annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 36 af 49 < 1 2 ... 34 35 36 37 38 ... 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25601 - 17/06/2018 11:48 Re: En bedre verden begynder med dig selv [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Ja, du overrasker mig ikke med din faste tro på den fri vilje - og jeg er da enig med dig i, at vi til en vis grad nok er nødt til at bevare denne tro.

Men at den faktisk bestemt ikke er godt underbygget, synes jeg, at både Gyldendal og Wikipedia viser blinker

Vi er jo heller ikke herre over vore følelser, og de har jo også en del at skulle have sagt, når vi træffer beslutninger.

Hertil kommer jo så, hvad psykologerne kalder det ubevidste, som jo også er udenfor viljens herredømme, men alligevel i høj grad styrer os.

Så når du skriver:
Citat:
Når du taler om forbrydere, er de det jo først og fremmest, fordi de har overtrådt fællesskabets regler. Regler som de fleste jo lærer i opvæksten og siden "hen ad vejen" – hvad vi må og ikke må – derfor har man også mulighed at holde sig på den rigtige side af loven. Måske ikke af lyst men af fri vilje.
så er det da ret så klart, vil jeg mene, at den fri vilje - hvis den eksisterer - absolut ikke er alene om at bestemme.

Så med den indsigt - og hvis vi har dog en smule overskud til omsorg for andre end os selv - så bliver det uhyggelig klart, synes jeg, at vi på mange måder handler både uklogt og barbarisk i vort "så højt udviklede demokrati", og at vi har helt nærliggende muligheder for at gøre tilværelsen langt bedre - for hinanden - for verden - og for os selv tommelop

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25602 - 17/06/2018 14:33 Re: En bedre verden begynder med dig selv [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Den frie vilje er kun fri i forhold til de til en hver tid aktuelle valgmuligheder.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨


Arne: Ja, du overrasker mig ikke med din faste tro på den fri vilje - og jeg er da enig med dig i, at vi til en vis grad nok er nødt til at bevare denne tro.

SVAR: Hvis ikke vi af fri vilje kan ændre sind, kan vi vel heller ikke ændre egen adfærd, så verden bliver et bedre sted at leve for alle.



Arne: Vi er jo heller ikke herre over vore følelser, og de har jo også en del at skulle have sagt, når vi træffer beslutninger.

SVAR: Jo mindre man kender sig selv – hvorfor man tænker og reagerer som man gør - jo mere er man i sine følelsers vold. Så selvfølgeligt kan man blive herre over egne følelser.

Dette er jo netop nødvendigt, hvis mennesket skal blive et bedre medmenneske.


***

Arne: Så med den indsigt - og hvis vi har dog en smule overskud til omsorg for andre end os selv - så bliver det uhyggelig klart, synes jeg, at vi på mange måder handler både uklogt og barbarisk i vort "så højt udviklede demokrati", og at vi har helt nærliggende muligheder for at gøre tilværelsen langt bedre - for hinanden - for verden - og for os selv


SVAR: Hvordan vil du træffe en beslutning, hvis ikke den frie vilje er en realitet, og indsigten bygger på denne antagelse.

Hvor kommer indsigten fra? - er der her tale om den hellige ånd.

Jeg forstår jo ikke, hvordan du kan ophøje noget, du kalder indsigt, til noget der skal handles på for at bedre verdensforholdene i stort som i småt, når du mener den frie vilje ikke eksisterer.


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#25603 - 17/06/2018 18:19 Re: En bedre verden begynder med dig selv [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Hvis ikke vi af fri vilje kan ændre sind, kan vi vel heller ikke ændre egen adfærd, så verden bliver et bedre sted at leve for alle.
Mit svar: Hvor meget eller hvor lidt fri vilje, vi har, er der jo tydeligvis gevaldig megen tvivl om, men en vilje er der jo stadig, som kan træffe beslutninger - og hvad der styrer denne vilje er jo nok "et større regnestykke" blinker

Og du skriver:
Citat:
Jo mindre man kender sig selv – hvorfor man tænker og reagerer som man gør - jo mere er man i sine følelsers vold. Så selvfølgeligt kan man blive herre over egne følelser.
Mit svar:
Jo, det er godt at "kende sig selv" - så vidt det nu er muligt - og det er jo, hvad psykoterapeuter arbejder med - men ligefrem at "blive herre over egne følelser", det tror jeg er en ønskedrøm - omend en hel del kan opnås.
Du kan jo heller ikke bestemme om du bedre kan lide jordbær end melon - eller omvendt.

Endvidere skriver du:
Citat:
Hvordan vil du træffe en beslutning, hvis ikke den frie vilje er en realitet, og indsigten bygger på denne antagelse.
Mit svar:
Det er da ikke svært, når der er en vilje. Spørgsmålet er jo bare det uafklarede: om denne vilje er fri blinker

Du skriver også:
Citat:
Hvor kommer indsigten fra? - er der her tale om den hellige ånd.
Mit svar:
Fra iagttagelse og fornuft.

Endelig skriver du:
Citat:
Jeg forstår jo ikke, hvordan du kan ophøje noget, du kalder indsigt, til noget der skal handles på for at bedre verdensforholdene i stort som i småt, når du mener den frie vilje ikke eksisterer.
Mit svar:
Hvis du ikke kan iagttage og ikke har fornuft, får du ikke indsigt - og har du ikke indsigt kan viljen - fri eller ej - ikke handle godt.

Men hvis du har indsigt, og du har lidt omsorg tilovers for andet end dig selv, så har du da muligheden tommelop

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#25604 - 18/06/2018 00:43 Re: En bedre verden begynder med dig selv [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Du skriver:
Citat:
Hvis ikke vi af fri vilje kan ændre sind, kan vi vel heller ikke ændre egen adfærd, så verden bliver et bedre sted at leve for alle.
Mit svar: Hvor meget eller hvor lidt fri vilje, vi har, er der jo tydeligvis gevaldig megen tvivl om, men en vilje er der jo stadig, som kan træffe beslutninger - og hvad der styrer denne vilje er jo nok "et større regnestykke" blinker

SVAR: Ja, den frie vilje er kun fri i forhold til de til enhver tid aktuelle valgmuligheder.



Arne:
Citat:
Endelig skriver du:
Citat:
Jeg forstår jo ikke, hvordan du kan ophøje noget, du kalder indsigt, til noget der skal handles på for at bedre verdensforholdene i stort som i småt, når du mener den frie vilje ikke eksisterer.
Mit svar:
Hvis du ikke kan iagttage og ikke har fornuft, får du ikke indsigt - og har du ikke indsigt kan viljen - fri eller ej - ikke handle godt.

SVAR: Derved siger du vel også - at forbryderen ingen indsigt og fornuft har, siden han ikke handler godt.

For det der er godt - det gode – det at handle godt - er vel hvad samfundet har besluttet, ikke?




Arne:
Citat:
Men hvis du har indsigt, og du har lidt omsorg tilovers for andet end dig selv, så har du da muligheden tommelop

SVAR: Jamen – igen.

Den frie vilje er kun fri til at vælge - og jeg mener ikke omsorg betinges af indsigt ...

... men indsigten kan bruges som "arbejdsmodel" - til vejledning, og til ændring for hvor og hvordan der kan/skal sættes ind, samt som argument for at få flere resurser til et bestemt område.

Omsorg er en pligt, når man har ansvar for andre mennesker, børn, syge og ældre, og hvis man ser nogle i nød på sin vej, men kan også være en spontan handling man foretager i situationer, hvor man ser man kan hjælpe og eller være noget for et andet menneske, men sidstnævnte skal man sikre sig at omsorgen vil modtages, så den ikke opfattes som utidig indblanding.


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#25605 - 18/06/2018 12:08 Re: En bedre verden begynder med dig selv [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Derved siger du vel også - at forbryderen ingen indsigt og fornuft har, siden han ikke handler godt.

For det der er godt - det gode – det at handle godt - er vel hvad samfundet har besluttet, ikke?
Mit svar:
Jeg kan til dels være enig med dig angående forbryderens mangel på indsigt og fornuft, men kriminalitet er nok mere kompliceret end som så.
Se f.eks. dette, hvor idéen om "menneskets iboende ondskabsfulde natur" stort set er forladt, og hvor diverse miljøfaktorer samt psykisk sygdom er i fokus.

Og hvad samfundet har besluttet som værende godt - at dét skulle være fejlfrit - det må da vist være en overdrivelse blinker

Du skriver også:
Citat:
- jeg mener ikke omsorg betinges af indsigt ...
Mit svar:
Enig - men omsorg uden indsigt svarer vel nærmest til at "skyde til mål med bind for øjnene" blinker
Dertil: Jo større indsigt, jo bedre forståelse, jo kortere vej til at føle omsorg tommelop

Jeg er i øvrigt enig med dig i, hvad du skriver om omsorg, men vil gerne lægge til, at vi vel alle har anlæg for omsorg - for hinanden - og for verden - i hvert fald hvis vi ikke 100% føler omsorg alene for os selv - og når dyr kan præstere omsorg, skulle vi vel nødig være ringere blinker

Så jeg mener stadig, at jo mere indsigt vi får, i tings sammenhæng, jo bedre forstår vi, og jo mere motiveres vi til omsorg - omsorg som bliver jo bedre, jo bedre vi forstår engel

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 36 af 49 < 1 2 ... 34 35 36 37 38 ... 48 49 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk