annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 101 af 117 < 1 2 ... 99 100 101 102 103 ... 116 117 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#29894 - 07/05/2020 14:10 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Jeg forstår godt dine ord om "at flytte bevidstheden væk fra det som skygger" - og mener, at jeg kender det.
Men når du skriver:
Citat:
Gud behøver ikke at findes for at man kan opleve dette.
mener du så med ordet "findes": eksistere eller finde frem til? - eller måske noget helt tredje?

Dine afsluttende ord glæder jeg mig over smiler

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til alt værende heart
Top Svar Citer
#29896 - 07/05/2020 14:58 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Spørgsmålet er hvad man tror eller henvender sig til – man taler jo ikke med sig selv.

Ligeså lever kristne heller ikke for sig selv, men for Jesus, hvad Paulus mente gøres bedst som ugift grundet, at man kan målrette fokus mere vedvarende end hvis man har en ægtefælle, da det at være gift giver forstyrrelser i tjenesten for gud – nå et sidespring.

Inden for meditation lærer man teknikker til indre ro mm.

Ved fadervor – mønsterbønnen læres det, at der ikke skal plapres løs og man skal gå ind i sit kammer og lukke døren ved bøn

Altså man hengiver sig til noget man er blevet undervist i/har hørt om.

Giver det genklang i en, er ”forbindelsen” oprettet og så er det for såvidt ligegyldigt om gud eksisterer som sådan. Du har jo selv vakt gud til live eller den tilstand i meditationen du forestillede dig at opnå.


Ang. Jesus må han ha haft en stærk tro, men han mente jo også at ha været med ved skabelsen.
Top Svar Citer
#29897 - 07/05/2020 15:05 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Anonym]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Anonym
Citat:
Ang. Jesus må han ha haft en stærk tro, men han mente jo også at ha været med ved skabelsen.


Tror godt jeg forstår din humor her, men skal vi være retfærdige så er der nok ikke tale om Jesus-Theology (1)* og jeg tror ej heller Jesus ønskede at blive forstået sådan. Desværre sker der det for mange kristne at Gud går død i Bibelen og i Jesus, hvilket for sidste tilfældes skyld medfører at Kristologien bliver en lære om kun Jesus, og ikke gennem Gud Helligånden også vores frelsehistorie, således at kristologien altså om noget gælder for alle mennesker i KRISTUS og ikke kun er en lære om Jesus.

Min påstand er at der findes en kristologisk antropologi gældende for alle kristne mennesker (noget der findes i udtalt grad hos Paulus) vi kunne også benævne det for en kristologisk psykologi og spiritualitet og antropologi (et kristen menneskes frihed (menneskelighed) (her finder vi Luther og Barth (2)*) der gælder for os alle.


(1)*:

it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law.


(2)*:

Gud har i sin evige nådesudvælgelse, som er åbenbaret i Jesus Kristus, inklusivt for alle (gældende for alle), bragt det sande, det trofaste, det radikalt frie menneske på bane. Guds evige valg har her fundet sit analoge menneskelige modbillede i verden – og disse to er ét. Som indeholdt, udvalgt i ham, genfinder det enkelte menneske sig selv – her frisættes menneskets menneskelighed med baggrund i Guds evige valg. (siger Karl Barth, teologiens Einstein).

Sammen med Luther, et kristent menneskes frihed er ovenfor citat af Barth et stærkt udtryk for at der virkelig er tale om en kristologisk antropologi hos Paulus, hvad der gælder for de nye skabninger vi er i KRISTUS.

Albert Schweitzer har sin måde at give udtryk for denne KRISTUSMYSTIK kristologiske antropologi, der gør at kristendommens SPIRITUALITET og Gudsmystik aldrig kommer i nærheden af østens Gudsmystik på området.

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Hørte HJERNEKASSEN i radion ved Peter Lund Madsen om Buddhismen i denne uge, og har aldrig i mit liv hørt så meget vrøvl og misforståelse af neurovidenskab som de i udsendelsen påstod videnskabeligt bakker op om at egoet/jeget/selvet er en illusion. Dette er faktuelt forkert, eller også beror det på at de ikke forstår en meter af begrebet egoet/jeget/selvet, ihvertfald jubler neuropsykoanalytikerne dagligt i øjeblikket over at neurovidenskabelig forskning dagligt i øjeblikket bekræfter psykoanalysens teori om den nødvendige ego/jeg/selv dannelse, begyndende med ego-Self-axe dannelsen mellem moderen og barnet.

Ego-consciousness has it origin in the "Eros of relationship" (starting with the child-mother bond), which creates the Ego-Self axis. Stevens. Disse forhold beviser neurovidenskab dagligt, så Peter Lund Madsen og de tre eksperter vrøvlede gudsjammerligt da de sagde at neurovidenskab underbyggede at egoet/selvet som en illusion. Demens, alzheimer demens og psykoser viser at vi har brug for en solid ego-self axe konsolidering udviklet gennem vores libidiøse eros relationer livet igennem.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#29900 - 07/05/2020 16:21 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.
Du skriver:
Citat:
Spørgsmålet er hvad man tror eller henvender sig til – man taler jo ikke med sig selv.
Mit svar:
Og dog! Jeg kan ikke sige, at jeg har en tro. Hvad jeg fornemmer er i hvert fald spinkelt og uklart - en fornemmelse af noget bag verdens væren, som er i alt.
Men jeg oplever - i stille stunder - med mine naturligt begrænsede evner - verden som et vidunder - et vidunder, som jeg selv er en uhyre lille del af.
Dét taler jeg med mig selv om, når mit sind er i ro, og det føder kærlighed i mig - til alt værende smiler
Så kan du selvfølgelig sige, at jeg henvender mig til den værende verden
blinker

Jeg "køber" ikke de mange religiøse fortællinger, men holder af dem som udtryk for længsel.

Er du buddhist? Gætter jeg mon rigtigt i, at du ikke vil "bekende kulør" blinker

M.v.h. Arne smiler Harmoni og kærlighed til alt værende heart
Top Svar Citer
#29901 - 07/05/2020 16:59 Re: VÆREN - IKKE-VÆREN [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Endnu har du til gode at demonstrere at du overhovedet har forstået hvad det religiøse spirituelle dækker over.

Du er virkelig langt fra Arne, nærmest blank, og det skræmmer mig lidt, når du pynter dig konstant med KRISTUS ikon oplevelsen, ortodoks kristendom, fordi det jo fejlagtigt kunne få folk til at tro du ved hvad du snakker om når du afviser kristendommen. Som du iøvrigt forbinder med dogmerne, hænger op på dogmerne. Du har måske ikke hørt om reformationen, for her sluttede den tåbelige leg at kristendommen stod og faldt med dogmerne, men så opstod i kølvandet herpå reformationen, et andet kætteri, nemlig nu at hænge kristendommen op på at tro på Bibelen, fundere det kristne trosliv og SPIRITUALITET på bevidstløst at tro på hvad der står i Bibelen fra a til z udenom enhver forståelse, udenom enhver åndelig forståelse.

Ønsker nogen at forstå misforståelserne i begge positioner kan de læse mine indlæg de sidste par dage eller gennem årene.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 101 af 117 < 1 2 ... 99 100 101 102 103 ... 116 117 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk