annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 42 af 115 < 1 2 ... 40 41 42 43 44 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22353 - 16/12/2016 10:24 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.

OK - vi er jo enige om det meste smiler

M.v.h. Arne smiler



Hvad mener du, vi ikke er enige om? smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22354 - 16/12/2016 13:22 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Det er rigtig godt, synes jeg, at du gør dig ulejlighed med at fortælle, hvor du står.


Det gør jeg meget gerne. Så bliver jeg også selv klogere undervejs :-)

Citat:
Det var så ikke "ikke at unde nogen noget" men snarere at "acceptere dem, der er anderledes", forstår jeg, mens det var rigtigt nok hvad meditationen angår (kærlig venlighed).


Jeg har altid været glad for dem, der er "anderledes". Både i generel forstand og i forhold til mig selv. Det, jeg mente, var, at hvis nogen har gjort mig uret, så ville jeg ønske, at jeg var bedre til følgende:

v27 Men til jer, som hører mig, siger jeg: Elsk jeres fjender, gør godt mod dem, der hader jer. v28 Velsign dem, der forbander jer, bed for dem, der mishandler jer. v29 Slår nogen dig på den ene kind, så vend også den anden til. Tager nogen din kappe, så lad ham tage kjortlen med. v30 Giv enhver, som beder dig, og tager nogen, hvad der er dit, så kræv det ikke tilbage. v31 Som I vil, at mennesker skal gøre mod jer, sådan skal I gøre mod dem. v32 Hvis I kun elsker dem, der elsker jer, hvad tak fortjener I for det? Også syndere elsker jo dem, de selv bliver elsket af. v33 Hvis I kun gør godt mod dem, der gør godt mod jer, hvad tak fortjener I for det? Sådan gør jo også syndere. v34 Og hvis I kun låner ud til dem, som I håber at få lånet tilbage fra, hvad tak fortjener I for det? Også syndere låner ud til syndere for at få lige så meget igen. v35 Men elsk jeres fjender, gør godt og lån ud uden at håbe på at få noget igen. Så bliver jeres løn stor, og I bliver den Højestes børn, for han er god mod de utaknemlige og onde. v36 Vær barmhjertige, som jeres fader er barmhjertig.


Dette var i mange år mit yndlingsord fra biblen, og jeg lærte det udenad. Jeg gentog det og ønskede det ind i mit hjerte.

Citat:
Angående din afstandtagen fra Nirvana, fordi buddhisterne synes at tage afstand fra "virkeligheden", så forstår jeg, at du ikke er enig med dem i, at "vores virkelighed er en illusion"


Tja, det kom i hvert fald som en kæmpe overraskelse for mig - og måske også for Hanskrist (hvor er du???!!!) - at jeg pludselig greb ud efter "god, gammeldags kristendom". Men som jeg hører Tom Wright, så udpensler han et sammenhængede paradigme. Nøgleord: Sammenhængende!

Hvis denne verden er en illusion, hvorfor er vi her så?
Nej, ifølge den smukke kristendom, så er skabelsen en god ting, som Gud ville. Og alene dette indebærer bare så meget mere autentisk kærlighed!

Citat:
Angående næstekærlighed forstår jeg, at du ikke søger at være næstekærlig, som en selvudviklende øvelse, men derimod som en ægte kærlighed fra hjertet - inspireret af det guddommelige i kristendommen.


Ja, eller inspireret af det paradigme, som jeg opfatter, at kristendommen fremviser for mig.

Jorden er et gode! Og vi er her - skabt i Guds billede - for at reflektere Guds godhed og visdom til skabelsen ... og reflektere skabelsens pris tilbage til Gud.

Citat:
og nærmer dig Somos ord


Nej. Af to årsager. Mig bekendt så handler islam om at komme i paradis - væk fra Jorden.
Dernæst: Hvis nogen vil sidestille koranen med biblen - som om de to religioner er ét fedt - så beder jeg dem inderligt: Læs de to bøger fra den ene ende til den anden. Så skal forskellen nok blive aldeles tydelig.

Citat:
Hvordan lever man ægte kristent næstekærligt?


Jamen, så vil jeg gerne pege tilbage på ovenstående ord i blåt. Dette må være en vigtig del af det :-)

Citat:
Slut på en lang historie om en lidt uklar saligprisning - medmindre du har kommentarer


Min kommentar må overraske dig:
Selv om denne saligprisning på ingen måde fremstår utydelig for mig, så er der meget andet, som tydeligvis fremstår aldeles utydeligt for mange mennesker generelt. Efter at læse de forskellige lærde, så ser jeg jo også, hvor ufatteligt uenige de er!

Tak for din venlighed og din nysgerrighed og din oprigtige interesse, Arne. Det var på grund af dig, at jeg kom tilbage til Trosfrihed. Og det var det helt rigtigte!

Kærlig hilsen Thomas
Top Svar Citer
#22357 - 17/12/2016 11:18 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

OK - så er vi ikke uenige blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22358 - 17/12/2016 11:41 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Det er jo ikke så tit det sker smiler ... men da dejligt ... smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22359 - 17/12/2016 12:36 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du priser, at deltagelse her på Trosfrihed.dk kan hjælpe til egen afklaring, udvikling, flere perspektiver - eller hvordan man nu kan beskrive dine ord: "at blive klogere undervejs".
Og når jeg ser på den tid, hvor jeg har deltaget her på Trosfrihed.dk, så må jeg helt bestemt give dig ret, for sådan er det også for mig blinker

Dét at udtrykke egne tanker, idéer, overbevisninger, følelser, fornemmelser og intuitioner formuleret skriftligt her i disse fora kan i sig selv være udviklende - og kommer man i gode dialoger kan det blive yderligere inspirerende - åbne "nye" oversete perspektiver.
Det er lige før, at havde det ikke heddet Trosfrihed.dk, så kunne det passende have heddet Inspiration.dk smiler

Du er inspireret af ord fra Bibelen om at elske sine fjender og om at være barmhjertig (og alt det, der er nævnt ind imellem).
Og at leve op til dét er jo en meget lang vej at gå fra naturlig egoisme, men det kan vel hjælpe at tænke på, hvor lidt vi selv - og hvor lidt vore medmennesker - egentlig bestemmer over os selv - og på hvor meget inspirationer kan påvirke os.

Du skriver også:
Citat:
Hvis denne verden er en illusion, hvorfor er vi her så?
Nu tror jeg ikke buddhisterne mener, at "illusion" skal forstås som ikke-eksisterende, men mere som at vi ser verden skævt, fordi vi ser den med egoistiske øjne.

Her kunne man vel også tænke på den måske helt oprindelig form for islam, sufismen, der bl.a. med Jalal al-Din Rumi siger:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel,
men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.

Jeg glæder mig meget over, at vi er kommet i dialog her på Trosfihed.dk smiler

Så er det jo, om vi kan leve op til de høje ambitioner, vi ser ud til at være fælles om blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 42 af 115 < 1 2 ... 40 41 42 43 44 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk