annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Et lille udvalg
Hvem er online?
0 registrerede 265 gæster og 284 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 421 af 603 < 1 2 ... 419 420 421 422 423 ... 602 603 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#25373 - 03/05/2018 21:55 Re: Poetisk fryd.. [Re: Simon]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Top Svar Citer
#25377 - 04/05/2018 20:56 Re: Poetisk fryd.. [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej RM..

Pzzt & tak, her kvitteret for med bjørnens elegance; forøvrigt blir man så ualmindelig glad i Jorden hjerte - ja dvs. hans - at man bare må ha' Hjørnestuen og månehavet med!

Musvitter

Musvitter bygger i pumpen i gården,
fløjter ned, lytter op, veksler lyd med hinanden,
vævert og vippende sort-gult i morgengrålys.

Smutter op af, og ned gennem pumpestangshullet og tuden,
ser og ser måske ikke med små bitte vagtsomme øjne
mit nære ubevægelige påskeø-ansigt.

Har deres rede, hvor vandet før flød og strømmed
og stemplet gik slurkende op og ned;
nu poster det småfugle flaksende ud af pumpetuden:

Et menneskeredskab forvandlet til brugbar tilfældig natur,
et hult og mærkeligt jerntræ, hvorom de behændigt svirrer og klatrer;
imorgens unger i sikkerhed dér for den luskede kat.

Slugvorne halse, pneumatiske skabninger, fjedrede følelser:
Nu netop nu er I uskræmt og vægtløst og underfuldt til - og mennesket
blevet en stenstøtte, næsten glemt fortid i løbet af natten.

- Thorkild Bjørnvig.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#25378 - 04/05/2018 20:58 Re: Poetisk fryd.. [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Det gi'r smil på læben og i øjnene. Her har jeg fundet, et par linjer eller tre af Asger Jorn fra Helhesten, 1941. Jeg syn's, de passer godt i sammenhængen."

- Enig, ja det nærmer sig jo familie…


Go' aften ditto ;)
Simon
Top Svar Citer
#25381 - 05/05/2018 08:47 Re: Poetisk fryd.. [Re: Simon]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Go'morgen Simon

Halfdan får de første ord til denne dags morgen og begyndelse i alt det lyseste lysegrønne ... ja, til marker der stiger på fuglevinger.


Hjemad

Hjem til det grå.
Til himlen der søger jorden.
Ad kølige veje
ind i den lave sol.
Skumringens sorte træer.
Marker der stiger
på fuglevinger. Og havet
hvor mågerne skriger.
Hjem til en dyb grøn stilhed
hvor regnen synger
og havens solsort gynger
på våde grene.
Hjem til det land
hvor du aldrig er helt alene.
Til landet som fulgte dig
hvorhen du gik.
Kornets brusende brænding.
Grøn musik.
Hjem fra det smærteligt skønne
du blændet så.
Tilbage til hverdagens skønhed.
Hjem til det grå.



Her er grå ikke det grønnes modsætning. Det grå forstærker og er en medsætning til det grønne ... og bli'r til grøn musik og festlig glæde.

Hilsner fra en morgen i det grønne
RoseMarie


Redigeret af RoseMarie (05/05/2018 08:50)
Top Svar Citer
#25386 - 05/05/2018 18:42 Re: Poetisk fryd.. [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej du..;)

Natborde trænger tit til et godt grin, hvilket let klares med bogen Jesper Kleins Liv og Lykke, en fortælling så væsensforskellig fra sønnikes barndomstårer over fader Kleins våde liv og levned, at atmosfæren atter dufter herligt af klydens fjællebodshumor - som han selv sagde: skuespillet er som parfumen, når man går hjem igen, forsvinder alt mod himlen og en ny dag truer
Men det er godt at mindes de herlige ting og sager han skabte, hvor det stærkt personlige liv og engagement erstatter privatlivets mindre interessante forhold, og hvor man dog savner den mands humor, de herlige teateraftener i Frb. Have og de svært morsomme kommentarer til selvalvorligheden på Borgen. Ja, man ka' jo i ny og næ kaste sig over hans lille biwel, dersom man ikke længere ka' løfte den selvhøjtidelige mod snuden, han har desuden skrevet andre strålende ting, men god fornøjelse med den lille "gen-kaldelse"...

Og nu solen igen stråler over gamle dannebod, og vi i drømme sidder nær de levende paraplyer med kaffen, hva' så med en lille julefortælling fra Kleins' Almanak 1984, bare sådan for næstekærlighedes skyld:

Her kommer et Æventyr fra det virkelige Liv, for det er sjældent, man hører noget fra den Tid.
Der var engang en Frø, som var blevet forvandlet til en smuk, ung Prins, men det var han ingenlunde tilfreds med, han savnede faktisk at plaske rundt i Tusmørket og snappe sig en Flue eller to. Det bragte ham mange problemer. For et Samfund ser jo ikke med glade Øjne paa, at deres Prins render rundt i Mosen ved Aftentide og æder Fluer.
Nu var det imidlertid saadan, at han havde faaet fortalt, at hvis blot en smuk, und Prinsesse ville kysse ham let paa Munden, saa ville han straks faa sin gamle Skikkelse igen.
I Nabolaget fandtes der en Prinsesse, som baade var ung og smuk, for det er Prinsesser altid, og hun kedede sig saa gevaldigt, det eneste hun fik sin Dag til at gaa med var at række den ene Haand frem for at trykke fremmede Mennesker i Haanden og den anden for at tage imod Blomster. Om Aftenen gik hun i sit Theater og saa paa nogle Folk, der sang om fortryllede Svaner og andet, som slet ikke eksisterer. Hun havde nu kedet sig saa bravt hele sit Liv, at hendes Far havde lovet, at den der kunne faa hende til at le, skulle faa Prinsessen til ægte og den halve Brudeseng.
Vores Prins, ham der egentlig var Frø, tænkte: Jeg tager derhen, ikke for at gifte mig med hende, men kan jeg faa hende til at kysse mig, saa kan jeg blive mit gamle Selv igen. Som sagt saa gjort, Prinsen tog til Nabokongen, fik foretræde for Prinsessen, og det første, han sagde, var:
"Kære Prinsesse, Kys mig!!"
Selvom Prinsessen netop havde afsagt Dødsdom over en ung Fyr, der var kommet med en Krage, en udtraadt Træsko og en Smule Pludder, saa blev hun saa Paf, som kun en Prinsesse kan blive og kyssede ham lige midt paa Munden, og puffff, pludselig kravlede der en Frø rundt paa Gulvet og sagde:
"Quaks!"
Nu kunne Prinsessen ikke ikke bare sig for Latter, hun lo og hun lo, og Kongen, der aldrig havde set sin Datter le, blev saa glad, at han tilkaldte Præsten og lod Brudesengen rede i ren Silke med Guldkanter.
Det blev en Aften af de helt store ... og Nat, først langt ud paa Eftermiddagen kom Kongen endelig ned fra sit Sovegemak, han suttede paa sit Overskæg og udbrød:
"Jeg elsker Frølaar".

mvh
Simon

P.s.: Ja, tænk at Venstre skulle blive så kedsommeligt et parti, der nu langt overgår Socialdemokraternes dumheder, man forstår hvorfor folk med humor flygter - Klein var ingenlunde blevet overrasket! ;)


Redigeret af Simon (05/05/2018 18:58)
Top Svar Citer
annonce
Side 421 af 603 < 1 2 ... 419 420 421 422 423 ... 602 603 >


Seneste indlæg
Små mennesker...
af ABC
19/03/2024 10:44
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Nyheder fra DR
Er det din kænguru? Politiet efterlyser..
19/03/2024 10:24
Københavns Politi lukker Pusher Street ..
19/03/2024 09:56
Kæmpesommerhuse på Lolland skaber beky..
19/03/2024 09:41
Skraldemænd i Hvidovre har fortsat nedl..
19/03/2024 09:39
Lamin skal åbne Orange Scene i år
19/03/2024 09:36
Nyheder fra Religion.dk