annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15653852
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379799
Et andet syn 1989220
Jesu ord 1522313
Åndelig Føde 1513197
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
3 registrerede somo, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 328 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 95 af 115 < 1 2 ... 93 94 95 96 97 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22890 - 20/03/2017 13:04 Re: Guds Ord [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

Hanskrist: Bibelen er et stort kærligheds drama mellem mennesket og Gud eller mellem Gud og mennesket.

Gud og mennesket tales der om i Bibelen.

Og den virkelighed mennesket har med Gud eksisterer, så bibelen tager ikke fejl og vi kan ikke sige bibelens mange vidunderlige vidnesbyrd og beretninger om det kærligheds dramatiske forhold der er mellem mennesket og Gud ikke holder vand.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Det er klart, at gud bør være levende i den troendes bevidsthed, og der i dette forhold også bør være tale om et kærligheds forhold, når man - den troende - efterlever det dobbelte kærlighedsbud, i den udstrækning det er menneskeligt muligt, men det beviser ikke guds eksistens som livets ophav og opretholder … men blot at opfattelsen om guds eksistens er mulig, så længe der er tænkende væsner.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Det er virkelig den levende Gud og ikke filosoffernes spekulation om Gud vi bliver præsenteret for i Bibelen.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Jeg oplever også, at bibelen beretter om mennesker, der mente at kende gud, så meget at mennesket Jesus frivilligt gik i døden for denne tro for at opfylde skrifterne som Messias.

¨¨
Der er for mig at se tale om et gensidigt forhold … for guds udvalgte … hvis du gør det for mig, så gør jeg det for dig.

Men at samle et folk og give dem én gud er der jo også en fordel ved.
De/den der samler folket, og siger de repræsenterer gud, kan bruge gud som autoritet for deres egne love og regler, og der bliver let et "dem og os" forestilling hvis man er en del af fællesskabet/gruppen.

Eksempel:


2 Korinther 6:14-18: Træk ikke på samme hammel som de vantro! For hvad har retfærdighed med lovløshed at gøre, eller hvad har lys til fælles med mørke? Hvordan kan Kristus og Beliar stemme overens, eller hvordan kan en troende have lod og del med en vantro? Hvilken sammenhæng er der mellem Guds tempel og afguderne? For det er os, der er den levende Guds tempel, som Gud også har sagt: »Jeg vil bo og vandre midt iblandt dem; jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk.« Derfor: »Drag bort fra dem, og skil jer ud, siger Herren, og rør ikke ved noget urent! Så vil jeg tage imod jer, og jeg vil være jeres fader, og I skal være mine sønner og døtre, siger Herren den Almægtige.«

(Det citerede er også et eksempel på at tekst fra GT læses i NT)

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Nye Testamente udgør vores åndelige spirituelle måde at fortolke Gamle Testamente på. Sådan vil det altid være også i dag er det gennem vores moderne verdensbillede og virkelighedsforståelse at Nye Testamente forstås. Dette er Helligåndens værk ville mange teologer sige.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Det er klart, at det altid vil være det enkelte menneskes ståsted i tiden, der forsøger at afkode de gamle skrifter, men man ved jo meget om tiden på bibelens tid idag, så af den vej kan GT jo også forstås, og jeg mener, at jo bedre man forstår GT jo lettere er det at forstå NT da man jo genfinder meget tekst fra GT i NT.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

-0-0-0-

Apropos det med Helligånden, så skriver du:
Citat:
Så helligånden skulle hjælpe Jesu apostle til at leve og vidne sandt om Jesu lære efter hans død.


Enig og det er nøjagtigt det mit indlæg der også er et Kristus vidnesbyrd, fuldt og helt lever op til:

Det er Hans-Kristian der som den Jesu Kristi Apostel han er der her efter Jesu død vidner sandt om begivenheden Kristus, Guds nådige handling med os mennesker i forbindelse Jesus.

Vi må ikke gøre tingene sværere end de er. Vi må ikke rende rundt og slå hinanden i hovedet med Bibelen. Dette er dødens ånd og den forkerte uåndelige forståelse der døder os om vi gør det. Bibelen kan være til inspiration og for nogle vejledning, men Helligåndens virke eller Guds Ånd's virke går ikke død i en bog, i Bibelen, men gør at Kristusvirkeligheden griber konstant påny verden over mennesker og Kirken lever.

Det er jo ikke noget dødt vi snakker om der er sket for 2000 år siden, for i så fald er Kristus ikke opstået = Kristusvirkeligheden ikke nogen realitet. Vi kan ikke standse Helligåndens værk ved fx at binde Helligånden op på kun hvad der står i Bibelen. Dette er en absurditet og derved ville det mest livgivende af alt mennesket kender til være død og dødt.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: Helligåndens værk …

Det er klart, at det der kaldes helligånden ikke er begrænset til bibelen som blot ord for den troende …
men det er fra bibelen, mennesker kan lære helligånden at kende gennem Jesu ord.

Dog mener jeg stadig, det er en forestilling … dette at der findes en hellig ånd … helligånden … som mennesket kan modtage af himmelens gud i tjenesten for ham … selv om "det hele" føles nok så virkeligt og sandt for den troende.


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
PS:

De tanker vi får direkte fra Gud som Paulus taler om, skal ikke konstant omkring en eller anden bibelsk sætning for at blive "korrekset" det er trættende i længden og det døder Ånden og det er tegn på manglende tillid til Helligåndens virke og gerning med os mennesker (som inspiration og for enkelte belæring kan det gå an indimellem, men ikke konstant som amen i Kirken). Vi skal kunne profetere og tyde tidens tegn og forklare for hinanden i et jævnt forstandigt sprog hvad/hvem den kristne tro og spiritualitet dækker over.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SVAR: De ord "der kommer fra gud," som opkommer i bevidstheden, er jo ord/tekster man kender fra bibelen, vil jeg mene, og i takt med man kender/forstår hvad det vil sige at være en Jesu discipel behøver man ikke ty til bibelen for at få svar ved enhver lejlighed.

Lidt som et parforhold … hvor man i starten ikke kender hinanden så godt, og må spørge/undersøge hvem den anden er, men siden hen ikke behøver at spørge til forskelligt fordi man allerede kender svaret på det meste.

Man skal dog i begge tilfælde sørge for, at kommunikationen holdes levende, så forholdet kan udvikle sig … blive dybere/stærkere … hvis man ønsker at forblive i forholdet.


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22891 - 20/03/2017 13:25 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg glæder mig over, at du har fokus også"skabelsen", og jeg har en kommentar til dine ord om mig:
Citat:
For jeg tænker, at vi sidder lidt fast i en diskussion om erkendelse. Du "fornemmer intuitivt", mens du rationelt forholder dig agnostisk.
Jo, det kan da godt være, at jeg kan anses for rationelt at være agnostisk, men jeg er da ikke mere agnostiker, end at jeg - både rationelt og intuitivt - er overbevist om, at der er "noget bag - og i - verdens væren".
Jeg tør ikke - og kan heller ikke - komme det nærmere end denne nok lidt klodsede formulering.
Det ligger både i, at jeg erkender ikke at kunne komme det nærmere, men også i at jeg ville opfatte det som storhedsvanvid, hvis jeg begyndte at tillægge dette "noget" egenskaber.

Jøderne kom det jo meget nær i beretningen om Moses, der møder Gud ved den brændende tornebusk: "Hvem skal jeg sige, du er?", hvortil Gud svarer: "Jeg er dén, der er!" Frit efter hukommelsen.
Det forstår jeg sådan, at man ikke skal tillægge Gud egenskaber, men jøderne drister sig alligevel til at gøre Gud til et væsen, der kan samtales med, og det er dér, jeg "står af". Det er en mangel på ydmyghed, jeg ikke kan følge.

Jeg forstår godt idéen i dine ord:
Citat:
- erkendelsen af evangeliet er en større ydmyghed, da den sætter os i gang med - ikke blot at nyde skabelsens storslåethed - men faktisk også at lade Guds Ånd blæse igennem den og os og vores medmennesker. Til vores, deres og hele skabelsens fornyelse.
Og jeg kan følge dig i oplevelsen af "Guds Ånd" - som de også oplevede på Athosbjerget (Gregor Palamas, hesykasmen), men som jeg oplever os mennesker i universet, vover jeg ikke at gå længere end til kærligheden og tør ikke "missionere" - forstået i dette ords bredeste betydning.
Derimod finder jeg det værdifuldt at deltage i gensidigt respektfulde dialoger, som her på Trosfrihed.dk, hvor vi hver især får mulighed for at udtrykke os så åbent, så ærligt og så klart, som vi evner.
Det er i hvert fald for mig berigende smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22892 - 20/03/2017 17:27 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891
Arne:
Citat:
Jøderne kom det jo meget nær i beretningen om Moses, der møder Gud ved den brændende tornebusk: "Hvem skal jeg sige, du er?", hvortil Gud svarer: "Jeg er dén, der er!" Frit efter hukommelsen.
Det forstår jeg sådan, at man ikke skal tillægge Gud egenskaber, men jøderne drister sig alligevel til at gøre Gud til et væsen, der kan samtales med, og det er dér, jeg "står af". Det er en mangel på ydmyghed, jeg ikke kan følge.


Jo mærkeligt du mener, at gud ikke kan tale fra en busk, når du kan fornemme hans ånd … helligånden … i dit Kristusikons øjne …

Helligånden du mener at fornemme, og som inspirere dig, taler vel til dig?

Er jo også sådan … vil jeg mene … det skal forstås, at mennesket Jesus kunne sige, at faderen talte igennem ham, fordi han havde fået ånden ... helligånden ... da gud godkendte ham som sin søn. (?)

Der kan vel kun være en samtale/inspiration for den troende, når ånden er tilstede?


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#22893 - 20/03/2017 19:03 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg ser, jeg har udtrykt mig på så dårlig en måde, så at jeg kan misforstås, som du gør her:
Citat:
Jo mærkeligt du mener, at gud ikke kan tale fra en busk, når du kan fornemme hans ånd … helligånden … i dit Kristusikons øjne …
Helligånden du mener at fornemme, og som inspirere dig, taler vel til dig?
I dét, jeg oplever, er der ingen tale - ingen ord - alene inspiration, der opleves som at trænge ind i mig - som altså for mig er virkelig - ikke bare fantasi eller tanker - og som forandrer mit liv i intense øjeblikke.

Allerhelst ville jeg undgå ord, som Gud, Faderen, Kristus, Sønnen, Jesus og Helligånden - og alle de begreber, der er knyttet til de ord - for i stedet alene at opleve inspiration i intense øjeblikke af væren - i ro, harmoni og stilhed - sådan som kærligheden i Kristusikonen inviterer til.
Det lyder vist lidt fisefornemt - det er det ikke blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22894 - 20/03/2017 20:41 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891
Arne:
Citat:
Allerhelst ville jeg undgå ord, som Gud, Faderen, Kristus, Sønnen, Jesus og Helligånden - og alle de begreber, der er knyttet til de ord
- for i stedet alene at opleve inspiration i intense øjeblikke af væren - i ro, harmoni og stilhed - sådan som kærligheden i Kristusikonen inviterer til.

Det syntes jeg, du skal overveje, for det lyder som om, dit kristusikon har samme funktion som et meditations mantra, der friholder dig fra forstyrrende tankevirksomhed og derved giver dig lidt fred.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 95 af 115 < 1 2 ... 93 94 95 96 97 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Lars Løkke Rasmussen om morgenens udvik..
19/04/2024 11:49
Julian Nagelsmann fortsætter som tysk f..
19/04/2024 11:42
Finland: EU må gøre noget ved migrante..
19/04/2024 11:14
To personer anholdt i Polen - mistænkes..
19/04/2024 10:32
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Nyheder fra Religion.dk