annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 24 af 117 < 1 2 ... 22 23 24 25 26 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27286 - 20/04/2019 05:38 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Morn’ ABC..

Her et pluk fra en både alvorlig og morsom samtale om Livets Mening & andre bekymringer v/ Ulf Peter Hallberg & Erland Josephson – jamen, hille du! du blir jo overrendt med henvisninger til evt. læsning, der måske først blir interessant ved tilfældet der finder meningen i måske en bogkasse foran et antikvariat m.m. – dog har diskussioner om ’livets mening’ jo okkuperet i hvert fald flest af Arnes tankestreger/indlæg her på Trosfrihed, senest en pæn del af dine. Så måske dette alligevel ikke er så tosset endda. Erland Josephson er en af de skuespillere jeg værdsætter, ja nu er han jo død, dels p.a. essays, digte samt hans erfaringer indenfor teatret, det at være skuespiller, instruktør m.m.
Ovennævnte bog er ikke ny og er desuden talt lidt om vedr. skuespilkunsten tidligere i Mellemrummet, men her endnu et kap. derfra og i relation til din interesse – jeg ska’ lige sige, at Erland Josephson på dette tidspunkt i sit liv var alvorligt ramt af Parkinson, og at der på samme tid blev lavet en dokumentarfilm om hans liv, en invitation ind i hans hjem og liv m. samtaler om akkurat litteraturen, musikken, teaterlivet og døden, hvis det har interesse.


Mellemspil:

Har jeg tid til at stoppe op?

Hr. Josephson: Ved du at jeg forbereder mig på evigheden? Ingenting skal blive tilbage, og der skal være mig og min død, basta! Hvem fanden har taget sig retten til at skænke mig livet og så tage det fra mig? Hvem har ret til at bestemme over mig på denne modbydelige måde? Hvem er det der angriber mig, mine lemmer, mine øjne, min hørelse, mine tænder, mine lede?

Mister Test: Jeg ved det ikke. Mennesket er sin egen værste fjende, siger man.

Hr. Josephson: Livet er så kort at mennesket må passe på ikke at sløse nuet væk. Ved at se fremad og tilbage fortætter man det.

Mister Test: Jeg føler mig tit stresset.

Hr. Josephson: Tiden må inddeles i afsnit, og du må også kunne sløse med den, fuld af tillid til fornøjelse. Så lærer du at nyde de purpurtimer som Maskinisten taler om. Eftersom man ikke kan styre tilfældighederne, må man lære at tilpasse sig dem. Det behøver ikke være et nederlag. Kunsten elsker tilfældigheder.

Mister Test: Omveje har altid interesseret mig.

Hr. Josephson: Livet er et forsøg. Og omveje byder tit på interessante overraskelser.

Mister Test: Men hvordan forbereder man sig på det uventede?

Hr. Josephson: Ved ikke at være slave at sikkerhed.

Mister Test: Det lyder godt, men man kan ikke gå rundt og være usikker hele tiden.

Hr. Josephson: Som skuespiller risikerer jeg livet for din skyld. De der leger og spiller skal gøre det på liv og død. Ellers føler vi os sårede og forladte. Nogle gange begynder rollen at øve med mig om natten. Den kryber op ved siden af mig i sengen og begynder at koste med mig. Den har fået den idé at den ligner mig, men det er som om den ikke er helt tilfreds med det. Den vil ydmyge mig. Du er sådan her, men du tør ikke, siger den. Du er bange for at blive fastholdt, du er bange for det der kunne se ud som dine egne, personlige standpunkter. Du vil have at jeg skal lade dig forsvinde ind i mig.

Mister Test: Spørgsmålene hober sig op – uden svar. Hvorfor eksisterer universet? Hvorfor findes der noget i stedet for ingenting? Hvad er meningen?

Hr. Josephson: Hvordan kan livet have en mening når vi skal dø, sagde jeg fornylig. Karl Popper har givet det bedste svar: Der findes dem der siger at livet ikke har nogen værdi fordi det pludselig slutter. De forstår ikke at man kunne hævde det modsatte: hvis ikke livet havde en afslutning, så ville det ikke have nogen værdi. Den konstante fare for at miste det giver livet sin værdi.

Mister Test: Hvis jeg ikke kan svare på de spørgsmål vi stiller her inde på slottet, så kan jeg ikke leve. Hvis jeg ikke finder en mening, er jeg et spøgelse.

Hr. Josephson: Du glemmer at det er din egen tro på noget som leder dig fremad.

Mister Test: Men meningen kan jo ikke bare være det jeg synes den skal være. Findes der en mening, så gælder den for alle.

Hr. Josephson: Livet opretholdes måske fordi vi ikke kan forstå meningen.

Mister Test: Men vi har jo trukket os tilbage til slottet for at få lidt styr på fænomenerne! Når jeg ser mig omkring i samfundet savner jeg værdighed. Mange mennesker betragter ikke moral som en uendelig spontanitet der udspringer af et indre liv og overbevisninger, men som et system af konventioner som de i deres storhedsvanvid sprænger for at realisere deres lykke.

Hr. Josephson: Hvad har det med dig at gøre?

Mister Test: Jeg forsøger trods alt at se moralen som et forsøg på at være sig selv. Som et fælles ansvar for ikke at blive forført af forræderi og fristelser. At ville være tro mod noget.

Hr. Josephson: Du vil spænde en brohvælving ud mellem kunst og liv. Du vil leve det du gestalter.

Mister Test: Jeg vil søge efter sandheden.

Hr. Josephson: Jeg har ikke andet at bekende end løgnen. Sandheden indeholder ingenting, afslører ingenting. Jeg kommunikerer med mine løgne. Jeg spiller, jeg finder på. Hvis jeg holder mig til sandheden, puster jeg lyset ud. Virkeligheden bliver til en ørken af sande trivialiteter. Min oprigtighed er en håndfuld sand som jeg strør ud over mine medmennesker.

Mister Test: Du vender op og ned på min verden.

Hr. Josephson: Jeg lyver bevidst.

Mister Test: Jeg føler mig dårligt skabt og udrustet, så veg, på trods af at mine kalkuler om kunsten er rigtige.

Hr. Josephson: Og jeg kan aldrig være konsekvent! Det foruroliger mig, det ydmyger mig. Det generer mig. Det plager mig. Det provokerer mig.

Mister Test: Jeg vil nærme mig mennesket uden at dømme det. Jeg vil ikke tydeliggøre det som ikke skal tydeliggøres. Hos Shakespeare findes der blandt de tusind skikkelser som han har skabt i sine syvogtredive stykker ikke en eneste, som han ikke er på lige fod med.

Hr. Josephson: Når jeg betragter skuespillerne på scenen kan jeg føle det som om de bringer orden i min uro og min tryghed. Midt i det flydende usikre som driver rundt med mit liv, får det til at glide i alt det uvist kendte, genkendelige, alt det overraskende og truende og det der giver håb, der hvor jeg selv er centrum, midt i alt dette findes der mennesker som har mod og talent til at stille op på en scene og være skikkelser, definerede, forberedte, indsigtsfulde, sammenholdte, tydelige.

mvh
Simon
P.s.:

"Her tænker jeg bare, at hvis det ikke er sandt, så går mennesker (måske også mig selv) gennem unødvendig lidelse."

- Det interessante er jo om det vi mener/tænker er sandsynligt, og som sagt er lidelse jo en del af livet, det kommer ingen udenom.
Tilsvarende er derfor denne jagt på lykke i resignation af lidelse interessant. En indstilling til livet der har stor samfundsmæssig betydning.


Redigeret af Simon (20/04/2019 05:50)
Top Svar Citer
#27288 - 20/04/2019 13:56 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Simon]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Simon

Jeg vil skrive den på listen af bøger.

Lige nu vil jeg bare koncentrere mig om at leve på en bedre måde end hidtil. Altså skabe en fortid som jeg kan have det godt med. Når jeg kigger tilbage på mit liv, så er jeg bare rendt ind i det ene problem efter det andet. Måske ville jeg have bedst af at melde mig ind i Krishna bevægelsen:

http://harekrishna.dk/

Altså være sammen med dem og leve på deres måde.

Men hvad så med mine spørgsmål?

Måske det er ligemeget om tingene hænger helt sammen:

http://krishna.dk/da/hvem-er-vi/

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#27289 - 20/04/2019 15:11 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.
Jeg vil ikke forstyrre din dialog med Simon, men tænker at det efterfølgende her vel næppe kan skade eller genere:
Du skriver:
Citat:
Lige nu vil jeg bare koncentrere mig om at leve på en bedre måde end hidtil. Altså skabe en fortid som jeg kan have det godt med. Når jeg kigger tilbage på mit liv, så er jeg bare rendt ind i det ene problem efter det andet.
Min replik:
Vi kommer vel alle "galt afsted" ind imellem, men der er vel også mulighed for at lære noget af det.
Så måske - hvis det ikke er for ubehageligt for dig - en vej frem kunne være at fokusere på, hvad der gik galt og hvorfor.
Så kan det vel ikke helt udelukkes, at der dukker noget op, som du måske kan bruge fremover.

Bare en idé - til kassation eller fri afbenyttelse blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27290 - 20/04/2019 17:51 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5372
Sted: Vanløse
Hej Arne

Hvis man følger min udvikling - mine skriverier - så er det sådan noget vi er henne i - din vejledning. Har ikke fuldt overblik over tingene og følger vist bare min intuition eller samvittighed. Lige nu sidder jeg og drikker nogle øller herhjemme og har skrevet dette (meget korte) indlæg:

https://debatingchristianity.com/forum/viewtopic.php?p=961679#961679

Er meget glad for din respons smiler Så tak for det Arne tommelop

Nu vil jeg sætte denne på og drikke nogle flere øller:

https://www.youtube.com/watch?v=2zkjQVh5KmQ

Og forhåbenligt ikke dumme mig blinker

Kærlig hilsen

ABC

Ps. Hvordan kan jeg være mig ler Det synes jo at være en umulighed halvfuld
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#27291 - 20/04/2019 18:16 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej du..

"Lige nu vil jeg bare koncentrere mig om at leve på en bedre måde end hidtil. Altså skabe en fortid som jeg kan have det godt med. Når jeg kigger tilbage på mit liv, så er jeg bare rendt ind i det ene problem efter det andet."

- Forslag: fortiden i relation til fremtidsudsigten.

Lad os slutte her. Ha' det..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 24 af 117 < 1 2 ... 22 23 24 25 26 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk