Hej Arne
Du skriver:
Troværdigheden ville falde, for hvad kan man så regne med?
Hvis jeg forstår dig ret, så efterlyser du noget at kunne stole på indenfor alle de områder, hvor naturvidenskaben ikke har rimeligt troværdige forklaringer.
Og det er jo rigtigt, vil jeg mene, at vi mennesker gerne vi have noget at støtte os til, når vi står overfor de helt store eksistentielle spørgsmål.
Det er vel også derfor, vi har så mange forskellige religioner.
Men det er så her, jeg mener, at vi mennesker burde være lidt mere realistiske og ydmyge angående vore manglende evner til at opnå indsigt i, hvad man vel kunne kalde tilværelsens mysterium.
Hvorfor kræve så megen indsigt?
Hvorfor ikke bare droppe disse ønsker og i stedet glæde os over, at vi eksisterer - så længe det varer
Set på den måde er religionernes mange idéer (for mig) smukke eventyr, som jeg holder meget af - og som måske endda har en smule sandhed i sig
Jeg ville ønske at alt det der stod i de forskellige skrifter var sandt, men sådan forholder tingene sig bare ikke.
Måske er det heller ikke sandt at universet ser ud som beskrevet i "Vandrer mod Lyset!"? Det er jeg ikke istand til at vurdere.
Derfor ville det være godt at få samlet nogle videnskabsmænd omkring denne sag. Det er nok også noget nemmere (og billigere) end at skulle til at lave ubåde. Sådan noget kunne man efterfølgende gøre, hvis der var noget om det andet
Kan bogen holde til at noget ikke er korrekt? Jeg ved det ikke, for jeg har ikke læst bogen på den måde.
Jeg vil dog stadigvæk have mange af de samme tanker. Lad de døde være i fred. Søg den almægtige. Det giver stadigvæk mening for mig.
Engang beskæftige jeg mig med Hara Krishna bevægelsen (før jeg læste VML) og endte op med at tænke, at jeg måske var Krishna
Hvordan er verden skruet sammen? Hvad kan vides? Vi kan undersøge de forskellige grundlag, og på den baggrund afgøre, om vi skal fortsætte med at sætte børn i verden.
Andet kan vi vist ikke gøre?
Som jeg ser det er livet et fælles projekt. Som sådan kan jeg ikke undvære kvinden og kvinden kan ikke undvære mig.
Der er nogle sandheder vi ikke kommer udenom.
Kræver jeg for meget? Hvad kræver jeg? Et ordentligt grundlag at leve på? Fred på jorden? Er det for meget forlangt?
Kærlig hilsen
ABC