annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 49 af 115 < 1 2 ... 47 48 49 50 51 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22423 - 27/12/2016 22:37 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Ak ja, vi må jo hellere levere lidt tankestof til lægprædikanten Arne, så han ikke helt forsumper i den religiøse mytes etikette om, at uvidenhed sku’ skabe belæg for at indføre fantasier om guder i kosmologiske forklaringsmodeller, for den går naturligvis ikke. Så her en hel del interessante forelæsninger til ikke bare hans øjne…;)
http://www.nbi.ku.dk/sciencexplorer/foredrag/universets_udvikling_anne_mette_frejsel/video/

mvh
Simon


Redigeret af Simon (27/12/2016 22:40)
Top Svar Citer
#22424 - 27/12/2016 23:41 Re: Guds Ord [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
At sammenligne verdens skabelse med Big Bang er - set med mine (og nok mange andres!) - totalt latterligt, da Big Bang jo ikke opstod ud af intet, men af noget, der "bangede" - hvad foredragsholderen jo også siger! blinker

Derfor er Big Bang teorien ikke en skabelsesberetning - hvilket seriøse naturvidenskabsfolk udmærket ved - og som naturvidenskabeligt engagerede tidligere debattører, som Ole Bjørn, her på Trosfrihed.dk også ofte understregede blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#22425 - 28/12/2016 00:05 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.

Du skriver:
Citat:
Gud er menneskets opfindelse, og findes kun inde i folks hoveder.
Dén tankegang kan jeg meget vel følge dig i, men jeg synes, du efterlader dig et ubesvaret spørgsmål om, hvad jeg kalder verdens væren:
Der er et univers - måske flere - hvordan er dét gået til?
Naturvidenskaben har intet svar.
De fleste religioner opererer med idéen om en skaber eller en skaberkraft, der har skabt verden - ud af intet! (Buddhisterne mener dog vist nok, at verden er evig - uden begyndelse og uden ende)
Hvor står du?

M.v.h. Arne smiler


SVAR: Jeg kan ikke se, jeg efterlader mig et ubesvaret spørgsmål om "verdens væren" ved at skrive:
Citat:
Gud er menneskets opfindelse, og findes kun inde i folks hoveder.

… Men liv er energi.
Hvorfra det er kommet, ved jeg ikke, men jeg tror, der altid har været energi tilstede.

Du skrev:
Citat:
De fleste religioner opererer med idéen om en skaber eller en skaberkraft, der har skabt verden - ud af intet!
Jeg har aldrig ment, bibelens gud skabte ud af intet, da "han" jo selv er energi.

"Han" skabte med sin ånd og ord ... det er energi, men tager vi bibelens skabelses beretning hvor gud/energien ikke er født, men altid har været tilstede og begynder at skabe, kan man vel sige energien har været bundet i "gud" og udvidet sig til det vi kender idag, hvordan dette forløb er foregået kan jeg ikke forklare dig. smiler

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22428 - 28/12/2016 02:20 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Gud er ikke en menneskets opfindelse, men Gud er nærmere en menneskets opdagelse.

Vi opdager og erkender nogle sammenhænge og en relation, endda kommunikerende relation, vi står i som de åndelige spirituelle religiøse væsner vi er.

At tale om energi i forbindelse Gud er ren ateisme og minder mest om en fysik time, undervisning her.

Men vi er nu biologiske væsner, både med psyke og ånd, bevidsthed, som personlighed, hvorfor Gud aldrig kan reduceres til energi, energi der jo er uden øjne og upersonlig, uden ansigt. Gud er jo et begreb der gør at vi skal kunne blive set og fundet og anerkendt og hjulpet som personer gennem en gensidig tryg stabil levende dynamisk relation, forestillende symbolsk billedlig relation som sproglig kommunikerende relation.

Der findes religioner hvor begrebet Gud reduceres til noget med energi, men kristendommens Guds begreb er langt mere avanceret og hvor vi derfor aldrig kan befinde os under personplanet eller udenfor en kommunikerende eller dialogisk relation. Men i alt mennesket foretager sig deltager følelser og emotioner, som nok har et "energetisk" vitalt biologisk underliggende basis vi også mærker, men det der optager os er intentionale (objektive billedlige motiver) kvalitative personlige værdier og størrelser.

At reducere kærlighed til energi (kokain og dopamin mm) gør vi ej heller da det er person anerkendelse og kommunikation med et andet levende væsen Face to Face, under fire øjne. Og Gud i kristendommen befinder sig aldrig under dette plan, personplanet, og kan som sådan aldrig reduceres til upersonlig energi, som fx i New Age.

At reducere Gud til noget med energi under personplanet og vores menneskelighed, det menneskelige, er en farlig "spirituel" praksis som anskuelse der vil medføre demens før eller siden for det stakkels menneske der er sunket så dybt at det har mistet Kristus, Guds Ansigt og Åsyn.

Den personlige gensidige kommunikation og billedlige ansigtskontakt mellem moderen og barnet eller mellem to voksne der er forelskede fortæller os at vi aldrig må befinde os under disse planer når vi taler om Gud indenfor kristendommen. Selv vore drømme er billedlige objektive intentionale motiv relationer og jo ikke blot manifestationer af subjektiv energi.

Energi er sort og ejer ikke det personlige værdifulde kvalitative kommunikerende. Tænk hvis barnet ikke fik moderens ansigt og person at se og i tale (kommunikation), men blot blev stimuleret med energi, hermed ville vi have fjernet al menneskelighed = Kristi'lighed fra jordens overflade, fjernet al ansigtelig fremsyn og kærlig længsel mellem levende væsner.

Happy New Year

Spiritualitet i kristendommen er forbundet med ufattelig skønhed, hvorfor der må være personhed og ansigt, ansigtelighed og billedlighed med i spillet, og energi er et fattigt begreb ved siden af der minder om undervisning i fysik der overhovedet ikke formår at redegøre for noget indenfor personlighedslivet vores.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#22429 - 28/12/2016 02:59 Re: Guds Ord [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

Den personlighed du iklæder bibelens gud … skaberguden … findes ikke andet end i folks hoveder og i bibelen.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 49 af 115 < 1 2 ... 47 48 49 50 51 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
Nyheder fra Religion.dk