annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
0 registrerede 205 gæster og 93 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26736 - 22/01/2019 17:15 CAFE OPLYSTHED
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5436
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Jeg kan nu godt lide dine skriverier. En tosse mere i forsamlingen smiler og det er helt positivt ment ler

Nu vil jeg drikke nogle flere øller og svømme rundt i ordene.

Hvad har jeg nu bedrevet?

Mon jeg kan holde tungen lige i munden mens øllerne ryger indenbords?

CAFE OPLYSTHED...

Jeg vil gerne hjælpe dig med at få det formuleret på en måde som du kan stå inde for.

Hvordan skal den se ud? Måske det er nok med et symbol på døren. Med andre ord...her taler vi sammen om tingene og kommer hinanden ved...er måske lige i overkanten blinker

Hvorfor ikke have øller i firmaet?

Lad dog bare øldrikkerne komme indenfor og få sig en på opleveren...hvor mødte du Sadhguru? Jeg var inde på en underlig café, hvor de talte om fred på jorden og alt sådan noget.

Indretningen har meget at sige.

Der skulle selvfølgelig være kompetent personale som Simon, Arne og HansKrist...bare for at komme med nogle eksempler.

Nu skal det hele ikke blive for kedeligt, så lad os sætte lidt musik på:

https://www.youtube.com/watch?v=1UUYjd2rjsE

Hvad tænker du?

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#26737 - 23/01/2019 10:08 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Jeg kan nu godt lide dine skriverier. En tosse mere i forsamlingen og det er helt positivt ment."

- Måske caféen er tænk som exempelvis dem i 60'ne, hvor ungdommen sad og drak milkshake og vippede med hovedet til sød musik, der i denne nye "oplysningstid" formentlig vil erstattes af rappe basuner fra Frelserens Hær. Men hva' med dig selv, er det ikke på tide du lægger bajerne på køl og viser dig som et yndigt exempel på "oplysningstidens" glade jesushippie, og altså medvirker i koret med glade sange om al ondskab udryddet med paradiset lige om hjørnet? Tænk på alle de herlige milkshake der venter dig, men husk, ingen røg og ingen alkohol, dér i altruismens glade køkken! ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#26738 - 23/01/2019 12:41 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: Simon]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5436
Sted: Vanløse
Hej Simon

Det er nemmere sagt end gjort - at lægge øllerne og røgen på hylden smiler

Jeg tænkte bare at det måtte afprøves - det med øllerne - kunne der ikke være øl sådan et sted? Måske er det en dårlig ide...

For mig lyder det ikke så tosset med et værested hvor mennesker kan tale sammen.

Hvordan møde andre mennesker som tænker over tingene?

Som ung ville det have været rart at høre andre stille spørgsmål som disse:

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/26500/Hvem_skal_vi_lytte_til.html#Post26500

Som tingene er har vi dette forum.

Men jeg kunne da godt forestille mig et værested hvor der bla. blev holdt foredrag og hvor der var en inspirationshylde med bøger.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#26739 - 23/01/2019 14:11 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej du..

Ævda, havde nu ellers set frem til synet af fine mælkeskæg dansende med armene over hovedet i popnye altruistiske salmesange...;)

Nej, væresteder der ikke er ment bare at flå kunder, ka' der næppe blive for mange af. Men jeg tror nu ikke sådan et "asketisk hus" dér, vil ku' løbe rundt, folk vil selvfølgelig selv bestemme om de vil ha' en bajer eller en whisky. Ikke-rygercaféer er der i forvejen så rigeligt af, at pers. frihed på også det område ku' savnes.
Uanset er det bestemt ikke mit indtryk, at folk ikke tænker over og taler om tingene. Der findes forøvrigt masser af foredrag rundt om, med tilbud om alt mellem himmel og jord, dog med mere jordisk end himmelsk tankegods, men andet ville da også bare være kirkesnak i skyggen af livet. Hvilken slags litteratur savner du inspiration omkring? Bibliotekerne annoncerer tit litteraturforedrag.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (23/01/2019 14:17)
Top Svar Citer
#26746 - 24/01/2019 10:55 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: Simon]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5436
Sted: Vanløse
Hej Simon

Inspirationshylden var mere tænkt som inspiration. Måske skulle der være et par lænestole, hvor man kunne sætte sig og læse lidt. Har også tænkt at der allerede findes foredragssteder og biblioteker. Men hvordan skulle sådan en café se ud og hvad skulle der foregå? Hvorfor ikke have foredrag (hvis stedet egner sig til det) og en inspirationshylde med bøger? Jeg ville nok ikke (nu) kaste mig ud i bibelen, men Mortality ( af Christopher Hitchens) kunne jeg da godt finde på at læse. Der er også Sadhguru som har skrevet en bog "Inner Engineering":

https://www.amazon.com/Inner-Engineering-Yogis-Guide-Joy/dp/0812997794

Har ikke læst den, så...

Mht. at stedet skulle kunne løbe rundt, så tænker jeg, at Gerth havde forestillet sig, at samfundet drev stedet. Jeg ved ikke om det er muligt? At samfundet opretter sådanne væresteder.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#26747 - 24/01/2019 10:58 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5436
Sted: Vanløse
Hej Gerth

Tak for informationen.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#26749 - 25/01/2019 13:54 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej dér..

"stedet skulle kunne løbe rundt, så tænker jeg, at Gerth havde forestillet sig, at samfundet drev stedet. Jeg ved ikke om det er muligt? At samfundet opretter sådanne væresteder."

- Samfundsbetalt café på så følelsesladet subjektivt et grundlag, blir der ikke noget af - der sir forhåbentlig også sig selv. Idéer om "verdens frelse" har 'Den hellige Troenighed' (Buldrende Stemme, lægprædikanten og hønsemand) såmænd præsenteret i mere end et årti her på Trosfrihed, sidste idé ligner alle foregående med oplæg om religiøs tro som noget af samfundsmæssig betydning, hvad det jo ikke er. Enhver har ret til at tro på en gud efter eget valg, ja man kan som lægprædikanten helt eliminere ordet gud, men det ér jo et privat anliggende, og altså set fra et samfundssyn, en hobby på linie med fodbold, golf osv. Derimod ka' man søge om tilskud til projekter der netop indeholder samfundsmæssige hensyn, både i stat og EU, men da må der argumenteres vældig fornuftig for det politiske øjemed. Alternativt ka' man jo købe en kirke og bygge sin egen spritnye brødreorden med fine kutter og økologi i alle hjørner, men altså, også dér må der dykkes godt ned i lommeulden.

Derimod ka' du med fordel undersøge tilbud vedr. foredragsaftner på bib. Biblioteket har altid været tænkt som kulturbase, med mulighed for teater, udbredelse af viden og information til gavn for samfundet.
Folk er virkelig fantasifulde rundt omkring på kommunebiblioteker, så hvad angår hyldemeter af inspiration, er det da ikke helt umuligt du dér vil finde tilbud der får dig op på pedalerne - du ka' endda købe kaffe og the, nøjagtig som i en café..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (25/01/2019 13:56)
Top Svar Citer
#26752 - 25/01/2019 20:52 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
P.s.:
Har endnu ikke læst Mortality; alle artiklerne ligger jo for enhver at tumle sig i som en kåd hund, så er man glad i e-bogsagtige læseoplevelser, behøver man bare søge på navn & Vanity Fair; der ligger for øvrigt også her på Trosfrihed en henvisning til den store linksamling. Men det er jo rarest med bøger lavet af papir, som øjne selv ka’ lægge fra sig på vej ind i drømmeland.

Sjovt er det nu ind imellem at se så mange troende rundt om i verden interessere sig for ham, eller måske det bare er fascination af humoridens kundskaber, da han trods alt var en læsehest, der som så mange ateister, aldrig udviste respekt for troendes underkastelse for himmelnisser og som regel provokerede deres velbehagelighed. Netop hans humor var uimodståelig, og sjovt er det jo stadig at genhøre paneldiskussioner med hans bror, en afslappet troende, der sikkert ligger et sted på tuben, hvis de da ikke er spist af alle reklamerne.
Her på Trosfrihed har der vist aldrig været større interesse i Christopher Hitchens bøger, og det er jo dér læseoplevelserne ligger, hvorfor et par af stedets troende med sædvanlig forargelse blot har excelleret i andres meninger om forfatterens synspunkter, på præcis samme måde som de i øvrigt forholder sig til mennesker der ikke kæler for deres underkastelsestrang. Ikke videre interessant.

Under Christopher Hitchens sidste sygdomstid, ku’ man rundt omkring se exempler på kærlige troende med rigtig mange meninger om hans forestående død, at han nok snart krøb til korset, osv. Han må ha’ skuffet dem dybt, men de har velsagtens forestillet sig han i al hemmelighed fik syndsforladelse; da vi jo i deres øjne alle guds små lam, ved du nok, mæh..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (25/01/2019 21:05)
Top Svar Citer
#26754 - 26/01/2019 12:54 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: Simon]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5436
Sted: Vanløse
Hej Simon

Jeg har ikke forstand på sådanne ting. Men hvis caféen kan være med til at "udvikle" borgerne i en god retning, så er det vel i samfundets interesse?

Kærlig hilsen

ABC

Ps. Var lige inde på biblioteket og kunne se at de havde begge bøger - så nu er de bestilt smiler
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#26757 - 26/01/2019 19:31 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej ABC..

Jeg ser ingen interesse for samfundet. Hvad jeg ser er interessen for at dele sit livssyn med andre mennesker, en interesse Gerth deler med mange andre mennesker, hvortil der i forvejen findes mange fine steder bygget til formålet. Hvad er der nu galt med kirkerne, er de da ikke smukke, er der ikke højt nok til loftet? Jeg tror et besøg i kirken vil afsløre masser af søde, rare og kloge mennesker der slet ikke vil ha' det mindste imod selskabelige sammenkomster med foredrag af den slags Gerth tænker på - forøvrigt ka' du bide dig i albuen på i tilmed vil finde slikmunde med sans for det godt bagværk, vel ikke lige det værste at udsættes for, sku' jeg mene? ;)

Uanset har det ingen betydning hvad jeg måtte se og mene her, så held & lykke med caféprojektet. Fortæl i øvrigt gerne hvad du så synes om det læste..;)

mvh & god weekend
Simon
Top Svar Citer
#26760 - 28/01/2019 01:27 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: Simon]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5436
Sted: Vanløse
Hej Simon

Jeg forstår ikke helt det med samfundet...hvornår er der tale om interesse for samfundet? For mig er samfundet alle borgerne. Ingen borgere, intet samfund. Borgerne skaber samfundet. Er det forkert forstået?

Der er helt sikkert (som du siger) søde, rare og kloge mennesker i kirkerne, så...måske skulle man smutte forbi og smage på det gode bagværk og få sig en samtale om tingene - hvorfor er der ikke en firearmede figur herinde? blinker

Skal nok vende tilbage med en mening om det læste. Er bare ikke så god til sådan noget, så jeg ved ikke om det bliver til andet end...det var nogle gode bøger.

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#26763 - 28/01/2019 04:34 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ABC]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej ABC..

Når der er et virkelighedsforhold mellem kongstanker om og samfundet selv; der er fx ikke meget virkelighedsforankring i samfundsanalyser bygget på anekdoter om himmelnisser; ja det sku' da lige være drømmesamfund..;)

I nogle kirker finder man tilmed seks- og syvarmede, samt mennesker man sku' tro var blæksprutter..;)

Jeg synes det er fint at gi' sig tiden til at læse. Ikke at skynde sig indebærer jo, at der er en vis sandsynlighed for at man får det meste med sig, og derfor ikke imod sig. Der er en særlig nydelse ved at gi sig god tid, forøvrigt tror jeg det var således det gode håndværk opstod..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#26770 - 30/01/2019 04:30 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej igen..

Jamen det ska' du slet ikke tænke på, blot overlade til enhver selv at afgøre sit trosforhold og evt. brug af kirken, nøjagtig som andre overlader til dig frit at afgøre dit.
Kirkerne finder du rundt omkring i div. sogne, men i den forbindelse må du da næsten forklare, hvordan i alverden du bærer dig ad med at afgøre noget som helst om gudstjenester, som du aldrig kommer til?

Div. sognekirker rundt omkring, er der jo ingen grund til ikke bruges bedre, såfremt man ligesom du har brug for samvær med andre troende. Jeg ved at der her i nærheden drages nytte af kirkens ressourcer på forskellig måde, bl.a. nyder orkestre og musikere godt af muligheden, til fordel for ører der ligefrem står på stilke, når aktiviteter bruser.

M.h.t. biblioteket, så håber jeg da at også du finder anden glæde derved end bare bibellæsning. Biblioteker har langt flere ressourcer at trække på end nogen caféejer ka' tilbyde sine gæster, ikke mindst af litterær art. Så du ka' med fordel drage nytte af foredragsaftener samt et væld af andre kulturelle tilbud; hele informationstjenesten har rent faktisk været hele pointen med bibliotekstjenesten siden det 19 århundrede, der begyndte på Frb. Biblioteket er således en hel database af erfaringsmateriale enhver frit ka' trække på. Så alene dér har du skam en alvorlig konkurrent, hvis du en dag sku' få bakset en café på benene. Jeg ka' i den forbindelse fortælle dig, at det er et større administrativt arbejde at drive en café, jeg kender et par stk. der har haft café, der nu blot var en pengemaskine. Og så med dine ambitioner, hele verdens frelse fra satan, osv. Du store kineser, du får jo slet ikke tid til at udbrede information om gud! ;)

Forøvrigt tror jeg slet ikke du vil kunne provokere kirken, hvor der i forvejen er højt til loftet i form af indbyrdes kritik osv. Kirkerne har angiveligt lige så mange guder som de har brugere. Hver troende har sine idéer om gud(er), nøjagtig som det altid har været, og netop i kraft af nogens "personlige trosforhold". Så som du ka' se, er der intet nyt i det personlige forhold til religioner, for det ka' overhovedet ikke være anderledes, i samfund med demokratiske styresystemer - der forøvrigt har vist sig at være de bedst fungerende endnu set.

Som sagt må du henad vejen fortælle hvordan det går med caféprojektet dit, der alene i forhold til din megen snak om satan altså lyder temmelig meget som en budstik der med relevans ku' hedde Din sjæls frelser; burde du nu ikke alligevel overveje dette attraktive alternativ, jeg pers. synes ligefrem det klinger? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (30/01/2019 04:44)
Top Svar Citer
#26777 - 31/01/2019 14:59 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej igen Gerth..

Hvad er det du vil sige med dette, hvad er pointen, Gerth?

Demokratier med religions- og ytringsfrihed sikrer blot at også du ka' varetage dine interesser ud i religiøs tro, at du frit ka' diskutere og kritisere religiøse såvel som politiske tilstande uden at få staten på nakken. Det er faktisk pointen med religions- og ytringsfrihed, og fungerer ergo i kraft af også dine oplevelser uforligneligt.

Respons til ABC var ment som orientering om, at biblioteker akkurat er den kulturbase der omtales, til fri afbenyttelse uanset politisk indstilling og evt. favoritter indenfor religiøs overtro, altså en i forvejen existerende platform. Biblioteker er steder der fungerer optimalt og hvor folk ka' samles om kulturelle formål, hvorfor det jo undrer mig du ikke griber og benytter dig af muligheden, nu du mener at ha' noget af kulturel og politisk værdi i ærmet?

Jeg må stadig sige, at du vandrer rundt om den varme grød uden at komme den en tak nærmere, nøjagtig som lægprædikanten m.f. Det er mit indtryk, at du som de andre troende her, bare gerne vil snakke lidt om gudetro og der egentlig ikke er de store politiske problemer forbundet dermed, blot er det et problem at snakke gudetro med andre troende, idet i grundlæggende er så rørende enige at i ender med at kede jer lidt i hverandres selskab. Derfor henvender i jer ganske ofte til ateister med opfundne problemer der naturligvis gør det svært at redegøre for en tankenødvendig kernes relevans. Jeg tror det er derfor det så ofte render ud i tankerod og urealistiske håb og drømme, der når alt kommer til alt mere har sin grund i ønsket hyggesnak. Derfor tror jeg også det ville være bedre helt at undlade at rode religiøse idéer sammen med politiske forhold, der jo ikke er samme tankespind men virkelighedsforhold med alvorlige udsigter, eller, slet og ret diskutere evt. politiske ambitioner ved at stille disse op mod virkeligheden.

Sluttelig, dog med relevans, her en ref. til en gammel forfatters teaterstykke, som du muligvis kender, en virkelig og i denne forbindelse aktuel lækkerbisken: Gustav Wieds Skærmydsler, du finder den i værket Satyrspil.

mvh & go weekend..;)
Simon
P.s.: her en link. til lidt oplysning vedr. ovenstående, såfremt det har interesse og ka' bruges: http://gustavwiedselskabet.dk/bibliografi/satyrspil/


Redigeret af Simon (31/01/2019 15:34)
Top Svar Citer
#26782 - 03/02/2019 21:52 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Gerth..

Det var da synd, nu du har muligheden for på biblioteker at udbrede disse "spirituelle" idéer som du mener er så vigtige udover landets grænser. Men det kræver selvfølgelig også at du sprogligt ka' anskuelige substansen, dér er det ikke nær nok at fremvise følerier for en masse gl. kulturelt arvegods fra kristne apologeter...;)

Tidligere havde man jo Gruppe 47, hvor foredrag om politiske forhold til gavn for befolkninger uanset landegrænser blev diskuteret gennem litterære kanaler, som noget i den stil, der muligvis ku' være appetitvækkende som alternativ til bestående tænketanke.

Men for nu at være lidt alvorligt, da har jeg stadig svært ved overhovedet at se noget oplysende af betydning i dit ærme, da den form for "åndelighed" du omtaler jo synes at begrænse sig til blot ønsker om lidt fælleskæleri for i forvejen existerende følsom gudetro. Det er der selvfølgelig også plads til, min pointe var blot, at du måske ville kommunikere troen bedre, uden at blande reale politiske forhold ind i sagen, idet religiøs overtro jo har altid været et ringe politisk redskab. Det ku' se ud til, at vi alligevel er ved at nærme os det centrale i dine oplysninger...;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (03/02/2019 22:13)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ulykke spærrer Vejlevej ved Nørre Sned..
24/04/2024 08:11
Randers indkalder til pressemøde: Vil a..
24/04/2024 08:00
To børn fundet døde i Stockholm-forsta..
24/04/2024 07:50
Rester af fugleinfluenza fundet i pasteu..
24/04/2024 07:35
Rusland: 'Provokerende', at Nato holder ..
24/04/2024 06:56
Nyheder fra Religion.dk