annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 29 af 115 < 1 2 ... 27 28 29 30 31 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22012 - 15/11/2016 17:06 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du skriver:
Citat:
Jeg tror på, at Guds kærlighed opleves, når man selv har kærlighed til sine medmennesker.
Mit svar:
Jeg tror på oplevelsen af Guds kærlighed - først og fremmest derved at opleve - helt ind i hjertet - at både verden - og én selv - er blevet givet eksistens - en Guds kærlighed, der kan "smitte" videre - til næsten - og til alt værende.

Angående:
Citat:
Salige er de rene af hjertet,
for de skal se Gud.
og dit spørgsmål:
Citat:
Men hvad vil det sige at være ren af hjertet?
Det, mener jeg, er der særdeles mange svar på blinker

Professor i religionshistorie Mircea Eliade (der nu er død) skrev i sit 4-binds værk: De religiøe ideers historie (ISBN 87-00-60482-8) i bind 3 om "De hesykastiske munke. Gregorius Palamas" og deres theosis.

"Ren af hjertet" finder vi også i buddhismens: Om mani padme hum, som nogle - nok lidt for primitivt - har oversat til: "Oh du juvel i lotusblomsten", og hvor "juvelen" netop er "hjertets renhed".

Endelig husker jeg en tredje fortælling, som måske/måske ikke stod i en bog om Den tibetanske dødebog.
Jeg husker den ikke så klart, men det væsentlige var, at en munk i flere år i bøn og askese forgæves søgte Gud:
Citat:
Fortvivlet forlod han det hellige sted, og på vejen, hvor han vandrede, så han en hund, der lå hjælpeløs på vejen med hele bagpartiet smadret af et vognhjul.
Den havde åbenbart ligget der hjælpeløs i nogen tid, for der var allerede maddiker i de betændte sår.
Munken overvejede, hvad han skulle gøre, og endte med at det eneste gode, han kunne gøre var at slikke det stakkels dyrs betændte og maddikefyldte sår.
I det øjeblik hans tunge nåede såret, forsvandt hunden - og i stedet stod Gud der.
Munken sagde: Jeg har søgt dig, alt hvad jeg kunne i 3 år.
Gud svarede: Jo, jeg har været her hele tiden.

Og så glemte jeg lige at sige, at jeg et sted så "juvelen i lotusblomsten" karakteriseret med ordene: visdom og medfølelse blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22014 - 15/11/2016 17:42 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Tikka og Arne

Tikka:
Citat:
Ingen kan se gud og leve.

Johannes 1:18: Ingen har nogen Sinde set Gud; den enbaarne Søn, som er i Faderens Skød, han har kundgjort ham.

2 Mosebog 33:20: Og han sagde: »Du kan ikke skue mit Aasyn, thi intet Menneske kan se mig og leve.«


Og:
Citat:
Som jeg forstår bibelen ... guds ord ... er det kun de hellige ... de udvalgte af guds ånd ... de som skal sidde i himmelen sammen med Jesus, der vil komme til at se guds ansigt ... efter Jesu 2 genkomst til jorden ... når de er blevet oprejst til et himmelsk liv.


Det betyder måske - hvis det skal passe ind i din forståelse af biblen, at de rene af hjertet, som Jesus refererer til i bjergprædikenen, netop er de som skal sidde i himlen sammen med Jesus(?)

------------

Arne:
Citat:
Jeg tror på oplevelsen af Guds kærlighed - først og fremmest derved at opleve - helt ind i hjertet - at både verden - og én selv - er blevet givet eksistens - en Guds kærlighed, der kan "smitte" videre - til næsten - og til alt værende.


Yes, og det er vel her, at vi begynder fra hver vores ende. Du starter med noget udefrakommende, der bliver os givet, mens jeg starter med noget indefrakommende, som vi giver. Alligevel kommer der også noget udefra i min forståelse ... nemlig Jesu liv og lære og muligheden for at følge ham.

Og så skal du have tak for dine referencer og for dette smukke citat, jeg med glæde bringer igen:
Citat:
Fortvivlet forlod han det hellige sted, og på vejen, hvor han vandrede, så han en hund, der lå hjælpeløs på vejen med hele bagpartiet smadret af et vognhjul.
Den havde åbenbart ligget der hjælpeløs i nogen tid, for der var allerede maddiker i de betændte sår.
Munken overvejede, hvad han skulle gøre, og endte med at det eneste gode, han kunne gøre var at slikke det stakkels dyrs betændte og maddikefyldte sår.
I det øjeblik hans tunge nåede såret, forsvandt hunden - og i stedet stod Gud der.
Munken sagde: Jeg har søgt dig, alt hvad jeg kunne i 3 år.
Gud svarede: Jo, jeg har været her hele tiden.


------------

Nu vi snakker om forskellige forståelser af biblen, så har jeg opdaget, at der virkelig er mange forskellige forståelser - både blandt lægmænd og akademikere - også selv om de alle måtte kalde sig kristne.

Jeg blev overordentlig glad, da jeg opdagede, at jeg ikke stod alene med min egen forståelse, og at den faktisk diskuteres på akademisk niveau og nu også understøttes af et nyt syn på Paulus, der ligeledes diskuteres på akademisk niveau! Jeg har jo blot fulgt en "naturlig" læsning af biblen, men ser nu, at den også er grebet på universiteterne.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22016 - 15/11/2016 23:02 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du skriver:
Citat:
Jeg blev overordentlig glad, da jeg opdagede, at jeg ikke stod alene med min egen forståelse, og at den faktisk diskuteres på akademisk niveau og nu også understøttes af et nyt syn på Paulus, der ligeledes diskuteres på akademisk niveau!
Er du i stand til at fortælle lidt mere om, hvad disse dine ord står for?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22017 - 16/11/2016 00:08 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Tikka:
Citat:
Ingen kan se gud og leve.

Johannes 1:18: Ingen har nogen Sinde set Gud; den enbaarne Søn, som er i Faderens Skød, han har kundgjort ham.

2 Mosebog 33:20: Og han sagde: »Du kan ikke skue mit Aasyn, thi intet Menneske kan se mig og leve.«


Og:
Citat:
Som jeg forstår bibelen ... guds ord ... er det kun de hellige ... de udvalgte af guds ånd ... de som skal sidde i himmelen sammen med Jesus, der vil komme til at se guds ansigt ... efter Jesu 2 genkomst til jorden ... når de er blevet oprejst til et himmelsk liv.


Thomas:
Citat:
Det betyder måske - hvis det skal passe ind i din forståelse af biblen, at de rene af hjertet, som Jesus refererer til i bjergprædikenen, netop er de som skal sidde i himlen sammen med Jesus(?)


¨¨¨¨

- Ja, som udgangspunkt, for ingen kan se gud og leve … gud er ånd og bor i himmelen i et utilgængeligt lys, hvor de … englene … guds sendebud som tjener Ham … kan se Hans ansigt i den forståelse, at de som Jesus tjener Ham loyalt af kærlighed for at hellige Hans navn …

men jordiske mennesker der er åndelige og moralske rene, kan "se gud" hvis de kender Jesus som deres herre, da han i sit jordiske liv var sin fader lig.

Johannes 14:5-7:
Citat:
Thomas sagde til ham: »Herre, vi ved ikke, hvor du går hen, hvordan kan vi så kende vejen?«

Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig.

Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham.«

Min fremhævning

¨¨¨¨



Top Svar Citer
#22022 - 16/11/2016 19:17 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Her inden jul må lidt info til jesusvennerne ikke glemmes:
https://www.youtube.com/watch?v=sfS2qmq2giQ

mvh
Nissen
Top Svar Citer
annonce
Side 29 af 115 < 1 2 ... 27 28 29 30 31 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk