annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 3862665
Et andet syn 1148457
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 899312
Jesu ord 801139
Spirituel omsorg 761778
Galleri
Lazarus' opvækkelse
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Simon 8 gæster og 102 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26757 - 26/01/2019 19:31 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ABC]
Simon Online   content
veteran
Registeret: 04/04/2008
Hej ABC..

Jeg ser ingen interesse for samfundet. Hvad jeg ser er interessen for at dele sit livssyn med andre mennesker, en interesse Gerth deler med mange andre mennesker, hvortil der i forvejen findes mange fine steder bygget til formålet. Hvad er der nu galt med kirkerne, er de da ikke smukke, er der ikke højt nok til loftet? Jeg tror et besøg i kirken vil afsløre masser af søde, rare og kloge mennesker der slet ikke vil ha' det mindste imod selskabelige sammenkomster med foredrag af den slags Gerth tænker på - forøvrigt ka' du bide dig i albuen på i tilmed vil finde slikmunde med sans for det godt bagværk, vel ikke lige det værste at udsættes for, sku' jeg mene? ;)

Uanset har det ingen betydning hvad jeg måtte se og mene her, så held & lykke med caféprojektet. Fortæl i øvrigt gerne hvad du så synes om det læste..;)

mvh & god weekend
Simon
Top Svar Citer
#26760 - 28/01/2019 01:27 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: Simon]
ABC Online   content
bor her
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Simon

Jeg forstår ikke helt det med samfundet...hvornår er der tale om interesse for samfundet? For mig er samfundet alle borgerne. Ingen borgere, intet samfund. Borgerne skaber samfundet. Er det forkert forstået?

Der er helt sikkert (som du siger) søde, rare og kloge mennesker i kirkerne, så...måske skulle man smutte forbi og smage på det gode bagværk og få sig en samtale om tingene - hvorfor er der ikke en firearmede figur herinde? blinker

Skal nok vende tilbage med en mening om det læste. Er bare ikke så god til sådan noget, så jeg ved ikke om det bliver til andet end...det var nogle gode bøger.

Kærlig hilsen

ABC
Top Svar Citer
#26763 - 28/01/2019 04:34 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: ABC]
Simon Online   content
veteran
Hej ABC..

Når der er et virkelighedsforhold mellem kongstanker om og samfundet selv; der er fx ikke meget virkelighedsforankring i samfundsanalyser bygget på anekdoter om himmelnisser; ja det sku' da lige være drømmesamfund..;)

I nogle kirker finder man tilmed seks- og syvarmede, samt mennesker man sku' tro var blæksprutter..;)

Jeg synes det er fint at gi' sig tiden til at læse. Ikke at skynde sig indebærer jo, at der er en vis sandsynlighed for at man får det meste med sig, og derfor ikke imod sig. Der er en særlig nydelse ved at gi sig god tid, forøvrigt tror jeg det var således det gode håndværk opstod..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#26766 - 29/01/2019 17:28 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: Simon]
Gerth Offline
godt igang
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Hej Simon ( onde politimand ) og ABC ( gode strømer )

DEN ULTIMATIVE MØNSTERBRYDER

Simon : "Hvad er der nu galt med kirkerne, er de da ikke smukke, er der ikke højt nok til loftet? Jeg tror et besøg i kirken vil afsløre masser af søde, rare og kloge mennesker der slet ikke vil ha' det mindste imod selskabelige sammenkomster med foredrag af den slags Gerth tænker på."

oplysning : Nej igen Simon, Her i Odense er der i Domkirken mulighed for en stille aften at sidde på de gammeldages hårde træbænke i ro måske meditativt eller til dybere overvejelser men, jeg kommer aldrig til de sædvanlige gudstjenester og Biblen kan jeg låne på biblioteket. Jeg synes, at mange folk idag ikke er rigtigt kristne også dem, som enten har glemt eller ikke endnu har taget stilling til om, de vil stoppe deres fra dåb og konfirmation medlemskab af den danske folkekirke fra staten. Flere og flere får idag uden religionens magt i vores demokratiske samfund mulighed får at have spirituel interesse uden religion. Ifølge en nyere statistik er der nu et rekordhøjt antal i Danmark, som stopper deres medlemskab af kirken inklusiv mig. Jeg har hørt fra nogle bekendte hvordan, at i de andre gamle smukke kirker kommer nogle skumle kristne fra sekteriske retninger. Ikke alle borgere er kristne, så den danske kirke er bare ligesom med det kongeliges kors i vores land en kulturel rest fra noget historisk. Jeg vil ikke møde op i kirken, fordi jeg har allerede prøvet tilfældigt andre steder at møde kristne, som ikke vil være venner med mig, fordi jeg ikke tror på den maskuline treenighed og de foragtede mig dog ikke ment som en personlig sammenligning eller identifikation med ham men alligevel ligesom, da profeten Jesus var kontroversiel imod Jødedommen som religion med dens gudebillede, religiøse love og traditioner. Derfor vil jeg ikke deltage i en kirkes for kun kristne og potentielle nye medlemmer temamøder med min provokerende uenighed med dens billede på en gud og så videre, på den måde muligvis ødelægge deres hyggelige samvær med risiko for, at jeg bliver anklaget for at være fortabt, blasfemi og noget med Satan, Djævelen eller Lucifer. Jeg anbefaler, at hellige bygninger som en kulturskat kan bevares ligesom en ting på et museum eller genbruges til CAFE OPLYSTHED. En god bekendt af mig har kritiseret mig for at være forud for tiden, da jeg stillede ham det politiske spørgsmål og nu også til jer alle: Skal Danmark fortsætte med at være et kristent land, fordi ikke alle borgere er med i Kristendommen især nu og fremover? Han mente, at ligesom med det kongelige i henhold til regeringen i verden som med Odense Kommunes kors på rådhuspladsen, hvor jeg bor, det har meget faste rødder i vores lands kultur. Jeg synes, at dette religiøse symbol kan vi fjerne eller erstatte med noget nyt ? Det er min personlige mening og faktisk ikke projektets, som er neutral ved religion og dermed ikke en religiøs fjende. Hvem vil gøre noget ved det, så de nye generationer ikke bare skal blive kristne som en videreført tradition i deres opdragelse ? Tænk over det.
#26770 - 30/01/2019 04:30 Re: CAFE OPLYSTHED [Re: Gerth]
Simon Online   content
veteran
Hej igen..

Jamen det ska' du slet ikke tænke på, blot overlade til enhver selv at afgøre sit trosforhold og evt. brug af kirken, nøjagtig som andre overlader til dig frit at afgøre dit.
Kirkerne finder du rundt omkring i div. sogne, men i den forbindelse må du da næsten forklare, hvordan i alverden du bærer dig ad med at afgøre noget som helst om gudstjenester, som du aldrig kommer til?

Div. sognekirker rundt omkring, er der jo ingen grund til ikke bruges bedre, såfremt man ligesom du har brug for samvær med andre troende. Jeg ved at der her i nærheden drages nytte af kirkens ressourcer på forskellig måde, bl.a. nyder orkestre og musikere godt af muligheden, til fordel for ører der ligefrem står på stilke, når aktiviteter bruser.

M.h.t. biblioteket, så håber jeg da at også du finder anden glæde derved end bare bibellæsning. Biblioteker har langt flere ressourcer at trække på end nogen caféejer ka' tilbyde sine gæster, ikke mindst af litterær art. Så du ka' med fordel drage nytte af foredragsaftener samt et væld af andre kulturelle tilbud; hele informationstjenesten har rent faktisk været hele pointen med bibliotekstjenesten siden det 19 århundrede, der begyndte på Frb. Biblioteket er således en hel database af erfaringsmateriale enhver frit ka' trække på. Så alene dér har du skam en alvorlig konkurrent, hvis du en dag sku' få bakset en café på benene. Jeg ka' i den forbindelse fortælle dig, at det er et større administrativt arbejde at drive en café, jeg kender et par stk. der har haft café, der nu blot var en pengemaskine. Og så med dine ambitioner, hele verdens frelse fra satan, osv. Du store kineser, du får jo slet ikke tid til at udbrede information om gud! ;)

Forøvrigt tror jeg slet ikke du vil kunne provokere kirken, hvor der i forvejen er højt til loftet i form af indbyrdes kritik osv. Kirkerne har angiveligt lige så mange guder som de har brugere. Hver troende har sine idéer om gud(er), nøjagtig som det altid har været, og netop i kraft af nogens "personlige trosforhold". Så som du ka' se, er der intet nyt i det personlige forhold til religioner, for det ka' overhovedet ikke være anderledes, i samfund med demokratiske styresystemer - der forøvrigt har vist sig at være de bedst fungerende endnu set.

Som sagt må du henad vejen fortælle hvordan det går med caféprojektet dit, der alene i forhold til din megen snak om satan altså lyder temmelig meget som en budstik der med relevans ku' hedde Din sjæls frelser; burde du nu ikke alligevel overveje dette attraktive alternativ, jeg pers. synes ligefrem det klinger? ;)

mvh
Simon

Redigeret af Simon (30/01/2019 04:44)
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >

Seneste indlæg
OPLYSTHED
af ABC
19/08/2019 23:18
Mellemrummet
af Simon
19/08/2019 22:30
VÆREN - IKKE-VÆREN
af Arne Thomsen
19/08/2019 16:00
Lyser på vej
af Simon
19/08/2019 15:36
DYBETS DIMENSION
af Hanskrist
13/08/2019 14:55
Nyheder fra DR
Twitter og Facebook anklager Kina for at..
19/08/2019 23:06
Komiker raser over kaos: Firma ventede m..
19/08/2019 22:50
På stranden med Salvini: Italiens reger..
19/08/2019 21:34
Gom efter afgansk bombebryllup: Jeg har ..
19/08/2019 21:15
Fængselsdirektør degraderet efter mill..
19/08/2019 20:57
Nyheder fra Religion.dk
Quiz: Har du styr på film med religiøs..
19/08/2019 13:52
Muslim: Kære præster og politikere, un..
16/08/2019 07:00
Mystikeren er både hyldet og hadet af v..
14/08/2019 14:18
Vu Lan festivalen er en vietnamesisk fej..
14/08/2019 09:45
Muslim: Kun i fællesskab kan vi definer..
13/08/2019 13:45