annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Kunsten at være stille.
Hvem er online?
0 registrerede 445 gæster og 203 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 45 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 44 45 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20751 - 23/05/2016 15:37 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: ]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Jeg ved ikke om det er sådanne værdier I snakker om, men for mig har et levende legeme eller et funktionelt legeme værdi.”

- Vi ka tillægge legemet m.m. særlige værdisyn, men mennesket som biologisk fænomen betragtet, har ingen værdi. Vi er bare avancerede biologiske konstruktioner som forsøger at skabe de bedste overlevelsesbetingelser ved hjælp af avancerede kulturformer, alt sammen fysik, længere er den sådan set ikke. Vi forgår og glemmes med tiden som alt andet biologisk materiale.
Lægprædikanten har bare fantaseret om sit sanseapparat som en ”åndelig skabelse” i mere end 10 år, der nok bedst forstås ved et kig på skabelsesberetningen fx JV’ere har produceret – i hvilken forbindelse han stadig tror det er naturvidenskabers arbejde at understøtte slige fantasier.

Man ku’ måske mene at det er lidt synd for Arne, at der ikke findes nogen naturlig sammenhæng mellem troen om naturen han opløfter som værdisyn og hvad naturen faktisk tilbyder os at observere. Men det er nu engang umuligt at finde noget værdifuldt i hans noget fjantede idéer om ”verden”, medmindre han fremlægger en beskrivelse af hvad det så ér for en ”verden” han har observeret som noget umådelig værdifuldt.
En sådan ska’ man dog ikke vente sig at se, idet troen næppe findes som andet end fantasi. At fantasere ka’ i sig selv være værdifuldt, men også dér kræves der jo en produktbeskrivelse, ellers bliver det jo bare sniksnak, og altså netop hvad vi ka observere fra lægprædikanter ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (23/05/2016 16:24)
Top Svar Citer
#20754 - 23/05/2016 20:19 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret


Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen
Hej ABC.

Jeg forstår dig sådan, at du skriver om "det levende legeme", der fungerer - og om dets værdi.

Jeg startede denne tråd med ord som:
Citat:
Alligevel tror jeg, at måske de fleste af os – måske vi alle – har en vag fornemmelse af – eller anelse om – hvad man måske kunne kalde: tilværelsens og verdens fuldkomne helhed - nogle vil måske endda – i stedet for ordet helhed bruge ordet hellighed i dette ords oprindelige betydning: hel, uskadet, sund.

Måske man kan sige, at du forsøger at tale om det individuelle syn på egen tilværelse, hvor jeg forsøger at tale om det universelle syn på egen tilværelse - eller man kan måske sige, at du taler om vurdering af egen tilværelse, mens jeg taler om at indgå i helheden - og hvad Simon taler om - det står ikke rigtig klart for mig blinker

Har jeg mon forstået dig? smiler

M.v.h. Arne smiler


Det kan du meget vel have ret i smiler

Som sådan er det en vurdering jeg laver...hvad har værdi for mig?

Jeg er ikke sikker på, hvad du mener, for vi indgår vel alle i helheden? Du er en del af min helhed og jeg er en del af din helhed.

Kærlig hilsen

ABC


Top Svar Citer
#20755 - 23/05/2016 21:46 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægprædikant..

Det er skam alt andet end gak!
Du smider jo de samme tomme rammer i hovedet på folk hver gang du nærmer dig tastaturet: klicheer, meningsløse sætninger der mangler ethvert anstrøg af en historie der ku liste sig op på bare Pixi-niveauet! ”Oh, hvor jeg føøøler verdens eksistens…”, gentager du ved hver given lejlighed, som om der var bare et minimum af metafysik i en sådan galskab ;)
Du befinder dig på et minimalt areal på en kæmpe jordklode, fyldt med forgængelighed alle steder, hvor sult, sygdom og sultne menneskers suk ville rasle som en betændt lunge, hvis du satte et stetoskop på klodens bare bryst. Men du ”føøøler” hvordan verden og universet fyldes med guddommelig kærlighed hver gang du trækker vejret imod endnu en undergang. Jamen ér det da ikke smukt? ;)
Sig mig, var det ikke en rigtig god idé at sende disse ”følerier” ind til Illustreret Videnskab, synes du, bare sådan for at dokumentere ”verdens” tilstand? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#20756 - 23/05/2016 22:43 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Simon skriver til mig:
Citat:
Du befinder dig på et minimalt areal på en kæmpe jordklode, fyldt med forgængelighed alle steder, hvor sult, sygdom og sultne menneskers suk ville rasle som en betændt lunge, hvis du satte et stetoskop på klodens bare bryst.
Monstro dét er Simons "sandhed" om verden? blinker

Arne blinker
Top Svar Citer
#20757 - 24/05/2016 06:42 Re: ”Den fuldkomne helhed” [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Simon skriver:
Citat:
Sig mig, var det ikke en rigtig god idé at sende disse ”følerier” ind til Illustreret Videnskab, synes du, bare sådan for at dokumentere ”verdens” tilstand? ;)

Mit svar:
Simon har ikke forstået, at dét, som Simon her beskriver så "smukt", ikke hører hjemme i videnskab men i ontologi blinker
Citat:
Ontologi (fra græsk on (ὤν), = "værende", logia (λογία) = "læren om") betegner inden for filosofien studiet af det værende, dvs. studiet af det som eksisterer, og hvordan det eksisterer.

Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 45 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 44 45 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Beboer på Christiania tjente 20 million..
26/04/2024 14:32
Brasiliansk fodboldlegende stopper lands..
26/04/2024 14:19
Politiet ophæver afspærringer ved Øst..
26/04/2024 13:31
Nyheder fra Religion.dk