annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 29 af 117 < 1 2 ... 27 28 29 30 31 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#27521 - 14/06/2019 15:06 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Jeg mener, at den største hindring lige nu er manglende planlægning

*

Der er noget nær uendelige mængder af grøn energi til rådighed

Man kan ikke planlægge hvis verdens ledere ikke er enige, eller landets love ikke tillader en omlægning eller gør den for dyr.

Grøn energi er en god ide men redder ikke verden … og selv om ubegrænset grøn energi kan dække menneskets forbrug og overforbrug, vil det ikke skaffe jord til de afgrøder den industrialiserede verden behøver til eksempelvis soja.

Det er mennesket, der skal ændre sig så man behandler jorden, medmennesket og dyrene ordenligt,

I forhold til plastik handler det jo også om, at floder somme steder bruges til losseplads fordi der ikke forefindes anden mulighed for bortskaffelse af dette.
http://nyheder.tv2.dk/udland/2019-04-14-floderne-f...aerste-synderne

*

Arne:
Citat:
Mit gæt er, at organiseret alderdomsforsørgelse ville mindske behovet for mindst to sønner - så der i hvert fald er én til at tage sig af de gamle.

2 sønner? … Den tanke fastholder kvinden som mindreværdig, og balancen mellem kønnene kan nemt tilde med den tankegang, men ja hvem skal passe de gamle som har behov, og hvor mange børn skal man sætte i verden.
Jeg mener faktisk, der er mad nok til alle, hvis viljen er til stede, men så længe produktionsomkostningerne skal være så lave som muligt og profitten så stor som mulig, vil det i sagens natur betyde, nogle/noget skal betale prisen for dette.

Ang. børnefødsler så nedsættes de naturligt, når kvinden arbejder uden for hjemmet …

… modsat Kina der lovgav om antallet af børnefødsler i en familie, som har skabt stor ubalance mellem kønnene.

Citat:
den hidtidige politik har ført til, at der er 33,6 millioner flere mænd end kvinder i Kina.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/kineserne-faar-flere-boern-efter-etbarnspolitikkens-ophoer

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27523 - 14/06/2019 16:33 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Gerth:
Citat:
Jeg vil ikke svinge med for mange citater fra Bibelen, fordi jeg snakkede engang nogle gange med en Jehovas vidner, som ikke talte med Helligånden i ham selv og istedet bare viste mange eksempler fra dens hellige skrifter.

Selvindsigt kan være godt, men Ånden er i ordet – derfor siges det også at være guds ord, og som skrevet står:
"hvor to eller tre er forsamlet i mit navn, dér er jeg midt iblandt dem." - Jesus er som Ordet guds talsmand.

*

Gerth:
Citat:
Husk igen de ord i Biblen, hvilket ikke er ment som en frygtelig trussel og istedet min opfordring til jeres håb i verden. Det minder om myterne Atlantis og i det gamle testamente Babelstårnet men, ifølge fortællingen om Noahs pagt med en gud, blev der lovet højhelligt, at Jorden bliver ikke som en straf ligesådan ødelagt igen og har dermed ikke en undergang på den såkaldte metaforisk formuleret - yderste dag.

Regnbuen er tegnet på guds pagt med alt levende og betyder, at de onde – de som ikke vandre med gud som Noa - ikke igen vil blive tilintetgjort i en vandflod, men - det betyder jo ikke, de onde ikke vil blive udslettet ved Jesu andet komme, når de udvalgte bliver hentet til himmelen.

Som jeg forstår bibelen, vil der dog stadig efter Jesu andet komme - når menneskesønnen åbenbares - stadig være mennesker på jorden, efter han har hentet de udvalgte, hvad der jo nødvendigvis må være, hvis guds rige også skal være på jord.

yderste dag.
Den yderste dag taler mig bekendt ikke om undergang, men om opstandelse – de der sover i jorden skal opstå til et jordisk liv.

Jesus sagde til hende: »Din bror skal opstå.« Martha sagde til ham: »Ja, jeg ved, at han skal opstå ved opstandelsen på den yderste dag.« Johannes 11:23-24

Johannes 11:24 har eksempelvis krydshenvisning til Daniel kapitel 12:2
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Dan/12

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#27524 - 14/06/2019 18:25 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

På mig virker du ret pessimistisk - og det efter et netop overstået folketingsvalg, hvor klimaet for første gang var meget højt på dagsordenen.
I demokratiske lande følger politikerne i ret høj grad folkets vilje.
Det så vi jo bl.a. da vi i sin tid havde folkebevægelsen mod atomkraft, så mon ikke det også vil ske her:
1. Afklaring.
2. Planlægning
3. Vedtagelse og gennemførelse.

Hvad plastikforureningen angår, tror jeg, det vil gå ligeså.

Hvad befolkningstilvæksten angår, er det jo tydeligvis de fattige landes landområder, det især handler om.
Her er Kina jo faktisk lykkedes hvad antal angår, og overvægten af mænd på godt 33 millioner lyder af meget, men det skal jo ses i forhold til at samlet befolkningstal på knap 1,4 milliarder.

Så vi mennesker kan jo godt, hvis vi eller kan få taget os sammen til at beslutte os tommelop

Om vi også kan nå frem til at fastslå det optimale antal mennesker her på kloden - og efterfølgende opnå det - det ligger jo nok noget længere ude i fremtiden blinker

Men vi er den dyreart på kloden med de mest magtfulde evner og tillige med indsigt i, hvad der er god økologisk balance.

Ærgerligt at ingen af religions-stifterne har haft øje for denne balance trist

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27525 - 14/06/2019 20:57 Re: VÆREN - IKKE-REN [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.

Jeg hæfter mig ved, at du skriver:
Citat:
Jeg er en af de, som tror mere på, at der er håb for menneskeheden hos verdens skæbne end muligvis flertallet idag og dette siger jeg som et lys i den.
og jeg bliver igen overrasket over så lille forskel, der - i det udadvendte - er imellem os - trods dét at vi har vidt forskellig baggrund.

Jeg glæder mig også over, at du skriver:
Citat:
Ifølge kristen tro er agape Guds frelsende kærlighed til mennesket; agape mellem mennesker (næstekærlighed ) stræber efter at være som Guds kærlighed til mennesket.
for det er jo netop dét, jeg ser visualiseret her (klik på et af billederne).

Man kan jo ikke elske "på kommando" - heller ikke den helt rene og dybe kærlighed - men man kan inspireres - som jeg blev af Ikonen - der selv lagde dogmerne til side - men som nok for mange ikke siger noget blinker

Jeg tror, der er et stort behov for inspiration her - noget der viser vej frem til ren og dyb kærlighed - til kloden - til alt levende - til medmennesker - og til en selv.

Skal det være ritualer, eller symboler, eller ord, eller noget andet?
Jeg kender ikke svaret, men jeg tror, at det rette svar kunne ændre verden tommelop

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#27532 - 15/06/2019 18:17 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
På mig virker du ret pessimistisk - og det efter et netop overstået folketingsvalg, hvor klimaet for første gang var meget højt på dagsordenen.

Det var ikke "klimatosserne" der vandt valget, det gjorde højrefløjen i Danmark, fordi de gamle partier ser sig nødsaget til at stramme udlændingepolitikken, hvis de vil beholde deres taburetter, men vi får se, hvad tiden bringer.

Vælgerne glemmer ofte hurtigt politikernes valgløfter, men udlændingepolitikken vil de blive målt på.

Når det er sagt, er der jo langt fra ord til handling (her ang. klimapolitik) og det er jo en kendsgerning, at partierne forhandler med hinanden for at få andre egne mærkesager gennemført, som jo kan betyde, at der indgås studehandler, så dét de gik til valg på ikke bliver gennemført – og der skal jo også være penge til de fleste fornyelser og ændringer.

Men ville politikkerne gå forrest og donere noget af deres løn til det, som de siger, der ikke er råd til og undlade deres flyve og bilture mm, så ville det gavne både statskassen og miljøet, for det er jo også en kendsgerning, at mange penge giver mulighed for overforbrug.

Desuden er det også en kendsgerning at magt kurrumpere, og at politikkerne i Danmark også er underlagt regler udefra.


Arne:
Citat:
I demokratiske lande følger politikerne i ret høj grad folkets vilje.
Det så vi jo bl.a. da vi i sin tid havde folkebevægelsen mod atomkraft, så mon ikke det også vil ske her:
1. Afklaring.
2. Planlægning
3. Vedtagelse og gennemførelse.

Hvad er folkets vilje?
Det er vel, at man her og nu har et godt liv og penge i pungen og mindst mulig indblanding fra staten i eget liv – og - sørger politikkerne for dette vil der være mindre modstand mod evt. tiltag og nye regler/love, med mindre det er nogle som skaber utryghed.


Arne:
Citat:
Hvad plastikforureningen angår, tror jeg, det vil gå ligeså.

Plastikforureningen er allerede i fødekæden,
https://www.dr.dk/nyheder/indland/undersoegelse-der-er-plastik-i-din-mad

… og det er rystende at se, hvor meget plastik der er i en fugls mave i videoen i følgende link. (har kun læst det man kan uden at logge ind.)
https://faktalink.dk/plastforurening-havet

Mikroplastik tilsættes jo også helt bevidst vores sæber, shampoo og tandpasta mm … Det er jo helt ude i hampen.
https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/...stykker-plastik

Arne:
Citat:
Hvad befolkningstilvæksten angår, er det jo tydeligvis de fattige landes landområder, det især handler om.

Jamen – så er den mest nærliggende tanke vel, at de skal blive rige.

Det vil så betyde, at deres forbrug vil stige, så det er da skruen uden enden, med mindre deres rigdom kommer af, at de rige lande ophører med at udnytte deres jord og arbejdskraft, og derfor selv må nedsætte forbruget, men - det løser jo kun befolkningstallet – og tror du selv på, at når de fattige bliver rige, at de ikke også vil leve over evne, hvis de kan.

Arne:
Citat:
Her er Kina jo faktisk lykkedes hvad antal angår, og overvægten af mænd på godt 33 millioner lyder af meget, men det skal jo ses i forhold til at samlet befolkningstal på knap 1,4 milliarder.

Forskellen betyder blandt mere, at ikke alle mænd kan finde en partner ...

Citat:
Kineserne vil helst have drenge, og politikken har medført, at der fødes 120 drenge for hver 100 piger. En hel generation af mænd står uden partnere.
Den har medført en industri af menneskehandel og kidnapninger, tvangsaborter og tvungne sterilisationer
https://politiken.dk/udland/art5596888/Fem-ting-du-skal-vide-om-Kinas-et-barnspolitik

… og det sociale system er brudt sammen i Kinas landdistrikter grundet etbarnspolitikken, trods det, at de på landet havde lov til at få 2 børn

Citat:
"Det er etbarnspolitikken sammen med en patriarkalsk kultur, der har ført til det, og jeg tror ikke, at tobørnspolitikken vil ændre på det. Den økonomiske reformpolitik har ført til en genopblussen af patriarkatet, og det sociale system er brudt sammen på landet. Derfor er det vigtigt at få en søn, der kan forsørge og beskytte forældrene og samtidig føre familielinjen videre," siger Cecilia Milwertz.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/kineserne-faar-flere-boern-efter-etbarnspolitikkens-ophoer


Arne:
Citat:
Så vi mennesker kan jo godt, hvis vi eller kan få taget os sammen til at beslutte os tommelop

Ha ha ler
Kina er et diktatur ...
https://www.information.dk/debat/2015/06/wupti-kina-demokrati

… og regeringens tvangspolitik har givet bagslag udover, at det påførte befolkningen smerte.

Etbarnpolitikken har skabt problemer, og der er er blevet født for få børn til at klare fremtidens opgaver.

Citat:
Årsagen til den fornyede debat om etbarnspolitikken – regeringens beslutning i 2013 om at lempe den stærkt udskældte politik en smule – var en erkendelse af, at der efter tredive år med den fødselsbegrænsende politik blev født for få børn til at klare fremtidens opgaver. Der var en begyndende mangel på arbejdskraft, hvilket ville gå ud over den nødvendige økonomiske vækst. China Daily kunne oplyse, at arbejdsstyrken var faldet med over tre millioner i 2012, og ville svinde indmed over otte millioner om året efter 2023.

Desuden var der for få til at tage sig af det voksende antal pensionister. I 2012 var en fjerdedel af befolkningen over 60 år, andelen ville i 2015 ifølge regeringens beregninger, være omkring 30 pct.
http://www.kinabladet.dk/kun-faa-oensker-to-boern-et-barn-er-nok/


Arne:
Citat:
Om vi også kan nå frem til at fastslå det optimale antal mennesker her på kloden - og efterfølgende opnå det - det ligger jo nok noget længere ude i fremtiden blinker

Man skal ikke blande sig i hvor mange børn folk sætter i verden ad naturlig vej, med mindre der er tale om narkomaner, eller andre som beviselig ikke kan påtage sig ansvaret for et barns opvækst.


Arne:
Citat:
Men vi er den dyreart på kloden med de mest magtfulde evner og tillige med indsigt i, hvad der er god økologisk balance.

Mennesket er det største skadedyr på jord.


Arne:
Citat:
Ærgerligt at ingen af religions-stifterne har haft øje for denne balance trist

Ved ikke rigtig hvad du mener, dét kunne bruges til, for de som ikke tror på gud, men ellers er det jo lige til højrebenet, det at elske gud og næsten i forståelsen af ikke at sætte sig selv først og som betyder man lever til alles bedste.

Bibelen siger meget klart: Ingen kan tjene to herrer. Han vil enten hade den ene og elske den anden eller holde sig til den ene og ringeagte den anden. I kan ikke tjene både Gud og mammon. Mathæus 6:24
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/6


Derfor tror jeg heller ikke på, at menneskene kan skabe et global fredsrige, hvor alt er i harmoni, når det bygger på vækst, eller så længe der er trusler.

Det "sjove" er tilmed, at det ikke er mange år verden ikke har været økologisk, og at ændringen væk fra dette i vores del af verden skaffede både mad på bordet og overskud til forbrug … så mon ikke det er begæret der skal tøjles - også i forhold til at der sættes børn i verden smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 29 af 117 < 1 2 ... 27 28 29 30 31 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
Nyheder fra Religion.dk