annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15684581
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381967
Et andet syn 1991582
Åndelig Føde 1524493
Jesu ord 1523346
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 187 gæster og 180 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 105 af 115 < 1 2 ... 103 104 105 106 107 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23051 - 14/04/2017 08:46 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Morn' hr. lægprædikant..

"for mig er historisk sandhed ikke væsentlig.
Det for mig væsentlige er beretningens budskab om Gud..."


- Sir du det - det er måske det sidste hip inden for "ny-agnosticismen", at guden nu ér lokaliseret, et sted i den "universelle guddommelige intuition"...? ;)

Hvad Sandheden angår, jamen så flagrer den vel stadig rundt ude i et for mennesket altidværende ukendt guddommeligt univers, så fyd i rakken med dén...;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#23053 - 14/04/2017 10:35 Re: Guds Ord [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7201
Sted: Sydsjælland
Citat:
"Hvad sandheden angår osv."
Du kender den ikke! Jeg kender den ikke! Mennesker kender den ikke! Rumi kendte den ikke:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel,
men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
Så er det vel ikke så underligt, at der blandt os opstår religiøse idéer.
Dem tåler du ikke - så hvad har du?
Intet blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#23054 - 15/04/2017 01:36 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Høj-høj hr. lægprædikant..

"Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel,
men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.

- Denne omgang vås ka' du næsten kun citere dig selv for at ha' skrevet! ;)

1) vis et exempel på denne "mirakuløse sandhed"?

2) det mirakuløse opstår måske, når agnostikeren præsenterer den historiske sandhed der måtte vige for hans gud?

mvh
Simon


Redigeret af Simon (15/04/2017 01:40)
Top Svar Citer
#23056 - 15/04/2017 12:53 Re: Guds Ord [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7201
Sted: Sydsjælland
Åh ja Simon, du kan selvfølgelig ikke tåle ordet mirakel, som jo egentlig oprindeligt blot betyder "hvad der er genstand for undren"?

Og at verden, naturen, universet ER - er det blot "naturligt"? blinker

Du kunne jo spørge naturvidenskaben.
Dét univers, vi tilhører - der er muligvis flere - som udvider sig med accelererende hastighed, som ikke har ydre grænser, som for en meget væsentlig del består af ukendt "mørkt stof", og ukendt "mørk energi", det forstår selv de fremmeste forskere jo ikke ret meget af.

Og når vi kommer til spørgsmålet om, hvor universet kommer fra - før Big Bag - ryger vi lige lukt ind i spørgsmålet om "en første årsag".

Jo, jo - det er da bare "naturligt" blinker

Verden, tilværelsen, universet, "denne flygtige verden" er da slet ikke noget at undre sig over blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#23057 - 15/04/2017 19:20 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899
Bibelcitater er fra bibelselskabets online bibel.

Citat:
Arne skrev: Når du skriver:
Citat:
Disse love – påbud - kendte den lovkyndige jo i forvejen fra loven, som Moses havde sagt kom fra gud – så ...

Arne: så mener jeg, du overser forskellen mellem jødisk og kristen næstekærlighed.
Jesus var jøde og levede under Moseloven – og kristendommen – den nye pagt – var ikke gældende på daværende tidspunkt, hvor lignelsen om den barmhjertige samaritaner blev fortalt.

Arne:
Citat:
Ligeså mener jeg, du overser sammenhængen mellem kærlighedsforholdet til Gud og næstekærlighed.
Nu var det vel så som så med kærlighedsforholdet mellem gud Jahve og hans pagtsfolk, da folket var genstridigt - og hvor folk flest på Jesu tid ikke ville anerkende ham som guds søn og frelser.


Den lovkyndige der selv var under loven - kendte selv svaret, på det han spurgte Jesus om, fordi det var nedskrevet i Moseloven – lovpagten - mellem Israel og Gud Jahve der udfriede sit folk fra trældom i Egypten.

Eksempelvis kan der læses i:
Citat:
Ordsprogene 19:16-17: Den, der holder budet, bevarer sit liv,
den, der lader hånt om sin færd, må dø.
Den, der forbarmer sig over den svage, giver et lån til
Herren, og Herren gengælder ham hans gerning.
... så guds folk under loven, vidste de skulle hjælpe nødlidende – og svage, enkerne, de faderløse og udlændingen/den fremmede iblandt dem, fordi Jahve var som en ægtemand – der sørgede for folket Israel – mod at de holdte hans bud.

Derfor skulle præsten på vej ned fra Jerusalem ha’ hjulpet den nøgne og halvdøde mand, (hvis identitet han ikke kendte) for at bevare det gode forhold til Israels gud Jahve, især da har tjente gud ved tempeltjenesten.

Det gjorde han som bekendt ikke.

At Jesus bragte samaritaneren "på banen" i lignelsen - som det gode eksempel – var nok som "en sten i skoen" for den lovkyndige farisæer der lyttede til Jesus; fordi den lovkyndige anså sigselv nærmere gud end denne, der i Jesu fremførelse gjorde hvad loven fra deres fælles gud påbud, nemlig at være barmhjertig.

*
Arne:
Citat:
Dét, der kan undre mig lidt, er imidlertid, at "Gudskærlighed" i disse tre religioner alene fører til "Næstekærlighed" og ikke også til "Verdenskærlighed" - kærlighed til hele skaberværket.

I bibelen står der:
Citat:
Salme 115:16 - Himlen er Herrens himmel,
men jorden gav han menneskene.

De mennesker der vil tilhøre hans folk - ved den nye pagt - må tro på Jesus som guds udsendte søn og frelser, der ofrede sit liv en gang for alle - hvis ikke - har man dødsdømt sig selv.
Citat:
Johannes 3:16-18: For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.
Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn.

Så "Verdenskærlighed" – hvor retfærdighed bor - kommer først, når de ugudelige er fjernet.
Citat:
2. Peter 3:1-13: Mine kære, det er nu det andet brev, jeg skriver til jer, og i dem begge prøver jeg at vække jeres retfærdige sind ved at minde jer om, at I skal huske de ord, som tidligere er talt af de hellige profeter, og vor Herre og frelsers bud, som I har fået gennem jeres apostle.

For først og fremmest skal I vide, at der i de sidste dage vil komme spottere, som følger deres egne lyster, og som hånligt siger: »Hvad bliver der af løftet om hans komme? Siden vore fædre døde, er alting jo blevet ved at være, som det var fra skabelsens begyndelse.«

Men de, der påstår dette, overser, at fra gammel tid var der himle til og en jord, som på Guds ord var opstået af vand og gennem vand, og derfor gik den daværende verden da også til grunde ved at blive oversvømmet af vand. Men de nuværende himle og den nuværende jord er i kraft af det samme ord blevet opretholdt og gemt til ilden på dommens dag, når de ugudelige mennesker skal gå fortabt.

Dette ene må I ikke glemme, mine kære, at for Herren er én dag som tusind år, og tusind år som én dag.

Herren er ikke sen til at opfylde sit løfte, sådan som nogle mener, men han har tålmodighed med jer, fordi han vil, at ingen skal gå fortabt, men at alle skal nå til omvendelse.

Men Herrens dag vil komme som en tyv, og da vil himlene forgå med et brag, og elementerne vil brænde op, og jorden og alt det menneskeskabte på den vil vise sig som det, det er.

Da nu alle disse ting må gå i opløsning, hvor helligt og gudfrygtigt bør I da ikke leve, mens I venter på, ja, fremskynder Guds dags komme, da himlene skal gå op i luer og elementerne komme i brand og smelte. Men efter hans løfte venter vi nye himle og en ny jord, hvor retfærdighed bor.
Min fremhævning

Arne:
Citat:
Havde kristendommens Jesus Kristus levet blandt os i dag, tror jeg, han ville have taget dét med.
Og det er jo så bare noget, jeg tror
Ifølge skrifterne lever Jesus stadig - han fuldførte det han var sendt til - og vil være med sine disciple til verdens ende.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 105 af 115 < 1 2 ... 103 104 105 106 107 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 22:39
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Senatsudvalg skal undersøge Novos prise..
24/04/2024 22:04
USA har i hemmelighed sendt langtrækken..
24/04/2024 21:08
Seks fly fra København aflyses på grun..
24/04/2024 20:56
SF: Smidt ud af forhandlinger om handica..
24/04/2024 20:43
Spaniens premierminister overvejer sin f..
24/04/2024 20:06
Nyheder fra Religion.dk