annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 110 af 115 < 1 2 ... 108 109 110 111 112 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23091 - 18/04/2017 21:25 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Nu lægprædikanten "bøjer sig", ved du til gengæld nu alt om hvordan han forholder sig til biblen, idet han jo her i påsken offentligt satte bibelske gudehysterier højere end nogen historisk sandhed - men så igen, har det jo til manges morskab altid været ham svært at bevare fatningen i rollen som ”agnostiker”, alt imens han tilbad sin gud…;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#23094 - 19/04/2017 16:33 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Myter, dogmer, ritualer, musik og billedkunst er jo dér, hvor man kan "gribes", synes jeg, men det er jo samtidig også hér, det bliver usikkert, hvad man kan "tage til sig" i sit sind, og hvad ikke.


Ja, jeg har tænkt meget over det med myter for tiden. Først generede det mig, da jeg opdagede, at meget fra Det Gamle Testamente muligvis var mytisk. Men da det gik op for mig, at mange af de historikere, der beskæftiger sig med dette - og bekræfter den mytiske dimension af biblen - alligevel var troende, tænkte jeg, at jeg så måtte undersøge det nærmere.

Her er noget, der har givet mening for mig:

Biblen afspejler Guds vilje, og hvordan Han kalder mennesket til lydighed.

Gud vil, at mennesket er hans repræsentanter på Jorden. Han har brug for et lydigt, kongeligt præsteskab. Gennem mennesket handler han - bruger os som aktører i Sin skabelse.
Vi har en fri vilje. Og meget af Det Gamle Testamente handler netop op, hvordan mennesket vælger Gud fra. Men vi ser også Guds vilje; at han vil, at vi er Ham lydige. I Jesus ser vi Det Lydige Menneske. Og skriften, hele biblen, er en inspiration for mennesker til at følge Jesus og selv blive lydige.

Da jeg derfor spurgte mig selv i forhold til Det Gamle Testamente (i de tilfælde der måske er tale om mytisk stof): Hvordan kalder Gud mennesket til lydighed via denne myte? Hvilken vilje af Gud afspejler denne myte? - Ja, så blev det interessant.

I dette perspektiv er biblen derfor heller ikke en "båndoptagelse" af Guds ord. At skriften er inspireret, betyder i denne sammenhæng at Gud og mennesket sammen skaber skrifterne. Guds vilje - eller bevidstheden om den - kommer ligesom igennem det menneskelige filter ... og udtrykker sig således nogle gange som mytisk stof.

Hvad siger du til sådan en smøre?

Citat:
I beretningen om den barmhjertige samaritaner "hører" jeg noget helt ægte


Det er også en smuk fortælling - i al sin enkelthed. En myte er der vel ikke tale om, blot en historie som Jesus giver. Og det har været interessant at følge din fortolkning af den. Tak for det :-)

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#23097 - 20/04/2017 12:40 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Det er spændende, synes jeg, at du accepterer "mytisk sandhed", og at du her når frem til:
Citat:
Biblen afspejler Guds vilje, og hvordan Han kalder mennesket til lydighed.
og
Citat:
I Jesus ser vi Det Lydige Menneske. Og skriften, hele biblen, er en inspiration for mennesker til at følge Jesus og selv blive lydige.
samt
Citat:
I dette perspektiv er biblen derfor heller ikke en "båndoptagelse" af Guds ord. At skriften er inspireret, betyder i denne sammenhæng at Gud og mennesket sammen skaber skrifterne. Guds vilje - eller bevidstheden om den - kommer ligesom igennem det menneskelige filter ... og udtrykker sig således nogle gange som mytisk stof.
Det er jo her tydeligt, at det især er lydighed (overfor kristendommens/jødedommens Gud), der "griber" dig - og så må det vigtigste af alt jo være: at kende: Guds vilje.
Det ser for mig ud til at være en god, smuk og afklaret livsindstilling, som jeg kun kan ønske dig Til Lykke med smiler

Fremover bliver det jo så spændende, tror jeg, at høre mere fra dig om, hvad du opfatter er Guds vilje.
Og her behøver vi vel ikke hele tiden at dykke ned i Bibel-citater - som jo ofte er flertydige - men hellere at se på dine overordnede kristne værdier.
Det er i hvert fald dét, der er min interesse.

Jeg vil så søge at se dine ord i forhold til dér, hvor jeg selv står - hvor mit "nøgleord" jo ikke er lydighed, men snarere kærlighed - som inspiration til et spontant liv blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23098 - 20/04/2017 15:03 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Jeg vil så søge at se dine ord i forhold til dér, hvor jeg selv står - hvor mit "nøgleord" jo ikke er lydighed, men snarere kærlighed


Der er ikke nødvendigvis den store forskel. Ikke for mig. Hvis jeg (alligevel) må pege på et smukt ord:

Mine kære, lad os elske hinanden, for kærligheden er af Gud, og enhver, som elsker, er født af Gud og kender Gud. Den, der ikke elsker, kender ikke Gud, for Gud er kærlighed.
(Første Johannesbrev 4, 7-8)


Dette ser jeg som Guds vilje - og hans kald til lydighed - at vi elsker hinanden.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#23106 - 21/04/2017 14:06 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jo, det er virkelig smukt og dejligt, hvad du har fundet i Første Johannesbrev kapitel 4 - hvor jeg også holder meget af versene 11 og 12:
Citat:
Mine kære, når Gud har elsket os således, skylder vi også at elske hinanden.
Ingen har nogen sinde set Gud, men hvis vi elsker hinanden, bliver Gud i os, og hans kærlighed er fuldendt i os.

De ord har jeg aldrig set før, må jeg indrømme, men de er meget nær ved dér, hvor jeg er - dét, at verden (universet) ER - og dét, at vi - som en næsten ubetydelig lille del af skaberværket - således også ER, at dét er en kærlighedens gave heart
En gave, der spontant kan føde kærlighed til "giveren" og kærlighed til "det givne" smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 110 af 115 < 1 2 ... 108 109 110 111 112 114 115 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk