annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15770330
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2391233
Et andet syn 1997707
Åndelig Føde 1552716
Jesu ord 1529677
Galleri
Lidt billeder fra min sidste tur til Israel
Hvem er online?
2 registrerede (2 usynlige), 95 gæster og 122 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 24 af 115 < 1 2 ... 22 23 24 25 26 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21925 - 10/11/2016 13:26 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Hej Arne : Nu er der jo ikke nogen forskel på det som du kalde vores egen Bibel og de skrifter der oprindeligt blev skrevet, der er bare nogle mennesker der har tilføjet nogle af deres egne ider såsom Skærsilden, Helvede, En treenig Gud, OSV, og det taler jo ikke ligefrem til deres fordel, de selvsamme har også prøvet på at tvinge anderledes troende deres fuldstændige forrygte levevis, man kan nævne Religionskrigene, Korstogene, Afbrændimg af Hekse og at slå deres modstandere ihjel ja sågar deres egne trosfælder for at læse i Bibelen og at skrive Bibelen så almindelige mennesker selv kunne læse Bibelen og finde ud af at deres Præster, Biskopper og Paver ver fulde af løgn.

Der er sandelig ikke noget at sige til at mange mennesker tager afstand fra religion med det hykleri der har fundet sted og som stadig hersker over hele jorden, og så er det ligemeget om de heder Paven eller Martin Luther, de har alle sammen forbrudt sig mod menneskeheden og mod Gud, jeg ville ikke røre ved dem med en ildtang.

Du skriver: Måske jeg forsøgsvis kunne beskrive denne kerne som en altomfattende guddommelig kærlighed - en kærlighed som inspirerer os mennesker.Den altomfattende guddommelig kærlighed du taler om er der ikke meget af i den her verden, for som der står i 2 Timotius 3:1-7 3 Men dette skal du vide, at i de sidste dage vil kritiske tider som er vanskelige at klare, være her. 2 For menneskene vil være egenkærlige, pengekære, pralende, hovmodige, [guds]bespottere, ulydige mod forældre, utaknemmelige, illoyale, 3 uden naturlig hengivenhed, uforsonlige, bagvaskere, uden selvbeherskelse, vilde, uden kærlighed til det gode, 4 forrædere, egenrådige, opblæste, venner af sanselige nydelser snarere end venner af Gud, 5 idet de har en ydre form for gudhengivenhed, men er en benægtelse af dens kraft; og fra disse skal du vende dig bort. 6 For fra dem kommer de mænd der sniger sig ind i hjemmene og indfanger svage kvinder som er belæssede med synder og som ledes af forskellige slags begær, 7 som altid lærer og dog aldrig er i stand til at komme til nøjagtig kundskab om sandheden

Det er som jeg ser det.

Top Svar Citer
#21927 - 10/11/2016 14:16 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Jo - enhver kan jo komme og påstå, at han/hun er bedrevidende.

Dén køber jeg ikke - før der er "valuta for pengene"


Ja, og her må den enkelte jo afgøre, om der er valuta for pengene, og hvad hans eller hendes møntfod er.

Jesus kom efter min overbevisning med kærlighed, og der er rigdom på rigdom for dem, der tager imod.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#21929 - 10/11/2016 15:23 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Thomas
Uregistreret

Hej alle

Næste del af bjergprædikenen lyder:

Salige er de barmhjertige,
for de skal møde barmhjertighed.


Jeg støtter mig endnu en gang op ad en tolkning, jeg har læst: Vi må give barmhjertighed for at modtage barmhjertighed.

Ja, det ligger jo også i teksten. Men tolkningen er også smuk, fordi der yderligere gives dette:

Det ydmyge menneske er hurtig til at øve barmhjertighed, fordi det forstår, hvor meget det selv behøver det.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#21931 - 10/11/2016 17:04 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7212
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Denne saligprisning:
Citat:
Salige er de barmhjertige,
for de skal møde barmhjertighed.
tror jeg heller ikke er moraliserende, hvilket nok ikke overrasker dig blinker

Jeg tror, at Jesus simpelthen priser de mennesker, der har barmhjertighed i deres sind.

Den kunne f.eks. stamme fra, at de har oplevet - og er blevet inspireret af - andres barmhjertighed - men nok ikke at de er blevet påbudt barmhjertighed - for selv at modtage det samme - "på god købmandsvis" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21932 - 10/11/2016 17:20 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1901

Da jeg ikke kan farvelægge teksten mere, vælger jeg her at svare dig med fed sort skrift.


¨¨¨¨

Tikka:
Citat:
en altomfattende guddommelig kærlighed hvad er det?

... og hvor kommer den fra?

Arne: Mit svar:
Jo - det er jo klart, at jeg er "på glatis", når jeg vover sig ud på at beskrive, hvad jeg kalder "kristendommens kerne".
Det var jo da også derfor, jeg skrev:
Citat:
Måske jeg forsøgsvis kunne beskrive denne kerne -

Ja, det bemærkede jeg godt, og det er også derfor jeg stiller spørgsmål til dig, da din formulering for mig åbner op for denne mulighed.


Arne: Jeg formoder, at der ikke er forståelsesproblemer i udtrykket: "altomfattende kærlighed".

Ikke for mig …

... men vil gerne vide om denne altomfattende guddommelige kærlighed for dig også indbefatter mordere og afgudsdyrkere, eksempelvis?

Formuleret anderledes:
Hvori består denne altomfattende kærlighed?


Tilbage er så spørgsmålet, hvad "guddommelig" betyder, og det korte svar er vel: "som kommer fra Gud" (Kristendommens Gud).

Hvorfor betvivler du ikke kristendommens ... bibelens guds eksistens ... den gud Jesus ifølge skrifterne kalder far, når du har et andet forhold til Jesu evt. eksistens?

Nu er jeg jo ikke så glad for ordet Gud, fordi der - af os mennesker - i tidens løb er blevet proppet så meget forskelligt ind i det ord.

Jeg foretrækker derfor - i stedet for ordet Gud - det (desværre lidt kluntede) udtryk: Hvad der er bag - og i - verdens væren.

Det er jo så derfra "det guddommelige" kommer blinker
(Ville ønske, jeg kunne finde et bedre udtryk)

Hmm ... joee hvis man er troende og i dette tilfælde tror på bibelens gud, så kommer det guddommelige derfra ...

... men ... bibelens gud er ånd og har en personlighed og omtales som Han, og det erindre jeg jo, du ikke bryder dig om ... altså det med at bibelens gud omtales som "Han" ... så er du sikker på du mener den altomfattende guddommelig kærlighed kommer fra bibelens gud?


Spørgsmål:
Dét er så, som jeg ser det.
Har du en idé om, hvad det helt centrale i kristendommen er?

Ja.
Frelsen fra synd og død.

Evangelium betyder gode nyheder ... og de gode nyheder ... om guds rige ... kom Jesus med ifølge skrifterne ... og disse gode nyheder var fra gud.

Johannes 3:14-21:
Citat:
Og ligesom Moses ophøjede slangen i ørkenen, sådan skal Menneskesønnen ophøjes, for at enhver, som tror, skal have evigt liv i ham.
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn.
Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene elskede mørket frem for lyset, fordi deres gerninger var onde.
For enhver, som øver ondt, hader lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gerninger ikke skal afsløres. Men den, der gør sandheden, kommer til lyset, for at det skal blive åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud.«
Min fremhævning

Og de gode nyheder ... Evangelium ... er forkyndelsen om Guds kommende rige ... hvor den altomfattende guddommelige kærlighed vil være tilstede, og hvor synd og død ikke er mere.

Det var det bibelens gud sendte Jesus til jorden for at forkynde og som hans offerdød giver adgang til, for de som tror og handler derpå.



¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 24 af 115 < 1 2 ... 22 23 24 25 26 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Nyheder fra DR
Mere end 30 mennesker er døde i oversv..
03/05/2024 09:20
Pro-palæstinensiske protester spreder s..
03/05/2024 09:05
Danske Bank med milliardoverskud i året..
03/05/2024 08:00
Kun ét land overgår Danmark i pressefr..
03/05/2024 07:42
Tusindvis samlet til kapsejlads: En slag..
03/05/2024 07:06
Nyheder fra Religion.dk