annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 436 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 37 af 115 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22308 - 11/12/2016 14:38 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Tak for svar.
Siden du nu inviterer mig til at foreslå et "debat-spørgsmål" er mit umiddelbare svar dette (som jeg jo skrev i forrige indlæg):
Citat:
Jeg vil dog stadig mene, at den personlige intuitive inspiration (eller hvad man nu skal kalde det) fra kristendommens religiøse idéer er dét, det i virkeligheden handler om - for hver enkelt af os blinker
Og jeg vil tilføje: Også fra andre religioner (som bl.a. Aldous Huxley jo var åben for) blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22309 - 11/12/2016 14:44 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Hvis du mener dette:
Citat:
Jeg vil dog stadig mene, at den personlige intuitive inspiration (eller hvad man nu skal kalde det) fra kristendommens religiøse idéer er dét, det i virkeligheden handler om - for hver enkelt af os


Så får mange det måske til følgende:
Citat:
Jesus er en figur, der suger det til sig, som vi godt kan lide. Han bliver eksponent for alt det, vi gerne vil fremme.


Men når jeg læser historikerne, så åbner der sig en verden for mig, hvor jeg ser på Jesus og kristendommen på ny. Og det føles så befriende, at jeg aldrig ville have troet det!

Håber, at HansKrist læser med blinker

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22310 - 11/12/2016 16:52 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Når du skriver:
Citat:
Men når jeg læser historikerne, så åbner der sig en verden for mig, hvor jeg ser på Jesus og kristendommen på ny. Og det føles så befriende, at jeg aldrig ville have troet det!
så var det jo netop dét, jeg mente med mine ord:
Citat:
Jeg vil dog stadig mene, at den personlige intuitive inspiration (eller hvad man nu skal kalde det) fra kristendommens religiøse idéer er dét, det i virkeligheden handler om - for hver enkelt af os blinker
For dig har inspirationen så åbenbart været nogle historikere (og ikke den ovennævnte danske teologiprofessor).

Det ville være skønt, synes jeg, om det var muligt, at du kunne orientere lidt mere om "den verden, hvor du ser Jesus og kristendommen på ny" - så vi andre - om muligt - kunne få del i din oplevelse.
For mig er det i hvert fald endnu ikke lykkedes at fornemme den.

Min inspiration kommer især fra det visuelle, det meditative og det sanselige (Ikoner, meditation, levende lys og røgelse) - og det er jo vist noget andet blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22315 - 12/12/2016 10:52 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Det ville være skønt, synes jeg, om det var muligt, at du kunne orientere lidt mere om "den verden, hvor du ser Jesus og kristendommen på ny" - så vi andre - om muligt - kunne få del i din oplevelse.


Jeg vil gøre mit bedste. Det er nok klogt, hvis jeg deler det op. Der er så meget, at jeg ikke kan servere alt i ét indlæg.

Det hele begyndte med, at jeg fandt det frydefuldt at give slip på "grudges" og bare ønske det bedste for andre - ikke mindst dem jeg havde det svært med. Jeg brugte metta meditation, hvor man "ønsker andre det bedste". Dette virkede som en psykologisk teknik ... men kun et øjeblik. Jeg havde ligesom brug for "en baggrund", en ny indstilling, et nyt paradigme i min tankegang.

Jeg bad, at mit hjerte måtte blive sat fri til at elske.
Jeg ønskede ikke længere indsigt (selv om jeg tror, at indsigt og kærlighed går hånd i hånd). Det var ellers "åndelig indsigt", der altid var vigtigst for mig. Nu ønskede jeg blot hjertets frihed.

Samtidig gik det op for mig, at der var en forskel på den uselviske kærlighed i buddhismen og i kristendommen.

1) Jesus er den eneste - i de forskellige religioner - der gav sit eget liv for at igangsætte det, han troede på og ville give videre til os.

2) Den uselviske kærlighed i buddhismen ser i sidste ende ud til at være rettet mod ens egen indre fred og frihed. Nirvana er for individet. Men i kristendommen er Guds Rige for fællesskabet.

Angående punkt 2:
Skiftet i mit syn på kristendommen kom, da det gik op for mig, at den uselviske kærlighed ikke (kun) er rettet mod ens egen åndelige udvikling - selv om jeg bestemt tror, at den vil have en stor betydning - men at den er rettet mod Guds Rige. Hvad mener jeg?

Jeg mener, at Gud ikke (kun) gør noget FOR de kristne, men at Gud gør noget GENNEM de kristne. De kristne bliver "arbejdere" i Guds Riges komme. At Gud ikke gør noget FOR mig, men GENNEM mig gør, at jeg kan rette mit hjerte udefter på en langt mere autentisk måde. Ja, den uselviske kærlighed bliver mere autentisk.

Jeg har meget mere at sige, og jeg håber, at jeg får muligheden for det, som dialogen skrider frem :-)

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22317 - 12/12/2016 21:56 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg har læst - et par gange - og med interesse - hvad du skriver nu.

Jeg vidste ikke hvad ordet "grudges" står for, men har fundet ud af, at det er noget i retning af ikke at unde andre noget.
Jeg vidste heller ikke, hvad "metta meditation" er, men har læst at "metta" står for kærlig venlighed.

Du skriver også (om buddhisme kontra kristendom):
Citat:
Nirvana er for individet. Men i kristendommen er Guds Rige for fællesskabet.
Det så din opfattelse, og hvor jeg kommer til at tænke på Thomasevangeliet:
Citat:
THOMAS EVANGELIET LOGION 113:
Hans disciple sagde til ham:
”Hvornår vil riget komme?”
”Det vil ikke komme efter forventning.
De skal ikke sige: ”Se her!” eller: ”Se der!”
Men faderens rige er spredt over jorden, og
mennesker ser det ikke.”
og på
Citat:
LUKASEVANGELIET KAPITEL 17, VERS 20 OG 21:
V20 Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han:
”Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage
det; V21 man vil heller ikke kunne sige: Se, her
er det! Eller: Se dér! For Guds rige er midt
iblandt jer.”
Om Nirvana er for individet, som du hævder, kan man måske nok påstå, men er det ikke også sådan, at individet i Nirvana blive ét med altet - eller noget i den retning? (Det tør jeg dog ikke at "gøre mig klog på")

Dine afsluttende ord:
Citat:
Jeg mener, at Gud ikke (kun) gør noget FOR de kristne, men at Gud gør noget GENNEM de kristne. De kristne bliver "arbejdere" i Guds Riges komme. At Gud ikke gør noget FOR mig, men GENNEM mig gør, at jeg kan rette mit hjerte udefter på en langt mere autentisk måde. Ja, den uselviske kærlighed bliver mere autentisk.
finder jeg lidt vanskelige helt at forstå.

Håber du vil uddybe.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 37 af 115 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Beboer på Christiania tjente 20 million..
26/04/2024 14:32
Brasiliansk fodboldlegende stopper lands..
26/04/2024 14:19
Politiet ophæver afspærringer ved Øst..
26/04/2024 13:31
Kinesiske Temu er den tredjemest populæ..
26/04/2024 13:00
Nyheder fra Religion.dk