annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Blitz your Bliss
Hvem er online?
0 registrerede 336 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 115 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21833 - 04/11/2016 13:29 Re: Guds Ord [Re: ]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Du skriver: Jeg skrev i et andet indlæg:
Her på jorden forstår jeg Guds Rige som de mennesker, der i tro(fasthed) følger Jesus.Ja man skal anerkende at Jesus er kongen i Guds rige, man skal ikke bare være gode ved hindaanden

Hvis begge oversættelser skal med, så kan jeg tilføje, at det er de mennesker, der lever et uselvisk kærligt liv blandt hverandre, fordi de i hjertet er opfyldt af uselvisk kærlighed - og som, jf. missionsbefalingen, lærer andre at holde alt det, som Jesus har befalet.
Ja men det er jo ikke nok at man har kærlighed, man skal også have gerninger der der viser at man annerkender Jesus som konge i Guds rige, det er rigtig som du også siger at man skal følge missionsbefalingen, det vil sige at man skal gøre som Jesus gjorde og som han lærte sine decciple at gøre nemlig at gå fra hus til hus og fra landsby til landsby og forkynde at Guds rige er nær, det var det han befalede os at gøre og hvem i år 2016 er mest kendt for at gøre det.
Top Svar Citer
#21837 - 04/11/2016 14:45 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne og Jørgen

Arne:
Citat:
Generelt kan jeg ikke frigøre mig fra mistanke om, at alle mennesker, der vil missionere, vil byde over andre, vil gøre sig klogere end andre - evangelisterne medregnet - også ofte handler ud fra motiver i dem selv, der ikke lige er "uselvisk kærlighed".


Ok. Den mistanke har jeg faktisk aldrig haft om Jesus og Buddha. Men sidenhen er der kommet meget råd i religionerne!

Citat:
Når jeg møder en missionær (også Bibelens forfattere), vil mit første spørgsmål derfor være:
Hvorfor tror du, at du er klogere end mig?.
Og det næste:
Hvad er dit motiv for at søge at påvirke mig?


Jeg vender tværtimod deres tale indefter. Ind i mig selv. For mig at se er skrifterne i kristendommen og buddhismen som en skatkiste, jeg gerne vil gøre plads til i mit indre.

Citat:
Det er da fair nok, at vi alle udtaler os om vore egne standpunkter - men det må være "på lige fod" vil jeg mene


Jamen, tager vi historien om Jesus, så må den underdanige fod vel siges at være hans. Han gav sit liv for den "kirke", han satte i verden.

Jeg vil gerne have lov til at fortsætte denne tråd med ord fra bl.a. Det Nye Testamente. Jeg håber ikke, at det vil forarge dig.

------------

Jørgen:
Citat:
Ja men det er jo ikke nok at man har kærlighed, man skal også have gerninger der der viser at man annerkender Jesus som konge i Guds rige


Men disse gerninger skal først og fremmest være nogle, der udspringer af oprigtig kærlighed, vil jeg da bestemt mene. Jf. bjergprædikenen.

Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!

------------

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#21839 - 04/11/2016 16:34 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

Thomas:
Citat:
Nu du selv bringer omvendelse og syndsforladelse på banen, hvad forstår du så ved omvendelse?


En kort version:

Omvendelsen er den frie viljes valg som er sammensat af tro, håb og kærlighed som gennem den ny identitet giver sig udslag i ens adfærd og gerninger til frelse …


¨¨¨¨
Fortsættelse.

… Frelsen som man ikke kan gøre sig fortjent til. Ej heller gennem uselvisk kærlighed, og som jeg mener ikke er afgørende for frelsen, men et ideal.

Dette vil jeg begrunde med apostlen Peters fornægtelse at Jesus 3 gange og Jesu reaktion på dette; Peters fornægtelse som Jesus vidste forinden det skete.

Det handler om hjertetilstanden.

Bibelens gud kan læse hjerter og kan forme det menneske, han kan se egnet til opfyldelse af sine hensigter … se blot beretningen om Saulus/Paulus, der på vej til Damaskus blev omvendt på stedet, trods det han forfulgte de kristne … og samme Paulus som taler om:

Citat:
For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg. Men når jeg gør det, jeg ikke vil, er det ikke længere mig, der handler, men synden, som bor i mig.
Romerne 7:19-20

Trods dette var han udvalgt og havde guds ånd i følge skrifterne.

Men elske skal man.

Man kan selvfølgeligt ikke elske på befaling (skal) … men elske skal man, dog svært af mange grunde … og få finder "vejen" … fordi … for at elske gud skal troen og håbet også være tilstede som skal afspejle sig i "det nye menneske" i ord og gerning til guds ære.

Troen på han er virkelig, og at han i sin store kærlighed har sendt sin himmelske søn til frelse, så de som tror og handler derpå, lever i håbet om at guds lovede jordiske rige bliver en realitet.

Deri er frelsen … frelsen fra synd og død … og det håb man vender sig imod i omvendelsen i tro og kærlighed.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#21844 - 04/11/2016 20:47 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Dit svar angående "mennesker, der vil missionere, vil byde over andre, vil gøre sig klogere end andre":
Citat:
Ok. Den mistanke har jeg faktisk aldrig haft om Jesus og Buddha. Men sidenhen er der kommet meget råd i religionerne!
viser vel, at det er væsentligt at skelne mellem det originale og det knap så beundringsværdige - som Matthæusevangeliet siger i kapitel 7:
Citat:
Tag jer i agt for de falske profeter, der kommer til jer i fåreklæder, men indeni er glubske ulve. På deres frugter kan I kende dem. Plukker man druer af tjørn eller figner af tidsler.
(og hvorfra du jo - i samme ånd - citerer vers 22 og 23) blinker

Jeg vil derfor stadig mene, at den, der missionerer, har et meget alvorligt samvittigheds-spørgsmål hængende over sit hoved:
Er det nu også det rigtige at gøre?

For "det originale" kender vi jo kun fra, hvad der sidenhen er nedskrevet - og hvor pålideligt er dét?

Dér har vi vel hver især kun den mulighed at vurdere efter bedste evne, hvad der er ægte - og hvad der sidenhen er påklistret blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (04/11/2016 20:51)
Top Svar Citer
#21846 - 05/11/2016 07:53 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Thommas du skriver: Den må jeg tage på min kappe. Tråden handler om Jesu ord og bud, og jeg gik i gang fra en ende af. Jeg opfatter da også Guds Ånd i alle Jesu ord. Jeg oplever det samme ene lys skinne i al hans lære og gerning. Hvert et ord fortæller meget - og noget essentielt - også saligprisningerne.

Men du er meget velkommen til at byde ind!! Jeg fortsætter nok med at tage ordene bid for bid, men jeg er også med på en sving-om andre steder i skrifterne!

Og så er det jeg skriver at jeg trode at tråden hed Guds ord, og at så må jeg jo have misforstået noget, har jeg det ?
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 115 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Sidste år uddelte politiet næsten 4.00..
19/04/2024 08:52
Omstridt stutteri ryger på tvangsauktio..
19/04/2024 08:34
Minister annullerer besparelser på inte..
19/04/2024 08:20
Træværksted brændt ned i Bramming
19/04/2024 08:16
Nyheder fra Religion.dk