annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15653468
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379763
Et andet syn 1989185
Jesu ord 1522295
Åndelig Føde 1513090
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
2 registrerede somo, ABC 311 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 66 af 115 < 1 2 ... 64 65 66 67 68 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22580 - 12/01/2017 22:13 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Du synes tydeligvis ikke at have noget på hjerte angående dette emne - og så må det vel blive ved dét blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22590 - 15/01/2017 16:53 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Mens vi venter på Thomas, der #22559 - 11/01/2017 11:25 skrev:
Citat:
Senere gik det op for mig, at der også er det perspektiv, at han er en professor, der diskuterer med andre professorer - hvoraf rigtig mange argumenterer for, at vi kan uddrage et pålideligt portræt af Jesus og hans opstandelse.

Hvad er deres argumenter?
Det vil jeg gerne læse op på og præsentere, hvis du er interesseret i at diskutere det. Jeg er naturligvis mere end interesseret :-)
kunne det måske interessere at se lidt på Mahatma Gandhi.

Nogle danske Indien-kendere lånte mig for nogle år siden en bog: From Jeravda Mandir, som jeg netop har opdaget nu kan ses på engelsk på Internettet.
Dengang - i 2004 - oversatte jeg den til dansk - med de fejl og mangler en amatør-oversætter som mig nok ikke kan undgå blinker

Det første "kapitel" i min oversættelse følger her:
Citat:
SANDHED
Jeg arbejder først og fremmest med Sandhed, da Satyagraha Ashram skylder sin eksistens jagten på – og forsøget på at praktisere – Sandhed.

Ordet Satya (Sandhed) stammer fra ordet Sat, som betyder ”værende”.
Intet andet er eller eksisterer – i virkeligheden – uden Sandhed.
Det er grunden til at Sat eller Sandhed måske er det vigtigste navn for Gud.
Faktisk er det mere rigtigt at sige, at Sandhed er Gud, end det er at sige at Gud er Sandhed.
Da vi imidlertid ikke kan klare os uden en hersker eller et overordnet ord, vil navne på Gud som: ”Kongernes Konge” eller ”Den Almægtige” forblive almindeligt gangbare.
Men tænker man dybere over det, vil det vise sig, at Sat eller Satya er det eneste korrekte og fuldt ud betegnende ord for Gud.

Og hvor der er Sandhed, er der også sand Viden. Hvor der ikke er Sandhed, kan der ikke væ-re nogen sand Viden.
Det er grunden til at ordet Chit eller viden er knyttet til Guds navn.
Og hvor der er sand Viden, er der også Lyksalighed (Ananda). Sorgen finder ikke noget sted at være.
Og lige som Sandhed er evig, så er også Lyksaligheden, som udspringer derfra, evig.
Således kender vi Gud som Sat-Chit-Ananda, der forener i sig selv Sandhed, Viden og Lyk-salighed.

Hengivenhed til Sandhed er den eneste berettigelse for vores eksistens.
Alle vore anstrengelser bør centrere om Sandhed.
Sandhed bør være åndedraget i vort liv.
Når først dette stadium i pilgrimmens udvikling er nået, vil alle andre regler for det rette liv komme af sig selv, og lydigheden vil være instinktiv.
Men uden Sandhed er det umuligt at overholde nogen som helst hovedlinier eller leveregler.

I almindelighed forstås det at overholde Sandheds lov kun sådan, at vi bør tale sandhed, men vi i Ashrammen bør forstå ordet Satya eller Sandhed i en meget bredere forstand.
Der bør være Sandhed i tanke, Sandhed i tale og Sandhed i handling.
For den, som har forstået dette er Sandhed fuldbringelse, intet andet står tilbage at vide, for-di
al viden allerede er i Sandhed.

Hvad der ikke er dér, er ikke Sandhed, og derfor ikke sand viden.
Hvis vi først får lært, hvordan man benytter denne aldrig svigtende prøve på Sandhed, vil vi straks være i stand til at finde ud af, hvad der er værd at gøre, hvad der er værd at se, hvad der er værd at læse.

Men hvordan kan man iværksætte denne Sandhed, som kunne ligne filosoffens visdommens sten, eller en af utallige muligheder?
Ved målbevidst hengivenhed (abhyasa) og ved at ignorere alle andre interesser i livet (vai-ragya) svarer Bhagavadgita (O.A.: Sanskrit: De helliges sang, Oldindisk religiøst digt på 700 strofer: Krishnas lære om hengivelsen til det guddommelige).

Imidlertid – trods hengivelse – kan det, der forekommer som Sandhed for den ene, ofte fore-komme som ikke-Sandhed for den anden.
Men det behøver ikke at bekymre den søgende.
Hvor der er ærlig bestræbelse, vil det vise sig, at hvad der forekommer som forskellige sandheder er, som de utallige og forskellige blade på det samme træ.

Viser Gud sig ikke selv forskelligt for forskellige mennesker?
Alligevel ved vi, at Han er En.

Men Sandhed er den rette betegnelse for Gud.

Således er der intet forkert i at enhver følger Sandheden i det lys han/hun ser den.
Ja, sandelig, det er hans/hendes pligt at gøre det.

Og hvis der er fejltagelser hos en, der således følger Sandheden, vil de rette sig af sig selv.
For søgen efter Sandhed indebærer tapas – lidelse, nogle gange helt til døden.

Der kan ikke blive nogen som helst plads til selv et spor af egoisme.
I sådan uselvisk søgen efter Sandhed kan ingen miste sin pejling ret længe.

Går man den forkerte vej, snubler man, og lærer på den måde at vælge den rette vej.
Derfor er jagten på Sandhed sand bhakti (hengivelse).

Det er vejen der fører til Gud.
Her er der ikke plads til fejhed, ikke plads til forkastelse.
Det er den talisman, den magiske beskyttelse, hvor døden selv bliver portalen til evigt liv.

I denne sammenhæng kunne det være ret at støtte sig til liv og eksempler fra Harishchandra, Prahlad, Ramachandra, Imam Hasan og Imam Husain, de kristne Helgener o.s.v.

Hvor ville det være vidunderligt, hvis vi alle, unge og gamle, mænd og kvinder, hengav os selv helt til Sandhed i alt, hvad vi gør i vågen tilstand, enten det så er arbejde, spise, drikke eller more os, indtil opløsningen af vore kroppe gør os ét med Sandhed.
Gud som Sandhed er for mig blevet en uvurderlig rigdom; måtte Han blive dét for enhver af os.

Det var så det første kapitel - på dansk - og der er jo mange flere smiler

Kommentarer?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22591 - 15/01/2017 17:38 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
lægprædikanten: "Emnet er: Kristendommens Gud."

Tikka: "Og hvor befinder vi os pt. i dette kæmpe store emne, som du ønsker, jeg skal sige noget for dig væsentligt om for ikke at blive ignoreret?"

- Det har nu altid haft en helt forbløffende virkning, når nogen nulrede lægprædikantens "panpsykisme" lidt bag ørerne og højtideligt erklærede hvor mystisk det er, at en banan er en banan er en banan...
Så stiller du derfor det store åndelige spørgsmål: hvad ér en banan igrunden?...ja så ka' jeg på forhånd love dig, at ikke alene begynder de denne søndag at danse samba, det gør lægprædikanten også...du blir kort sagt til et ikon! ;)

https://www.youtube.com/watch?v=luuci18k5e0

mvh
Nissen
Top Svar Citer
#22598 - 17/01/2017 09:30 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Ok, så lad mig begynde med Jesu opstandelse. Her er der bred enighed på hele spektret lige fra de historiekyndige ateister, agnostikere og kristne (og endda også jøder) om at:

1. Jesus blev korsfæstet. Han døde og blev begravet et genkendeligt sted.

2. Jesus' grav blev fundet tom få dage senere.

3. Jesus blev efterfølgende set af individer og grupper flere gange under forskellige omstændigheder.

4. Jesus' disciple var overbeviste om, at Jesus var opstået fra de døde, selv om de havde grunde til ikke at tro det.

Nu er spørgsmålet så: Hvad gør vi ved denne enighed?
De kristne siger, at det, at Jesus rent faktisk opstod, forklarer disse fakta bedst.

Jeg tænker, at jeg lader det stå ved det i håb om, at du vil spørge ind. Hvis jeg bare skriver løs, kan det blive for langt, og dialogen kan gå tabt.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22601 - 18/01/2017 11:09 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Det overrasker mig, at der er den brede enighed om dine fire punkter, som du hævder.
Det stemmer - så vidt jeg husker - ikke med de vurderinger, jeg har set, at seriøse historikere har af de foreliggende historiske data.

Imidlertid er det egentlig ikke for mig særlig væsentligt, om man objektivt kan bevise, at Bibelens beretninger om Jesus er den absolutte sandhed.
For mig er det mere væsentligt, at man ikke kan modbevise - hvorfor hver enkelt har friheden til at tro - men også friheden til ikke at tro - hvilket egentligt burde fjerne ethvert grundlag for religionskrige - og enhver form for religiøs magtudøvelse blinker

Min holdning er bestemt ikke afvisende overfor kristendommens budskaber.
Jeg tror, der er megen sandhed i dem.
Først og fremmest i budskabet om den flerfoldige kærlighed (hvis man kan kalde den dét): Gud/Menneske - Menneske/Verden - Menneske/Selvet,

Men den fuldkomne sandhed tror jeg ikke på, at vi mennesker kan rumme.

(Jeg husker stadig, hvor chokerende det var for mig, da jeg intuitivt ved et møde med "min" ikon nåede til, at dogmer "skal tages med et gran salt")

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 66 af 115 < 1 2 ... 64 65 66 67 68 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Julian Nagelsmann fortsætter som tysk f..
19/04/2024 11:42
Finland: EU må gøre noget ved migrante..
19/04/2024 11:14
To personer anholdt i Polen - mistænkes..
19/04/2024 10:32
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Sidste år uddelte politiet næsten 4.00..
19/04/2024 08:52
Nyheder fra Religion.dk