annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15655816
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379948
Et andet syn 1989363
Jesu ord 1522370
Åndelig Føde 1513757
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 382 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 34 af 115 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22261 - 06/12/2016 02:34 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

Thomas:
Citat:
Næste ord i bjergprædiken lyder:

Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed,
for Himmeriget er deres.


Det minder mig om et ord fra Johannesevangeliet. Det kan måske forklare, hvorfor en ægte kristen kan blive forfulgt:

Jer kan verden ikke hade, men mig hader den, fordi jeg vidner om den, at dens gerninger er onde.
(Johannes 7, 7)


Her er mit bud:

Årsagen til hadet og forfølgelsen af de retfærdige, er på grund af Jesu navn fordi antikrist, ikke kender den gud som har udsendt Jesus.


Johannes 15:18-21: Når verden hader jer, skal I vide, at den har hadet mig før jer.
Var I af verden, ville verden elske jer som sit eget; nu er I ikke af verden, men jeg har udvalgt jer af verden, derfor hader verden jer.
Husk det ord, jeg sagde til jer: En tjener er ikke større end sin herre.
Har de forfulgt mig, vil de også forfølge jer; har de holdt fast ved mit ord, vil de også holde fast ved jeres.
Men alt det skal de gøre mod jer på grund af mit navn, fordi de ikke kender ham, som har sendt mig.



Johannes 16:1-3: Sådan har jeg talt til jer, for at I ikke skal falde fra. De skal udelukke jer af synagogerne, ja, der kommer en tid, da enhver, som slår jer ihjel, skal mene, at han derved tjener Gud. Og det skal de gøre, fordi de hverken har kendt Faderen eller mig.


¨¨¨¨

Top Svar Citer
#22262 - 06/12/2016 12:39 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Tak for ordene.
Vi opfatter ikke kristendommen på helt samme måde - og dét er jo netop det spændende ved det - synes jeg smiler

Citat:
Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed,
for Himmeriget er deres.
Jeg tillader mig at tvivle på, at denne saligprisning er den helt oprindelige, for den kan jo umiddelbart forstås på to måder:
1. "Belønning" til massemorderen.
2. "Belønning" til dem, der kæmper for retfærdighed - f.eks. til fangne tagne danske frihedskæmpere under 2. verdenskrig.

For mig - og vel næsten alle andre - er det selvfølgelig den sidste opfattelse, der menes blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22264 - 06/12/2016 16:44 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Thomas
Uregistreret

Hej Tikka og Arne

Tak for respons!

Tikka:
Citat:
Her er mit bud:

Årsagen til hadet og forfølgelsen af de retfærdige, er på grund af Jesu navn fordi antikrist, ikke kender den gud som har udsendt Jesus.

Johannes 15:18-21: Når verden hader jer, skal I vide, at den har hadet mig før jer.
Var I af verden, ville verden elske jer som sit eget; nu er I ikke af verden, men jeg har udvalgt jer af verden, derfor hader verden jer.
Husk det ord, jeg sagde til jer: En tjener er ikke større end sin herre.
Har de forfulgt mig, vil de også forfølge jer; har de holdt fast ved mit ord, vil de også holde fast ved jeres.
Men alt det skal de gøre mod jer på grund af mit navn, fordi de ikke kender ham, som har sendt mig.

Johannes 16:1-3: Sådan har jeg talt til jer, for at I ikke skal falde fra. De skal udelukke jer af synagogerne, ja, der kommer en tid, da enhver, som slår jer ihjel, skal mene, at han derved tjener Gud. Og det skal de gøre, fordi de hverken har kendt Faderen eller mig.


N. T. Wright har sagt noget i stil med, at det onde netop har samlet alle kræfterne, fordi Gud har samlet de gode kræfter i Jesus. Det passer vel meget godt med din indledende replik.

Arne:
Citat:
Jeg tillader mig at tvivle på, at denne saligprisning er den helt oprindelige, for den kan jo umiddelbart forstås på to måder:
1. "Belønning" til massemorderen.
2. "Belønning" til dem, der kæmper for retfærdighed - f.eks. til fangne tagne danske frihedskæmpere under 2. verdenskrig.

For mig - og vel næsten alle andre - er det selvfølgelig den sidste opfattelse, der menes


Ja, det kan næppe være den første, der er tale om. Ordene skal vel ses i deres sammenhæng for at give mening.

Men du siger "frihedskæmpere" ...
Jeg tænker i højere grad på folk som apostlene. De kæmpede slet ikke med våben, men gjorde udelukkende det gode. Og de blev forfulgt. - Og mange af dem dræbt.

Hvorfor mon?
Læser man Paulus, så finder man, at apostlene forsøgte at nedbryde skel mellem folk - jøder og hedninge. Alle folk fik mulighed for at samles under kærlighedens fane. Jesus. Men dette vakte i den grad anstød. Hvorfor?

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22274 - 07/12/2016 10:49 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
For mig er der to overraskelser ved at deltage i denne tråd.

Den første overraskelse er Bibelens meget begrænsede troværdighed, som følge af at indholdet har cirkuleret mellem mange forskellige mennesker - i mindst årtier - før det omsider er blevet skrevet ned - af øjenvidner eller tredjemand (eller fjerde eller femte - osv.).

Den anden overraskelse er formuleringen af den saligprisning, du netop nu har i fokus:
Citat:
Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed,
for Himmeriget er deres.
Forbrydere forfølges på grund af retfærdighed - og de der kæmper for retfærdighed kan blive forfulgt af de uretfærdige.

En så dobbelttydig formulering kan da umuligt være "Guds Ord" (som jo er din overskrift for denne tråd).

Og hvis vi nu sætter, at bjergprædikenen faktisk har fundet sted - for ca. 2000 år siden - samt at den første nedskrivning herom er lige så tvetydig som vores danske oversættelse - og at Jesus er den anden person i "Den Hellige Treenighed" (fra "før alle tider") - så må de oprindelige ord jo simpelthen være gået tabt!

Hvor er kristendommens teologer i dette spørgsmål?
Der må da være mange (for ikke at sige alle), der har set denne (ukristelige?) tvetydighed blinker

Jeg kan ikke sige, at jeg er kristen - i hvert fald ikke mere end så meget andet - men jeg fornemmer da, at den oprindelige kristendom var en guddommelig inspiration.

Jeg fornemmer imidlertid også, at både begrebet "Gud" og begrebet "Kristendom" begge i tidens løb er blevet påklistret en masse indhold, som ikke er guddommeligt - og måske også har mistet noget af det oprindelige ægte.

Dét står mere klart for mig nu - som følge af denne din tråd "Guds Ord".
Så tak for det - uanset at vi nok ikke er helt enige blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22275 - 07/12/2016 15:20 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
Den første overraskelse er Bibelens meget begrænsede troværdighed, som følge af at indholdet har cirkuleret mellem mange forskellige mennesker - i mindst årtier - før det omsider er blevet skrevet ned - af øjenvidner eller tredjemand (eller fjerde eller femte - osv.).


Dette skaber ikke nødvendigvis begrænset troværdighed i historikernes øjne, som har mange flere værktøjer til at afdække historisk troværdighed end et "mundtligt cirkuleret indhold".

Mange historikere og lærde inden for Det Nye Testamente mener faktisk, at de 27 bøger i Det Nye Testamente virkelig giver et pålideligt portræt af jesus.

Citat:
En så dobbelttydig formulering kan da umuligt være "Guds Ord" (som jo er din overskrift for denne tråd).


Jeg mener ikke, at den er dobbelttydig, når man læser den i sin sammenhæng. Vores sproglige formuleringer skal vel ses i deres sammenhæng med hinanden og med situationen.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 34 af 115 < 1 2 ... 32 33 34 35 36 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af ABC
19/04/2024 21:37
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Nyheder fra Religion.dk