annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
Tiger i form (i Kristus; in Christ)
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 202 gæster og 139 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 62 af 115 < 1 2 ... 60 61 62 63 64 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22553 - 10/01/2017 19:45 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Er der belæg for at sidste halvdel af Johannes 3:16 er tilføjet?
og
Citat:
Jeg kender ikke den oprindelige kristendom, som jeg forstår, du er bekendt med.
og
Citat:
Kan du fortælle om denne gud og dennes kærlighed?
Mine svar:
Nej, jeg har intet belæg for, at sidste halvdel af de aktuelle ord fra Johannes-evangeliet er senere tilføjet - og i det hele taget er der jo intet belæg for noget som helst i Bibelens: Det nye Testamente, som jo er mundtlige fortællinger, der er gået fra mund til øre og videre fra mund til øre blandt mennesker igen og igen i mange år, inden de første gang blev nedskrevet.

Men jeg synes, at mistanken om tilhængeres magtbegær er nærliggende.
(Islams kamp mod "de vantro", tror jeg, har en lignende forklaring)

Selvfølgelig kender jeg ikke den oprindelige kristendom. Det er der jo ingen, der gør - og det ved du jo meget vel - men at kristendommen har ændret sig gennem tiderne, det ved vi jo alle.

Af samme grund kan jeg selvfølgelig heller ikke sige noget om kristendommens oprindelige forestilling om en gud.

Sammenfattende kan jeg vel sige, at jeg gætter, at kristendommen oprindelige Gud er større end de nævnte ord fra Johannes-evangeliet - samt at det er min overbevisning, at selv da er kristendommen Gud en for primitiv forestilling i forhold til idéen om universets skabelse, fordi vi mennesker jo her er en forsvindende lille ubetydelighed, der ikke kan have en så fremtrædende rolle, som det hævdes i kristendommen.

Hvor står du selv i spørgsmålet om kristendommens Gud - eller magter du kun alene at stille spørgsmål?

M.v.h. Arne smiler



Arne: Selvfølgelig kender jeg ikke den oprindelige kristendom. Det er der jo ingen, der gør - og det ved du jo meget vel - men at kristendommen har ændret sig gennem tiderne, det ved vi jo alle.

SVAR: Hvordan du bære dig ad med ikke at kende den oprindelige kristendom og dens skaber gud og dennes kærlighed, og samtidig ha’ en opfattelse af selv samme er mig en gåde.

Arne:
Citat:
I min opfattelse af den oprindelige kristendom, er skabergudens kærlighed til skaberværket ikke så smålig at kræve tro af den forsvindende lille del af skaberværket, som vi mennesker jo er



Arne: Hvor står du selv i spørgsmålet om kristendommens Gud - eller magter du kun alene at stille spørgsmål?

SVAR: Når du stiller et sådan spørgsmål, med efterfølgende tekst mister jeg lysten til at svare dig, og jeg bliver helt rundtosset af dit spørgsmål: Hvor står du selv i spørgsmålet om kristendommens Gud.

Hvor jeg står i forhold til min opfattelse af bibelens gud, afhænger jo af hvad spørgsmålet drejer sig om, og om vi er enige om hvem gud vi taler om … med andre ord … i hvilken kontekst stiller du spørgsmålet?

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#22555 - 10/01/2017 22:07 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Mit indtryk er, at du stiller mange og skarpe spørgsmål - sommetider endda - for mig at se - manipulerende.
Men du magter øjensynlig ikke selv at svare på noget som helst.

Hvad det er, der foregår i dit hoved, ved jeg jo ikke, men på mig virker det - mildt sagt - besynderligt.

Hvad er det egentlig, der motiverer dig?
Er det en lyst til at søge at bringe mig på glatis?
Det behøver du ikke.
Alt, hvad vi skriver om her, er jo i forvejen "glatis" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22556 - 10/01/2017 23:20 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.

Mit indtryk er, at du stiller mange og skarpe spørgsmål - sommetider endda - for mig at se - manipulerende.
Men du magter øjensynlig ikke selv at svare på noget som helst.

Hvad det er, der foregår i dit hoved, ved jeg jo ikke, men på mig virker det - mildt sagt - besynderligt.

Hvad er det egentlig, der motiverer dig?
Er det en lyst til at søge at bringe mig på glatis?
Det behøver du ikke.
Alt, hvad vi skriver om her, er jo i forvejen "glatis" blinker

M.v.h. Arne smiler



Arne: Men du magter øjensynlig ikke selv at svare på noget som helst.

SVAR: Er vi her ude i, at overdrivelse fremmer forståelsen?

... men vil du ikke uddybe dit venlige spørgsmål:
Citat:
Hvor står du selv i spørgsmålet om kristendommens Gud - eller magter du kun alene at stille spørgsmål?

... er der jo frit valg på alle hylder, og mit svar er, jeg ikke er kristen.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22558 - 11/01/2017 10:50 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Det er svært at fastholde idéen om at kristendommens Gud er absolut god, synes jeg.
Det har - som jeg tidligere i denne tråd har nævnt - fået mig til at tænke, at vi mennesker fokuserer alt for meget på os selv, trods dét at vi kun er en meget ubetydelig lille del af det samlede "skaberværk": Universet (måske universerne).

Men uanset alt dét, så er min personlige erfaring med kristendommen via den ortodokse kristendoms ikoner - og kun meget lidt via Bibelen og det hjemlige kirkevæsen - medfølende guddommelig kærlighed til mig fra den anden person i Den Hellige Treenighed, Jesus Kristus.
Det er en afgørende begivenhed i mit liv, og at den er hinsides al sund fornuft, det generer mig egentlig ikke blinker

Hvordan det gik til, at jeg på samme måde lærte, at jeg ikke skal tage kristendommens dogmer særlig højtideligt - ja, det er jo endnu mere "gak gak" blinker

Men det betyder, at jeg inspireres til spontant at elske mig selv, som jeg er, at elske andre mennesker, som de er, at elske alt levende, denne klode, universet.
Åh ja - "gak i låget" - men glæde over at eksistere! yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22559 - 11/01/2017 11:25 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Det er svært at fastholde idéen om at kristendommens Gud er absolut god, synes jeg.


Jeg har omvendt svært ved ikke at fastholde, at Gud nødvendigvis må eksistere og nødvendigvis være fuldkommen (algod, alvidende, almægtig).

Og hvis dét er tilfældet, at Gud eksisterer, så finder jeg det meget svært med et alternativ til det liv og den Jord, som Han har skabt. Vi kunne forestille os en verden, hvor mennesket ikke har en fri vilje og kun kan gøre det gode ... men er vi så virkeligt gode - det er jo ikke OS, der gør det gode, hvis det ikke er OS, der vælger, hvad vi dyrker. Er Gud ikke nødt til - i sin godhed - at give os værdigheden af at have en fri vilje, hvis vi skal omfavne vores menneskelighed?

(Ovenstående er blot et eksempel).

Jeg hører, hvad du siger. Sådan tænkte jeg jo også selv for ikke særlig længe siden. Det var indtil, at jeg fik en sammenhængende opfattelse af biblen. Det gav dybde til min intuitive forståelse af værdien af den uselviske kærlighed. Det var også inden, at jeg hørte og læste diverse professorer diskutere den historiske kristendom.

Derfor interesserer det mig også, om der findes nogle kristne, filosofiske og historiske argumenter mod det, du her skriver til Tikka:

Citat:
i det hele taget er der jo intet belæg for noget som helst i Bibelens: Det nye Testamente, som jo er mundtlige fortællinger, der er gået fra mund til øre og videre fra mund til øre blandt mennesker igen og igen i mange år, inden de første gang blev nedskrevet.


Det, du her skriver, er jo det, som jeg hører Bart Ehrman sige. Og da jeg hørte ham sige dette, så tog jeg kraftigt afstand fra kristendommen ... men så gik det op for mig, at jeg havde hørt ham i et forkert perspektiv - nemlig som en professor, der forklarer sig for lægmænd. Jeg tænkte: "Aha, nu forstår jeg som lægmand, hvordan tingene er fat, for jeg har lige hørt en professor tale". Senere gik det op for mig, at der også er det perspektiv, at han er en professor, der diskuterer med andre professorer - hvoraf rigtig mange argumenterer for, at vi kan uddrage et pålideligt portræt af Jesus og hans opstandelse.

Hvad er deres argumenter?
Det vil jeg gerne læse op på og præsentere, hvis du er interesseret i at diskutere det. Jeg er naturligvis mere end interesseret :-)

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 62 af 115 < 1 2 ... 60 61 62 63 64 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ny rekord for antallet af lastbiler med ..
24/04/2024 01:13
Ukrainsk borgmester til indbyggere: Kraf..
24/04/2024 00:52
Sønderjyske-matchvinder i vild guldrus:..
23/04/2024 23:51
31-årig mand død efter skud fra tysk p..
23/04/2024 23:46
Modløse Chelsea får prygl af topholdet..
23/04/2024 23:04
Nyheder fra Religion.dk