annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 26 af 45 < 1 2 ... 24 25 26 27 28 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20974 - 19/06/2016 02:58 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

"Hvis jeg forstår dig ret, så er det din opfattelse, at intet kan ske i bevidstheden uden tankernes medvirken.

Det er jo fair nok, men har man først oplevet den tanketomme opmærksomhed, kan man jo ikke efterfølgende benægte den"


¨¨¨¨

Ved opmærksomhed er der "noget" man er opmærksom på.

For at vide hvad dette "noget" er, må der sættes ord på.

Ord er tanker.


Jeg vil bede dig om at forklare, hvordan det går til, at du kan lære dig selv at kende og acceptere dette billede kun gennem følelsen uden tankens tilstedeværelse i din meditation.

Og hvorfor du mener, den eftertragtede identitet af "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse" som du mener, kan opnås gennem meditation, kan begå sig som uprøvet i den virkelig verden fuld af krig og ufred.

¨¨¨¨


Top Svar Citer
#20976 - 19/06/2016 13:50 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Når du skriver:
Citat:
Ved opmærksomhed er der "noget" man er opmærksom på.
For at vide hvad dette "noget" er, må der sættes ord på.
Ord er tanker.
så bekræfter du jo, at du ikke kan forestille dig opmærksomhed uden tanker.

Fair nok - også at du hermed forkaster både psykoterapi, mindfulness, meditation, buddhisme og nok meget andet "fra samme skuffe" blinker
(Der skal da nok være en del "humbug" på dette "gedemarked", men jeg tror ikke på, at det hele kan affejes som værdiløst)

Du skriver også:
Citat:
Jeg vil bede dig om at forklare, hvordan det går til, at du kan lære dig selv at kende og acceptere dette billede kun gennem følelsen uden tankens tilstedeværelse i din meditation.
En sådan forklaring kan jeg ikke give dig - ligesom der jo er så meget andet, jeg ikke kan forklare blinker

Og du skriver:
Citat:
Og hvorfor du mener, den eftertragtede identitet af "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse" som du mener, kan opnås gennem meditation, kan begå sig som uprøvet i den virkelig verden fuld af krig og ufred.
Det mest nærliggende svar er vel de flere hundrede millioner buddhister her på kloden - Dalai Lama medregnet - selv om jeg ikke mener, at alene buddhisterne "har patent derpå" - og hvad med f.eks. intuitiv meditation? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#20981 - 20/06/2016 09:30 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Her lidt oversigtlig læsning til lægprædikanten, så han er fri for at ”åndeliggøre” livsnødvendige biologiske funktioner: http://www.leksikon.org/art.php?n=5062
..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (20/06/2016 09:30)
Top Svar Citer
#20989 - 22/06/2016 16:47 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Lidt tanker fra mig.


Det fine ved meditation er man lærer at trække vejret korrekt og flytte fokus, hvis ikke man i forvejen kan dette.

Kan man dette er meditation vel ikke nødvendig, når det er en naturligt del af en selv og som gør man kan være nærværende.

Dog mener jeg, meditation i forståelsen som eftertanke både er fornuftig og nødvendig, da jeg ikke mener, det er menneskeligt muligt at besidde et klarsyn/( klarhed) der gør dette unødvendigt.

*

En oplevelse kan ikke gentages, så det du så ... følte ... findes ikke andet end i dine tanker/erindringer.

*

At længes/stræbe efter en intuitiv anet oplevelse af "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse" som du husker fra erindringen, i håb om den vil gentage sig, i sådan en grad at den kan erhverves som en sejrspris, mener jeg er egoistisk og ren begær samt selvbedrag.

*

Jeg kan dog undre mig over, hvorfor du ikke bare erhverver dig denne sejrspris, når du nu mener, det er muligt gennem din meditation, når den for dig repræsentere en "attraktiv livsindstilling" ...

... men jeg kan godt se, det ikke er håndgribeligt, når den attraktive livsindstilling ikke kan præciseres, når du skriver den omhandler alt ... altså også det som ikke kendes.

Så spørgsmålet for mig er, hvorfor du mediterer?

Er det følelse af længslen, du kan li'?


Hvad er det, der blokerer adgangen, til det du kalder "hjertes renhed," som du længes efter?



*
*
*

-Og hvorfor du mener, den eftertragtede identitet af "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse" som du mener, kan opnås gennem meditation, kan begå sig som uprøvet i den virkelig verden fuld af krig og ufred.


Arne: "Det mest nærliggende svar er vel de flere hundrede millioner buddhister her på kloden ... " ... #20976 - 19/06/2016 13:50

-At du mener buddhister har opnået "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse" mener jeg er noget vrøvl, da jeg gennem medierne læser om buddhistiske munke, der begår mord, vold, sætter ild på folks huse og deltager i krig.

Dette forbinder jeg ikke med "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse"



¨¨¨¨

Top Svar Citer
#20994 - 24/06/2016 09:51 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Nu er jeg jo ikke ekspert i meditation, har kun en stærkt begrænset viden - og tillige en lille smule erfaring - dermed.
Så med disse forbehold:

Du skriver:
Citat:
Det fine ved meditation er man lærer at trække vejret korrekt og flytte fokus, hvis ikke man i forvejen kan dette.

Kan man dette er meditation vel ikke nødvendig, når det er en naturligt del af en selv og som gør man kan være nærværende.

Dog mener jeg, meditation i forståelsen som eftertanke både er fornuftig og nødvendig, da jeg ikke mener, det er menneskeligt muligt at besidde et klarsyn/( klarhed) der gør dette unødvendigt.
Mit svar:
At fokusere på vejrtrækningen er ikke for åndedrættets skyld, men for at undgå at fokusere på alt muligt andet - så der kan blive plads til den umiddelbare oplevelse.
Efter meditationen kan eftertanken så komme til.

Du skriver:
Citat:
At længes/stræbe efter en intuitiv anet oplevelse af "varig sindsligevægt, klarhed, og vilkårsløs medfølelse" som du husker fra erindringen, i håb om den vil gentage sig, i sådan en grad at den kan erhverves som en sejrspris, mener jeg er egoistisk og ren begær samt selvbedrag.
Mit svar:
Den oplevelse, du her beskriver, er der ikke behov for at gentage, for den har jo allerede ændret ens tilværelse uigenkaldeligt.

Du skriver:
Citat:
Så spørgsmålet for mig er, hvorfor du mediterer?

Er det følelse af længslen, du kan li'?
Mit svar:
Den første gang, jeg prøvede det - og hvor det i nogen grad lykkedes - følte jeg det som en varig berigelse - med mulighed for mere.

Du skriver:
Citat:
Hvad er det, der blokerer adgangen, til det du kalder "hjertes renhed," som du længes efter?
Mit svar:
Dét kan jeg ikke svare dig på, men jeg tror ikke, der kan være tvivl om, at det kun er meget få, der når så langt - selvom nok mange aner lidt om, hvad det er.

Dét er samtidig svar på dine ord om "om buddhistiske munke, der begår mord, vold, sætter ild på folks huse og deltager i krig".

P.S.: Nu er det jo ikke kun buddhister, der dyrker meditation. I shamanismen har det foreløbig været brugt i mindst 40.000 år - rundt om på kloden blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 26 af 45 < 1 2 ... 24 25 26 27 28 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk