annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 87 af 115 < 1 2 ... 85 86 87 88 89 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22832 - 06/03/2017 14:45 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Tak for din "historie". Den læste jeg med stor interesse. "Harmoni i sindet", ja, det tror jeg på!

Det er også interessant med din Kristus-Ikon. Det virker som om, at du blev overvældet af noget, der brød din ateisme. Det er interessant, at du stadig mærker denne kraft!

Ser du, jeg skriver konsekvent fra andre computere end min egen. Det gør jeg, fordi jeg er blevet meget "forskrækket" over den behandling, jeg har fået i de foregående år fra nogle af de tidligere debattører her på stedet. Derfor er jeg heller ikke vild med at give oplysninger om mig selv. Men hvis jeg siger, at jeg er midt i 30'erne, så er det meget tæt på - med en margen på plus minus et par år. Mine interesser er skak, styrketræning, sundhed (fysisk og psykisk) og fred i sindet. Men vigtigst er nu Kristendommen, hvor jeg bliver meget inspireret af N. T. Wright.

Kristendommen optager mig, og jeg er begyndt at læse hele biblen. Fire forskellige steder i biblen hver dag. To læsninger fra Det Gamle Testamente og to læsninger fra Det Nye Testamente. Kristendomme byder på noget helt andet, end hvad jeg troede, at den bød på. Hvis jeg må være lidt fræk, så synes jeg, at det er en meget overfladisk kristendom, vi møder i de danske folkekirker.

Hvad er din føde i dit spirituelle liv?

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22833 - 06/03/2017 22:01 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Før alt andet:
Du skriver:
Citat:
Ser du, jeg skriver konsekvent fra andre computere end min egen. Det gør jeg, fordi jeg er blevet meget "forskrækket" over den behandling, jeg har fået i de foregående år fra nogle af de tidligere debattører her på stedet. Derfor er jeg heller ikke vild med at give oplysninger om mig selv.
Det lyder temmelig uhyggeligt, synes jeg nok, at du er blevet udsat for noget så truende, at du end ikke tør skrive fra din egen computer.
Dét, tror jeg, vil interessere Admin.
Hvad er det for noget chikane, du er blevet udsat for?
Er det andet end blot verbale angreb på dine meninger her på denne portal - som bl.a. ham, der kaldte sig Ole Bjørn, dyrkede?
Hvis Ja, da hvad?
Er det virkelig ikke noget, du blot kan ignorere?

Det er meget, meget alvorligt, synes jeg, hvis ytringsfriheden her på denne portal er truet!

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22836 - 07/03/2017 11:26 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg håber jo, du finder en computer til at skrive på om den chikane, du har været udsat for.

Du skriver:
Citat:
Det er også interessant med din Kristus-Ikon. Det virker som om, at du blev overvældet af noget, der brød din ateisme. Det er interessant, at du stadig mærker denne kraft!
Mit korte svar er, at har du først én gang oplevet, hvad du ser gennem dette "vindue", er det umuligt at glemme.
Som du kan se det beskrevet her er ikoner "vinduer til Gud".
Dog kan man nok kun "se gennem vinduet", hvis ens sind er i en tilstand, der er modtagelig for denne inspiration - ro, tankerne lagt til side og et åbent sind smiler

Jeg har søgt at "google" på N.T. Wright, men fik ikke noget klart indtryk af ham.
Det ville være dejligt - er der nok flere end mig, der synes - om du kunne fortælle os lidt om denne ikke luthersk-evangeliske kristendom.
(Dine ord om den danske folkekirke, der for tiden "styrtbløder" er jeg meget enig i. Måske den kommer til live - fri af den nuværende forstening - når den ikke længere omklamres af staten - og når præsterne begynder at lytte til "folket" blinker )

Til dit spørgsmål:
Citat:
Hvad er din føde i dit spirituelle liv?
er mit svar: "mine samtaler med min Ikon", inspirationer fra den engelske ortrodoks kristne biskop Kallistos Ware, beskrivelser af hesykasmen, Jalal al-Din Rumi - og jeg skal da også huske at nævne Mircea Eliade: "De religiøse ideers historie" (ISBN 87 00-0060482-8) (Fire bind), Bibelen, Thomasevangeliet, Bhagavadgîtâ, J.Anker Larsen: "For åben dør" (ISBN 87 89452-26-7), "En russisk pilgrims beretninger" (ISBN 87-875-0551-7) (ukendt forfatter), Ole Nydal: "Når jernfuglen flyver" (ISBN 87-418-5614-7), Erik Kjersgaard: "Buddha's Veje" (ISBN 87 480 0003 5), Jes Bertelsen: "Hjertebøn og Ikonmystik", Koranen og Aldous Huxley: "Den Evige Filosofi". Puh ha - det var flere end jeg havde regnet med blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22837 - 07/03/2017 14:33 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Angående tidligere tiders stridigheder på forummet:
Det er ikke andet end det, du selv har været vidne til - og selv været udsat for. Blev du f.eks. ikke af en af debattørerne opfordret til at "søge læge"? Der har vel været ca. 5 personer, der i sin tid kom med mange ubehageliger. Dette er forhåbentligt et overstået kapitel på Trosfrihed. Men det skaber nu alligevel meget utryghed. For hvem finder dog på sådan noget?

Alt er foregået i det åbne, og jeg bærer ikke nag mod nogen. Jeg glæder mig bare over, at der er mere ro på forummet nu. Så har jeg lyst til at deltage. Det skal du i øvrigt have den største tak for. Du har holdt ud og ført det gode banner her på stedet.

Hvad kan Admin gøre? Administrere forummet og ikke tillade den slags.

Jeg ønsker egentlig ikke at diskutere det yderligere. Hvis du finder det nødvendigt, så vil jeg selvfølgelig ikke forhindre, at du tager det op med admin. Men selv er jeg ikke interesseret i at tale videre om det. Jeg tror nemlig ikke på, at det er konstruktivt. I dag ville jeg i øvrigt bare ryste på hovedet, hvis jeg blev mødt med den slags.

Nu til dit andet indlæg.

Citat:
Jeg har søgt at "google" på N.T. Wright, men fik ikke noget klart indtryk af ham.
Det ville være dejligt - er der nok flere end mig, der synes - om du kunne fortælle os lidt om denne ikke luthersk-evangeliske kristendom.


Jeg kan nok ikke sige meget andet, end hvad der er gået op for mig:

Jorden er ment til at være et dejligt sted.

Mennesker - skabt i Guds billede - er ment til at være et kongeligt præsteskab, hvis kald er at reflektere Guds kærlighed og visdom ind i skabelsen.

Israel blev kaldet til at være et lys i verden, en inspiration til alle andre folkeslag. Men hun delte synden med alle andre nationer, samtidig med at hun pralede med at være Guds udvalgte folk. Hun lyste ikke. Og hun lystrede ikke.

Jesus - det sande Israel, Guds billede, den egentlige menneskehed - tømte det ondes kraft på korset. I stedet for at cirkulere eller give ondskaben videre tog han den på sig - blev ramt af den for fuld styrke uden så meget som at ytre én enkelt forbandelse. Han indviede Guds Rige, hvilket er Guds herredømme eller styre, gennem sig selv, dvs. gennem det menneske der selv er Gud totalt lydig.

Var han kun sendt til de fortabte får af Israels hus? Nuvel, på den måde at forstå, at han rekonstruerede Israel omkring sig selv. Han samlede "sine tolv" - og så sendte han dem ud. For Guds pagt med mennesket har altid været rettet mod også at inkludere hedningerne. Læg mærke til hvordan han viser Israel, hvad hun i virkeligheden skulle have gjort. Hun skulle have åbnet sine grænser og været en velsignelse mod dem i udkanten ... prædiket og helbredt syndere og syge (ikke taget afstand fra dem).

Efter døden går mennesker ikke til Himlen, et fjernt land. Men skabelsen fornyes, og mennesket genopstår i uforgængelighed - i et fysisk legeme. Nu forbereder vi skabelsens fornyelse ved at føres af Helligånden. Vores moral, vores næstekærlighed, udvikler vi i samarbejde med Helligånden ... og således bygger vi på Guds Rige allerede nu, mens vi venter på, at Gud vil fuldkomme det.


Det er nogle af de forståelser, jeg har fået af kristendommen. Og de skaber en helhed, som jeg ikke finder i andre religioner.

Det er meget interessant at høre om dine "vinduer til Gud". Dejligt udtryk. Sådan har jeg det med bibelvers. Og N. T. Wright, som du jo spørger til, siger faktisk selv, at de daglige læsninger af biblen er som små vinduer; hvis vi presser vores næse op mod dem, så kan vi se det meget større landskab udenfor (dvs. biblens større narrativ).

Med hensyn til folkekirken, så tror jeg ikke, at det så meget er et problem med staten, snarere med kulturen. Jeg tror, at kirken forsøger at matche den overflod - og den medførende ladhed - som vi luksusdyr kan rage til os i et vestligt samfund som vores. Biblen kalder på alt andet end ladhed.

Tak for din bogliste. Bliver du inspireret af koranen? Hvordan?

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22838 - 07/03/2017 17:57 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg glæder dig over dine ord om "personfnidder", som vi jo begge har lagt bag os.
Jeg må dog indrømme, at jeg selv en overgang var "med på vognen", men blev standset af Admin.
Det var nok dét, der fremover fik mig til at beslutte at ignorere og undlade den slags blinker

Tak for dine ord (i kursiv).
De to første:
Citat:
Jorden er ment til at være et dejligt sted.
og
Citat:
Mennesker - skabt i Guds billede - er ment til at være et kongeligt præsteskab, hvis kald er at reflektere Guds kærlighed og visdom ind i skabelsen.
kan jeg umiddelbart følge - om end "kongeligt præsteskab" ikke lige er "min kop te" - jeg ville nok hellere skrive "væsener i universet".
De næste fire skal jeg nok have lidt tid at tygge på blinker

Jo, det er jo forskelligt, hvilke inspirationer vi er modtagelige for - du i ord og jeg i billeder blinker

Angående folkekirken giver jeg dig ret i påstanden om, at vi her i landet generelt er nogle "luksusdyr", der lider af "åndelig ladhed", men jeg mener også at folkekirken selv gør meget i retning af at passivisere os almindelige mennesker á la hold din kæft, sæt dig ned og rejs dig op, som præsten siger, syng de forud fastlagte salmer, og ikke noget med at spørge - det kan jo være ret søvndyssende blinker

Du skriver til slut:
Citat:
Bliver du inspireret af koranen? Hvordan?
Mit svar:
Jo, jeg opfatter islam som en religion præget af de barske ørkenforhold omkring Mekka og Medina, hvor Muhammed gjorde op med et "multireligiøst gedemarked" med ordene: "Der er kun én Gud!" - og når jeg læser i den seneste danske udgave af Koranen finder jeg f.eks. formaninger om at tage sig af de vejfarende (som "den barmhjertige samaritaner"), om at være god mod dyr (hvad vi vist ikke ser i Bibelen) samt ord, der anerkender, at jødedom, kristendom og islam har den samme Gud.
Desværre er denne forholdsvis unge religion endnu - efter min mening - ret umoden, men det kan den forhåbentlig blive - mere moden.

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (07/03/2017 18:52)
Top Svar Citer
annonce
Side 87 af 115 < 1 2 ... 85 86 87 88 89 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk