annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 470 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 106 af 115 < 1 2 ... 104 105 106 107 108 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#23058 - 16/04/2017 11:22 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Nu er jeg jo ikke egentlig kristen, men jeg har stor respekt de kristne idéer og kvaliteter.

Så undrer det mig, at du slet ikke kan få øje på forskellen mellem den jødiske og den kristne næstekærlighed - uanset at den dog er "skåret ud i pap" i beretningen om den barmhjertige samaritaner - en forskel som beretningens "skriftkloge" jo tydeligvis erkendte: "Han som viste ham barmhjertighed" - uanset at han tilhørte et andet folk, som man endda så ned på.

Du skriver, at iflg. kristendommen, så lever Jesus stadig.
Jo men ikke lige nu som menneske, derimod som den anden person i "den hellige treenighed", som er fra før alle tider - i alle tider - i evigheden.

Tænk hvis jøderne i dag fulgte "den skriftkloge" i hans erkendelse, hvordan ville de så i dag forholde sig til palæstinenserne? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#23059 - 16/04/2017 16:32 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Du sku' vise et exempel på denne "mirakuløse sandhed", men det ka' du ikke? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#23060 - 16/04/2017 18:20 Re: Guds Ord [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Du må være blind Simon.

Verdens væren er - for mig - et mirakel.

Dén fatter du åbenbart ikke blinker

Og hvad du så fatter, fortæller du ikke - noget der vel være blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#23061 - 16/04/2017 18:42 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Bibelcitater er fra bibelselskabets online bibel.
**************************************************

Samaritaneren - den sande jøde - gjorde det, som alle under loven skulle gøre. Han hjalp den nødlidende.

Farisæerne – de lovkyndige var hyklere ifølge skriften, og yndede at stå hvor folk kunne se dem, så de kunne æres – i stedet for at gi’ gud Jahve æren.

Spillet mellem Jesus og den lovkyndige, som Jesus fortalte lignelsen den barmhjertige samaritaner til, var jo netop for at vise - mener jeg - at de som var under loven skulle hjælpe den nødlidende, hvad de 2 pagtsfolk – præsten og levitten i beretningen ikke gjorde. De så manden og gik videre, selv om de så, han var nøgen og halvdød.

De havde ingen barmhjertighed og burde ha’ hjulpet. Det stod jo i loven, at de skulle hjælpe - være barmhjertige og retfærdige – fordi deres gud selv havde vist dem barmhjertighed ved at udfri dem – folket Israel - fra trældom i Egypten.

*
Som kristen skal man også være barmhjertig, fordi loven stadig er gældende, i forståelse af det som kaldes det dobbelte kærlighedsbud.

Citat:
Mattæus 22:34-40 Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve:
»Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«
Min fremhævning.

Fordi: "På de to bud hviler hele loven og profeterne."

... og Jesu disciple har endda fået et ekstra bud.
Citat:
Johannes 13:34-35 Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal også I elske hinanden. Deraf kan alle vide, at I er mine disciple: hvis I har kærlighed til hinanden.


*
Det gamle pagtstegn mellem gud Jahve og hans folk hvor drengebørn på 8. dagen skulle omskæres, er i den nye pagt ændret til en "omskærelse" af "hjertet" så man kan kende det nye pagtsfolk på deres "frugter" der tilbeder gud i ånd og sandhed i værdsættelse af, han sendte sin søn til frelse, der forkyndte guds riges komme hvor retfærdighed bor, samt hans frivillige offer - een gavn for alle - til gavn for de som tror og handler derpå.

Så det at elske sin næste som sig selv, gør man – mener jeg - fordi gud elskede os først - både under den gamle som under den nye pagt.

Som gud Jahve førte sit folk til det lovede land med mælk og honning, vil han også give sit folk – de retfærdige – de sagtmodige skal arve jorden – en renset jord hvor retfærdighed bor i eje, så guds navn helliges, som det var hans hensigt/vilje.

Citat:
Mattæus 5:3-12 »Salige er de fattige i ånden, for Himmeriget er deres.

Salige er de, som sørger, for de skal trøstes.

Salige er de sagtmodige, for de skal arve jorden.

Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden, for de skal mættes.

Salige er de barmhjertige, for de skal møde barmhjertighed.

Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud.

Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.

Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed, for Himmeriget er deres.

Salige er I, når man på grund af mig håner jer og forfølger jer og lyver jer alt muligt ondt på.

Fryd jer og glæd jer, for jeres løn er stor i himlene; således har man også forfulgt profeterne før jer.
Min fremhævning.

Derfor beder "vi" også i bønnen Fadervor:
Citat:
Fadervor,
du som er i himlene!
Helliget vorde dit navn,

komme dit rige,

ske din vilje

som i himlen således også på jorden;

giv os i dag vort daglige brød,

og forlad os vor skyld,
som også vi forlader vore skyldnere,

og led os ikke ind i fristelse,

men fri os fra det onde.

Thi dit er riget og magten og æren i evighed!
Amen.
http://www.folkekirken.dk/om-troen/fadervor

Jesu offer gør dette muligt ifølge skrifterne, for de som tror og handler derpå.

For som Moses førte guds folk til landet med mælk og honning, vil Jesus føre sine disciple til det kommende og lovede guds rige i kraft af hans frivillige offer som påskelammet.

*
Slutteligt.

Du skrev: #23050 - 14/04/2017 08:24
Citat:
Dét, der kan undre mig lidt, er imidlertid, at "Gudskærlighed" i disse tre religioner alene fører til "Næstekærlighed" og ikke også til "Verdenskærlighed" - kærlighed til hele skaberværket.

Havde kristendommens Jesus Kristus levet blandt os i dag, tror jeg, han ville have taget dét med.
Og det er jo så bare noget, jeg tror

Dertil svarede jeg:
Citat:
Ifølge skrifterne lever Jesus stadig - han fuldførte det han var sendt til - og vil være med sine disciple til verdens ende.


Hvortil du kommenterer:
Citat:
Du skriver, at iflg. kristendommen, så lever Jesus stadig.
Jo men ikke lige nu som menneske, derimod som den anden person i "den hellige treenighed", som er fra før alle tider - i alle tider - i evigheden.

Jeg gentager:
Ifølge skrifterne lever Jesus stadig - han fuldførte det han var sendt til - og vil være med sine disciple til verdens ende.

Det er op til det enkelte menneske at tilvælge og eller fravælge det budskab han forkyndte, som han bad sine disciple at fuldføre, indtil han kommer igen.

Vi lever i forkyndelsens tid.

Jesu disciple er menneskefiskere og de ubrugelige fisk bliver kasseret - det hedder jo kristen DOMMEN.

Citat:
Mattæus 4:19 »Kom og følg mig, så vil jeg gøre jer til menneskefiskere

Citat:
Mattæus 13:47-52 Igen: Himmeriget ligner et vod, der blev kastet i søen og samlede fisk af enhver art; da det var fuldt, trak de det op på bredden og satte sig og samlede de gode fra i tønder og kastede de dårlige ud.
Således skal det gå ved verdens ende: Englene skal gå ud og skille de onde fra de retfærdige og kaste dem i ovnen med ild.
Dér skal der være gråd og tænderskæren. Har I fattet alt dette?« De svarede: »Ja!« Da sagde han til dem: »Derfor: Enhver skriftklog, der er blevet Himmerigets discipel, ligner en husbond, der tager nyt og gammelt frem fra sit forråd.«


Citat:
Johannes 3:16-18 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.
Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn.
Mine fremhævninger.


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#23064 - 16/04/2017 20:52 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Du må være blind Simon. Verdens væren er - for mig - et mirakel.”

- Dette er hverken en sandhed eller noget mirakel, blot samme gentagelse af klicheen der udfylder dit stakkels kristne hoved…;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 106 af 115 < 1 2 ... 104 105 106 107 108 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
FN's Sikkerhedsråd frygter snarligt ang..
27/04/2024 21:10
Britney Spears indgår forlig med sin fa..
27/04/2024 20:46
Ruslands industriproduktion stagnerer
27/04/2024 19:32
Nyheder fra Religion.dk