annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26645 - 02/01/2019 19:36 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
P.s.:

”Nu er der jo efter min mening forskel på dét at være "ikketroende" og så på dét "ikke at være troende" - som mig”

- Vås og ringe semantik! – meningsindholdet i begge ordstillinger er identiske, om end unøjagtige: ateisten ku’ fx tiltro dig at kunne skabe en ordstilling med en sandsynlig distinktion, altså indtil han ser hvad du i stedet tilskriver dig selv..;)
Til din orientering er det guder, ateister ikke tror noget som helst om – og du er da vist hverken guddommelig eller istand til at forstå hvorfor, men derimod en ganske almindelig kristen troende der bare altid gerne har villet se lidt møstisk ud, hvad der vist afgrænser ”ståstedet” lidt…;)

”Og selv om man - som du skriver - kan opleve megen umiddelbar glæde ved at være god mod sine omgivelser - og tillige - som ateisterne - kan indbilde sig at vide, hvad "naturen" og "virkeligheden" er - så er denne glæde efter min mening et for spinkelt livsgrundlag - ligesom ateisternes "viden" efter min mening er en illusion.”

- Ateister vælger skam viden til, fordi videnskabelige beskrivelser af naturen er ganske sandsynliggjorte og derfor interessante – i modsætning til kreationisters og dermed dine dårlige beskrivelser af naturen, der påviseligt knytter sig til en grundlæggende religiøs overtro du fortvivlet har søgt at skjule for dine egne trosfæller; men det hører jo gerne til kreationisters fremtrædelsesform, at lege møstikere, men sandsynlige guder skaber selvfølgelig også visse forklaringsproblemer, og kaster dertil ikke møj opmærksomhed på de stakkels kreationister..;)

Du er vel ham lægprædikanten der i årevis har føøølt sig frem til sandheden; ham med den ufordøjede Jung i maven der tror sig i kontakt med et guddommeligt kærligt univers gennem sin ”åndelige intuition”? – hvad der vel nok sku’ afdække møstikeren og forklare lidenskaben for religiøse symboler, fremfor nøjagtige beskrivelser af en observerbar verden og natur, ja i det hele taget alt dit vås..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (02/01/2019 19:49)
Top Svar Citer
#26646 - 02/01/2019 22:44 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Citat:
Så jeg finder ikke noget "ståsted" i nogen religion - ej heller i naturvidenskaben.
Tilbage bliver så for mig alene bevidstheden om tilværelsen - som et ufatteligt mysterium
- og som jeg spontant elsker

Man kan sige meget om ingenting og ingenting om meget, men uanset hvilke valg der træffes til et svar på dit indlæg, vil jeg tro, du ved bedre trods det, at det netop er fraværet af svar der efterlader et savn hos dig. Et savn som er nødvendigt for at kunne elske det uforklarlige - det er vel også et "ståsted"

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#26647 - 03/01/2019 11:29 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg forsøger at forstå din replik, men lykkes ikke rigtig med det.
Men jeg giver dig medhold i, at det vel er et "ståsted" at elske mysteriet: tilværelsen - og savnet af forståelse er sekundært.
Savnet bliver dog noget mere påtrængende, når det handler om døden.

Jeg forstår ikke dine ord:
Citat:
- vil jeg tro, du ved bedre trods det, at det netop er fraværet af svar der efterlader et savn -
og jeg er ikke enig med dig i, at det er savnet, der fører til at elske.

Dog må jeg indrømme, at jeg ikke aner, hvor den skønne gave: dét at elske - kommer fra blinker - men dét er jo ikke det vigtigste.
Det vigtigste er jo, at den er der - gaven engel

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26648 - 03/01/2019 23:06 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Arne:
Citat:
Jeg forstår ikke dine ord:

- vil jeg tro, du ved bedre trods det, at det netop er fraværet af svar der efterlader et savn -

Du skrev: Rød farve min fremhævning
Citat:
Og selv om man - som du skriver - kan opleve megen umiddelbar glæde ved at være god mod sine omgivelser - og tillige - som ateisterne - kan indbilde sig at vide, hvad "naturen" og "virkeligheden" er - så er denne glæde efter min mening et for spinkelt livsgrundlag - ligesom ateisternes "viden" efter min mening er en illusion.

Hvorfor mener du, din bevidsthed opfatter naturen og virkeligheden på den rigtige måde?

Og hvorfor mener du, der er forskel på den kærlighed du giver til livet, og den jeg talte om tidligere?

#26638 - 02/01/2019 00:09

Hvorfor er min kærlighed et spinkel livsgrundlag og din et ståsted?

*

Citat:
og jeg er ikke enig med dig i, at det er savnet, der fører til at elske.


Jeg syntes, du kæder kærligheden til tilværelsen sammen med manglende svar på dens ophav.
Citat:
Tilbage bliver så for mig alene bevidstheden om tilværelsen - som et ufatteligt mysterium - og som jeg spontant elsker


Top Svar Citer
#26649 - 04/01/2019 00:59 Re: Spørgsmålet om ståsteder [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

Ak ja, hvor tit har vi ikke set netop denne lægprædikant forveksle sin hang til mystisk litteratur med verden selv, hvortil kærlighed og sex selvfølgelig også sku' kværnes i hans mystik. Men mystikken var sikkert forduftet som dug i morgensolen, hvis denne hengivenhed til kristusikonet og Scientology var blevet erstattet med en levende kvinde, der nok ville ha' frabedt sig at forveksles med disse himmelnissehistorier..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk