annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 66 af 69 < 1 2 ... 64 65 66 67 68 69 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2013 - 27/07/2008 10:04 Re: Jesu ord [Re: ]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hej alle:o)

Nu kan det naturligvis, for Thomas, se ud som om at jeg svarer ham.. Han kan så, ganske som andre før ham ikke kan tåle at blive talt imod (se bare laskerlars/manse/findselvpånogettredje, på religion.dk), prøve at overbevise sig selv om at han har 'sejret'..

Dette er for iøvrigt en tåbelig holdning at have, at ville debattere for at 'sejre'.. Noget som Thomas tilsyneladende gerne vil..

Personligt vil jeg nok fortsætte med at respondere på Thomas tåbeligheder når de dukker op, hvis der er nogen grund til det.. Så kan han jo fortælle sig selv, at han er et 'godt' og 'retfærdigt' menneske, der bare bringer 'kærlighed'..

Iøvrigt interessant at se en person, der kæfter op om at folk ikke vil lytte, ikke selv vælger at lytte, men tværtimod ignorerer folk;o)..

Så endnu engang står jeg fast ved min vurdering af Thomas som værende hykler..

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#2014 - 27/07/2008 10:08 Re: Jesu ord [Re: Borad]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Ret beset betyder det ikke så meget om man er sat på ignorer.

Manden kan jo ikke lytte alligevel. Han kan ikke se os andre på grund af hans egen storhed. smiler
Top Svar Citer
#2015 - 27/07/2008 10:11 Re: Jesu ord [Re: Michael]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Nej, netop:o).. Han svarer jo tilsyneladende alligevel.. Og endda lidt i samme stil:o).. "Du er dum, jeg lytter ikke til dig".. Nej, intet nyt i det..

Jeg er faktisk lidt glad for at han har sat os på ignorér, for det understreger bare hans egen dobbeltmoral..

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#2019 - 27/07/2008 11:15 Re: Jesu ord taget efter pålydendet. [Re: Kræn-P]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Kristian

Citat:
Min mening med det indlæg, som du svarer på, var ikke at tilkendegive mit eget standpunkt, men derimod at demonstrere, at man ikke blot kan gengive Jesu-ord fra evangelierne og tage dem for pålydendet, som Thomas gør. De må ledsages af en fortolkning, hvor man gør rede for, hvordan man forstår dem. Det er dét, som du gør, og tak for dét. Du har dermed givet Thomas noget at tænke over, som han ikke kan affærdige med sine ’rådne æg og tomater’.



Der er to lag i dette.

Den ene er hjertets tilgang hos den Jesus-troende, hvor Jesu-ord ikke blot handler om fortolkning men derimod om den åndelige relation til Jesus selv. Det kan godt være, at vi ikke kan VIDE, hvorvidt Jesus nu sagde dette, men fra dette perspektiv kan der både være tale om en overbevisning og en genkendelse ift Jesus. Hertil vil jeg så sige, at for mit eget vedkommende - fra denne troens base - befinder Jesu ord sig altid i en begivenhedsrig kontekst, hvor Jesus iføge Markus, Mattæus, Lukas og Johannes er Kristus (Messias), hvorfor ordenene hele tiden peger hen på troens begivenhed Kristus:

Mark. 8,29: "Han spurgte dem: Men I, hvem siger I, at jeg er? Peter svarer og siger til ham: Du er Kristus."

Matt. 16,15-16: "Men I, hvem siger I, at jeg er? Og Simon Peter svarede og sagde: Du er Kristus, den levende Guds Søn".

Luk. 9,20: "Men I, hvem siger I, at jeg er? Da svarede Peter og sagde: Guds Kristus."

Joh. 11,27: "Hun svarede ham: Ja, Herre! jeg tror, at du er Kristus, Guds Søn, den, som kommer til verden".

Hos evangelisten Johannes findes der mange andre eksempler på, at Jesus blev opfattet som Kristus, og de ovennævnte citater er hver især hevet ud af deres retligen kontekst, hvor det bl.a. er tydeligt, at både Mattæus og Lukas benytter sig af Markus, men hvor Markus evangeliet er det korteste og enkleste, men ikke desto mindre det evangelium, der lader mange spørgmål om Jesus Kristus stå åbent, ser vi, at Mattæus er fri nok til at præge sit evangelium med teologiske hensigter og tolkninger.

Her er vi så allerede gledet over i det andet lag, som i dette tilgælde kan beskrives som eksegesens lag, hvor fortolkningen er foranstillet troen (jf. det første lag: at se/lytte med hjertet, sanserne, ånden i os).

Citat:
Personlig er jeg som nævnt ikke kristen, og jeg har derfor den kætterske anskuelse, at det er tvivlsomt, at Jesus i sin tid har udtrykt sig netop sådan. Jeg foretrækker at sige, at vi her har at gøre med en senere tilføjelse – et stykke menighedsteologi – der har haft det praktiske sigte at holde sammen om urmenighederne, der blev stiftet i årtierne efter Jesu korsfæstelse.


Hvis du er i besiddelse af Evangelierne, synoptisk fremstillede, kan du se, at de tre synoptiske evangelier benytter sig af den samme Peters bekendelse, men det fremgår også, at Mattæus (som er det længste af de fire evangelier) har udvidet sin teologiske horisont. Jeg er derfor ikke uenig i, at der kan være tale om en redaktionel tilføjelse, der sigter på de (måske jødisk-kristne) menigheder, der formentlig var i færd med at blive dannet. Men jeg har pt. ikke belæg nok for at kunne drage denne konklusion. Vi kan derimod konkludere, at Matt. 16, bærer præg af en Guds åbenbaring, der skal tolkes i forlængelse af GT og forjættelsen: Peter er dermed den troens-klippe, hvorpå Guds folk Israel skal bygges som menighed (jf. Jesu udsagn om "min kirke"). Mattæus har formentlig forsøgt at skabe en forbindelse fra Peter til Abraham som troens far, og endvidere er forestillingen om nøglernes magt - hvormed kirken får den rolle at åbne Himlens døre for mennesker - en metaforik, vi møder i GT. Den menighed Mattæus sigter til, er derfor Guds folk, der bekender, at Jesus er Kristus, den levende Guds søn. Jesus er med andre ord den Messias, der med sine gerninger skal opfylde Guds åbenbaring.

Citat:
Mattæus-Evangeliet menes at være skrevet i Syrien i perioden 50-70 år e.v.t. af apostlen Mattæus, en tidligere skatteopkræver, som også kaldtes Levi. Selve trosbekendelsen er af yngre dato. Den er langsomt opstået ud af forskellige formularer brugt i forskellige urkristne menigheder og har sandsynligvis været at finde i den nuværende udgave omkring år 200 e.v.t.


Det er vanskeligt at fastslå, hvor Mattæusevangliet er blevet skrevet, og derfor er det kun en sandsynlighed, at det blev skrevet i Syrien - men umiddelbart det bedste bud. Evangeliet bærer præg af at være blevet til i en jødisk-kristen kontekst med Kristus-troen som grundlaget for den nye menighedsdannelse.

Du daterer så Mattæusevangeliet til 50-70 e.v.t. Dette er jeg ikke enig i, idet Matt. ifølge min orientering tidsfæstes senere end Markus. Det er en udbredt opfattelse, at Markus er det ældste evangelium, o. år 70, da visse træk kunne tyde på, at den jødiske krig er meget nær eller påbegyndt. Man anslår så, at Mattæus bygger på Mark. (foruden Matt. særstof og tilføjelser med Jesu ord (logia)) og på et mere afklaret forhold til jødedommen (det endelige brud). Endvidere mener man, at Ignatius fra Antiokia bygger på Matt., hvilket skulle give en øvre grænse i 80'erne. Affattelsestiden for Matt. synes derfor at ligge o. 70/75-80 e.v.t.

Jeg er selvfølgelig åben for at høre om dine belæg for at fastslå Mattæusevangeliets affattelsestid til 50-70 e.v.t. Mit bud bygger udelukkende på teologers "sandsynligheds-beregninger" smiler

Mvh
Anne


Redigeret af ALH (27/07/2008 11:20)
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#2022 - 27/07/2008 11:54 Re: Jesu ord [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Citat:
"Nu taler du meget om ord, og har meget travlt med at dømme andre debattører"

Du kan tolke situationen, som du vil. Jeg har besluttet mig for at holde hovedet koldt og hjertet varmt, uanset hvor mange spand skidt, jeg skal have i hovedet.

Du forsvarer Jesu ord, fint. Men bliv i forsvaret...Satan er angriberen!

Iagttageren
Top Svar Citer
annonce
Side 66 af 69 < 1 2 ... 64 65 66 67 68 69 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk