne, springske Dage.
 Glasagtige Paladsers lette Tage
 slaar sprødt imod dit Blik. Fra Haver hænger
 
 Sensommeren som en Hoben Marionetter
 træt, hovedkulds, af Liv forladt.
 Men fra en Bund af gamle Skovskeletter
 slaar Vilje op: som skulde denne Nat
 
 Generalen for Have og Galejer
 fordoble deres vaagne Arsenal,
 for straks at tjære næste Morgendag
 
 med Flaader, som for tusind Aaretag
 staar tæt, og har, mens alle Vimpler vajer,
 den store Stormvind, straalende, fatal.
 
 *
 
 BARNDOM
 
 Man skulde tænke grundigt for at tale
 om noget tabt, der laa saa dybt i Dvale
 som disse lange Barndoms-Formiddage,
 der aldrig mere saadan kom tilbage –
 
 hvorfor? Det minder os endnu: i Regn
 maaske, hvem husker mer, hvad det vil sige;
 men aldrig var vort Liv saa fuldt af Tegn,
 og Gensyn og Farvel saa virkelige
 
 som dengang, da der ikke skete andet
 for os, end det der sker for Ting og Dyr,
 da leved vi i deres Eventyr,
 skønt Mennesker, fyldt af Figur til Randen.
 
 Og bleb saa ensom som en enlig Hyrde
 og selv det Fjerne bar vi som en Byrde
 og langt fra hørte vi det kalde, vække,
 og langsomt som en ny blandt lange Traade
 blev vi ført ind i denne Billedrække
 hvor det at blive nu er os en Gaade.
 
 *
 
 
 DEN ELSKENDE
 
 Det er min Vinduesrude.
 Saa let er jeg vaagnet, at
 jeg følte mig svæve derude.
 Hvor langt naar mit Liv fra min Pude,
 og hvor begynder min Nat?
 
 Jeg kunde mene, at al-
 ting i det klare Rum
 var mig: mørk som krystal,
 gennemsigtig og stum.
 
 Jeg rummede ogsaa hver Stjærne
 inde i mig, saa stort
 var i mig mit Hjærte, saa gerne
 lod det den ene gaa bort,
 
 som jeg maaske var blevet
 kær i, maaske kunde faa mig.
 Fremmed, som aldrig beskrevet,
 stirrer min Skæbne paa mig.
 
 Hvorfor er jeg lagt under denne
 vage Uendelighed,
 duftfyldt som Engen derhenne,
 bølgende op og ned.
 
 Kaldende og beklemt,
 om Raabet hørtes af Manden,
 smerteligt forudbestemt
 til Undergang i en anden.
 
 *
 
 
 DØDSERFARING
 
 Vi aner intet om den Bortgang, som
 fortav os alt. Vi ejer ingen Grund
 til Pris, til Had mod Døden, hvor den kom,
 og til at elske Dødens Maskemund,
 
 som skæmmes underligt af beske Klager.
 Verden er fuld af Roller, som vi prøver.
 Saa længe vi ser paa, om vi behager,
 da spiller Døden, skønt hans Spil bedrøver.
 
 Dog da du gik, brød ind paa denne Scene
 fra Spalten, hvor du traadte ud, en Strimmel
 Virkelighed: Se, virkelige Grene,
 Grønt, virkeligt Grønt, og virkelig Himmel.
 
 Vi spiller videre, fremsiger tomme
 tunge lærte Ting og prøver med Gebærden
 i Stykket; men dit fjerne, fra vor Færden
 forskudte, dybe Liv kan ofte komme
 
 uventet over os og køligt sænke
 sig som en Viden om det virkelige,
 saa vi henrevet blot, uden at tænke
 paa Bifald spiller Livet, sælsomt rige.
 
 *
 
 
 ORPHEUS. EURYDIKE. HERMES
 
 I Sjælenes forunderlige Bjergværk
 skred de som Sølv. som Aarer
 gennem Mørket.
 Imellem dybe Rødder sprang det Blod,
 som strømmer videre til Mennesker,
 og det saa ud som tungt Porfyr i Mørket.
 Kun dette Røde saas.
 
 Klipper fandtes der
 og væsensløse Skove, Broer over Tomhed
 og denne store, graa og blinde Dam,
 hvis Flade svæver over fjerne Dybder
 som Regnvejrshimmel over diset Landskab.
 Og mellem Enge, blidelig, langmodig,
 gik denne ene Vejs forladte Strime
 lagt ud som lange Lagner, der skal bleges.
 
 Og det var denne ene Vej, de kom.
 
 Den slanke Mand i stærkblaa Kappe forrest,
 som stum og utaalmodig saa frem for sig.
 Hans lange Mandsskridt tygged ikke roligt,
 men slugte graadigt Vejen. Tungt og lukket
 hang Hænderne fra Kappens dybe Folder
 og følte ikke mer den lette Lyre,
 der af sig selv var vokset ind i Venstre
 som Rosenranker i en Oljegren.
 
 Hans Sanser var som tvedelt: mens han Blik
 løb foran som en Hund, der drejed om
 og kom tilbage, vented, og paany
 stod vagtsom spejdende ved næste Vejsving –
 blev Hørelsen tilbage som en Lugt.
 Og ofte var den ham, som nåede den
 ned til den sagte Skriden af de to,
 som skulde følge hele denne Vandring
 opad. Saa atter bare Genlyd af
 hans Skridt, og bag ham Vinden fra hans Kappe.
 Han hvisked til sig selv: de kommer nok,
 han sagde det højt og hørte Lyden svinde.
 De kommer nok, blot var det to, som gik
 fortvivlet sagte. Voved han kun éngang
 at se sig om (hvis ikke ved det ene
 forbudne Blik det hele Værk forspildtes,
 som først skal ske), saa maatte han jo se dem,
 se disse to, som lydløst fulgte efter:
 
 Guden for Vandring og det langvejs Budskab
 med Rejsehætten over klare Øjne,
 med Staven baaret frem foran sin Krop,
 med Vingerne, som slog omkring hans Ankler,
 og givet til hans Haand, den venstre: hende.
 Den saa Højt-elskede, at fra en Lyre
 kom mere Klage end fra Grædekoner,
 at der af Klagerne blev skabt en Verden,
 hvor alting atter fandtes: Skov og Dal
 og Vej og Landsby, Mark og Flod og Dyr;
 og at om denne Klage-Verden kredsed
 nøjagtig som omkring den anden Jord
 en Sol ved Dag, ved Nat en Stjærnehimmel,
 en Klage-Himmel med forgrædte Stjærner –:
 den saa Højt-elskede.
 
 Men hun gik frem med Haanden lagt i Gudens,
 med Fodtrin hæmmet af det lange Ligsvøb,
 usikker, tøvende og fuldt af Taalmod.
 Og indadvendt, som vented hun et Barn,
 var Manden foran fjærnt fra hendes Tanker
 og denne Vej, som steg mod Livet, fjærn.
 Saa indadvendt, at det at være død,
 det følte hun som Fylde.
 
 Og som en Frugt af Mulm og Sødme var hun
 saa opfyldt af sin store Død, saa ny
 i hende, at hun ingenting begreb.
 
 Hun gik dér i fornyet Pigeuskyld
 fjærn og urørlig: hendes Køn forseglet
 og lukket som en purung Blomst mod Aften,
 og hendes Hænder vænt fra varme Favntag,
 saa grundigt, at endog den lette Guds
 stilfærdigt ledende Berøring krænked
 hende som alt for stor Fortrolighed.
 
 Thi hun var ikke mer den blonde Kvinde,
 som Digterne saa ofte havde fejret,
 ej mer det brede Lejes Ø og Duft,
 og ikke mere denne Sangers Eje.
 
 Hun var forlængst løst op som langt, blødt Haar
 og allerede faldet som en Regn
 og uddelt som et hundredfoldigt Forraad.
 
 Længst var hun Rod.
 Og da paa een gang Guden
 i Smærte greb om hendes Arm og udbrød:
 Nu har han vendt sig om –, forstod hun intet,
 og spurgte sagte og forundret: Hvem?
 
 Men fjærnt, og mørk mod Aabningen til Dagen,
 stod én, hvis Ansigt ikke kunde skelnes.
 Han stod og saa paa Stiens blege Strime,
 hvorledes Rejsens Gud ,ed sorgfuldt Blik
 dernede vendte om for tavs at følge
 hin Dejlige, som allerede skred
 tilbage ad den samme Vej, hun kom fra,
 med Fodtrin hæmmet af det lange Ligsvøb,
 usikker, tøvende og fuld af Taalmod.
 
 - Rilke.
 
 mvh & god dag dér..;)
 Simon
 
 Redigeret af Simon (01/04/2019 08:24)
 |  
| Top |  Svar  Citer |  |  |  
| 
| 
| #27158 - 05/04/2019 09:11  Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie] |  
| 
|   veteran
 | Registeret:  04/04/2008 Indlæg: 3512
 |  |  
| 
Consummatum est
 Birken lo med alle birkes lyse, lette latter,
 suged’ solens lysblink, rejste sig på tæerne
 og kastede et fingerkys til himlens gode gud,
 dengang dagen brød igennem graners vagt
 ved grå rabatter,
 jog sin ketcher gennem tågen, pilled’ mørket
 ned af træerne
 og viste hele skoven, at en bøg var sprunget ud.
 
 Å-h! sa’ fire popler, og et egetræ sa’: næ-h!
 Og bøgetræets egern, kom hjem fra pigens træ,
 fo’r forvildet rundt i skoven for at finde sit logi.
 Men bøgen stod og nikkede med tusind spæde stilke,
 og nye knopper bristede i brus af dunet silke;
 for våren lå og lynede, og knopper lå og længtes,
 og inden i hvert hylster lå undere og trængtes,
 til lyn og længsel gnistrede,
 så brune pupper sprængtes,
 mens alle vårens guder galoperede forbi.
 
 - Nissemand Petersen.
 
 mvh
 Simon
 |  
| Top |  Svar  Citer |  |  |  annonce 
 
 |   |