annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15829484
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395236
Et andet syn 2000546
Åndelig Føde 1583185
Jesu ord 1531974
Galleri
Sne, sne og atter sne
Hvem er online?
0 registrerede 217 gæster og 24 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 43 af 115 < 1 2 ... 41 42 43 44 45 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22362 - 18/12/2016 13:53 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Thomas
Uregistreret

Hej Tikka og Arne

------------

Tikka:

Der er sket meget siden sidst, og jeg tror, at jeg kan svare dig anderledes nu end dengang :-)

Citat:
Bibelens fortælling er grundlaget for den kristne tro; om gud der sendte sin søn til frelse fra synd og død som hans død og opstandelse åbner mulighed for ifølge skrifterne, derfor er der naturligvis en sammenhæng mellem kødets opstandelse og en åndelig verden.


Hvad er denne sammenhæng?
Ifølge Wright så er Himlen ikke et andet sted, men en anden dimension af vores verden. Og målet er, at Himlen og Jorden skal smelte sammen til det fuldkomne Guds Rige, som blev indviet af Jesus Kristus, og som vokser, når vi mennesker lader det vokse ved at reflektere Guds kærlighed og visdom ind i verden.

Citat:
Ok så du ved ikke, hvor bevidstheden arkiveres/lever videre efter et menneskes død.


Jeg tror på, at mennesket skal oprejses på den yderste dag - i en transformeret krop. Ligesom Jesus opstod, således skal vi også opstå. Men indtil da vil de døde være i Jesu nærvær - hvilende, men ikke ubevidste.

Citat:
undervisningen som Jesus primært gav til sine udvalgte disciple, (selv om invitationen gjaldt/gælder alle der hørte/hører "indtil verdens ende")…


Hvad er verdens ende?
Blandt mange lærde er "verdens ende" som udtrykt i profetien om templets destruktion en "tidsalders ende". I andre oversættelser af biblen står der også "the end of the age". Det græske ord er Aiōn, altså æon. Hvilken alder?

Israel ville ikke tage imod Jesus, men forkastede ham sammen med de forrige profeter. Derfor ville Riget gives til et andet folk, og straffen ville komme over Jerusalem "within a generation". Først skulle evangeliet prædikes for hele verden - ikke kosmos, men Oikoumenē, dvs. det romerske rige - og så ville straffen indfinde sig. Dernæst ville Riget fortsat vokse i hele verden (kosmos). Jesus indviede således en ny tidsalder, der vil fuldkommes på den yderste dag.

Citat:
Jesus taler til og underviser guds kommende himmelske sønner som i deres jordiske liv og tjeneste for gud som discipel af Jesus vil være verdens lys og salt.


Israel var først udvalgt som verdens lys og salt. Dette var hendes kald. Men hun brugte Guds Lov, ikke som et lys, men som en maskot - en markering af at hun var noget særligt. Hun satte en grænse mellem sig selv og resten af verden frem for at være salt og lys for resten af verden.

Derfor kom Jesus - det sande Israel. Han blev forkastet af "hans egne" (jøderne, Guds folk), selv om han advarede dem på det kraftigste. Hans tolv disciple blev således indviet som det nye sande Israel og verdens Lys og Salt. Disse brød den grænse, som det gamle Israel havde sat omkring sig selv. De prædikede i den kendte verden. Og det kostede dem livet.

Læser man Paulus, ser man, hvordan han i den grad kaster sig over at nedbryde grænsen mellem jøderne og hedningerne. For jøderne brugte ikke Guds Lov i et kærligt henseende. De forsøgte at understrege med deres gerninger, at de allerede - modsat alle andre - var et fornemt og udvalgt folk.

Citat:
Her er ikke tale om at gå ud og forkynde til verdens ende og dåb mm.
Her taler Jesus jo om Moseloven … guds ord.


Han fuldkommer den. Den er sand og god. Men den var blevet misbrugt og kun fulgt i det ydre.

Citat:
Da Jesus ikke kommer for at nedbryde men for at fuldføre kan man jo spørge: Hvad skal han fuldføre ved den nye pagt ved hans blod, hvis ikke du mener, hans død og opstandelse er grundlaget for den kristne tro?


Hans død og opstandelse er grundlaget for den kristne tro. Og han kalder os til at følge ham og lære af ham.

Citat:
Hvis du tror det kun handler om at blive et godt menneske, mener jeg du tager fejl, for Jesus citeres for at ha’ sagt, at ingen er god andet end gud.


Det handler ikke "kun" om at blive et godt menneske. Det handler om autentisk at være det, vi er bestemt til - en skabning i Guds billede, som reflekterer Hans Kærlighed og Visdom ind i skaberværket.

Det handler således ikke "kun" om os selv, men om hele skaberværket. Om Guds Rige på Jorden.

Citat:
Og frelsen den er ufortjent trods det, der stilles krav til det at være en Jesu discipel.


Tilgivelsen - og de krav der følger med - er vi frie til at gribe!

Citat:
Du tror vel på, at Jesus er oprejst til et himmelsk liv siddende ved guds højre hånd, ikke?


Ja. Men hvad menes der med et himmelsk liv?

Citat:
Nu er det vel sådan i kristen forståelse, at vi kun kan elske fordi gud elskede os først … (?)


Vi er skabt i Guds billede. Og vi kan lære af Jesus - og på den yderste dag opstå som ham. Så ja, vi har fået muligheden for at elske af en kærlig Gud, som elsker os og vil, at vi elsker Ham og hinanden.

Citat:
Det gælder liv og død og du skal være parat til at forlade alt … din mor, far, børn og andre der ikke søger gud … eller forhindre dig i at gøre det … for du er træl … og som en Jesu discipel er du menneskefisker der skal gøre disciple indtil Jesus siger stop.


Sagde han ikke dette til sine disciple og andre, der skulle give livet for at sprede evangeliet i den romerske verden, før straffen faldt over Jerusalem? Eller mener du, at det gælder enhver kristen i dag, at de skal piskes i synagogerne, hades af alle og dø?

------------

Arne:

Citat:
Nu tror jeg ikke buddhisterne mener, at "illusion" skal forstås som ikke-eksisterende, men mere som at vi ser verden skævt, fordi vi ser den med egoistiske øjne.


Jamen, dette mener jeg også er gældende i kristendommen. Nogle ser på verden som en skraldespand, vi skal forlade. Nogle tror endda, at de gode vil blive plukket væk fra jorden i ét nu, mens andre lades tilbage. Dette er vel også at se skævt på Guds gode skaberværk.

------------

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22363 - 18/12/2016 16:18 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919

Thomas:
Citat:
Der er sket meget siden sidst, og jeg tror, at jeg kan svare dig anderledes nu end dengang :-)


Se det er da usædvanligt smiler

Hvorfor er det så vigtigt for dig påny at besvare mit 2 mdr. gamle indlæg, som du en gang har besvaret?

Hvad er der sket for dig?

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22367 - 19/12/2016 10:34 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Thomas
Uregistreret

Hej Tikka

Citat:
Hvad er der sket for dig?


Ja, det spørger jeg også om!

Set fra min nuværende forståelse, så har der altid været en rød tråd, der ikke har forandret sig: Den uselviske kærlighed.

Ikke min uselviske kærlighed. Men den uselviske kærlighed som linse eller prisme. Gennem den linse vurderer jeg, hvad der er sandt, og hvad der er løgn. Hvis jeg f.eks. undersøger forskellige religioner, så lader jeg deres lys skinne gennem prismet, og hvis det er kærlighedens farver, der kastes ud på den anden side, så ved jeg, at her er noget, der er værd at undersøge.

Siden jeg læste bjergprædikenen for første gang, har jeg aldrig sluppet den igen. Her er et suverænt udtryk for uselvisk kærlighed. Og de religioner, der afviger herfra, har jeg forkastet.

- Men hermed siger jeg vel også, at jeg - i en eller anden grad - har været multireligiøs ... Nuvel, men ikke mere. For efter at have læst Wright, så danner der sig et så harmonisk paradigme, at jeg ser bjergprædikenens udtryk for uselvisk kærlighed brede sig til "Den Hele Jesus", Kristus, Helligånden, Gud Faderen, og hele narrativen samt det historiske perspektiv bag narrativen fra Det Nye Testamente.

Jeg er målløs!

Når jeg læser dig, så oplever jeg en kvinde(?), der engang troede - og derfor kan (reflektere over) så mange skriftsteder - men som siden har mistet troen. Er det således fat?

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22371 - 19/12/2016 17:17 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919

Uselvisk kærlighed.

¨¨¨¨¨¨

Bibelen siger gud er kærlighed.

Johannes 3:16-18:
Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn.

Er denne kærlighed uselvisk?

Det mener jeg ikke, da han ved denne handling ønskede at gi’ menneskene … hans skaberværk … en udvej til frelse fra synd og død, for derigennem at kunne modtage den ære der ifølge skrifterne retmæssig kun tilkommer ham som skaberen.

Så frelsen er til guds ære, så kun hans navn bliver helliget. (?)

Matt. 6:9-13:
Citat:
Fadervor,
du som er i himlene!
Helliget vorde dit navn,

komme dit rige,

ske din vilje

som i himlen således også på jorden;

giv os i dag vort daglige brød,

og forlad os vor skyld,
som også vi forlader vore skyldnere,

og led os ikke ind i fristelse,

men fri os fra det onde.

Thi dit er riget og magten og æren i evighed!
Amen.
Top Svar Citer
#22377 - 20/12/2016 10:47 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Thomas
Uregistreret

Hej Tikka

Jeg elsker Jesu lære, som andre kan opfatte som "moraliserende" og "bedrevidende" og føle som "slag" eller "angreb".

Jeg elsker ligeledes at prise Gud og opfatter Ham på ingen måde som en tyran eller "et stort ego", blot fordi Han vil, at vi priser Ham.

Jeg opfatter Gud som Ånd, Perfektion, Kærlighed. Det er i vores interesse at tilbede ham. Tilmed er vi skabt i Hans billede, og ved Helligåndens vejledning kan vi blive bedre til at udtrykke dette billede og blive virkeligt humane - mennesker som vi var ment til at blive.

Og på den yderste dag ...

That’s what it’s like with the resurrection of the dead. It is sown decaying, and raised undecaying. 43 It is sown in shame, and raised in glory. It is sown in weakness, and raised in power. 44 It is sown as the embodiment of ordinary nature, and raised as the embodiment of the spirit. If ordinary nature has its embodiment, then the spirit too has its embodiment. 45 That’s what it means when the Bible says, ‘The first man, Adam, became a living natural being’; the last Adam became a life-giving spirit.

46 But you don’t get the spirit-animated body first; you get the nature-animated one, and you get the spirit-animated one later. 47 The first man is from the ground, and is made of earth; the second man is from heaven. 48 Earthly people are like the man of earth; heavenly people are like the man from heaven. 49 We have borne the image of the man made of earth; we shall also bear the image of the man from heaven.
(1 Corinthians 15)


Hvad mere kan vi ønske?

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 43 af 115 < 1 2 ... 41 42 43 44 45 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
09/05/2024 23:27
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Tysk minister lover oprustning og sikker..
10/05/2024 06:07
Venstre vil bruge EU-midler på kystsikr..
10/05/2024 05:48
Oversvømmelser i Brasilien: Over en mil..
10/05/2024 04:19
OpenAI overvejer om kunstigt genereret p..
10/05/2024 02:51
SABA til DR efter Eurovision: Det er sv..
10/05/2024 01:32
Nyheder fra Religion.dk