Hej Arne og Tikka
Det kan vel ikke undre, at du pirrer min - og nok også andres - nysgerrighed med disse dine ord.
Og mit spørgsmål er derfor nu, om det er muligt for dig med nogle få af dine egne ord at sammenfatte, hvad det var, dine teologer forklarede dig?
Jeg er blevet gjort opmærksom på nogle ting, der i min opfattelse har skilt kristendommen ud blandt andre religioner som noget særligt, når det kommer til den uselviske kærlighed.
* Jesus døde for det, han indstiftede.
* Den uselviske kærlighed er vi kaldet til at udøve, fordi
sådan er Gud Faderen. Sikke en enkelthed!
* Kærligheden dyrkes her i den muld, vi står i. Den er ikke et redskab til at flyve til et verdensfjernt rige eller tilstand. Den er derimod byggesten til Guds Rige
her på Jorden. Himlen er heller ikke et andet sted, men en dimension der er i berøring med vores/Jorden. Og formålet er at få bragt de to dimensioner ind i hinanden, så de bliver ét.
* Jeg forstår også bedre skabelsesberetningen og hele sammenhængen fra den hen over Noah, Abraham (og Isaac, Jakob og Josef), Moses og profeterne - til Jesus og den tidlige kirke. Der gives en sammenhængende fortælling, der giver mig oplevelsen af, at Gud altid har involveret sig i vores liv og virkelig vil os og hele sin skabelse det godt.
Jeg kan foreslå
The Bible Project på youtube. Det er små animerede film, der forklarer det hele så sublimt. Se f.eks. den korte animation om Guds Rige:
https://www.youtube.com/watch?v=xmFPS0f-kzsJeg begyndte at græde, da jeg så den.
Der er naturligvis også meget andet, som jeg håber kommer frem, som vores dialog udvikler sig.
Jeg tænker bl.a. på, hvordan du forholder dig til Bibelens "dommedag"
Jesus taler i evangelierne om en fremtidig endetid, hvor mennesker skal dømmes og denne verden vil forgå. Det er denne særlige dag, som i kristendommen bliver kaldt for dommedag.
Yes, her er den danske oversættelse fra Matthæus 24:
v1 Jesus forlod templet, og da han var på vej ud, kom hans disciple hen til ham og pegede på tempelbygningerne. v2 Men han sagde til dem: »Ser I alt dette? Sandelig siger jeg jer: Der skal ikke lades sten på sten tilbage, men alt skal brydes ned.«
v3 Mens han sad på Oliebjerget, kom hans disciple, da de var alene, hen til ham og sagde: »Sig os, hvornår dette skal ske, og hvad der er tegnet på dit komme og verdens ende?«Men VERDENS ENDE skal forstås anderledes, hvis man læser nogle af de engelske oversættelser (ikke dem alle), og hvis man spørger de fleste teologer eller lærde.
- Jøderne forventede IKKE verdens og universets kollaps. Det er ikke det, der menes. Der er tale om en tidsalders ende.
Jesus left the temple and was walking away when his disciples came up to him to call his attention to its buildings. 2 “Do you see all these things?” he asked. “Truly I tell you, not one stone here will be left on another; every one will be thrown down.”
3 As Jesus was sitting on the Mount of Olives, the disciples came to him privately. “Tell us,” they said, “when will this happen, and what will be the sign of your coming and of the end of the age?”Hvilken tidsalder?
Den tidsalder hvor mennesker skulle bringe dyreofre og have templet som midtpunkt. Jesus indviede den nye tidsalder, hvor Jesus er ofret, og vi er Guds Tempel.
Derfor siger Jesus også til disciplene længere fremme i profetien, at alt dette vil ske i denne generation. (Hvilket er lavet om til "slægt" i den danske oversættelse).
Og hans tale om, at han vil komme på himlens skyer er gammeltestamentlig billedtale for, at han vil komme med dom! Hvilken dom? Jo, dom over dem der forkastede ham. Og som tidligere i historien så ses Guds dom ofte som den modsatte part i en krig. Og her er det romerne, som kommer og jævner Jerusalem med jorden. FORDI Israel ikke tog imod Jesus og fulgte hans fredelige vej, men valgte at stå hårdt imod romerne og ikke vende den anden kind til.
Du kender sikkert ordet om at "gå den ekstra mil". Det ville faktisk sige at gå to mil med en romersk soldats udstyr frem for bare én, som romeren kunne kræve.
Her ses det således, hvordan historie og teologi går i ét. Jesus kommer altså ned på jorden fra en sky, men han kommer på skyerne (billedtale) MED DOM.
(SÅ LYT DOG, HANSKRIST!).
Anti-krist tør jeg ikke svare på endnu, men har hørt, at det også hører fortiden til, ligesom profetien om "verdens ende", der altså er "tidsalderens ende" eller - om man vil - enden på verden og det religiøse verdensbillede jøderne kendte.
Gætter jeg rigtigt, hvis jeg siger, at du er liberal kristen? - eller dét for liberalt?
Ja, det er nok for liberalt. For faktisk er jeg begyndt at tro på Jesu opstandelse. Professorerne diskuterer disse ting, og når jeg oplever debatterne, så ser jeg ateisterne være på hælene og kæmpe med ryggen mod muren. Der er så mange argumenter for, at Jesus faktisk opstod - kropsligt!
Kærlig hilsen
Thomas
------------
Tikkas spørgsmål (hvor endnu et/to kan siges at være besvaret):
Selv om jeg mener at forstå hvad ordet uselvisk kærlighed i daglig tale dækker over, mener jeg, ikke den findes.
Og søger man at blive uselvisk, hvad jeg mener ikke er muligt, men hvis man forsøger, er dette i mine øjne egoistisk motiveret og derved ikke uselvisk selv om man vil kunne praktisere det billede man har af uselviskhed.
Når "vi" skal elske næsten som os selv, er det at elske sigselv vel selvisk. (?)
Hvorfor poster du skriftsted på engelsk?
Udtrykker det noget andet end den danske tekst?
Hvilken lære taler du om?
Hvordan priser du gud?
- Hvis det er i vores interesse, kan der vel ikke være tale om uselvisk kærlighed.
Hvordan foregår det der med Helligåndens vejledning?
"... mennesker som vi var ment til at blive."
- Hvorfra har du den ide?
Og hvor mener du, denne perfekte, kærlige og åndelige gud så befinder sig henne?
Jeg fristes også til at spørge dig, hvorfor du mener gud er en Han/Ham?
- Jeg mener ikke mennesket er kaldet til at handle uselvisk, hvorfra har du den ide?