annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 510 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 115 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21777 - 29/10/2016 10:21 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Til ordene fra Thomas, som var rettet til Simon:
Citat:
Jeg kan forstå ud fra dine andre indlæg, at du tænker, at Arne er en lægprædikant. Det er vi andre vist ikke enige med dig i, har jeg også forstået.
stiller du, Anonym, spørgsmålet:
Citat:
Hvem "vi andre"?

Det får du jo næppe svar på, men jeg har et tillægsspørgsmål:
Hvem er ikke "vi andre"? ler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21778 - 29/10/2016 13:34 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Hej Thommas ja det han jeg for det er et af hovedtemaerne i Biblen, som jeg allerede hat vist dig/jer så er et af skriftstederne Åbenbaringen
21 Og jeg så en ny himmel+ og en ny jord;+ den tidligere himmel+ og den tidligere jord+ var nemlig forsvundet, og havet+er ikke mere. 2 Jeg så også den hellige by,+ det ny Jerusalem, komme ned fra himmelen+ fra Gud, beredt som en brud+ smykket for sin ægtemand.+ 3 Så hørte jeg en høj røst fra tronen sige: „Se! Guds telt*+ er hos menneskene, og han vil bo*+ hos dem, og de skal være hans folk.+ Og Gud selv vil være hos dem.+ 4 Og han vil tørre hver tåre+ af deres øjne, og døden skal ikke være mere,+ heller ikke sorg eller skrig eller smerte skal være mere.+Det som var før er forsvundet.“+
5 Og han som sad på tronen+ sagde: „Se! Jeg gør alting nyt.“+Og han siger: „Skriv, for disse ord er troværdige og sande.“ 6 Og han sagde til mig: „De er blevet til virkelighed!* Jeg er Alʹfa og Omeʹga,* begyndelsen og enden.+ Enhver der tørster vil jeg frit give af kilden med livets vand.+ 7 Enhver der sejrer skal arve dette, og jeg vil være hans Gud+ og han skal være min søn.+8 Men de feje og de uden tro+ og de som er afskyelige i deres snavs,+ og mordere+ og utugtige+ og sådanne som øver spiritisme,* og afgudsdyrkere+ og alle løgnerne,+ deres lod er i søen som brænder med ild+ og svovl.+ Dette er* den anden død.“+

Og der er mange flere som jeg nok skal skrive til dig / jer
Top Svar Citer
#21780 - 30/10/2016 11:10 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Når du nu bringer den tredje saligprisning:
Citat:
Salige er de sagtmodige,
for de skal arve jorden.
og med ordforklaringen:"som ikke protesterer eller beklager sig; stilfærdig på en resigneret eller lidt sørgmodig måde",
og når jeg sammenholder med de to første og alle de efterfølgende, så det samlede billede er:
Citat:
Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres.
Salige er de, som sørger,
for de skal trøstes.
Salige er de sagtmodige,
for de skal arve jorden.
Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden,
for de skal mættes.
Salige er de barmhjertige,
for de skal møde barmhjertighed.
Salige er de rene af hjertet,
for de skal se Gud.
Salige er de, som stifter fred,
for de skal kaldes Guds børn.
Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed,
for Himmeriget er deres.
med tilføjelsen:
Citat:
Salige er I, når man på grund af mig håner jer og forfølger jer og lyver jer alt muligt ondt på. Fryd jer og glæd jer, for jeres løn er stor i himlene; således har man også forfulgt profeterne før jer.
så ser jeg det som "en gulerod" til alle dem, der ikke gør andre ondt - i modsætning til alle de sædvanlige "pisk", vi får: Du skal - du skal - du skal ....

Derfor bliver det for mig meget enkelt og ligetil at forstå saligprisningerne, som en hyldest til "de gode" - og en trøst til "de lidende".

Nu er jeg jo ikke kristen (i hvert fald ikke mere end jeg er buddhist og så meget andet), men det er påfaldende, synes jeg, at menneskets forhold til dyr og til naturen slet ikke nævnes.

Nu kan det vel ikke udelukkes, at Jesus i virkeligheden også har sagt noget i retning af.
- salige er de, der er gode ved dyr
og
- salige er de, der er gode ved naturen
for den, der har nedskrevet dette evangelium - mange år senere - og som ikke selv var til stede, men som har hørt det hele fra andre kan vel umuligt have fået alle detaljer med - ordret blinker

Jeg oplever stor, smuk og vidunderlig inspiration i kristendommen - især kærligheden i alle dens former - men den fuldkomne religion, det er den ikke for mig.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21784 - 31/10/2016 07:41 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Jørgen Primdahl
Uregistreret

Hej hvorfor bliver i ved med at snakke om saligprisning, bjergprædkenen er da rigtig fin men det er da ikke det der er Biblens tema, det er da Guds rige, jeg syntes i går alt for meget op i saligprisning
Top Svar Citer
#21785 - 31/10/2016 09:42 Re: Guds Ord [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Jørgen.

Hvis du går til starten af denne tråd - altså det første indlæg - så ser du, at det er Thomas (og altså ikke mig), der startede denne tråd med ordene:
Citat:
Kære alle

I denne tråd vil jeg gøre opmærksom på Guds Ord generelt, men langt hen ad vejen på Jesu bud specifikt.

Jeg tænker, at Bjergprædikenen er et godt sted at starte. I de efterfølgende indlæg vil jeg fokusere på et kortere tekststykke af gangen.
så det er Thomas - og ikke mig - du må rette dit spørgsmål til blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 115 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Mand fundet død i skurvogn i Dragør
29/04/2024 11:39
Salling Group omsatte for rekordmange mi..
29/04/2024 11:38
Kamerafælder skal undersøge grænselan..
29/04/2024 11:31
Spaniens premierminister efter tænkepau..
29/04/2024 11:22
Danmarks håndboldherrer indleder OL mod..
29/04/2024 11:18
Nyheder fra Religion.dk