annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Hammershus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 419 gæster og 200 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 93 af 115 < 1 2 ... 91 92 93 94 95 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22878 - 19/03/2017 11:19 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Når du skriver:
Citat:
Dette betyder, jeg ikke ved, om der virkeligt findes en gud … en ikke menneskeskabt gud.
er du jo, hvad man plejer at kalde agnostiker hvad jeg også er:
Citat:
- filosofisk lære som hævder at det er umuligt at opnå sikker viden om virkelighedens inderste væsen, herunder især spørgsmålet om Guds eksistens -
Du skriver også:
Citat:
Det kunne være interessant, at høre om denne anelse du oplever af det totalt ukendte, hvis ånds virke, jeg forstår, du fornemmer i dit liv i mødet med din Kristus ikon, så dette inspirerer dig til at leve dit liv fuldt ud, fordi du er bevidst om din død.
Mit svar:
Helt grundlæggende er det for mig, når jeg i intens oplevelse af nu'et oplever væren som modsætning til ikke-væren.
Jeg ved jo godt, at det er umuligt at forestille sig ikke-væren, men alene forsøget på at forestille sig denne naturlige modsætning til væren, giver i hvert fald mig en fantastisk intensitet i oplevelsen af væren - en oplevelse af, hvad ordbogen ovenfor kalder "virkelighedens inderste væsen", men som er det totalt ufattelige basale mysterium - et mysterium, som i nogle øjeblikke fylder mig med dyb taknemmelighed og lykkefølelse, og som jeg genkender, når jeg oplever at Kristus ser dybt ind i mig - i kærlig alvor - og lader mig se min lidenhed, som jeg på den måde lærer at have det godt med - en kærlighedens gave - en meget, meget lille del af den helt store kærlighedens gave: skaberværket heart
Buddhisterne hævder vistnok, at verden ikke er skabt, og har de ret, da er "gaven" jo ikke "skaberværket", men verdens evighed, som jo om muligt er endnu mere ufatteligt blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22879 - 19/03/2017 12:42 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Hej I to

Vil nødigt forstyrre jeres intense dialog

og håber lidt I ignorerer mig

Men for min egen samvittighed og sjælefreds skyld vil jeg løseligt afslappet pippe lidt med

Der findes ikke nogen bibelens Gud, hvilket bibelen selv er bedst til at slå fast. Bibelen peger ikke på sig selv og den Guds diskurs vi finder i Bibelen siger at mennesket er i Gud og Gud i mennesket. Hvorfor enhver tale om Guds eksistens bliver nonsens og Tillich siger da også at det er den værste form for ateisme som tænkes kan.

Gud findes ikke uafhængig af mennesket eller udenfor mennesket, som en adskilt størrelse eller et adskilt væsen. Så jo før vi dropper vores idiotiske samtale med hinanden om hvorvidt Gud eksisterer eller ikke eksisterer jo bedre og jo hurtigere vil vi nå frem til hvordan pokker det spirituelle med Gud vi taler om skal forstås.

Jeg har det som Paulus og Jesus, jeg bliver let utålmodig når folk ikke forstår hvad der er på tale. Hvordan det vi taler om skal forstås.

Det spirituelle må aldrig forveksles med naturvidenskab forstået som hvad der gælder og eksisterer uafhængig og udenfor mennesket.

I det spirituelle religiøse er mennesket tænkt med, da der her tales om menneskets virkelighed, liv og eksistens, hvordan mennesket begriber og forstår sig selv, dets liv og skæbne.

Hvad jeg her skrev ovenfor er bibelen fantastisk til at slå fast og det undrer mig (som det undrede Jesus og Paulus) hvorfra den uåndelige naive barnlige forståelse/misforståelse kommer fra.

Er det fordi vi mennesker vil misforstå det hele med vilje eller er vi virkelig så dumme og uforstandige på de religiøse spirituelle forhold som Jesus og Paulus utålmodige gang på gang giver udtryk herfor.

Nogle mennesker er musikalske og nogle er spirituelle religiøse begavede, vi kan ikke være ens og lige godt begavet indenfor hver af de 9 intelligens erfaringsområder vi hidtil har kunnet konstatere findes ud fra Howard Gardner's teori og definitioner.

Personligt kunne jeg som dreng straks matematik og da jeg som voksen uden forudsætninger stødte ind i avanceret teologisk litteratur kunne jeg straks ret ubesværet tilegne mig og forstå stoffet. Håber ikke det lyder for pralende, men sandheden er at jeg er ret godt begavet fra naturens side indenfor matematik og det spirituelle religiøse. Der er også andre af de 9 intelligens erfaringsområder jeg står mig stærkt i og så er der områder hvor jeg står svagere og et par områder ligefrem ret svagt.

Vi kan ikke være lige gode indenfor alt, indenfor fx de 9 Howard Gardner's intelligens erfaringsområder.

At kende sine begrænsninger er en begyndende forudsætning for at kunne skride fremad indenfor et område der har ens store interesse.

Området I/vi drøfter så ofte med hinanden på trosfrihed er det religiøse spirituelle område. Hvilket irriterende Bjørn at dette område fik så megen opmærksomhed.

Men det er vel et frit sted og jeg synes det er interessant nok at drøfte de spirituelle religiøse forhold vi kan have erfaringer med. Men psykologi biologi og naturvidenskab som politik og samfundsforhold mm har da også sin berettigelse. Men lad os nu holde os til hvad vi her har kastet os over, nemlig det spirituelle religiøse erfaringsområde.

-0-0-0-

Bibelen er kanon skrifter, men det betyder på ingen måder at de skrifter der ikke kom med ikke er mindst lige så vigtige og at hvad vi i dag skriver, fx her med hinanden, ikke også skulle være vigtige betydningsfulde.

Bibelfundamentalisme er et kætteri i kølvandet på reformationen. Og det er ufatteligt så mange gode spildte kræfter der bliver brugt på dette kætteri som ikke har en dyt at gøre med den kristne tro og spiritualitet.

Den kristne tro har aldrig haft som sin genstand bibelen og hvad der står her. Men bibelen er en kulturel diskurs vi mennesker har med hinanden om den kristne tro og spiritualitet. Og der er sørme en verden til forskel.

Specifikt den kristne tro og spiritualitet dækker over begivenheden Kristus ind i verden ved mennesket Jesus. Heri, i forbindelse trosbegivenheden Kristus genvinder mennesket sin fulde frie spiritualitet = at den samme umiddelbare dialogiske kreative spirituelle virkelighed mellem Gud og mennesket som Jesus levede og virkede i som et jeg-du eller søn-fader forhold det gives nu alle os der siger JA hertil og gennem den Hellige Guds Ånd lader os oplyse herom og tilegne dag for dag denne suveræne spirituelle virkelighed og spiritualitet.

Det er på en og samme tid både Guds fødsel/genfødsel i menneskets liv og det er menneskets fødsel eller nyskabelse i Gud. 2 Kor 5 siger dette smukt og entydigt.

Vi må ikke gøre tingene sværere end de er. Og fordi en anden ville vælge at formulere sig anderledes end jeg gør her, betyder det ikke at hvad jeg skriver er forkert. For nemlig er der forskellige Kristus vidnesbyrd og ja NT i sig selv er en række meget forskellige Kristus vidnesbyrd.

Helligånden er ikke noget mystisk hvoroverfor et menneske kan stille sig op og påstå det ikke tror på. Alle kender til ånden og Ånden, til fornuft/ånden og ekstatisk fornuft/Ånden = Helligånden = stor forklarelse gennem inspiration og/eller intuition og åbenbaring, stor begejstring og entusiasme, ja endda hvidglødende entusiasme og ekstatisk begejstring der brænder som en ild i forhjernen på os.

Vi må ikke gøre Helligånden til noget bibelsk fremmedartet og mystisk som vi ikke har rigt kendskab til fra vores almindelige liv.

Dog kan vi sige at dersom et menneske ikke kender til disse forhold ovenfor beskrevet, har suveræne førstehånds erfaringer hermed, da burde det nok ikke være beskæftiget med de religiøse spirituelle forhold, da disse åbenbarings erfaringer er selve vore intelligens forudsætninger for at være beskæftiget med de religiøse spirituelle forhold.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#22880 - 19/03/2017 13:41 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Tak for svar. smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22881 - 19/03/2017 13:55 Re: Guds Ord [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Hanskrist:
Citat:
Gud findes ikke uafhængig af mennesket eller udenfor mennesket,

Netop! smiler

Derfor eksisterer bibelens gud kun i menneskers hoved, som jo kan opleves virkeligt nok for den enkelte, hvis også troen på helligåndens virke er tilstede; så det opleves, at "troen" fra hovedet kommer ned til hjertet, som det kaldes, så troen ændre menneskets identitet og afspejler troen i den ydre verden.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22882 - 19/03/2017 14:08 Re: Guds Ord [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg glæder mig da over, at du vil deltage blinker
Og det kunne da være skønt også snart igen at høre fra Thomas - der jo startede denne tråd blinker

Vi har jo alle helt tydeligt hver vore egne religiøse holdninger - eller hvad man nu kan kalde det - og det er da spændende, synes jeg, når de kommer frem i lyset.

Næsten hver gang, jeg skriver her på Trosfrihed.dk, bliver jeg overrasket over, at jeg kan udtrykke mig klarere end hidtil - ligesom der sker små ændringer i, hvad jeg mener, imens jeg skriver - og det gør mig i godt humør smiler

Jeg hæfter mig ved dine ord - som jeg har set tidligere - og aldrig forstået:
Citat:
Gud findes ikke uafhængig af mennesket eller udenfor mennesket, som en adskilt størrelse eller et adskilt væsen.
Umiddelbart er det for mig totalt uforståeligt i en kristen sammenhæng, hvor det hævdes, at Gud skabte verden - og her også os mennesker, men den Gud, du skriver om, er jo nok ikke Skaberen.

Det næste, jeg tænker på, er Helligånden, som en inspiration i os mennesker, men er det mon dét, du fortæller om?

Jeg kan jo se, at du undrer dig over, at jeg - og nok mange andre - ikke forstår dig, så det ville være dejligt, synes jeg, om du gav os en chance for at forstå, hvad du skriver i citatet ovenfor.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 93 af 115 < 1 2 ... 91 92 93 94 95 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA's regering sætter forbud mod mentol..
27/04/2024 00:40
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Nyheder fra Religion.dk