annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 39 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 38 39 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#24831 - 07/03/2018 16:29 Re: Ateisme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Så fik jeg alligevel ikke svaret dig klart nok blinker

Du har ret i, hvis du mener, at jeg ikke opfatter kristendommens dogmer som sandhed - heller ikke kristendommens hellige treenighed - men snarere som eventyr.
Pudsigt nok var det Kristus-ikonen, jeg på et tidspunkt lærte dét af - til min store forvirring blinker

Så egentlig er jeg ikke teist - men "flad" ateisme, der ignorerer det ufattelige, at vi lever i det absolutte intet's alternativ: verdens væren, køber jeg heller ikke.

For jeg opfatter meneskelig tilværelse som en meget lille brik i "tilværelsens mirakel" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24832 - 07/03/2018 17:02 Re: Ateisme [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Tak for din imødekommenhed smiler
Jeg ville ønske, jeg kunne præstere det samme overfor dig.
Jeg glæder mig over disse dine ord:
Citat:
Måske gør jeg Arne uret, måske er Arnes verdens væren begreb et forsøg på at få fat i 'tingen i sig selv' , den uerkendbare væren, der gør sig gældende her og der og overalt.
Og jeg smiler desuden, fordi jeg har haft de samme tanker, som du udtrykker med ordene: "og lur mig om du ikke vækkede Bjørnen igår,,"

Når jeg skriver her på Trosfrihed.dk, er det fordi, jeg har erfaret, at dét at formulere sig skriftligt bringer mig videre i min længsel efter klarhed.

Og når du så mener, at det kan have været frugtbart også for andre end mig selv, så føler jeg mig jo beæret - og håber på, at det ikke er helt forkert blinker

Dit "PS:" får mig til at tænke på, hvor meget godt, der kan være mellem mennesker - på så mange forskellige måder heart

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#24833 - 08/03/2018 09:41 Re: Ateisme [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Morn’ Apiqoros..

Fint indlæg, her et par tilføjelser herfraset…
Ingen kan fantasere om ateisme/ateister som kreationister, en kategori af religiøse troende som Arne def. hører hjemme i – jeg ved det, fordi jeg prikkede ham grundigt ud allerede på KD’s debat. Siden har han værget sig imod enhver tilnærmelse af sin gudetro, som om der var noget spændende gemt dér.
Og det er faktisk hele humlen (med gedeskæg og hår i røven): kreationisten vil foregive, at der findes en skjult kontekst værd at snakke om, mens der i virkeligheden er tale om den samme gamle rørende trang til at gøre helt almindelige diffuse existensproblemer traktable ved at kombinere elementer der intet har med hinanden at gøre; en konstruktion af vildnis, der skal hindre enhver i at indse at der overhovedet ingen kerne er i det man vræler om!
Den gode hr. lægprædikant er vel blevet misbrugt af en simpel psykologisk mekanisme, en gurulære bød på fællesdans omkring en død tibetansk bog på et kursus med mystik for begyndere, hvor også jesus var tilstede klædt på som buddha. Han hælder i al fald altid kosmologi og astrofysik sammen i en høj energiskål og tilsætter et skvæt af alle tiders uvidenhed, rører molevitten sammen med en agnostiker og kalder det for sit verdensbillede. Han har genskrevet samme side i 10 år, sandsynligvis længere, og forarges stadig over ikke at blive taget alvorligt, hvis du ka’ se komikken.

At leve uden (gude)tro ér ateisme. I praksis indebærer det, at vi stiller samme evidenskrav til gud(er) som til en hvilken som helst anden påstand. Så at noget set fra et menneskeligt synspunkt kan virke mærkeligt, gør intet til mystik, og er ikke et argument for at iværksætte en myteproduktion efter samlebåndsprincippet, hvilket præcis er hvad lægprædikanten som kreationist har bedrevet i samtlige debatår.

mvh & go dag..;)
Simon
Top Svar Citer
#24835 - 08/03/2018 11:47 Re: Ateisme [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Så egentlig er jeg ikke teist - men "flad" ateisme, der ignorerer det ufattelige, at vi lever i det absolutte intet's alternativ: verdens væren, køber jeg heller ikke.

"Flad" ateisme? ... hmmm ... altså flere slags ateisme?

Hvorfor og hvordan mener du, "flad" ateisme ignorerer det ufattelige - livet er vel en kendsgerning.

Er det noget du kan begrunde og uddybe?

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

CITAT fra denne tråd: #24828 - 07/03/2018 15:21
Citat:
Aktuelt er situationen den - for mig - at jeg ser mig nødsaget til at kassere alle de religioner, jeg kender til - ikke som ren løgn, men bestemt heller ikke som sandhed.
Det er jo så dér, ateismen - for mig - får fornyet aktualitet.

Og så lander jeg igen ved, hvad jeg ikke kan udtrykke bedre end med udtrykket: Verdens væren.

Det er jo her, jeg mener, at selv om vi mennesker bruger alle de evner vi har, så evner vi ikke hverken at rumme endsige at forstå, hvad jeg kalder "verden".

Jamen, hvorfor har ateismen så fået en ny aktualitet for dig, når du mener, mennesket ikke forstår - kan vi kalde det livets gåde?

Hvorfor bryde hjernen med spørgsmål du mener, der ikke findes svar på ... spørgsmålet om førsteårsagen til liv

Forestiller du dig ateismen – den som ikke er "flad" formoder jeg - alligevel - måske - kan give dig svar på dette - førsteårsagen til liv?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#24836 - 08/03/2018 15:34 Re: Ateisme [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
"Flad" ateisme? ... hmmm ... altså flere slags ateisme?

Hvorfor og hvordan mener du, "flad" ateisme ignorerer det ufattelige - livet er vel en kendsgerning.

Er det noget du kan begrunde og uddybe?
Mit svar:
Her har jeg igen begået den fejl at tro, at et "hjemmelavet" udtryk er umiddelbart forståeligt.
Med "flad" ateisme mener jeg dét blot at afvise gudetro og ikke at forholde sig til verdens og egen eksistens, hvad for mig er en overfladisk og tankeløs måde at eksistere på.

Du skriver også:
Citat:
Jamen, hvorfor har ateismen så fået en ny aktualitet for dig, når du mener, mennesket ikke forstår - kan vi kalde det livets gåde?

Hvorfor bryde hjernen med spørgsmål du mener, der ikke findes svar på ... spørgsmålet om førsteårsagen til liv

Forestiller du dig ateismen – den som ikke er "flad" formoder jeg - alligevel - måske - kan give dig svar på dette - førsteårsagen til liv?
Mit svar:
Når jeg har kasseret samtlige religioner, kan jeg jo på en måde godt kalde mig ateist, men det betyder ikke, at jeg vil ignorere, hvad du kalder "livets gåde" - og som jeg egentlig vil udvide til "altings gåde" - dét som alle religioner jo egentlig handler om, men som "flade" ateister jo tydeligvis helt ignorerer, at de mangler svar på.
Nej - ateismen giver jo netop ikke noget svar - søger det end ikke - bilder sig vel nærmest ind, at der slet ikke er nogen "gåde" - for mig at se er det "at stikke hovedet i busken" blinker
Hvis der er ateister, som vil benægte denne sidste påstand, kunne det være spændende at høre om det blinker

Her mindes jeg ord, der tilskrives Albert Einstein:
Citat:
My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.
som for mig bliver til noget i retning af:
Citat:
Min religion består af en ydmyg beundring af den grænseløse overordnede ånd, som åbenbarer sig selv i de spinkle detaljer, vi er i stand til at opfatte med vores svage og matte sind.
Disse ord - fornemmer jeg - ligner mere sandhed end både de etablerede religioner og de forskellige ateistiske holdninger smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 39 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 38 39 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Nyheder fra Religion.dk