annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 81 af 117 < 1 2 ... 79 80 81 82 83 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#28288 - 12/10/2019 11:04 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Du kan efter min mening ikke bruge ord, der ikke har en klar betydning.
Det synes jeg ikke er pjat at hævde.
M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden heart
Top Svar Citer
#28290 - 12/10/2019 11:52 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Jeg skal derfor ikke lave en ny religion eller religiøs trosretning med en ny hellig skrifts påståede generelt endelige definition på sandheden om alt. Hold op med det pjat igen.


Du kom for sent Gerth, det skete for 2000 år siden.

Åndens Apostel og Tænkningens Skytshelgen Paulus gør at kristendommen aldrig bliver en hellig bogreligion vi tilbeder som sandheden, der hvor Ånden er, er også Friheden.

Og kristendommen har alt i alt gjort det rigtig godt lige siden.

Her gives ordet til Nicolai Berdyaev og Albert Schweitzer og Paul Tillich der alle står i stor gæld til den Paulinske urkristendom. Først Berdyaev:

The coming Christ will never appear to him who by his own free effort has not revealed within himself the other, the creative image of man (Thus is revealed man's spontaneity and autonomy in creativeness, man's free activity on the way to the Coming Christ). Only the courage of free creativeness will bring man to the Coming Christ, prepare man for a vision of another image af the Absolut Man. And if great obedience is needed for redemption, for creativeness there is needed great courage. ..

The third creative revelation in the Spirit will have no holy scripture; it will be no voice from on high; it will be accomplished in man and in humanity - it is an anthropological revelation, an unveiling of the Christology of man . God awaits the anthropological revelation from man and man cannot expect to have it from God. And one cannot merely wait for the third revelation; man must accomplish it himself, living in the Spirit; accomplish it by a free, creative act. In this act everything transcendent will become immanent. The third anthropological revelation, in which the creative mystery of man will be revealed, is man's final freedom. Man is quite free in the revelation of his creativeness. In this fearful freedom lies all the god-like dignity of man, and his dread responsibility. The virtue of accepting a dangerous position, the virtue of daring to do, is the basic virtue of the creative epoch. MCA



Christianity makes God immanent in human nature and hence cannot admit a completely transcendent separation between this world and the next. MCA

Creativeness is neither permitted nor justified by religion - creativeness is itselv religion. Creative experience is a special kind of experience and a special kind of way: the creative ecstasy shatters the whole of man's being - it is an out-breaking into another world. .. The creative experience is unique and self-sufficient - it is not something derivative; its roots go into the deepest depths. .. Creativeness is the final revelation of the Holy Trinity
- its anthropological revelation. This is a consciousness which has never existed in the world - it is being born in our epoch.


Berdyaev skriver det her for mere end 100 år siden og med New Age idag vi må sige at han fik ret. De fleste mente ellers at den religiøse spirituelle dagsorden var sluttet for altid, men nej sagde Berdyaev som en af de få store profetiske tænkere og han fik ret i en grad han måske ikke engang har kunnet forestille sig.

Demokrati, sikring af menneskerettigheder, ytringsfrihed, religionsfrihed og høj uddannelsesniveau får den religiøse spirituelle dagsorden til at blomstre uden lige. Et paradoks for mange ateister der tror den religiøse spirituelle dimension er en svækkelse af dømmekraften, intelligensen og i det hele taget er noget der snylter på vores energi, livskraft og livsglæde og gør os mindre engageret i vore omgivelser og mindre i stand til at forstå vores omgivelser uhildet, med friske klare øjne.

Den religiøse spirituelle dimension kan aldrig være i konflikt med viden, og eksakt videnskab, og en videnskabelig tilgang til os selv og vore omgivelser.

Uden den religiøse spirituelle dimension tømmes menneskets fornuft for meningsfylde og betydningsbærende indhold. Dette menneske visner eller bliver offer for et dæmonisk indhold, hvor endelige betingede anliggende gøres til et ubetinget anliggende af ultimativ betydning, som vi ser hos bibelfundamentalisme, og islamisk fundamentalisme og hos totalitære styreformer. Og vi ser det også i New Age. Det, disse kætterier, er netop noget der kommer til udtryk hvis menneskets religiøse spirituelle intelligens svækkes.

-0-0-0-0-


The usual Christian answer, that man's chief end is life in God, cannot satisfy us - it is too general and too formal. Those who give this answer are too much engrossed in the way to the final goal. Rest in God is usually thought of as victory over the evil and sin in human nature, as the extinguishing of this nature, as the absorption of the human by the divine. Man merely makes free within himself a place for God and returns to God's bosom without any profit. There is a fateful tendency toward monophysitism in historic Christianity. It is as though the man who is redeemed from his sins desired that his human nature should cease to exist - that only the divine natur alone should exist. But Christ is God-Man. He redeems and restores human nature to its likeness unto God. Human nature which knows itself, knows its independent and free being, must exist eternally only as a creative and creating nature. Human nature finally justifies itself before the Creator not by extinguishing itself but by its own creative expression. Man must absolutely be. Human nature, redeemed and saved from evil, has a positive human content and a positive human purpose. This content and purpose can be only creativeness. Man's creativeness is connected with the ecstatic element in him. MCA


Albert Schweitzer siger det samme:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Her lige et tydeligt eksempel på hvor nær Tillich og Berdyaev stod på hinanden, hvor Tillich endda taler om Fornuft og Ekstatisk Fornuft i Troens Dynamik (verdens bedste bog om tro):

"Ecstasy" ("standing outside one's self)") points to a state of mind which is extraordinary in the sense that the mind transcendens its ordinary situation. Ecstacy is not a negation of reason; it is the state of mind in which reason is beyond itself, that is, beyond its subject-object structure. In being beyond itself reason does not deny itself. "Ecstatic reason" remains reason; it does not receive anything irrational or anti-rational -- which it could not do without self-destruction --- but it transcends the basic condition of finite rationality, the subject-object of structure. This is the state mystics try to reach by ascetic and meditative activities.

-0-0-0-0-

Og jeg er enig med Arne Gerth, du skal formå at tale forstandigt til os moderne mennesker med et moderne verdensbillede. Så forklar dig og definer dine ord og begreber.

Vh HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#28292 - 12/10/2019 14:00 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære HansKrist

Du skriver dette:

Citat:
Og kristendommen har alt i alt gjort det rigtig godt lige siden.

Det klinger lidt hult i mine ører?

Men du har da ret i at det går meget godt her i danmark - om det skyldes kristendommen skal jeg ikke lige kunne sige smiler måske det går godt på trods af kristendommen ler det er jo ikke lutter lagkage der står i bibelen - forbandelser af figentræer og alt sådan noget blinker

Men jeg kan nu godt lide din tilgang til Paulus. Som sagt kunne det være interessant med en artikel fra dig omkring kristendommen? Så kunne du forklare alle disse bibelfundamentalister nogle ting? Hvordan forholder du dig iøvrigt til trosbekendelserne? Treenighedslæren ( http://vandrermotlyset.net/Treenighetsdogmets%20utvikling.html )? Adam og Eva? Noas ark? Hvordan forstå alle disse ting? Går du ind for fjernelsen af forhuden? Er der noget i bibelen som du tror på?

Forstår du denne herre (østens mystik):

https://isha.sadhguru.org/global/en

Jeg mener han er det sødeste og mest intelligente menneske som vandrer rundt blandt os på nuværende tidspunkt. Gerth er nu også meget sød og han vil jo bare vores bedste. Men jeg kan nu godt lide at drikke øller. Nogle gange går det godt. Nogle gange går det galt. Sådan er livet. Spændende. Men jeg foretrækker nu at det går godt. Selvfølgelig forstår jeg faren ved alkohol. Har jo selv mistes besindelsen (kontrollen) og vandret ud mellem bilerne og leget superman. Det fik jeg desuden også en behandlingsdom for. Længere historie. Men nu vil jeg altså lave en hjemmeside og samle alt det som jeg finder relevant på den. Til gavn og glæde for andre:

https://www.youtube.com/watch?v=tmcuXcuCmIc

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#28294 - 12/10/2019 16:43 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære Gerth

Hvis du kunne komme med nogle kommentarer til dine citater så ville det nok fremme forståelsen.

Er du virkeligt interesseret i at samarbejde med andre mennesker? Kunne du forestille dig at lave en hjemmeside? Hvad vil du gerne sige til dine medmennesker? Jeg kan sætte dig på verdenskortet, men så skal du sgu sige noget interessant - noget som sparker røv. Nu begynder jeg næsten at lyde som HansKrist ler

Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#28296 - 13/10/2019 10:55 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg troede egentlig godt, du kunne sige lidt mere om, hvad du mener, når du nævner Helligånden og Frelse, men forstår nu, at det er noget, du lige nu ikke kan - eller vil - udtale dig nærmere om.

Det vil jeg så respektere - og i øvrigt fortsat ønske dig alt godt med dit projekt, hvor jeg har glædet mig over, at du ikke vil være religions-stifter, men dog aktivt vil alle andre mennesker noget godt.
Det ønsker jeg dig bestemt al mulig held og lykke med!

Når du til mig skriver:
Citat:
Hvorfor har du så ikke endnu selv forklaret noget fagligt om din uden religioners dogmer Kristus ikon oplevelse, der ifølge dig kun skete som en følelse af ´ren´ kærlighed? Du lyder endda derfor også ateistisk ( ikke religiøst/spirituel troende på noget guddommeligt ) uden en teoretisk rationel logik om det, fordi du nu idag med ydmyghed kalder den for din egen uvidenhed om verdens væren.
så er mit svar:
Jeg har ikke nogen fornuftig forklaring på mine Kristus-Ikon-oplevelser.
Kærligheden kan vel til en vis grad forklares som et budskab via billedkunst og symbol-sprog, men afvisningen af dogmer er for mig et totalt mysterium (Jeg husker tydeligt, hvor snotforvirret det gjorde mig)
Ateisme forekommer mig at være for primitivt, og religiøse udtryk forekommer mig at være alt for små og snævre i forhold til, hvad jeg tror er sandhed: Noget for os mennesker ufatteligt stort bag - og i - verdens væren.

Dét er så bare min oplevelse - som giver mig harmoni i min tilværelse - men som ikke er noget, jeg vi søge at pådutte andre - men hver gang jeg skriver om det her på Trosfrihed.dk bliver det lidt mere klart for mig blinker

M.v.h. Arne smiler Kærlighed til kloden heart
Top Svar Citer
annonce
Side 81 af 117 < 1 2 ... 79 80 81 82 83 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Nyheder fra Religion.dk