annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 333 af 603 < 1 2 ... 331 332 333 334 335 ... 602 603 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23746 - 05/10/2017 01:06 Re: Poetisk fryd.. [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej i natten, RM..

Apropos vækkeuret, et fint portræt af Paul Celan: https://www.youtube.com/watch?v=qb-dtYgrIsw

Egentlig var det Ingeborg Bachmann-portrættet der fangede min interesse, men som månen, stjal Celan opmærksomheden - stjernestunder må indimellem vige.

mvh
Simon





Redigeret af Simon (05/10/2017 01:06)
Top Svar Citer
#23747 - 05/10/2017 18:10 Re: Poetisk fryd.. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Det var så beretningen om, at Jesus blev korsfæstet, du gerne ville høre om, hvordan jeg opfatter den.

Men allerførst dit spørgsmål om Den Hellige Treenighed, som jeg synes, at Gyldendals Den Store Danske redegør ganske godt for:
Citat:
Den nikæno-konstantinopolitanske bekendelse slog i 381 fast, at de tre såkaldte personer i Treenigheden er af samme guddommelige væsen, men at Faderens stilling dog er særlig, fordi Gud Fader er ophav til både Sønnen og Ånden.
med den lille "krølle på historien", som kaldes filioque:
Citat:
filioque, en tilføjelse til den 3. trosartikel i den nikæno-konstantinopolitanske trosbekendelse. Tilføjelsen blev gjort officiel i 589 og satte sig igennem i den vesterlandske kirke.
Ved at sige, at Helligånden "udgår fra Faderen og fra Sønnen", ville man betone Sønnens, dvs. Jesu Kristi, guddommelighed.
Ordet filioque er latin med betydningen 'og fra Sønnen'.
Den østerlandske, ortodokse kirke har altid afvist "filioque", som kunne synes at mindske Helligåndens betydning i treenigheden. I de økumeniske samtaler har man i moderne tid forsøgt at finde en fælles formel.

Om korsfæstelsen af Jesus, ser jeg den som kristendommens forståelse af fuldbyrdelsen af den treenige Gud's kærlighed til os mennesker.

Sønnen, den guddommelige, "fra før alle tider", lader sig føde som et hjælpeløst menneskebarn - endda af en jomfru, som er gjort gravid ved Helligåndens hjælp - i den treenige Gud's kærlighed til os mennesker - og i sin yderste konsekvens også påtager sig de værste lidelser, vi mennesker kan få, såsom henrettelse og total fortvivlet gudsforladthed - som når Jesus på korset udbryder de kendte ord: "Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig."

Det er jo "guf" for ateister, men kan jo altså også tydes som Guds kærlighed til gudsforladte mennesker.

Dertil kommer, at det jo også kan forstås som ord fra en af Davids salmer i Det Gamle Testamente, som den er gengivet her og hvor du bl.a.finder ordene:
Citat:
v2 Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?
samt
Citat:
v20 Men du, Herre, hold dig ikke borte,
du, min styrke, skynd dig til hjælp!
v21 Red mit liv fra sværdet,
mit dyrebare liv fra hundene,
v22 frels mig fra løvens gab,
fra vildoksernes horn!

Du har svaret mig!
v23 Jeg vil forkynde dit navn for mine brødre,
i forsamlingens midte vil jeg lovprise dig:
v24 Lovpris Herren, I der frygter ham,
vis ham ære, hele Jakobs slægt,
frygt ham, hele Israels slægt!
altså en understregning af både den jødiske og den kristne Guds magt over - samt kærlighed til - os mennesker - og som iøvrigt også islams Gud er med i på deres egen måde.
Den efterfølgende nedstigning til dødsriget er jo så også frelsende kærlighed til de døde.

For mig er alt dette en vidunderlig smuk og dejlig fortælling om Den Treenige Gud.
Er den sand - eller er den en ønskedrøm?
Det ved jeg ikke - men den fulde sandhed tror jeg ikke den er blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23748 - 05/10/2017 18:33 Att. Moderator [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Att. Moderator!

Det ser vist desværre ud til at en ældre mand trænger til et venligt puf over i den rigtige kørebane – det sker jo, at han blir lidt diffus af den megen kristussnak, ja lidt tunghør. Jeg vil derfor gerne bede dig flytte lægprædikant-Arnes fine prædikestol (nåja, der er måske tale om en ølkasse) over i en af de utallige tråde han har skabt til netop at sidde og ”pudse” sit kristusikon.
Lyrik er pointen med Mellemrummet, hvor enhver ka' boltre sig i meningsfuld, smuk eller ligefrem forfærdelig litteratur, men læst litteratur er hvad vi her nyder og deler, og bruger altså ikke litteraturen som afsæt til promovering af livssyn/gudetro. Det er såmænd før sket at lægprædikanten har brugt tråden her som trampolin for sine trosbekendelser, men er altså ikke meningen med tråden.

Bedste hilsner
Simon
P.s.: Jeg ser selvfølgelig problemet: hvor anbringer man så indlæg med så ”åndrige” ideer som lægprædikantens, er rum med islamisk eller kristen tro mon den rigtige placering? Tja, heldigvis er det jo ikke et problem en mand uden ånd som jeg, skal løse, men skal gerne indrømme at det nu morer mig lidt at tænke på hvordan du så vil løse det...;)
En anden forståelig sag er, at når der ikke er megen respons at hente for sine storartede idéer om meningsfyldte guddommelige universer i tråde man opretter, ja så ville det jo være nærliggende at flytte sine ideer ind i tråde hvor der er lidt aktivitet. Men det er så netop dét jeg mener Mellemrummet gerne skulle fritages for.


Redigeret af Simon (05/10/2017 18:34)
Top Svar Citer
#23749 - 05/10/2017 18:35 Re: Poetisk fryd.. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Att. lægprædikanten..


Der er en væsensforskel mellem at begejstres over en litteraturs poetiske konstruktion, hvor noget guddommeligt indgår, og så at sidde og onanere over en kristusrelation man finder rundt om i litteratur på wikipedia, hive disse exempler ud af sine sammenhænge og bruge Mellemrummet til at promovere sin tro på onaniobjektet.

I Mellemrummet har litteratur fortrinsret, uanset livssyn. Selvtilfreds trosonani med dit kristusikon må du derimod frit dyrke i en af utallige tråde du jo netop bygger til formålet, puds kristusikonet dér og kald det for min skyld gerne trosfrihed.
Jeg har selvfølgelig forståelse for at der ikke er meget ved at sidde og blotte sig i en tråd ingen gider læse, men det ér altså dit private problem, ikke et andre i Mellemrummet skal tvinges til at forholde sig til.

Jeg vil derfor bede moderator om at flytte din prædikestol til et rum ideelt for din syssel, men du plejer jo også altid at sidde og pudse kristus i de kristne debatrum, dit behovs placering kan naturligvis ha’ forandret sig, i henhold til din glæde over islamisk tro, men dette må moderator se på.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (05/10/2017 19:03)
Top Svar Citer
#23750 - 05/10/2017 19:15 Re: Poetisk fryd.. [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Lidt til øjnene..

Nobels litteraturpris 2017: https://www.youtube.com/watch?v=QZwziZh-dPk

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 333 af 603 < 1 2 ... 331 332 333 334 335 ... 602 603 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk