annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15677157
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381441
Et andet syn 1991131
Jesu ord 1523069
Åndelig Føde 1522121
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 212 gæster og 73 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 14 < 1 2 3 4 5 6 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#26326 - 02/10/2018 03:19 Re: TRO [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899
Hanskrist:
Citat:
Citat:
Den kristne tro kommer udefra gennem Ordet og ånden og bliver levende i samspil med egen ånd og vokser derved.

TROEN kan ikke påtvinges nogen, så det er ihvertfald ikke sådan udefra må forstås. Det må forstås sådan at det ikke er noget subjektivt vi genererer selv fx ved at læse i Bibelen.

Selvfølgeligt kan troen påtvinges nogen.
Det gøres der jo med børn eksempelvis, men kærlige forældre opfatter det vel ikke som tvang, men som en nødvendighed – de kan jo ikke gøre andet, hvis troen er deres virkelighed, men det er klart, der kommer en tid, hvor barnet selv skal tage stilling og evt. gøre troen til sin egen ...


... men mit ovenstående citat sigter til voksne, der ønsker at blive en Jesu discipel – kristen.

Mennesket er ved syndefaldet blevet adskilt fra gud, men kan gennem troen på Jesu offer stå rene for gud, da troen er en åndens frugt ...
... men kun de som gud drager vil kunne få del i den hellige ånd og derved blive guds børn igen.

"Vi" skal derfor blive som tillidsfulde børn igen, hvis gud drager "os", og vende om fra vort tidligere liv hvis "vi" igen vil ha' fællesskab med gud, og dette er ifølge skrifterne muligt i kraft at Jesu offer, da vi derved kan stå rene for gud - og denne tro kommer jo udefra, fordi den er nedskrevet i bibelen.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#26327 - 02/10/2018 08:03 Re: TRO [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3662
Sted: Nørresundby
Tikka:

Citat:
Mennesket er ved syndefaldet blevet adskilt fra gud, men kan gennem troen på Jesu offer stå rene for gud, da troen er en åndens frugt ...
... men kun de som gud drager vil kunne få del i den hellige ånd og derved blive guds børn igen.

"Vi" skal derfor blive som tillidsfulde børn igen, hvis gud drager "os", og vende om fra vort tidligere liv hvis "vi" igen vil ha' fællesskab med gud, og dette er ifølge skrifterne muligt i kraft at Jesu offer, da vi derved kan stå rene for gud - og denne tro kommer jo udefra, fordi den er nedskrevet i bibelen.



Hvor er friheden? Der hvor Ånden er, er også friheden. Dette ovenfor lyder som noget mennesker har fundet på at sige (en opskrift mennesket har lavet). Nu vil mennesket også gerne bestemme over og sætte grænser for Gud og Guds gerninger og Guds Ånd.

Vi kan ikke læse os til tro, kun til overtro der gør os uimodtagelige for Ånden, Guds Ånd, fordi læsning er en menneskelig beskæftigelse. Derfor findes nærmest ingen tegn på HELLIGÅNDENs virke hos rettroende mennesker. De går mere op i den rette udlægning og tænkning end at høre den levende Gud til og turde Ånden, Helligånden.

Nej det stemmer ikke med Jesus og Paulus 's karismatiske personligheder og det at de ingen bibel havde og at folk kom til TRO, til Kristus i hobetal uden at en bog eller noget bogligt var involveret. Sproget var involveret fordi det udgør en stor del af vores kommunikation, men gerninger, hvad folk så, gjorde ofte ord overflødige, eller hvad folk erfarede kom bag på dem selv.

Som Internet kan blive en afgud, så er bibelen åbenbart også blevet det med bogtrykkerkunsten.


Vi kan ikke lave en opskrift da dette strider mod at Ånden, Guds Åndens kreative ekstatiske fornuft er med inde over.


Grand finale den her sag, der er ikke mere at sige:

Citat:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)


Det skal ske derefter:
Jeg vil udgyde min ånd
over alle mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profetere,
jeres gamle skal have drømme,
jeres unge skal se syner.
Selv over jeres trælle og trælkvinder
vil jeg udgyde min ånd i de dage. Joel 3, 1 - 2.


Bibelen peger ikke på sig selv, men væk fra sig selv og på noget andet. Vi må ikke gemme os i rettroenhed eller bag bogstaverne sætningerne i en bog, eller en dogmatisk lære. Dette er lille svag tro, den store stærke TRO er at turde Gud og Guds Ånd HELLIGÅNDEN. Det skal kunne ses vi er troende, TRO er ikke rettroenhed eller at vores mentalitet i overdreven grad er præget af bibellæsning og studier eller at vi har adopteret en gruppes dogmatiske lære. Kun det usikre menneske uden Guds Åndens ledelse kan finde på at opføre sig så meget i overensstemmelse en gruppementalitet.


Tro er at blive grebet af Ånden og erfare Åndens Nærvær og drive på os, erfare Åndens kreative ekstatiske karakter over os. Det er primært fyldt med Healing af os selv og vore nærmeste, eller de mennesker vi kommer i berøring med. Det kan være rigtig meget ugudeligt og malplaceret at ævle bævle tingene ind i bibelsk overtro, bibelske sætninger. Da det meget sjældent er det situationen kræver eller Guds Ånd begærer, da Åndens begær er livet. Også derfor Paulus taler om Livets Ånd og Livets Åndelige lovmæssige forhold.

Vi må turde Gud og Guds Ånd Helligånden

Det er ukærligt at slå folk konstant i hovedet med bibelen og rettroenhed. Hvordan kan vi være så ondskabsfulde? Jo fordi vi ikke kender Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved Jesus.

Situationen ligefrem skriger på noget andet end at slå folk i hovedet med bibelen og øse bevidstløs dogmatisk ufordøjet tænkning i hovedet på folk.

Ånden vil ikke vi skal være en skygge af os selv, at bibelsk tænkning skal skygge over vores liv, at vi gemmer os bag bibelen eller bøger og tekster i det hele taget. Vi er af selveste Guds Ånd Helligånden dømt til at være entreprenante karismatiske kreative tilstede i verden.

-0-0-0-0-

Paulus siger vi skal være gode imod folk med svag lille tro. Der tror mere på noget end på Guds mægtige gerninger med os og i os. Med folk der endnu ikke har erfaret at Kristus og Ånden virker mægtige i os. Dette har jeg nok en tendens til at glemme at jeg skal være god mod folk der kæmper med troen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#26329 - 02/10/2018 10:37 Re: TRO [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7196
Sted: Sydsjælland
Hej HansKrist.

Ja, nu husker jeg også, at vi har været her før, men det hele ser lidt anderledes ud for mig nu.

For nu at tage det ultrakort, så siger du:
Citat:
TROEN er et guddommeligt værk i os.
Det respekterer jeg fuldt ud - men det er bare ikke sket for mig.

Det kan jeg godt misunde dig, men det hjælper mig jo ikke.

Det er ikke sådan, at jeg afviser hverken kristendom eller de andre religioner - som ateisterne - synes jeg - lidt snæversynet gør - men der er for megen skepsis i mig - og dertil kommer jo, at religionerne modsiger hinanden.

Så derfor er det desværre nok umuligt for mig, at opleve "et guddommeligt værk", der gør mig troende.

Håber, du forstår mig - jeg gætter, at der er mange andre, der har det ligeså.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26330 - 02/10/2018 11:03 Re: TRO [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7196
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skrev:
Citat:
Den kristne tro kommer udefra gennem Ordet og ånden og bliver levende i samspil med egen ånd og vokser derved.
hvortil jeg svarede:
Citat:
Men nøjagtig det samme kan da siges om al anden tro end den kristne!
og hvortil du svarede:
Citat:
- Nej
Skal det forstås sådan, at du benægter f.eks. dette:
Citat:
Den muslimske tro kommer udefra gennem Ordet og ånden og bliver levende i samspil med egen ånd og vokser derved.
og tilsvarende for andre religioner?

Du skriver til sidst:
Citat:
- der er vel ingen som er født med tro
I øvrigt er tro ikke en idé for den som tror, men virkelighed
Mit svar:
Det er jeg jo ikke uenig med dig i, men det efterlader jo fortsat spørgsmålet:
Hvordan får en ikke-troende tro - uanset hvilken religion det aktuelt drejer sig om?
Jeg mærker, at jeg kommer længere væk fra tro, end jeg nogensinde før har været, ved at deltage her på Trosfrihed.dk - uden dog dermed at afvise noget bag verdens væren.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#26332 - 02/10/2018 12:33 Re: TRO [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3662
Sted: Nørresundby
Hej Arne


Morten Kvist Folketingets Åbningsprædiken

Fremragende prædiken der også er relevant for hvad vi har drøftet her såvidt TRO


At samles om noget idag er nærmest umuligt, vi er alle i en eller anden forstand mere eller mindre ADHD ramte. Evnen til koncentration og samtale (lytte også til hvad andre siger) bliver ringere og ringere, såvel som vores evner for bare et lille stykke studiearbejde og fordybelse i et stofområde er stærkt aftagende.

Det er forståeligt med alle de indtryk og informationer vi bliver bombarderet med, at vi må forsvare os. Også sådan fx Simon og Bjørns gøren grin med det religiøse spirituelle skal forstås. Det er meget en rent mentalhygiejnisk energispare forsvarsreaktion. Nemlig er vores mentale kapacitet ret begrænset og vi må lave nogle benhårde prioriteringer i vores liv. Sådan skal spot og latterliggørelse, gøren grin med mange ting forstås ud fra en mentalhygiejnisk energi økonomisk betragtning.

Fx RoseMarie og Simon hvordan skulle de magte et seriøst stykke arbejde ud over deres begravethed i poesi og litteratur. Det er en umulighed. Ingen mennesker har mental kapacitet dertil.

Nogle gange kræver det en bevidst stor viljestærk indsats at vi opgiver vores overfodring af os selv, vores misbrug af poesi og litteratur eller af anden ren underholdning og konstante pirring vores følelser og stemninger.

Her er arbejde godt, alt praktisk der skal gøres er godt. Læring med kroppen forrest er godt så vi komme ud af vores mentaltræthed, vores mentale vanvid og fanatisme oppe i hovedet.

Man kan blive afhængig af alkohol, alkoholiker bliver man og det samme med litteratur og poesi og avislæsning. Man kommer til at leve igennem poesi litteratur og en vis promille for at kunne fungere. Man glemmer hvor meget dette er en glidebane og man er endt op som afhængig misbruger og at hjernen slet ikke er skarp længere.


Man mister evnen til at tænke fordi overindlærte automatismer synspunkter har taget over. Man har ingen bakkekontakt, kontakt til jorden og et stykke praktisk arbejde til at skaffe føden på, opretholde ens bolig og forsyningen af de daglige fornødenheder. Dette kan kun gå for sig fordi man er på forsørgelse, eller samfundet har råd til en klasse der ikke overhovedet er beskæftiget med praktiske gøremål.

Moderne skolastik, "skolastisk" middelalderlig ævl og bævl lever i bedste velgående hos en overflødig intellektuel elite. Det afgjorde et valg i USA.

Vi må vogte os for alt for megen underholdning af os selv. Vi slappes derved både fysisk sjæleligt og især åndeligt har det vist sig. Krig (kampe = arbejde ude i livet med konkrete praktiske problemstillinger der skal løses) og Kærlighed er så bedre.

-0-0-0-0-

Lad os se om der er nogen der magter at læse Morten Kvist's prædiken i forbindelse Folketinget åbner igen. Den bliver uden tvivl drøftet i deadline i aften.

Eller også var den så go at der ikke er noget at snakke om.


PS:

Men hvorfor denne provokation? Fordi jeg savner den tid hvor der var rigtige tænkere til stede på trosfrihed, folk som Kræn-p Bjørn Ipso Facto. Folk med en stærk struktur og forstand der var med til at sætte deres præg på debatterne. Jeg har altid beundret Bjørns tænkning (som Thomas også gjorde det) men ikke hans vanvittigte ide med at udnævne visse folk som troll'e og dem han udnævnte var ikke i nærheden af at være det.

Vi havde fra tid til anden besøg af en troll eller to. De havde kvindelige profilnavne og de var nationalistisk højreorienterede og skrev og tænkte mærkeligt nok som mænd kun kan gøre det. De findes i hobetal, ihvertfald større antal, hos Marie Krarup og Iben Tranholm, som følgere af dem på facebook. Derved jeg opdagede at disse også en overgang var her på trosfrihed, men de har klogt nok erkendt at stedet ikke er interessant nok, fordi stedet er for isoleret og sær, med nærmest ingen offentlig bevågenhed.

-0-0-0-

Musen og elefanten på vej over en bro. Musen kigger op på elefanten og siger: "Nøj hvor vi to gungrer" (vækker opmærksomhed)
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 14 < 1 2 3 4 5 6 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
23/04/2024 21:47
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Tre mindreårige afhørt om syrebomber p..
23/04/2024 22:06
Russisk viceforsvarsminister anholdt for..
23/04/2024 21:50
Kronprins Christians elefantridderskjold..
23/04/2024 21:25
Niårig brite vinder europamesterskabern..
23/04/2024 21:11
Ikast overvandt problemer i København, ..
23/04/2024 20:08
Nyheder fra Religion.dk