annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15660879
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380393
Et andet syn 1989734
Jesu ord 1522509
Åndelig Føde 1515643
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 373 gæster og 31 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 40 af 115 < 1 2 ... 38 39 40 41 42 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22338 - 15/12/2016 17:42 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1892

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.

Jeg tror, jeg nu forstår dig angående: "ta' ansvar" - på den måde, at du ta'r ansvar for egne handlinger.

Det er ikke - som jeg et øjeblik blev i tvivl om - at "ta' ansvar" for andres adfærd blinker

Og så kan jeg kun tilslutte mig din forståelse af kristen næstekærlighed smiler

M.v.h. Arne smiler



Når man tar’ ansvar er ens handling svar på det man tager på sig.

Man skal elske næsten som sigselv.

Man tar’ ansvar for sig selv og man tager ansvar for næsten man møder på sin vej, hvis denne har behov, også hvis dennes adfærd/situation er selvforskyldt.

Man kan ikke se sig fri og kigge den anden vej.

Er din fjende tørstig og sulten, giver du ham mad og drikke.

At være næstekærlig er for mig en bred vifte, fra eksempelvis det at være lyttende hvis det er behovet, og så helt i den anden ende, hvor der kan blive tale om at gi' sit liv.

Der ikke nogen "facitliste" at forholde sig til som før kristendommen da man havde Moseloven.

Nu er der det dobbelte kærlighedsbud … Matt. 22:36-40 … som det kaldes … at forholde sig til; og hvis man elsker Gud af hele sit hjerte, sjæl og sind vil man også elske sin næste som sigselv, da kærligheden kommer fra gud.

Dog mener jeg godt man kan være næstekærlig uden at tro og elske gud, når blot man behandler andre man møder i sit liv, som man ønsker de skal behandle én, men gud kan ikke sådan negligere, når du spørger til ægte kristent næstekærlighed … som jeg i øvrigt mener kun kan være ægte, når der er tale om kærlighed.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22340 - 15/12/2016 18:21 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Man tar’ ansvar for sig selv og man tager ansvar for næsten man møder på sin vej, hvis denne har behov, også hvis dennes adfærd/situation er selvforskyldt.
Fint nok, synes jeg - så længe dét at tage ansvar for næsten ikke udarter til også at tage magten over næsten.

Enig i, hvad du ellers skriver - også om næstekærlighed udenfor den kristne religion - og som ikke behøver blot at være "snusfornuftig", men godt kan være ud fra, hvad jeg vil kalde "ægte næstekærlighed" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22342 - 15/12/2016 18:51 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1892
Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Man tar’ ansvar for sig selv og man tager ansvar for næsten man møder på sin vej, hvis denne har behov, også hvis dennes adfærd/situation er selvforskyldt.
Fint nok, synes jeg - så længe dét at tage ansvar for næsten ikke udarter til også at tage magten over næsten.

Enig i, hvad du ellers skriver - også om næstekærlighed udenfor den kristne religion - og som ikke behøver blot at være "snusfornuftig", men godt kan være ud fra, hvad jeg vil kalde "ægte næstekærlighed" blinker

M.v.h. Arne smiler


Arne: Fint nok, synes jeg - så længe dét at tage ansvar for næsten ikke udarter til også at tage magten over næsten.

Det mener jeg også kan komme på tale, hvis næsten er ude af sig selv ect., og ellers i øvrigt ikke er i stand til at tilkendegive om hjælpen ønskes.

"Han" kan også være til fare for sig selv og andre.

I beretningen om den barmhjertige samaritaner tilkendegav, den der blev hjulpet ikke, om hjælpen var ønsket, da han var halvdød. Lukas 10:25-37


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22344 - 15/12/2016 21:10 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg skrev:
Citat:
Fint nok, synes jeg - så længe dét at tage ansvar for næsten ikke udarter til også at tage magten over næsten.
hvortil du bl.a. svarer:
Citat:
Det mener jeg også kan komme på tale, hvis næsten er ude af sig selv ect., og ellers i øvrigt ikke er i stand til at tilkendegive om hjælpen ønskes.
Det er så netop her, der efter min mening lurer en "besserwisser-fare" for religiøst magtmisbrug - som vi f.eks. har set i den katolske kirkes magt-hierarki (Pavens ufejlbarlighed, den spanske inkvisition, korstog, heksebrændinger og i mindre grad præsteskabers magtmisbrug overfor medlemmer af deres menigheder).

Kan man håndtere det ægte næstekærligt i de situationer, du beskriver?
Ja, måske - men måske ikke cool

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22345 - 15/12/2016 22:34 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1892
Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Tikka.

Jeg skrev:
Citat:
Fint nok, synes jeg - så længe dét at tage ansvar for næsten ikke udarter til også at tage magten over næsten.
hvortil du bl.a. svarer:
Citat:
Det mener jeg også kan komme på tale, hvis næsten er ude af sig selv ect., og ellers i øvrigt ikke er i stand til at tilkendegive om hjælpen ønskes.
Det er så netop her, der efter min mening lurer en "besserwisser-fare" for religiøst magtmisbrug - som vi f.eks. har set i den katolske kirkes magt-hierarki (Pavens ufejlbarlighed, den spanske inkvisition, korstog, heksebrændinger og i mindre grad præsteskabers magtmisbrug overfor medlemmer af deres menigheder).

Kan man håndtere det ægte næstekærligt i de situationer, du beskriver?
Ja, måske - men måske ikke cool

M.v.h. Arne smiler



Religiøst magtmisbrug!?

Nu taler vi jo ikke om magtmisbrug, men om kærlighed.

Du spurgte: "Hvordan lever man ægte kristent næstekærligt?"


Så når du spørger: "Kan man håndtere det ægte næstekærligt i de situationer, du beskriver?"

Så er mit svar: Ja, det mener jeg er muligt, fordi vi tale om kærlighed.

Kærlighed er at gi’ uden bagtanke og/eller forventning om gengældelse ect.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
annonce
Side 40 af 115 < 1 2 ... 38 39 40 41 42 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
20/04/2024 13:52
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
20/04/2024 13:31
Vigtige præciseringer
af ABC
20/04/2024 13:23
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Pernille Skipper er nu officielt formand..
20/04/2024 15:07
Satser på at åbne Knippelsbro inden my..
20/04/2024 15:02
Region vil tage hul på milliardlån til..
20/04/2024 12:26
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Nyheder fra Religion.dk