Et menneske er alt
Ser du på det en ende
Da har du endnu ikke
Lært mennesket at kende
To see a world in a grain of sand,
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand,
And eternity in an hour.
William Blake
"Infra Lutheranum"; namely, the view that the finite is capable of the infinite, and consequently that in Christ there is a mutual indwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite was theologically affirmed,
that nature mysticism was possible and real.""
-0-0-0-
Egentlig forsøgte jeg blot at få dig til at forstå Arne at der findes en hel kulturkreds (den kristne) af mennesker der tænker så fuldstændig anderledes om tingene end du gør
Jeg ville gerne have dig til at undre dig i frydefuld stor forundring herover
Synes du ikke det er utroligt hvor meget du er kommet på afveje i forhold til den kristne kulturkreds's tænkning
Ikke engang dine ikon oplevelser kan bringe dig tilbage og hjem til dig selv, fra dine astronaut astrofysiske udflugter langt derude i noget fremmed, du din nirvana tossede dyrlæge der har gjort dig selv en bjørnetjeneste ved at skubbe Gud ud i det ukendte fremmede bag verdens væren som er så astronomisk stort at vi intet kan hverken vide eller sige herom
-0-0-0-
Jeg ved et sted hvor Gud
jo allerhelst vil dvæle
det er i menneskelegemer
og menneskehedens sjæle
-0-0-
Det er mig ikke nok
at være Gud i ny og næ
Nej, Gud må være saften
og livet i mit træ
-0-0-
Skal livets træ befri dig
og holde dig i live
da må du vokse op i Gud
og selv et livstræ blive
-0-0-0-
Er det blasfemi Arne??
Det er lidt mere varmt, trygt og dejligt og menneskeligt og kærligt og intimt og nært end hvad der er bag verdens væren, ikke Arne???